FD25VABH huono hyötysuhde osateholla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuhis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: FD25VABH huono hyötysuhde osateholla

Noh, mulla kyllä tuo laite näillä nollakeleillä alkaa käydä katkolla ihan manuaalipuhalluksellakin, ja tuntuisi että pienin lämpötilaero johon laite pystyy on noin 7 astetta kun kompura on energiamittarin mukaan jotakuinkin minimikierroksilla. Pakkasilla tuo lämpötilaero voi olla pienempikin (en nyt ulkoa muista, oisko ollut 10 asteen pakkasella jotain vajaat 5 astetta), silloinhan COP laskee ihan luonnostaankin, mutta varsinaisesti mitään ns. COPin leikkaamista tuo vehje ei mulla harrasta, eli nuo mun mittaustulokset on ihan linjassaan kun huomioi tuon allasvastuksen. Kyllähän se mullakin tuo COP tipahtaa tuolla aivan kompuran minimikierroksilla, mutta ei kuitenkaan mitenkään erityisen merkittävästi. Eikä tuo COP 4,5 ollut mikään minuutin tulos (no okei, ehkä siinä vähän alamäkeen ajettiin :) ), vaan tehot seilasi pitkään 400 watin molemmin puolin ja ilman lämpenemä vaihteli jostain reilusta 10 asteesta noin 14:sta. Tämäkin tilanne päätyi sitten lopulta katkoon kun kämppä lämpeni liikaa. Tästä lähtökohdasta tuon sun 400 watista 400 wattia vaikuttaa jotenkin oudolta.

Voihan se tietty olla että olet onnistunut löytämään juuri sen asunto/lämpöpumppu/lämmitystarveyhdistelmän joka vaan ei yksinkertaisesti toimi. Ikävää on myös tuo vastuun väistely asentajan/maahantuojan puolelta.

Ikävää on myös tuo vastuun väistely asentajan/maahantuojan puolelta.

Onko nyt kyse kuitenkaan vastuun väistelystä jos pumppu ei vaan yksinkertaisesti kykene pienillä lämmitystehoilla parempaan COP:iin. Eikös silloin ole kyse pumpun ominaisuudesta?

Minusta tuntuu että tämän tyyppinen toiminta on aika yleistä invertteripumpuille, kun toimitaan juuri pumpun toiminta-alueen alarajalla. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakin oma Sharp toimii hyvin samantapaisesti. Olen antanut itseni ymmärtää että pumpun toimintalogiigassa on annettu mukavuudelle painoarvoa ja jouduttu tinkimään tuolloin COPista. Mukavuutta painottamalla pumppu pitää hyvin tarkasti asetetun lämpötilan, mutta toisinaan käy tyhjäkäynnillä henkien ilmaa aivan huomaamattomasti. Lämmitysvastuksen ollessa päällä tehonotto on 400-500 W luokkaa ja jos tuosta COPia laskee niin korkeaa ei tule. Näin toimiessaan pumppu toimii invertterin ominaisuuksin: käy pitkiä käyntijaksoja ja menee harvoin katkolle, mutta kuten todettu COPissa joudutaan tuolloin tinkimään.

Kyseistä toimintaa on nyt raportoitu Ultimaten, Mitsu ja Sharpin pumpuissa. Onko sittenkään kyse viasta vai ominaisuudesta? Ehkä COPpia kannattaisi tarkastella pidemmällä aikajaksolla. Näin tarkastellellen oma pumppuni tuottaa säästöä, ei paljon mutta hiukan kuitenkin.

Juu, samoilla linjoilla tämä VAHhi tässä meillä käy tuon Ana_H:n pumpun kanssa. Muistelen kun syksyllä pelättiin porukalla sitä kankokäyntiä ja minäkin siitä eroon pyrin, niin mahdollisimman reippaat käynijaksot ja pitkät katkot sai siten että i-see katsoi eteen lattialle ja puhallus eteen ylimmässä ja mielellään manuaali kolmosella. Tällä keinoin vuorokausi kulutus oli 3 kWh:n luokaa ja talo pysyi lämpöisenä ilman vedon tunnetta.

