DS18B20 lämpöantureista

fraatti

Hyperaktiivi
Onko kenelläkään tullut vastaan myynipaikkaa tälläisille? Olisi edes kohtuullinen mittaus putken päältä ilman sen kummempaa jumppaa.

1715842409195.png

Arisoft

Vakionaama
Eipä ole tullut vastaan mutta tietämättä tästä, tein kyllä vastaavan tapaisen itselleni. Käytin ohuehkoa kuparipeltiä jolle muotoiin tuollaisen kehdon anturin ympärille ja siivekkeet taivutin putken ympärille. Saatoinpa väliin laittaa vähän piitahnaakin. Ohuilla nippusiteillä sitten tukevasti kiinni ja eristeet päälle.

• Tykkää
Reactions: B12

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Olisipa mielenkiintoista tietää paljonko tarkempi mittaus tulee tuollaisella anturilla verrattuna kuparitahnaan upotetulla normianturilla, joka on tiukasti nippusiteellä putkessa kiinni ja koko komeus teipattuna alumiiniteipillä eristeen alla.

Arisoft

Vakionaama
Periaatteessa tarkkuus on sama, mutta mittauksen viive riippuu siitä kuinka nopeasti lämpötilan muutokset johtuu anturiin, jos anturi on hyvin eristetty muusta ympäristöstä. Kupari on hyvä lämmönjohde. Alumiiniteippi ei ole niin hyvä lämmönjohde ohuutensa vuoksi. Onhan sitä olemassa kupariteippiäkin.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Periaatteessa tarkkuus on sama, mutta mittauksen viive riippuu siitä kuinka nopeasti lämpötilan muutokset johtuu anturiin,
Näissä antureissa on 'ominaisuus' - se kun on to92 muovikotelossa joka ei johda kovin hyvin lämpöä. Niinpä anturi on herkkä metallijohtimiensa lämpötilalle - nehän menevät suoraan sinne piiriin. Tämmöisessä paketoinnissa pitäisi laittaa kytkentäjohto tekemään lenkki niin että luteen koivet saadaan seuraamaan mitattavan pinnan lämpötilaa.

Arisoft

Vakionaama
Näissä antureissa on 'ominaisuus' - se kun on to92 muovikotelossa joka ei johda kovin hyvin lämpöä. Niinpä anturi on herkkä metallijohtimiensa lämpötilalle - nehän menevät suoraan sinne piiriin. Tämmöisessä paketoinnissa pitäisi laittaa kytkentäjohto tekemään lenkki niin että luteen koivet saadaan seuraamaan mitattavan pinnan lämpötilaa.

Se olisi optimi, mutta ne koivet on kuitenkin sähköisesti eristettävä tai anturi ei toimi. Se, että anturi on metallihylsyn sisällä kyllä auttaa paljon kun lämmitys tulee joka suunnasta. Piitahnaa hylsy täyteen johtoja myöten niin ehkä se jonkin verran parantaa tilannetta. Piitahna on sähköinen eriste, joten sitä voi käyttää. Toinen konsti olisi täyttää hylsy minereeliöljyllä. Ehkä turhan konstikkaita ratkaisuja näihin tarpeisiin.

Öljykattilan lämmön keksin lopulta mitata tuollaisella anturilla työntämällä se yksinkertaisesti sinne samaan reikään minne kattilan omat anturit on laitettu. Toimi vallan mainosti ilman mitään "ratkaisuja" vaikkei se kovin paljoa edes kosketa mitään siellä. Ympäröivä kuumuus vain tulee ihan joka suunnalta niin sille ei jää keinoa pysytellä viileämpänä.

jussi

Vakionaama
Omien testien mukaan vaan toi anturityyppi ei ole kovin luotettava. Valvonnassa toimii kyllä, koska satunnaiset häröilyt ei haittaa, missään säädössä en tollasta kyllä ottas käyttöön.

