COP Arvot

S.L

Jäsen
noista cop arvoista mitä niillä haetaan jotain huippu tehoja pumpusta mun mielestä ne on kääntyny jotenkin väärinpäin tai sit mä oon ihan eri arvoissa varsinkin lämmityksen suhteen oletetaan että ilpin otto teho on 800w ja se lämmittää 100neliöö -10 astees ku pattereilla noilla pakkasilla suoralla sähköllä kuluttais noin 2.7kwh niin miten silloin cop on joku 1 pumpulla jos tosta laskis niin eikö se olis silloin tollanen 3,4 kertoin vai onko tää sit hyötysuhde. ???

plundstrom

Aktiivinen jäsen
Vs: COP Arvot

Nyt tässä on vähän tehot (watit, kilowatit) ja energiat (kilowattitunnit) menneet sekaisin. Niistä ei saada COP arvoja laskettua ellei myös aika ole tiedossa. Jos tarkoitat, että 100 neliön kämppä pysyy lämpöisenä -10 asteen pakkasessa kun patterit kuluttavat keskimäärin 2,7 kW (vuorokausikulutus 64,8 kWh) ja sama kämppä pysyy samassa ulkolämpötilassa saman lämpöisenä keskimäärin 800w lämpöpumpun ottotehon avulla (vuorokausikulutus 19,2 kWh), niin silloin COP on todella 3,4. Eli lämpöpumppu tuottaa lämpötehoa 3,4 kertaa sen määrän mitä se kuluttaa sähköä.
COP = tuotettu lämpöteho/ottoteho (2,7/0,8 = 3,4)

Mutta ei mikään ILP ole noin hyvä tuossa -10 lämpötilassa. Tuo olisi realistinen lukema yli nollan lämpötiloissa.
-10 asteen pakkasella COP on jo reilusti alle 3 varsinkin kun otetaan huomioon sulatusjaksot.
Useimmat valmistajat ilmoittavat oman laitteen COP arvonsa +7 ulkolämpötilassa.

Back
Ylös Bottom