DS18B20 lämpöantureista

pökö

Hyperaktiivi
Ajattelin sitten että laitan nämä anturit nyt niin kiinni putkiin että kierrän muutaman kierroksen kupariteippiä anturin ympärille
Taitaa olla turhaa kietoa anturi teipinsisään.

Mulla on anturit suoraan putken kyljessä ja 3M aluteippi niiden ympäri, sen päällä pienet nippusiteet takaamassa että kaikki on piukassa. Sitten eristys.

Arisoft

Vakionaama
Itse käytin ohutta kuparipeltiä, joka on hieman paksumpaa kuin tuo teippi. Taivutin sen Ω muotoiseksi anturin ympäri ja levitin jalkoja putken ympärille. Väliin tuli vielä piitahnaa ja päälle pari nippusidettä ennen eristettä. Rautaputkesta hioin maalin pois tuosta kohtaa.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Mulla on myös ihan alumiiniteipillä kiinni putkissa ja hieman piitahnaa välissä osassa antureita. Päällä muistaakseni 13mm armaflexiä. Riittää ja kelpaa hyvin.

Löytyykö näitä onewire-antureita (tai vastaavia lämpötilasensoreita) sellaisina tosi slimmeinä versioina? Sain wemos d1 mini + tällainen viriteltyä toimimaan homeassistantin kanssa, ajatuksena oli sujauttaa tuo lämminvesivaraajan omien antureiden kanssa samaan koloon, mutta eihän se sinne mahdu.

Mulla sattui olemaan toista projektia varten myös tuolta samasta kaupasta löytyvä metallihylsytön versio, mutta sekin on liian paksu ettei mene koloon. LVV omat anturit on sellaisessa muutaman millin paksuisessa metalliputkessa.

Arisoft

Vakionaama
Löytyykö näitä onewire-antureita (tai vastaavia lämpötilasensoreita) sellaisina tosi slimmeinä versioina?

Anturia on saatavana kolmea eri muotoa
1729851803583.png

TO-92 voisi olla mahdollista viilata ohuemmaksi. En tiedä kuinka paljon siitä voi viilata ennen kuin se hajoaa. Ohuin valmis kotel on tuo µSOP versio. 0,75mm paksu ja 3,0 mm leveä. https://fi.farnell.com/analog-devices/ds18b20u/thermometer-dig-prog-smd-18b20/dp/2518694

iro

Aktiivinen jäsen
Löytyykö näitä onewire-antureita (tai vastaavia lämpötilasensoreita) sellaisina tosi slimmeinä versioina? Sain wemos d1 mini + tällainen viriteltyä toimimaan homeassistantin kanssa, ajatuksena oli sujauttaa tuo lämminvesivaraajan omien antureiden kanssa samaan koloon, mutta eihän se sinne mahdu.

Mulla sattui olemaan toista projektia varten myös tuolta samasta kaupasta löytyvä metallihylsytön versio, mutta sekin on liian paksu ettei mene koloon. LVV omat anturit on sellaisessa muutaman millin paksuisessa metalliputkessa.
Mahtuisiko sinne pelkkä DS18B20 chip?
Koska tuossa sovelluksessa ei tarvittane kovin suurta tarkkuutta voisi tietysti käyttää anturina NTC-vastusta. Ainakin EspHome-puolella tuolle löytyy valmis platform-toteutus.
Edit:Lisätty linkki
https://esphome.io/components/sensor/ntc.html

Liitteet

• Screenshot_2024-10-25-13-15-35-627.jpg
    Screenshot_2024-10-25-13-15-35-627.jpg
    76 KB · Katsottu: 7
En nopeasti keksinyt mitä kokoa pelkkä TO-92 chippi olisi, toki tuollainenhan siellä metalliputkenkin sisällä lienee, eli ei se kovin iso ole.

Sitä kun vähän kevyemmin suojaisi niin saattaisi upota, pitää tilailla pelkkiä chippejä jostain, kun tulee muutakin tarvetta elektroniikkaa päivittää.

NTC olis kanssa ihan hyvä vinkki, mahtaakohan sähköisen lattialämmityksen termareiden lattia-anturit olla jotain tollaisia? Olisi nimittäin nurkkiin jäänyt pyörimään pari vanhaa piuhaa, sininen ja ruskea kuparijohdin toisesta päästä paistaa.

iro

Aktiivinen jäsen
En nopeasti keksinyt mitä kokoa pelkkä TO-92 chippi olisi, toki tuollainenhan siellä metalliputkenkin sisällä lienee, eli ei se kovin iso ole.

Sitä kun vähän kevyemmin suojaisi niin saattaisi upota, pitää tilailla pelkkiä chippejä jostain, kun tulee muutakin tarvetta elektroniikkaa päivittää.