Arisoft

Vakionaama
Hyvin on tominut kattilan lämmityksen ohjaamisessa. En ole pannut merkille satunnaisia häröilyjä, mutta ei se toki myöskään ole ainoa anturi, mutta säätö perustuu tuollaiseen.

jalih

Jäsen
Omien testien mukaan vaan toi anturityyppi ei ole kovin luotettava. Valvonnassa toimii kyllä, koska satunnaiset häröilyt ei haittaa, missään säädössä en tollasta kyllä ottas käyttöön.
Oikein toteutetussa 1-Wire verkossa on kyllä hyvänlaatuisella kyseisen tyyppisellä anturilla luotettavuus aika lailla 100% luokkaa ja käyttöikä varmasti helposti yli vuosikymmenen. Antureitahan myydään myös teollisuuteen sopivina malleina ja suojataskun kanssa.

tet

Hyperaktiivi
Minkälaisia "häröilyjä" antureista tullut?

Pitkä väylä on aika herkkä induktiohäiriöille, joku releen päästö jossain lähistöllä helposti sekoittaa sen jos mittaus sattuu olemaan juuri käynnissä. Silloin anturi usein boottaa, ja antaa vakioarvon (olikohan se nyt +80 vai +85 C). Jos ei boottaa, niin antaa jotain bittipuuroa, joka kyllä yleensä jää tarkistussummasta kiinni, jos softa sen laskee.

HotZone

Vakionaama
Minulta on muutama tuollainen anturi hajonnut IV-koneen ohjaukssta. Onneksi olen tehnyt useamman kaapeleineen ja liittimineen varoiksi etukäteen.
Nuo anturit ei ylettömän tarkkoja muutenkaan ole... tai ainakaan ne mitä olen kiinasta tilannut. puolen tusinaa kun on pistänyt vertailuun niin kyllä niissä eroja on.

tjani

Aktiivinen jäsen
Aidot kaiketi pitäisi olla tarkkoja, mutta kopioissa on kyllä heittoa. Olen ne koittanut kalibroida näyttämään samaa ennen paikalleen laittoa.
Tilasin läjän aitoja, mutta odottavat vielä innostusta vaihdella ne kiina antureiden tilalle...
Kiinnitykseen olen tehnyt lähes aloituksen mukaisena, mutta kahdesta putkesta, isosta joka napsahtaa nätisti mittauskohteen ympärille ja pienestä jonne anturi sopii sisään. Tinalla juottanut yhteen, jossain täällä forumilla oli kuva sellaisesta. Kuparitahnat vielä väliin, alumiiniteippi ympäri ja eristeet päälle.
Tein erilaisia testejä enkä saanut eroja sillä että onko kaapeli palan matkaa putkessa kiinni vai ei.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nuo anturit ei ylettömän tarkkoja muutenkaan ole... tai ainakaan ne mitä olen kiinasta tilannut. puolen tusinaa kun on pistänyt vertailuun niin kyllä niissä eroja on.
Se on tosiaan väärennysasteesta kiinni. Itse tilasin aikoinaan 50 kappaletta halvalla ja laitoin epäluuloisena leipälaudalle testiin - pakastinta ja lämmintä paikkaa. Muutaman asteen kymmenyksen sisällä pysyivät ja sieltä pystyi valitsemaan samalla tavalla käyttäytyviä pareja. Näytti myös siltä että näissä sekin virhe olisi ollut korjattavissa yksinkertaisella tavalla, mittaustulokset kun olivat hyvin suoralla viivalla.

jalih

Jäsen
Pitkä väylä on aika herkkä induktiohäiriöille, joku releen päästö jossain lähistöllä helposti sekoittaa sen jos mittaus sattuu olemaan juuri käynnissä. Silloin anturi usein boottaa, ja antaa vakioarvon (olikohan se nyt +80 vai +85 C). Jos ei boottaa, niin antaa jotain bittipuuroa, joka kyllä yleensä jää tarkistussummasta kiinni, jos softa sen laskee.
KNX-kaapelointi ja anturit kytkettynä 3-johtimisena toimii kyllä varmasti reilun 60 metrin kaapeloinnilla ja parinkymmenen anturin kanssa.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Joo - kyllä näihin lyhyt vastaus on että kiinasta tilatut kopioanturit eivät ole veljeksiä, en tiedä mahtaako aitoa tavaraa saada mistään. On minulla ollut yksi kiinan erä joka jopa identifioi itsensä joksikin muuksi 1820 variantiksi kuin B - mutta ihan hyvin nekin mittaavat.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
mikä parempi kustannustehokas vaihtoehto näille?
tai edes yhtähyvä?
Ei mikään, jos vaan saisi näiden 18b20 puolesta kunnon tavaraa edes lähes yhtä tarkoista antureista saa maksaa paljon ja niitä on hankalampi käyttää. Kunnollinen 18b20 on käytännössä vielä paljon parempi kuin sen muinainen speksi. Anturin hankalin puoli on se enempi transistoreissa takavuosina käytetty muovikotelo joka usein pakottaa askartelemaan jotain siihen suojaksi.

