Ecodan SWM80YAA pumpun käyntisykli

Airman

Jäsen
Vaihdoin juuri kaikki v. 1976 rakentamani talon seitsemän lämmityspatteria uudenaikaisemmiksi. Muutoksen jälkeen on pumppu alkanut toimimaan niin, että huonetermostaattiohjauksella se ensin nostaa hyvin nopeasti virtauslämmön ylös ja pitää sitten noin neljän tunnin tauon, minkä jälkeen alkaa taas uusi lämmön nosto. Outoa tässä on se, että nostossa tulee sähkövastus avuksi vaikka ulkolämpötila on kymmenen miinusasteen luokkaa.
Miten tätä lämmityksen nostotarvetta voisi hillitä niin, ettei buusteria tarvittaisi sen avuksi?
 

rajis

Jäsen
itse ehkä ensin kokeilisin laittaa pumpun täysin virrattomaksi( pääkatkaisimesta/sulakkeet irti). Jotta saisin pumpun opettelemaan uusiksi tarpeellisen vedenlämpötilan, uusilla pattereilla.

Jos tämä ei auttaisi, nii sitten rupeisin ihmettelemään vasta asetuksien muokkaamista(sikäli vanhoilla pattereilla pumppu toimi jollaintapaa järkevästi)

Itselläkin 70 luvun patteri talo, josta laitoin liitteenä pari kuvaa, miten käyttäytyy minulla tuo pumppu.
Hieman optimistinen tuo oman pumpun ulkolämpötila anturi, näyttää kelistä riippuen n. 3-5c lämpösempää mitä todellisuus.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250217_115326_Chrome.jpg
    Screenshot_20250217_115326_Chrome.jpg
    82,1 KB · Katsottu: 96
  • Screenshot_20250217_115359_Chrome.jpg
    Screenshot_20250217_115359_Chrome.jpg
    86,1 KB · Katsottu: 99
Viimeksi muokattu:

Airman

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vanhoilla pattereilla ei käyttänyt boosteria muuta kuin yli 20 asteen pakkasilla. Samaan tyyliin jauhaa Ecodan nyt minullakin sillä erolla, että ottaa välillä sähkön avuksi lämmön nostoon.
Järjestelmässä on myös 100 litran puskurivaraaja.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250217_065712_Chrome.jpg
    Screenshot_20250217_065712_Chrome.jpg
    129,9 KB · Katsottu: 68
  • Screenshot_20250217_065735_Chrome.jpg
    Screenshot_20250217_065735_Chrome.jpg
    142,1 KB · Katsottu: 67

rajis

Jäsen
Uskaltaisinpas väittää, että tuo kohta lisäasetukset>sähkölämmitys(lämmitys)>viive arvoa nostamalla saat tuon sähkövastuksen heräämään halutessasi myöhemmin.

Mutta toki se ei korjaa sitä, että miksi kone huutaa täydellä teholla siihen asti, että saavuttaa asetetun maksimi veden lämmön. Kun voisi kuvitella, että olisi energiatehokkaampaa pyöriä pidempään, mutta pienemmällä teholla/veden lämmöllä. Ja tähän voisi päästä antamalla pumpun oppia uudelleen talon tavoille, uusilla pattereilla, ehkä...
 

Liitteet

  • 20250217_193135.jpg
    20250217_193135.jpg
    216,3 KB · Katsottu: 75

Airman

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Olen nostanut boosterin viiveen 40 -> 60 minuuttiin. Se jo lyhensi boosterin käyntiaikaa. Pitää kokeilla nostaa vielä vähän sitä.
Mielestäni tuossa pitäisi saada veden maksimi- ja minimilämpötiloja lähemmäksi toisiaan. Nyt huonelämpötilakin vaihtelee pari astetta tuon syklin aikana.
 

rajis

Jäsen
Silloin varmaankin pitäisi kääntää kiertopumpun nopeutta kovemmalle, että saadaan lämpötilat lähemmäksi toisiaan. Jos jo pattereiden venttiilit ruuvattu täysin auki asentoon.

Itselläkin tuo 100l pönttö välissä, 4 putki kytkennällä. Ecodanin pumpun nopeus 4(19L) ja puskurilta talon erillinen pumppu maksimilla itsellä. Alkuun pidin patterikierron omaa pumppua n.1/2 teholla(nopeudella), niin lämpötila ero oli tuota 10c luokkaa. Mutta nyt täyttä hönkiessä ero pyörii tuossa 2-4c ja samalla tipahti reilusti alaspäin kierron tarvittava lämpötila
 

Airman

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Tuota kierron nopeutta olen minäkin ajatellut lisätä, koska aika suurelta näyttää nyt virtausten lämpötilaero. MItenkä sinulla vaikutti lisäys pattereiden äänekkyyteen?
 

rajis

Jäsen
Ensiksi alkoi hirmuinen kohina kaikkialla.
Mutta neljän viimoisen pattereiden esisäädöt kun käänsin täysin auki, niin hiljeni.(ns linjan viimoiset patterit ja samalla huoneiden joihin takan lämpö ei liiemmin tule
 

Airman

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Huomattavasti tasoittui sykli ja virtausveden lämpötilakin laski kun eilen lisäsin patterikierron pumpun virtausta. Hieman kyllä kasvoi äänen tasokin, mutta ei häiritsevästi.
Millaiseen COP-arvoon olet päässyt?
 