Noh, mulla kyllä tuo laite näillä nollakeleillä alkaa käydä katkolla ihan manuaalipuhalluksellakin, ja tuntuisi että pienin lämpötilaero johon laite pystyy on noin 7 astetta kun kompura on energiamittarin mukaan jotakuinkin minimikierroksilla. Pakkasilla tuo lämpötilaero voi olla pienempikin (en nyt ulkoa muista, oisko ollut 10 asteen pakkasella jotain vajaat 5 astetta), silloinhan COP laskee ihan luonnostaankin, mutta varsinaisesti mitään ns. COPin leikkaamista tuo vehje ei mulla harrasta, eli nuo mun mittaustulokset on ihan linjassaan kun huomioi tuon allasvastuksen. Kyllähän se mullakin tuo COP tipahtaa tuolla aivan kompuran minimikierroksilla, mutta ei kuitenkaan mitenkään erityisen merkittävästi. Eikä tuo COP 4,5 ollut mikään minuutin tulos (no okei, ehkä siinä vähän alamäkeen ajettiin Hymyilee ), vaan tehot seilasi pitkään 400 watin molemmin puolin ja ilman lämpenemä vaihteli jostain reilusta 10 asteesta noin 14:sta. Tämäkin tilanne päätyi sitten lopulta katkoon kun kämppä lämpeni liikaa. Tästä lähtökohdasta tuon sun 400 watista 400 wattia vaikuttaa jotenkin oudolta.

Eipä tuo pumppu minullakaan 'leikkaa' COP:a veitsenterävästi - katsoppas tässä keskustelussa aikaisemmin tekemäni 'ikkunanaukaisutesti' (ladattava pdf tiedosto). Siinä näkyy miten tuo COP käyttäytyy kun lämmitystehontarve kasvaa osateholta leikkaamattomalle COP:lle. Kyllähän huono osateho on pumpun ominaisuus, oma pumppu menee läpi noista molemmista Hemmo testeistä joiden pitäisi kertoa että laite on kunnossa.

Kyseistä toimintaa on nyt raportoitu Ultimaten, Mitsu ja Sharpin pumpuissa. Onko sittenkään kyse viasta vai ominaisuudesta? Ehkä COPpia kannattaisi tarkastella pidemmällä aikajaksolla. Näin tarkastellellen oma pumppuni tuottaa säästöä, ei paljon mutta hiukan kuitenkin.

Olen samaa mieltä mutta toisella valinnalla voisi tulla enemmänkin, ainakin tässä meikäläisen tapauksessa jossa enimmäkseen päästellään osatehoilla (< 1.5kW).

Onhan tuossa toki tuo mukavuusnäkökohta ja sitä kautta tuo COPin "leikkaaminen" voi olla jopa ihan harkittu ominaisuus noihin pumppuihin. Voihan se olla jopa energiataloudellisestikin kannattavampaa ajaa pumppua hieman huonommalla COPilla kuin mennä reilusti katkokäynnille. Lähinnä sitä vaan ihmettelin kun tuo puuhiksen pumppu tuntuisi mittausten valossa olevan kautta linjan jotenkin aneminen ja nuhainen verrattuna nyt esimerkiksi mun tai amizun Mitsuihin, ja siinä COP romahtaa aivan totaalisesti tuolla tyhjäkäyntikierroksilla. Muuten kyllä olen sitä mieltä, että jos noilla muutaman sadan watin lämmön tarpeilla pumpun hyötysuhde lähestyy sähköpatteria, niin onko sillä yhtään mitään väliä. Noissa tilanteissa kun tuskin millään lämpöpumppuhärvelillä saavutetaan mitään hyötyä suoraan sähkölämmitykseen nähden.

Onhan tuossa toki tuo mukavuusnäkökohta ja sitä kautta tuo COPin "leikkaaminen" voi olla jopa ihan harkittu ominaisuus noihin pumppuihin. Voihan se olla jopa energiataloudellisestikin kannattavampaa ajaa pumppua hieman huonommalla COPilla kuin mennä reilusti katkokäynnille. Lähinnä sitä vaan ihmettelin kun tuo puuhiksen pumppu tuntuisi mittausten valossa olevan kautta linjan jotenkin aneminen ja nuhainen verrattuna nyt esimerkiksi mun tai amizun Mitsuihin, ja siinä COP romahtaa aivan totaalisesti tuolla tyhjäkäyntikierroksilla. Muuten kyllä olen sitä mieltä, että jos noilla muutaman sadan watin lämmön tarpeilla pumpun hyötysuhde lähestyy sähköpatteria, niin onko sillä yhtään mitään väliä. Noissa tilanteissa kun tuskin millään lämpöpumppuhärvelillä saavutetaan mitään hyötyä suoraan sähkölämmitykseen nähden.