Sääli että kiinalaiset kopiokauppiaat ovat tehneet tästä hankalaa - ei siihen auta kuin testata ostoksiaan ja niellä tappionsa jos sattui väärältä myyjältä ostamaan. Ja uusi yritys toiselta kauppiaalta.

korsteeni

Vakionaama
Ei mikään, jos vaan saisi näiden 18b20 puolesta kunnon tavaraa edes lähes yhtä tarkoista antureista saa maksaa paljon ja niitä on hankalampi käyttää. Kunnollinen 18b20 on käytännössä vielä paljon parempi kuin sen muinainen speksi. Anturin hankalin puoli on se enempi transistoreissa takavuosina käytetty muovikotelo joka usein pakottaa askartelemaan jotain siihen suojaksi.

Sääli että kiinalaiset kopiokauppiaat ovat tehneet tästä hankalaa - ei siihen auta kuin testata ostoksiaan ja niellä tappionsa jos sattui väärältä myyjältä ostamaan. Ja uusi yritys toiselta kauppiaalta.
näin kävi minullekin, nyt olen pitänyt varani ja testannut heti että saa rahansa jos sutta tulee

pAy

Vakionaama
Minulta on muutama tuollainen anturi hajonnut IV-koneen ohjaukssta. Onneksi olen tehnyt useamman kaapeleineen ja liittimineen varoiksi etukäteen.
Itse mitä olen testaillut isompia määriä vierekkäin on kaikki pysyneet aina puolen asteen sisällä ja ovat kiinan halpis versioita.
Piikittelyä lyhästi molempiin suuntiin arvossa ja nyt on yksi joka siirtyy 60 astetta ylös jopa päiviksi.
Kerran hajonnut yksi noin, käytössä n. 100kpl ja olleet toiminnassa 7-14 vuotta, tuon lisäksi kolme hajonnut ja koko verkko seonnut silloin.
Oman talon huoneiden lämpötilamittaus verkon pituus n. 150m eikä koskaan tule virheitä.

tet

Hyperaktiivi
Oman talon huoneiden lämpötilamittaus verkon pituus n. 150m eikä koskaan tule virheitä.

Onko softa kokonaan oma, eli mikään valmissoftanpätkä ei pääse virheitä suodattamaan pois välistä? Tuo oma viritys häikii aika harvoin kyllä nykyään, suurin ongelma oli aiemmin vähän turhan kovat induktiopiikit kun ei ollut mitään suotoa kelojen rinnalla. Pikaisesti katsoin lokitiedoista että tämän alkuvuoden n 5,5 kk ajalta löytyi reilut 70 virhettä. Eli eihän tuo ole käytännössä juuri mitään, yksi virhe parin päivän välein. Tuo oma softa havaitsee paitsi CRC-virheet, myös suuremmat hypyt edelliseen mittausarvoon nähden, joita välillä tulee. Noista 70 virheestä parikymmentä on hyppyjä, loput tarkistussummavirheitä.