Liitteet

  • Screenshot_20250219_105556_Chrome.jpg
    Screenshot_20250219_105556_Chrome.jpg
    134 KB · Katsottu: 67
  • Screenshot_20250219_105933_Chrome.jpg
    Screenshot_20250219_105933_Chrome.jpg
    155,4 KB · Katsottu: 65

rajis

Jäsen
Copeista ei nyt ole mitään varmaa tietoa. Mutta mitä tuo pumppu itse arpoo. Niin +-0 tienoilla pyöritään 3-3.5. Ja aika tasaisesti -20c asti tippuu sinne 2 nurkille.

Täsmäävät aika hyvin omiin laskelmiin, mitä talo vienyt ennen pumppua vs. Mitä nyt pumpun kanssa vie
 

Nypa

Jäsen
Kiinnitti molempien vastauksissa huomiota tuo taajuuskäyräkuva. Mullakin on Melpump käytössä. Rajiksella näkyi että kun pumppu on seis niin on Idle-tilassa. Airmanilla taas ei. Nimittäin mullakaan ei mene Idle-tilaan koskaan kun ulkoyksikkö on seis. Molemmilla teistä kuitenkin puskurisäiliö ja rajiksella 4-putkisena kuten minullakin. Mikähän voi olla erona, että minulla ei mene Idleen vaikka rajiksella menee? Mulla on Mitsun 2-piirikitti eli 2 kiertovesipumppua lattiaan, eri zoneihin. Onko sulla rajis yksi pumppu puskurista lämmityskiertoon?
 

rajis

Jäsen
Uskaltaisin väittää, että tämä idletilaan meno riippuu täysin dip kytkimestä sw2-6(sekoitussäiliön kanssa/ilman). Asensin omaan pumppuun jälkikäteen nuo thw6&7 anturit ja nuo anturit vaatii "toimiakseen" tuon dipin päällä olon. Tovin aikaa käytin noita, mutta lopulta käänsin kyseisen dipin takaisin off asentoon, että saan pumpun vesipumput pysähtymään/ pumpun idle tilaan.

Ja minulla ei toki ole 2-piiri kittiä ja vaatineeko tuo juurikin aina tuon dipin päällä olon, mahdollisesti... ja kyllä, minulla on oma kiertopumppu puskurista patterikiertoon.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vaihdoin juuri kaikki v. 1976 rakentamani talon seitsemän lämmityspatteria uudenaikaisemmiksi. Muutoksen jälkeen on pumppu alkanut toimimaan niin, että huonetermostaattiohjauksella se ensin nostaa hyvin nopeasti virtauslämmön ylös ja pitää sitten noin neljän tunnin tauon, minkä jälkeen alkaa taas uusi lämmön nosto. Outoa tässä on se, että nostossa tulee sähkövastus avuksi vaikka ulkolämpötila on kymmenen miinusasteen luokkaa.
Miten tätä lämmityksen nostotarvetta voisi hillitä niin, ettei buusteria tarvittaisi sen avuksi?
Uusista pattereista vesi palaa vilpille sen verran kylmempänä että tarvitaan buusteria jotta saadaan menovesi riittävän lämpimäksi. Vaatinee nyt lämpökäyrän suunnittelu uusiksi, eli menoveden lämpöä alaspäin.
 

Nypa

Jäsen
Rajis. Aivan. Epäilen, että vois olla bugi firmiksessä. Dippi on nimenomaan sekoitussäiliön olemassaoloa varten joten tällöinhän on aina oma pumppu säiliöstä eteenpäin. Ja mulla jopa kaksi. Näin ollen latauspumpun pitäisi voida huilata. Mulla se pyörii 24/7.
 

VeMen

Tulokas
Sain vihdoin käyrää ulos pumpusta (Melpump-adapterin kautta). Mistähän tuo säännöllinen käyttöveden lämmön lasku parin tunnin välein voi johtua ja onko se normaalia? Ihmetyttää että yölläkin käyttöveden lämpötila tippuu, vaikka lämmintä vettä ei ole varmasti käytetty.
Näyttökuva 2025-03-25 092753.png
 

Hostail

Jäsen
En tunne laitetta. Itselläni on eri valmistajan vilppi ja siinä ainakin saa asetuksista valittua mistä ottaa energian sulatuksiin. Käyttöohjeesta luulisi selviävän.
 

