Erikoinen sulatus Panasonicissa

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Panan monoblock oli pysähdyksissä mutta aika huurteessa, panin pakkosulatuksen päälle. Kone alkoi ottamaan teho 5kW, vesi ei kiertänyt mutta kompura kävi jotain 40 hz, höyrystin alkoi sulaa mutta mielestäni hitaasti, veden lämpö oli aika alhaalla jotain 24-26C.
Onko näissä joku erikoinen sulatus jos veden lämpö on liian alhainen.
Olen joskus pannut pakkosulatuksen koneen käydessä, silloin sulatus on toiminut normaalisti.

MetaX

Aktiivinen jäsen
En ole huomannut mitään outoa heishan sulatuksissa. Mulla on vielä se 3kW sisäinen lämppäri asetuksista kykettynä pois päältä, mitä ei periaatteessa suositella kylmässä ilmastossa. Sulatuksessa kuitenkin vesipumppu kiertää täydellä teholla ja kenno sulaa ison höyrypilven saattelemana.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Normisulatus menee juuri noin, mutta tässä näkyi multicalista että vesi ei liikkunut, tehoja otti 5kW ja kauko-ohjain näytti
yli 40 hz lukemaa jonka myös kuuli koneen vieressä. Luulin että nyt se hajos mutta seuraavat sulatukset ja muu toiminta
on olleet ok. Manuaalista en ole huomannut mainintaa ko. toiminnasta. Jossain on puhuttu "kuumakaasusulatuksesta"
mitä se on?

VesA

In Memoriam
Normisulatus menee juuri noin, mutta tässä näkyi multicalista että vesi ei liikkunut, tehoja otti 5kW ja kauko-ohjain näytti
yli 40 hz lukemaa jonka myös kuuli koneen vieressä. Luulin että nyt se hajos mutta seuraavat sulatukset ja muu toiminta
on olleet ok. Manuaalista en ole huomannut mainintaa ko. toiminnasta. Jossain on puhuttu "kuumakaasusulatuksesta"
mitä se on?

Kuumakaasu on Ihan tavallinen sulatus.. mutta voi olla että Panassa on silloin tällöin öljynpalautussykli siltä varalta että putkiin on kertynyt voiteluaineita.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Pääsin jo toisen kerran seuraamaan erikoista sulatusta. Eli veden lämpö jotain 25-26, ottoteho 5kW ,kompuran kierrokset
80 hz ja vesikierto seis. Onko tällainen sulatus siksi että lämmänvaihdin ei jäädy jos veden lämpö on liian alhainen ja vastus
ei ole mukana. Onko veden lämmössä jokin raja jonka alle on sulatuksessa riski että vaihdin jäätyy. Tällainen sulatus sitten
varotoimena. Mitään virhekoodia ei tullut mutta vähän hurjalta touhu tuntui, suurin hz minkä olen lämmityskokeilussa saanut
on 72 hz. Onko manuaaleissa mainintaa tällaisesta.

Service Manualin mukaan näyttää olevan kaksi sulatustapaa (Deice modea).
Deice mode 2:ssa (kun veden lämpötila on alle 22C/50C riippuen ulkolämpötilasta) kompressorin maksimitaajuus (sulatusteho) on rajoitettu.

1606054553787.png

1606054585128.png

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Tuota noin, en tuota Panan sielunelämää tunne tuon taivaallista mutta omiin korviin vaikuttaa kyllä hiukan huolestuttavalta se jos kv pumppu ei pyöri ollenkaan eli vesi ei kierrä sulatuksen aikana.

Saattaa tietty olla että en vaan ymmärrä mitä tuossa prosessissa tapahtuu tuollaisen poikkeuksellisen sulatuksen aikana mutta noin yleisesti ja tavallisessa tapauksessa tuo levari menee kyllä niin kylmäksi jollei vesi kierrä sulatuksen aikana että väittäisin siinä olevan selvä jäätymisriski. Mutta jos tuossa kylmäaine ei kierräkään levarin kautta (?) vaan pelkästään kompuralta höyrystimelle niin ehkä sitten.

Eli en väitä että syytä huoleen välttämättä ole mutta itse ottaisin kuitenkin kaiken varalta selville mitä tuossa oikeasti tapahtuu ja kuuluuko tuon tehdä noin. Jos oikein tulkitsen tuota kaaviota ylempänä niin ymmärtäisin kyllä asian niin että molemmissa tapauksissa kv pumpun pitäisi kyllä pyöriä.

kv pumppu pyörii koko ajan, minusta tuntuu vähän ylivarovaiselta kyllä koko Deice mode 2. Alla pikaisesti vedetty kuva oman Panan sulatuksesta, virtaus nousee kyllä selkeästi kun sulatus alkaa.

1606057891483.png

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Itse en ymmärrä tuota kompressoripuolen sielunelämää mutta kaikki tähän tapahtumaan liittyvät arvot on peräisin
mittareista, teho sähkömittarista, virtaus tai sen puute multicalista ja hertsit kaukosäätimestä. Veden lämmöstä minulla
ei ole aivan tarkkaa arvoa, höyrystimen sulamisen näin omin silmin. Prosessi näytti tuolta, viisaammat saa selittää mitä ja miksi. Normaali sulatus panassa tapahtuu niinkuin muillakin ja kestää n. 5-7 minuuttia.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Seurasin aamulla panan normaalia sulatusta. Lämpö nollassa, sumua, kosteus 100%. Sulatus oli tasan kahden tunnin välein, huurrekerros tosi paksu, tuntui että voiko siitä mennä enää yhtään ilmaa lävitse. Kyllä siellä jonkinlainen henkäys vielä kävi
mutta selvä ero sulatuksen jälkeen.
Tehoa tuotti sitkeästi 3 kW mutta ottoteho nousi niin että COP
oli lopussa vain 2,7 . Sulatus kesti n. 5 min, nyt kulki vesi 2600 l
/h , nopea lämmön nosto ja 5 min tasaantumista. Teho 3,7kW
ottoteho 970W , 19-20 Hz. Olisiko voinut sulattaa vähän aikaisemmin kun coppi nousi yhden pykälän sulatuksen jälkeen.

Liitteet

• 20201125_074322.jpg
    20201125_074322.jpg
    77 KB · Katsottu: 278

iqo

Vakionaama
Sulatus oli tasan kahden tunnin välein, huurrekerros tosi paksu, tuntui että voiko siitä mennä enää yhtään ilmaa lävitse.
Olisiko voinut sulattaa vähän aikaisemmin kun coppi nousi yhden pykälän sulatuksen jälkeen.
Mielenkiintoista lukea tällaisiakin pohdintoja, kun yleensä (minä mukaanlukien) vain toivotaan pidempiä sulatusvälejä. Meillä Mitsu sulatteli esim. viimeyönä tosi hankalassa kelissä 60-70 minuutin välein. Mitsu ainakin säätelee selkeästi sulatusväliä tarpeen mukaan, mutta joku ajastinkin siellä softassa on mukana, koska esim. 1 h 40 min sulatusväli on hyvin tyypillinen. Turhiakin sulatuksia joskus ilmenee, kun ilman lt on 3-4 astetta.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Tuossa oli varmaan pahin mahdollinen huurrekeli tai ehkä sopiva lumisade on yhtä paha. Sulatusväliä ei voi itse säätää muuten kuin manuaalisella pakkokäskyllä kertaluonteisesti. Mielenkiintoista kuitenkin seurata kuinka koneen sulatuspäätökset osuu suhteessa COPin muutokseen.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Kyllä tuossa olisi ollut sulatus jo aikaisemmin tarpeen. Voiko tuon mitata, paljonko vettä tuosta oikeasti irtoaa.
Olen samaa mieltä, huurre oli tiheä ja millejä paksu. Minulla menee vesi suoraan putkella kaivoon joten määrästä ei oli tietoa.
Mittasin ilmavirtauksen puhtaasta kennosta mutta en huomannut mitata sitä tukossa olevaa. Täytyy joskus ottaa uusiksi kun
tulee samanlainen keli.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Service Manualin mukaan näyttää olevan kaksi sulatustapaa (Deice modea).
Deice mode 2:ssa (kun veden lämpötila on alle 22C/50C riippuen ulkolämpötilasta) kompressorin maksimitaajuus (sulatusteho) on rajoitettu.

katso liitettä 66899
katso liitettä 66900
Minun pumpussa näyttää olevan erilainen Deice mode 2 kuin yllä. Eli minulla ei pumppu pyöri Deice 2:ssa
Jos pumpulle menevä vesi on alle 27 tulee tämä sulatus.
Kuvassa on molemmat sulatustavat samassa syklissä, vasemmalla d2 ja oikealla normaali vedellä sulatus.IMG_0247.PNGIMG_0248.JPG

Back
Ylös Bottom