Ei lämmitä kunnolla – ihmetyttää

MtL

Tulokas
Mulla on ensimmäistä talvea Mitsubishin LN35 mökillä. Peruslämpöä pidän 12 asteessa ja mökille lähtiessäni nostatan etähallinnasta 22 asteeseen. Minua on ihmetyttänyt hidas nostatusaika. -5 asteella kestää jopa 13 tuntia. Lämmitettäviä kuutioita on n. 150.

Putkien pituus on n. 10,5 m. Kylmäainetta on laitettu lisää 60 g (kokonaistäyttö on 850+60=910 g). Se on tarkistettu, että vuotoja ei ole.

Olen testaillut siten, että ulkotilan ollessa -5 astetta ja sisälämpötilan 21 astetta, olen pyytänyt nostoa 31 asteeseen. Sulatusjakson jälkeen saan n. 30 min ajan karvan yli 40 astetta (ennätys 44,:cool:, josta se n. 60 min aikana hiljakseen tippuu 30 asteen tienoille, jonka jälkeen alkaa uusi sulatusjakso.

Kaverini, jolla on LN25, kertoi hänen saavan heti 31 asteen pyynnön jälkeen reilut 65 astetta vastaavissa olosuhteissa. Siis 44,8 vs. 65,8. Tämä reilu 20 asteen ero ihmetyttää. Tätä ei osaa lämpöpumppuni asentaja selittää mitenkään, joten kysyn teiltä. Mikä mahtaa olla vikana? Voiko syynä olla se, että minulla putket kulkevat tuon 10,5 m:n matkan ulkona? Korkeuseroa ulko- ja sisäyksikön välillä on lähes 6 metriä – voiko se heikentää tulosta? Vai mitä epäilette ongelman syyksi?

maanma

Vakionaama
Puhallusnopeus vaikuttaa ulos tulevaan lämpötilaan.

Kyllä pitkä ulkoveto vaikuttaa sisään saapuvaan lämpötilaan. Putkissa on eristettä n.10mm.

Kun puhutaan isosta lämmön nostosta, niin nousunopeuteen vaikuttaa olennaisesti sisätilan seinämateriaalien lämpökapasiteetti ja muut massat hidastavasti.

BBF

Vakionaama
Itsellä kestää pakkasilla mökillä varmaan vuorokauden nostaa +10 ylläpitolämmöstä +20 kun rakenteet imee sitä lämpöä niin paljon. Sitten se kyllä pysyy.

• Tykkää
Reactions: juu

Harrastelija

Vakionaama
Tuo 65 kuulostaa kyllä paljolta jos kyse oli ulospuhalluslämpötilasta. Yleensä pumput/toimintapa rajoittaa sen 50-55 asteeseen (ja sekin on aika korkea). Ulkolämpötilasta ja puhallusnopeudesta riippuen voi olla vain 35 astettakin.

Yleensäkin ILP taitaa olla ”huono” nostamaan mökin lämpötilaa. Tehohan on vain muutaman kW:n. Aikaa pitää varata kauan. Sulatukset aiheuttaa hetkellistä takapakkia joka pitää kiriä takaisin.
Yleensä kaminoissa on enemmän tehoa kuin ILPeissä. Eli ILPillä lämmön nostaminen on hitaampaa kuin kaminalla.

Näin yhtä äkkiä ajatellen hyvä että valittu 35 malli. 25 ehkä riittäisi lämmön tasaisena pitämiseen mutta lämmön noston yhteydessä tehoa ei ole koskaan liikaa.

Jos pitkä putki kulkee sisällä niin lämpöhän ei mene hukkaan vaan lämmittää sisätiloja.

edit: vaikka puhalluslämpö on isolla nopeudella matalampi kuin pienellä nopeudella, pumppu silti saattaa lämmittää enemmän. Kyse ei suoraan ole puhalluslämpötilasta vaan lämpömäärästä. Lämpömäärä on ilmamäärän ja lämpötilan tulo. Mökkiin pitää saada riittävä määrä lämpöä jotta lämpötila nousee halutuksi. Pienillä nopuksilla jos puhalluslämpö nousee 50 asteeseen, jää osa pumpun tehosta mahdollisesti hyödyntämättä. Jos pykälää isommalla puhalluksella puhalluslämpö nousee edelleen esim 45 paikkeille, lämmittää se enemmän kuin pykälää pienempi nopeus.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: juu

RPekka

Aktiivinen jäsen
vaikka puhalluslämpö on isolla nopeudella matalampi kuin pienellä nopeudella, pumppu silti saattaa lämmittää enemmän. Kyse ei suoraan ole puhalluslämpötilasta vaan lämpömäärästä. Lämpömäärä on ilmamäärän ja lämpötilan tulo. Mökkiin pitää saada riittävä määrä lämpöä jotta lämpötila nousee halutuksi. Pienillä nopuksilla jos puhalluslämpö nousee 50 asteeseen, jää osa pumpun tehosta mahdollisesti hyödyntämättä. Jos pykälää isommalla puhalluksella puhalluslämpö nousee edelleen esim 45 paikkeille, lämmittää se enemmän kuin pykälää pienempi nopeus.
Itse vaihtaisin tuon "saattaa" tilalle jopa "todennäköisesti" eli pumpun COP:kin paranee, kun kennon lämpötila laskee ja kompuran tehohan se on rajoittava tekijä eli sähköteho on vakio mutta lämmitysteho on sähköteho kertaa COP.

Puhaltimen ottama tehohan jää myös kaikki sisätilaan mutta puhutaan niin pienistä tehoista, että en tiedä tarvitseeko sitä edes mainita.

Lisäksi vielä se että kovalla puhalluksella se lämpö leviää nurkkiin ja sopukoihin paremmin joten mitään syytä pienemmälle puhallusnopeudelle ei ole jos mökissä ei ole ketään melustakaan häiriintymässä.

Back
Ylös Bottom