jalih

Jäsen
Itse mitä olen testaillut isompia määriä vierekkäin on kaikki pysyneet aina puolen asteen sisällä ja ovat kiinan halpis versioita.
DS18B20 anturin resoluutio on käyttäjän asetettavissa 9 - 12 bittiseksi. Oletuksena pitäisi vissiin olla 12-bittinen resoluutio, mutta mikäli Kiinan kopiossa on jotain muuta niin tulokset voivat heitellä paljonkin.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko softa kokonaan oma, eli mikään valmissoftanpätkä ei pääse virheitä suodattamaan pois välistä? Tuo oma viritys häikii aika harvoin kyllä nykyään, suurin ongelma oli aiemmin vähän turhan kovat induktiopiikit kun ei ollut mitään suotoa kelojen rinnalla. Pikaisesti katsoin lokitiedoista että tämän alkuvuoden n 5,5 kk ajalta löytyi reilut 70 virhettä. Eli eihän tuo ole käytännössä juuri mitään, yksi virhe parin päivän välein. Tuo oma softa havaitsee paitsi CRC-virheet, myös suuremmat hypyt edelliseen mittausarvoon nähden, joita välillä tulee. Noista 70 virheestä parikymmentä on hyppyjä, loput tarkistussummavirheitä.
Softista se tosiaan on aika paljon kiinni. Minulla oli aikoinaan pitkänpuoleinen väylä, kymmeniä antureita, ei varsinaisia haaroja ( alle 50cm) , joukossa ow dualcountereita ja ow sääasema.

Loppupäässä anturit oli työnnetty 2m3 varaajan anturitaskuihin ja pöntösssä oli 22kW edestä vastuksia. Onewirejohtoon indusoitui välillä kymmenien volttien commonmodejännite ja viesti pääsi läpi vain siinä nollakohtien tienoilla aika kapeassa aikaikkunassa, mutta ei siitä virhettä läpi asti tullut, ihmettelin vaan sitä että väliilä vähän kesti ja löysin tuon ilmiön skoopilla. Aidot Dallasin anturit ( tästä on parikymmentä vuotta ) ja Dallasin piireillä tehty RS232 ja myöhemmin USB-dongle ajamassa. Linuxissa pyöri joku kokoelma softia ja skriptejä, mutta en enää muista mitä. Ei kuitenkaan esmes onewire filesysteemiä.

lorvi

Jäsen
^
tuon mallin anturien kaapeli ei kestä oikein varaajan lämpötiloja, korkeita lämpötiloja
kaapeli kivettyy, katkeaa kun taivuttaa
saattaa olla vaihteluakin eri paikoista tilattuna
kaapeli ei myöskään ole kierrettyä eikä suojattua jos sattuu olemaan esmes invertterin vaikutusalueella niin häiriöherkkä

jalih

Jäsen
^
tuon mallin anturien kaapeli ei kestä oikein varaajan lämpötiloja, korkeita lämpötiloja
kaapeli kivettyy, katkeaa kun taivuttaa
saattaa olla vaihteluakin eri paikoista tilattuna
kaapeli ei myöskään ole kierrettyä eikä suojattua jos sattuu olemaan esmes invertterin vaikutusalueella niin häiriöherkkä
Näitähän saa kyllä teolliseen käyttöön kelpaavina versioina, joissa kaapeli kestää öljyä ja lämpöä. En myöskään pidä pientä pätkää häiriösuojaamatonta liitäntäkaapelia ongelmana, koska kaapeli ei mene pitkää matkaa vahvavirtakaapelien kanssa kuitenkaan.

HotZone

Vakionaama
^minä nipsasin noiden kaapelin vain 6cm mittaiseksi ja juottelin siihen suojatun CAT-kaapelin. Limakutistesukkaan päälle ja valmis.
Eipä tuossa silti kaapelissa suojausta tarvita. Suojaus auttaa vain kapasitiiviseen kytkeytymiseen eliskä toisen kaapelin magneettikenttään ei auta. Luontainen sähköinen kelluvuus hoitaa sen magneettikentän.

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Ruotsin energibutikenillakin löytyy suoraan putken pintaan tarkoitettuja dallas antureita jossa toinen puoli on muotoiltu putkea myötäileväksi. Letkukiristimellä ympäri ja putkeen kiinni, mieluiten vielä vähän eristettä päälle niin kohtuullisen nopsaan reagoi lämpötilamuutoksiin ainakin kupariputkilla. Olen minä noita käyttänyt teräsputkillakin enkä nyt ole mitään mainittavaa viivettä huomannut niilläkään.

jalih

Jäsen
Aika kallis kolo saatu aikaiseksi.
Yli 20€ kpl kolon kanssa.