NTC olis kanssa ihan hyvä vinkki, mahtaakohan sähköisen lattialämmityksen termareiden lattia-anturit olla jotain tollaisia? Olisi nimittäin nurkkiin jäänyt pyörimään pari vanhaa piuhaa, sininen ja ruskea kuparijohdin toisesta päästä paistaa.
TO_92 kotelo on halkaisijaltaan noin 4,6mm.

Lattialämmityksessä on yleensä nimellisarvoltaan 10k....30Kohm kokoluokkaa olevia NTC_antureita, kävisivät tähänkin tarkoitukseen.
Mutta nuo nyt eivät uutenakaan paljoa maksa.
https://www.partco.fi/module/clerk/...ery=ntc&submit_search=&fc=module&module=clerk

-Teme-

Vakionaama

siellä nurkan takaa kaupasta ostamasi metallihylsyttömässä on TO-92 mallinen sensori kutistesukan sisällä.
Mulla on TO-92 sensoreita ja 3napaista lattakaapelia josta saa tuolleen n.3mm leveää kun irroittaa yhden langan ja järjestelee vähän uusiksi
Jos kiinnostaa niin vois tuollaisen askarrella

Edit: piti oikein kokeilla miten pienen siitä saa aikaan
1698D6CF-00A4-4C52-BD4E-4BF14AEBD5BF.jpeg

Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nuo anturit eivät mittaa puhtaasti siitä TO-92 muovikopasta - johdot kuljettavat lämpötilaa TO-92 palikan sisään aika vahvasti. Eli anturi toimii vapaasti ilmassa niinkuin kuvittelisikin, mutta jos yrittää mitata jonkun pinnan lämpötilaa pitää johdotkin saada jotenkin samaan lämpötilaan. Riittävän pitkä metalliputki voi olla ihan hyvä.

markok

Aktiivinen jäsen
Minulla on tuollainen vastaava rakennelma kuin @-Teme- edellä esitti. Mahtuu kohtuu pitkälle varaajan anturi putkeen, mutta ei ihan pohjaan asti. En ottanut alkuperäistä anturia ulos, että onko siinä joku paksumpi osa päässä vai mistä johtuu, mutta omaan käyttöön tuolla saa ihan riittävän tarkasti lämpötilan mitattua.

Minulla on tuollainen vastaava rakennelma kuin @-Teme- edellä esitti. Mahtuu kohtuu pitkälle varaajan anturi putkeen, mutta ei ihan pohjaan asti. En ottanut alkuperäistä anturia ulos, että onko siinä joku paksumpi osa päässä vai mistä johtuu, mutta omaan käyttöön tuolla saa ihan riittävän tarkasti lämpötilan mitattua.

Mä tutkin tätä vähän lisää, ja lyhyesti, toi @-Teme- viritelmä vois toimia kunhan sen just saisi ihan pohjalle, ja kuorisi kaapelista johtimet paljaaksi riittävän pitkältä matkalta

Putki on n. 10mm halkaisijaltaan, ja alkuun näyttää että hyvinhän sinne menee, mutta karu totuus paljastui kun vedin nuo anturit ulos - just yllä kuvatun kaltaiset metallimötikäthän siellä oli peräkkäin työnnetty, n. 5mm halkaisijaltaan paksuimmasta kohdasta.

Noiden mulla olevien anturien kaapelin kanssa (halkaisijaltaan ~4mm) en saa tuota mötikkää takaisin putkeen, eli jonkinlaiset irtojohdot tai kuorittu kaapeli tarvitaan. Mittaa putkella johon johdot työnnetään on kymmenisen senttiä, ja pohjalla näyttäisi olevan joku rautamötikkä. Vähän huono kuva tuli kiinalaisen endoskoopin kanssa, mutta tyhjää parempi.

Eli ajatuksena olisi et pistäisi TO-92 tuonne pohjalle ja pakkaisi nuo alkuperäiset anturimötikät perään, sen verran tiivis paketti tullee ettei liene ongelmaa saada johtimiakin samaan lämpöön :)

Liitteet

• 20241027_140748.jpg
    20241027_140748.jpg
    158,4 KB · Katsottu: 24
  • 20241027_140058.jpg
    20241027_140058.jpg
    151 KB · Katsottu: 24
  • 2024-10-27-14-02-18.png
    2024-10-27-14-02-18.png
    386,9 KB · Katsottu: 24

Arisoft

Vakionaama

Itsellä samoin. Putkea oli niin paljon ennen pohjalla olevia antureita, että päätin sen riittävän. Kun anturi on lähes joka suunnasta tuon putken sisällä niin sen on pakko lämmetä samaan lämpötilana kuinse putki ympärillä. Laitoin varmuuden vuoksi vähän villaa siihen putken suulle ettei sinne tulisi mitään ilmavirtausta viileämmästä. Hyvin se oin toiminut vaikken sitä pohjalle asti saanutkaan.

Back
Ylös Bottom