COP 0

Kari

Aktiivinen jäsen
Kuhan vaan huonolla matematiikalla varustettuna tuli mieleen tosta RM testistä yksi pumppu joka sai
COP -0,5 Niin jotenkin ymmärsin sen niin että sillon se rupes jäähdyttämään vaikka asetus oli lämmityksellä.

No miten on jos COP on 0 niin viekö ILP kaiken sähkön mitä siihen laitetaan eikä anna mitään ulos.
Eli lymyileekö seinälläni musta aukko joka voi imasta itseensä vaikka koko mailmankaikkeuden?

Mutta ihan oikeesti joku vois selvittää miten toi COP vääntyy miinus merkkiseksi koska itse olen ajatellut
että jo COP 0,5 jo vie energiaa enemmän ulos kun tuo sisään?

Joku helppo esimerkki auttas varmaan muidenkin innokkaiden COP laskijoiden päivää.

A

Alex

Vieras
Vs: COP 0

COP 0 = Ulkoyksikkö kuluttaa sähköä ja lämmittää ulkoilmaa. Sisäyksikkö ei tee mitään.
COP negatiivinen = Sisäyksikkö jäähdyttää sisätiloja / sulattaa ulkoyksikköä.

Toki näissä tapauksissa voi samanaikaisesti tapahtua sekä jäähdytystä että lämmitystä, mutta kokonaisvaikutus sisätiloissa on ensimmäisessä tapauksessa nolla ja toisessa tapauksessa jäähdyttävä.

EDIT, lisätään vielä kolmas vaihtoehto:
COP = Alle 1, yli 0. Molemmat yksiköt lämmittävät. Siksi sisäyksikön hyötysuhde jää huonommaksi kuin sähköpatterin.
Tässä tarkoitetaan taas pitkän aikavälin keskiarvoa, hetkellinen vaikutus voi välillä olla jäähdyttävä.

J

jule-

Vieras

Esimerkkilukuja : (näitä on , ei tarvii pihdata)

Tapaus 1
Puhallusteho: 437m3/h
Ilmanlämpö sisään 24°C
Ilmanlämpö ulos 27°C
Sähkönkulutus 820W

Tapaus 2
Puhallusteho: 800m3/h
Ilmanlämpö sisään 29°C
Ilmanlämpö ulos 35°C
Sähkönkulutus 1500W

Luvut eivät ole mitattu tarkkuusmittareilla , mutta suuntaa antavia.

tet

Hyperaktiivi

Kari sanoi:
Mutta ihan oikeesti joku vois selvittää miten toi COP vääntyy miinus merkkiseksi koska itse olen ajatellut
että jo COP 0,5 jo vie energiaa enemmän ulos kun tuo sisään?

Ihan matemaattisesti homma menee näin:

* COP = antoteho / ottoteho
* jakolaskun tulos on negatiivinen silloin, kun joko jakaja tai jaettava (mutta ei molemmat) on negatiivinen

Eli toisin sanoen jos antoteho tai ottoteho on miinusmerkkinen, on COP miinusmerkkinen. Koska ottoteho ei voi olla negatiivinen (ILP ei pysty toimimaan generaattorina), jäljelle jää vain antoteho. Antoteho taas on (pitkällä aikavälillä) negatiivinen silloin, kun laite jäähdyttää sulatuksen aikana enemmän kuin lämmittää sulatusten välillä.

Jos COP on välillä 0-1, laite lämmittää kyllä taloa mutta kuluttaa sähköä enemmän kuin antaa lämpöä.

plundstrom

Aktiivinen jäsen

Jule: Mitä halusit kertoa noilla luvuilla vai halusitko COPit laskettavaksi?
Tapaus 1: COP 0,5
Tapaus 2: COP 1,1

Ois kiva tietää mikä oli ulkolämpötila kun sait noin huonoja arvoja vai onko pumppusi rikki?

J

jule-

Vieras

plundstrom sanoi:
Jule: Mitä halusit kertoa noilla luvuilla vai halusitko COPit laskettavaksi?
Vaikka niinkin , Kari pyysi esimerkkiä. ;)

Ulkona suunilleen nollassa.
Toisten mielestä pumppu on rikki toisten mielestä kunnossa. Itse veikkaa ensimmäistä.

H

Hemmo

Vieras

Voe yhen kerran!

Täällä näkkyy olevan oikeen viisastenkerho kasassa! :D

plundstrom

Aktiivinen jäsen

jule- sanoi:
Ulkona suunilleen nollassa.
Toisten mielestä pumppu on rikki toisten mielestä kunnossa. Itse veikkaa ensimmäistä.

No kyllä varmasti on rikki. Eihän tuota pumppua noilla luvuilla kannata edes pitää päällä. Vie enempi sähköä kuin tuottaa lämpöä.

J

jule-

Vieras

"COPpia on huono laskeskella kotikonstein , parempi olisikin verrata kulutettua sähköä kWh mittarilla."
Tämä on viimeisin kuulemani kommetti näistä jutuista.

T

teukka

Vieras

Tuossa olisi erään pumpun mitattuja puhalluksia melkoinen läjä. Puhalluksen ja ulkolämpötilan ero näyttää olevan koko ajan noin 50 astetta. Osa pisteistä näkyy olevan epäonnistuneita, mutta en ole niitä vielä poistanut.

Ehkä arvoista on jotakin suuntaa antavaa hyötyä jonkinlaiseen testaukseen, jos epäilee laitteen toimintaa. ;)

A

Arska

Vieras

Olisiko tuo R407C kylmäaine sen verran huonompaa, koska mun LUXUS ON/OFF laitteessa tuo ulko- ja puhalluslämpötilan ero on n. 42 astetta?

T

teukka

Vieras

Tässä kyseisessä invertterissä on nimenomaan R407.

Kun ajelin kesällä sitä vesi-ilpin carrieri-ulkoyksikköä, niin huomasin, että pystyin paineen rajoitinta säätelemällä nostamaan sen höyryn lämpötilaa.

Juttu on sinänsä aivan selvä, kun katsoo sitä diagrammia: jos kompuran annetaan lisätä painetta, niin lämpötila nousee. Jollakinhan se pitää sitten rajoittaa, lämpötilalla tai paineella. Olen jostakin lukenut näiden kahden säätämistavan eron, en vain nyt muista mitä niistä sanottiin. Ilmeisesti lämpötilarajoitin on halvempi ratkaisu. Minulta se puuttui, koska ei ollut sisäyksikköä, sen vuoksi painerajoitin. Jälkeenpäin ajatellen olisi siihen voinut laittaa vanhan kattilatermostaatin.

Alemmalla lämpötilaerolla saattaa olla oma merkityksensä laitteen keston kannalta. :)

Aippi

Vakionaama

Näin ammattilaisena voin vain kommentoida että voi pyhä yksinkertaisuus. Lausuntoni on annetu tietoisen että maallikoilta tulee lunta tupaan

A

Arska

Vieras

Aippi, lumesta ei oo tietoakaan, mutta mitähän asiaa tarkoitat kommentillasi?

F

Freeze

Vieras

;D
Aippi vaan kommentoi sitä, että on ilmeisesti aika isot erot ammattilaisen ja amatöörin tietomäärässä kylmätekniikasta. Älkää kuitenkaan loukkaantuko niinhän sen luonnollisesti pitää ollakin. ;)

Back
Ylös Bottom