Ajattelin luoda ihan oman ketjun ideoille/vinkeille siitä, miten näidän Panasonicin ilmavesipumppujen hyötysuhdetta saisi parannettua. Tietoa saattaa löytyä pitkin foorumia, mutta hankala löytää. Toki tässä myös oma lehmä ojassa, kun olen antanut itseni ymmärtää, että omat COPit eivät ole niin hyviä, kuin olisi mahdollista saavuttaa.
Omat toimenpiteet:
- pumpun sisäosien putkien ja lämmönvaihtimen eristäminen
- veden pyyntilämpötila melko matala (n. 30-34 astetta käyrällä)
- ulkona vain lyhyt pätkä putkia (n. 30cm) ja kaikki vesiputket eristetty armaflexillä
Kytkentänä on työsäiliö. Olen kokeillut erilaisia meno- ja tuloveden lämpötilojen erotuksia (6 vs 10 astetta), mutta en huomannut merkittävää vaikutusta mihinkään muuhun kuin kv-pumpun kierrosnopeuteen. Ennen ja jälkeen sulatuksen pumpun hyötysuhde selkeästi laskee, ja toki silloin kun sähkövastusta käytetään sulatukseen myös se huonontaa COPpia. Mutta tuohon vaikea mitenkään vaikuttaa.
Omat toimenpiteet:
- pumpun sisäosien putkien ja lämmönvaihtimen eristäminen
- veden pyyntilämpötila melko matala (n. 30-34 astetta käyrällä)
- ulkona vain lyhyt pätkä putkia (n. 30cm) ja kaikki vesiputket eristetty armaflexillä
Kytkentänä on työsäiliö. Olen kokeillut erilaisia meno- ja tuloveden lämpötilojen erotuksia (6 vs 10 astetta), mutta en huomannut merkittävää vaikutusta mihinkään muuhun kuin kv-pumpun kierrosnopeuteen. Ennen ja jälkeen sulatuksen pumpun hyötysuhde selkeästi laskee, ja toki silloin kun sähkövastusta käytetään sulatukseen myös se huonontaa COPpia. Mutta tuohon vaikea mitenkään vaikuttaa.