Shelly add-on ja anturi yhdessä maksaa vähemmän (tosin ilman koloa).
Kahdella anturilla maksaa hieman enemmän.
Anturin hinta noin 3.5€ kpl.(mutta tosiaan ilman koloa)
Kyllähän hyvänlaatuisesta anturista saa reilut kolmekymppiä maksaa, mitä se sitten kertoo Shellystä jonka saa hankittua paljon halvemmalla?

Itse laittaisin taskuun tai vesitilaan asentuvan mallin, mikäli mahdollista. Näissä on pari metrinen öljyn ja lämmön kestävä suojattu liitäntäkaapeli.

Liitteet

• anturi.png
    anturi.png
    23,6 KB · Katsottu: 35

Harrastelija

Vakionaama
Eikös noissa ole kaikissa sama dallas anturi? Eli hintaero tulee ”kuorista”?
Tai onhan antureista ilmeisesti jotain laittomia kopioitakin? Olisiko Shellyssäkin?

edit: Onko jollain tietoa paljonko anturi maksaa isommissa erissä dallasilta tilattuna?

-Teme-

Vakionaama
Eikös noissa ole kaikissa sama dallas anturi? Eli hintaero tulee ”kuorista”?
Tai onhan antureista ilmeisesti jotain laittomia kopioitakin? Olisiko Shellyssäkin?

edit: Onko jollain tietoa paljonko anturi maksaa isommissa erissä dallasilta tilattuna?
Itse ostin DS18B20 sensoreita TO-92 kotelossa 100kpl hintaan n.20snt/kpl, nuo tosin oli AliExpressistä eli alkuperää ei pysty selvittämään mutta todennäköisesti kopioita.
Jokainen niistä n.30-40kpl mitä tähän mennessä olen käyttänyt on toiminut ja jopa paremmin kuin eri paikoista hommatut holkeissa olevat.
Hinta muodostuu tosiaan siitä koteloinnista ja kaapelista. Sensorin hinta on itsessään senttejä.

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Aika kallis kolo saatu aikaiseksi.
Yli 20€ kpl kolon kanssa.

Shelly add-on ja anturi yhdessä maksaa vähemmän (tosin ilman koloa).
Kahdella anturilla maksaa hieman enemmän.
Anturin hinta noin 3.5€ kpl.(mutta tosiaan ilman koloa)
Joo, ovathan nuo aika arvokkaita tai sanoisiko hintavia. Toisaalta tähän mennessä noita on tullut laitettua eri kohtiin ja tarkoituksiin toista sataa eikä yhden yhtä viallista ole tullut vielä vastaan. Ja Rickardin putiikin periaatteena on kyllä yleisestikin ollut se että tavaran pitää olla kuranttia ja toimivaa, jokunen viallinen tuote on vuosien saatossa tullut tuolta saatua ja kaikki on korvattu mukisematta uudella toimivalla. Et joo, uskon että heillä katteet ovat kohdallaan mutta palvelukin pelaa. Ja aikaa menee huomattavan paljon vähemmän jos se korvaava tuote tulee Ruotsin varastosta eikä Kiinasta.

exrx

Jäsen
Itse olen ostanut SP-elektroniikasta pari tämmöistä lämmityksen meno- ja paluuveden mittaukseen:

Nuo on siis liitetty Raspberry Pi:n piikkirimaan ja arvot menevät Homeassitantille.

fraatti

Hyperaktiivi
En löytänyt mistään järkevästi noita antureita joissa olisi valmiina tuollainen kiinnitysklipsu putkeen. Ajattelin sitten että laitan nämä anturit nyt niin kiinni putkiin että kierrän muutaman kierroksen kupariteippiä anturin ympärille ja sitten kierros pari putken ympärille. Sitten anturin ympärille eriste ja päälle toinen kerros eristettä. Tuskimpa tuosta kupariteipistä ainakaan haittaa on.

1720160431065.png

Back
Ylös Bottom