Harrastelija

Vakionaama
Käppyröissä on jotain outoa. Tosin en tiedä tarkkaa antureiden paikkaa joten arvauksia antureiden nimen perusteella.

Päivällä lämmitykseen lähtee lämpimempää vettä kuin tulee takaisin. Eli on lämmitystarvetta koska osa lämmöstä jää matkan varrelle.
Yöllä sitten lämmöt tippuu samaksi (meno/paluu) eli aivan kuin ei olisi lämmitystarvetta.
Sekin ihmetyttää että miksi lähtevän veden lämpöä tiputetaan yöllä.

Ja kun lämmitetään niin lämmitykseen lähtee liiankin kuumaa vettä. Sisälämpötilakin nousee.
3-tie venttiili jumissa?
 

VeMen

Tulokas
Suljin lämminvesikierron pumpun, kun tulin eilen töistä, nyt käyttöveden lämmöt ovat pysyneet hyvin tasaisina. Eli aika kallis mukavuustoiminto tuo LKV. Kestää vaan harmillisen kauan saada lämmintä vettä hanoista, kun se on pois päältä.
1742986131607.png

Varmaan tuosta käyttöveden lämmöstä osa siirtyy lattiaan ja sitä kautta lattialämmityksen paluu piiriin.

Silti ihmetyttää tuo noin säännöllinen jyrkkä lämpötilan lasku eilisessä käyrässä.
 

_MikkoT_

Jäsen
Suljin lämminvesikierron pumpun, kun tulin eilen töistä, nyt käyttöveden lämmöt ovat pysyneet hyvin tasaisina. Eli aika kallis mukavuustoiminto tuo LKV. Kestää vaan harmillisen kauan saada lämmintä vettä hanoista, kun se on pois päältä.
katso liitettä 105979
Varmaan tuosta käyttöveden lämmöstä osa siirtyy lattiaan ja sitä kautta lattialämmityksen paluu piiriin.

Silti ihmetyttää tuo noin säännöllinen jyrkkä lämpötilan lasku eilisessä käyrässä.
Meillä on lkv käytössä ajastettuna yleisimille käyttöajankohdille. Toiminut ihan mukavasti ja varaajan lämmitystarve 1-3 kertaa vuorokaudessa.
 

Nypa

Jäsen
Uskaltaisin väittää, että tämä idletilaan meno riippuu täysin dip kytkimestä sw2-6(sekoitussäiliön kanssa/ilman). Asensin omaan pumppuun jälkikäteen nuo thw6&7 anturit ja nuo anturit vaatii "toimiakseen" tuon dipin päällä olon. Tovin aikaa käytin noita, mutta lopulta käänsin kyseisen dipin takaisin off asentoon, että saan pumpun vesipumput pysähtymään/ pumpun idle tilaan.

Ja minulla ei toki ole 2-piiri kittiä ja vaatineeko tuo juurikin aina tuon dipin päällä olon, mahdollisesti... ja kyllä, minulla on oma kiertopumppu puskurista patterikiertoon.
Mistä tuo pumppu puskurista kiertoon saa sulla virran? Ecodanilta?
 

Nypa

Jäsen
pistorasiasta, kun sama pumppu kierrättää sitten muidenkin lämmönlähteiden tuottaman energian patteriverkkoon(ei saa olla siis mitsu ohjattu)
Jeps näin arvelin. Ikävää omalla kohdallani 2-piirikitin kanssa että sammuttelee ykköspiirin pumppua vaikkei ole mitään eko-asetusta päällä. Jostain se tunnistaa, että olisi ylilämpöä. Varmaan kun ykköspiirikin on lattialämmitys ja paluuvesi ei viilene kahdessa minuutissa, niin sammuttaa kv-pumpun. Puskurin ajatus mielestäni nimenomaan on se, että ladataan täyteen ja sitten kierrätetään. Näin ollen pumpun lepojakso maksimoitaisiin.
 

Westi

Jäsen
Kannattaa myös tarkistaa että millä nopeudella se ecodanin talon lämmityspuolikin pyörii... perus 5 ihan liian iso ja aiheuttaa usein sekoilua.. kokeilee 2-3 nopeuksia ja seurailee asetusoppaasta tasottuuko.. oletan että puskurivaraajan jälkeenki oma pumppu niin sitä voi rukata kans hitaammalle mätsäämää ecodanin pumpun nopeutta..

Käyrällä ajo ihan parasta ja suosittelen..

Täällä patteritalo sigun zubukalla pyörii 4.5-6+ copeilla kelistä riippuen.. kovemmilla pakkasilla rupee vasta menee alemmaks
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom