Esimerkki miten rakentamista tehdään Ammattilaisten™ toimesta. Näin kävi meillä....
Kun on yhdistelmä F750 ja SAM41, kyseessähän on puhallusteholtaan kaksi eri tehoista laitetta. F750 maksimipoistohan on jossain 90 litraa/s luokassa. Sen sijaan SAM41 tuloilmapuhallin pystyy noin 135l/sec puhallukseen.
Talofirman LVI Ammattilainen™ sääti perusilmanvaihdon ensin, ihan mittaamalla. Sitten se kysyi, että laitetaanko ilmanvaihdon tehostus pykälittäin tehokkaammaksi, että maksimi on noin 30% yli perusilmanvaihdon. Ajatus kuulosti ihan fiksulta ja ajattelin, että se jatkaa mittailuja ja säätöjä... kaikkea kanssa....
Sinne se meni F750 huoltovalikkoon ja naputti säädöt (luvut esimerkinomaisesti):
- Perusilmanvaihto: F750: 60% SAM41: 39% (tämä siis mitattu)
- Tehostus 1: F750: 70% SAM41: 49%
- Tehostus 2: F750: 80% SAM41: 59%
- Tehostus 3: F750: 90% SAM41: 69%
Minä tiedän että nuo on ihan päin seiniä ja täysin hihasta revitty. Lisäksi tehostustasot on mitä suurimmalla todennäköisyydellä tukevasti ylipaineisia.
Onkohan tämmöinen tapa asettaa ilmanvaihdon tehostus ihan maan tapa.... vai onko jollakulla tehty tehotustasotkin mittaamalla?
Sen vielä hyväksyisin, että keskimmäiset tehostustasot laskettaisiin paperilla, mutta eihän tuota ylintä "30%" tehostusta saa mitenkään kohdilleen ilman mittaamista. Tuo Ammattilainen™ ei oikein selitystäni ymmärtänyt. Takaan että asiaan palataan vielä....
Kun on yhdistelmä F750 ja SAM41, kyseessähän on puhallusteholtaan kaksi eri tehoista laitetta. F750 maksimipoistohan on jossain 90 litraa/s luokassa. Sen sijaan SAM41 tuloilmapuhallin pystyy noin 135l/sec puhallukseen.
Talofirman LVI Ammattilainen™ sääti perusilmanvaihdon ensin, ihan mittaamalla. Sitten se kysyi, että laitetaanko ilmanvaihdon tehostus pykälittäin tehokkaammaksi, että maksimi on noin 30% yli perusilmanvaihdon. Ajatus kuulosti ihan fiksulta ja ajattelin, että se jatkaa mittailuja ja säätöjä... kaikkea kanssa....
Sinne se meni F750 huoltovalikkoon ja naputti säädöt (luvut esimerkinomaisesti):
- Perusilmanvaihto: F750: 60% SAM41: 39% (tämä siis mitattu)
- Tehostus 1: F750: 70% SAM41: 49%
- Tehostus 2: F750: 80% SAM41: 59%
- Tehostus 3: F750: 90% SAM41: 69%
Minä tiedän että nuo on ihan päin seiniä ja täysin hihasta revitty. Lisäksi tehostustasot on mitä suurimmalla todennäköisyydellä tukevasti ylipaineisia.
Onkohan tämmöinen tapa asettaa ilmanvaihdon tehostus ihan maan tapa.... vai onko jollakulla tehty tehotustasotkin mittaamalla?
Sen vielä hyväksyisin, että keskimmäiset tehostustasot laskettaisiin paperilla, mutta eihän tuota ylintä "30%" tehostusta saa mitenkään kohdilleen ilman mittaamista. Tuo Ammattilainen™ ei oikein selitystäni ymmärtänyt. Takaan että asiaan palataan vielä....