COP ja Espoon keskilämpötilat

F

fyndi

Vieras
Espoossa on vuoden keskilämpötila +6,2 astetta (2004) ja talvetkin leutoja ja lämpenemään päin, joten jos haluaisi määritellä mitoittavaa lämpötilaa COP:lle ja sen perusteella valita ilppiä, niin mikä olisi paras lämpötila? Viime talvena ei ollut montakaan päivää alle -5 astetta ja vain muutama alle -20 asteista. Pääsääntöisesti lämmöt olivat nollan ja muutaman lämpöasteen välillä, joten pitäisikös valita lämpötilaksi COP:n tuijottamiseen 0 astetta? Sehän on myös aika ongelmallinen keli ilpeille jäätymisen suhteen, jos olen oikein ymmätänyt. Lisäksi rannikollahan on usein leutoina talvina sumuista eli suhteellinen kosteus % on tapissaan.

Miten pääkaupunkiseudun ILP omistajat ovat selvinneet 0-keleillä ja onko tuo "nollakeli" järkevin valinta COP:n tuijottamiseen?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: COP ja Espoon keskilämpötilat

Taitavat tuo 0 astetta ja -5 astetta COP olla Hesan seudulla tärkeimmät luvut.

Lämmityskauden (syys-toukokuu) keskilämpötila pyörii normaalisti siinä 0- +1 asteen hujakoilla.
Nykyään tuo lämmityskausi tuppaa olemaan hiukan lyhyempi loka-huhtikuu ja sen ajan keskilämpötila on hiukan pakkasen puolella (asteen tai pari).

Kannattaa tutkaillla vaikaak niitä VTT:n testejä noissa lämpötiloissa. ;)

F

fyndi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Olen löytänyt vain muutamat VTT:n testit ja nekin ovat ainoastaan Scanofficen malleista. Tältä saitilta olen löytänyt lisäksi muutamia hyviä taulukoita ja niissäkin tuo mitattu COP nollakeleillä on aikalailla siellä 3-2,5 tietämillä, malleista ja merkeistä riippumatta. -5 tietämillä sitten pudotaan 2,5 ja 2 välille. Täytyy sitten valita laitetta noilla kriteereillä.

VesA

In Memoriam

fyndi sanoi:
Olen löytänyt vain muutamat VTT:n testit ja nekin ovat ainoastaan Scanofficen malleista. Tältä saitilta olen löytänyt lisäksi muutamia hyviä taulukoita ja niissäkin tuo mitattu COP nollakeleillä on aikalailla siellä 3-2,5 tietämillä, malleista ja merkeistä riippumatta. -5 tietämillä sitten pudotaan 2,5 ja 2 välille. Täytyy sitten valita laitetta noilla kriteereillä.

Pieni yksityiskohta on se, että aamuyöllä on varsinkin kevättalvella kovastikin päivää kylmempää, keskilämpötila antaa hiukan ruusuisen kuvan asioista. Mitä siitä seuraa riippuu sitten kämpästä ja pumpusta...

mooses

Jäsen

:-\Hei fyndi sä nyt tuumailet mikä olis paras/ edullisin vaihtoehto. Kaikki pumput on hyviä ero on vain nyansseissa eli markkinoidaan ylimääräisiä herkkuja odotuksia tunteita ja ohjelmointia, ja tarkoitushan oli vain lämmittää / viilentää tai jopa säästää rahaa. Vuoden keskilämpötilaan ei kannata tuijotella vaan +10-(-15) asteta ja tääkin on noin ja eri merkeillä tuo sulatus sykli on toisistaan poikkkeava joten tuo miinus raja
on hiukan häilyvä.

markusj

Aktiivinen jäsen

Keskustelussa http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,2077.0.html on Hki-Vantaa lentoaseman nk. pysyvyysjakauma, eli jakauma niistä lämpötiloista, joita tunnin tarkkuudella vuodessa esiintyy, sekä muuta keskustelua ehkä siihen tarpeeseen, jota mietit.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

markusj sanoi:
Keskustelussa http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,2077.0.html on Hki-Vantaa lentoaseman nk. pysyvyysjakauma, eli jakauma niistä lämpötiloista, joita tunnin tarkkuudella vuodessa esiintyy, sekä muuta keskustelua ehkä siihen tarpeeseen, jota mietit.
Olisiko sulla excelillä nuo pysyvyysluvut kullekin lämpötilalle. Kiitoksia jo etukäteen. ;)

Back
Ylös Bottom