Luulen että tuo "leikkaaminen" on pakkorako (kompromissi), joku viisaampi voi tätä asiaa valottaa. En keksi mitään syytä miksi COP:a pitäisi rajoittaa tai miksi se olisi energiataloudellisesti kannattavaa? Mielestäni kannattavaa olisi nimenomaan mennä katkolle kuin puhaltaa pienellä höngällä.

Mutta tuo 400W lämmitystehoesimerkki oli vain vuoren terävin huippu, meillä ei nyt sentään kämppä lämpiä tuolla teholla. Valitettavasti. ;D Esimerkissä aurinko rellotti ikkunasta sisään ja lämmitti olohuonetta ja pumppu vaan roikkui kiinni puhalluksessa kynsin ja hampain.

puuhis sanoi:
Esimerkissä aurinko rellotti ikkunasta sisään ja lämmitti olohuonetta ja pumppu vaan roikkui kiinni puhalluksessa kynsin ja hampain.

Joo, ei oo pumpulla silmiä että näkis milloin aurinko paistaa ;D Aurinko kun lämmittää kyllä kivasti pintoja joihin suoraan paistaa, mutta eipä se ilmaa välttämättä paljon lämmitä. Vai jatkoiko pumppu lämmittämistä jos sisäilman lämpö nousi paljo yli pyynnin?

Joo, ei oo pumpulla silmiä että näkis milloin aurinko paistaa Virnist&#228;&#228; Aurinko kun lämmittää kyllä kivasti pintoja joihin suoraan paistaa, mutta eipä se ilmaa välttämättä paljon lämmitä. Vai jatkoiko pumppu lämmittämistä jos sisäilman lämpö nousi paljo yli pyynnin?

Pyyntiä oli +21, imuilma +24 ja puhallus +27. Näillä arvoilla se laite pöhisi. Tänään auringon paistaessa sama toistui vaikka i-see oli päällä - laitoin laitteen kokonaan pois päältä kun ei ymmärtänyt mennä taaskaan katkolle. Ja tuo aurinko todella lämmittää, se ei vain valaise....

Se kaukosäätimen näyttö ei ole kuin joku suuntaa antava lukema, huomaat sen kun lueskelet muiden kokemuksia laitteistaan, yksilöstä ja asennuspaikasta riippuen käytetään 18-24asteen pyyntejä vaikka toivotaan n.20-21asteen sisäilmaa. Lisäksi se laitteen oma lämpötila anturi ei mittaa imuilmaa, vaan huoneilman lämpötila-anturi on laitteen sivussa. Jos sisäyksikkö ulkoseinää vasten niin mittaustulosta saattaa vääristää talven kylmentämät seinärakenteet, mahdolliset vuodot putkien läpivienneissä ja ikkuna pumpun läheisyydessä.

Tässä nyt tullut ilmi että FD25VABH:ssa olisi sulatusvastus aina päällä kun pakkasta? Onko se nyt todella näin? Itse ostovaiheessa tuota kyselin myyjältä ja kertoi että vastus olisi päällä vain sulatusten aikana. Näppituntumalla pohja olisi kyllä viileä kun pumppu toiminnassa ja lämmin sulatuksen aikana, tosin ulkoilma saattanut häiritä tätä empiiristä koetta...

Jos vastus onkin kokoajan päällä niin voisihan tuosta vähän mainita myyjälle ???

Kaikkein parhaiten sen pohjapellin lämpenemisen ainakin mulla huomaa siitä ulkoyksikön vasemmanpuoleisen kiinnityskohdan paikkeilta tai sitten työntämällä sormensa siitä keskellä olevasta sulatusvesireiästä ja kokeilemalla vastusta suoraan. Tuo puhallin sitä vastusta jäähdyttää aika tehokkaasti mutta kyllä sen pitäisi silti havaittavan lämmin olla.

Harmillistahan se toki on jos sähköä kuluu turhaan tämän pohjavastuksen takia. Mutta kun laskeskelin euroiksi niin oliskohan tuo 40 euroa talvessa joka siihen kuluu, niin enpä ainaskaa minä viettäis yhtään kylmää yötä enkä sulatteleis ulkoyksikköä tuolla hinnalla. Puhumattakaan siitä että se jäätyminen vielä rikkois jotakin, muutaman satasen edestä. Tietäen vielä sen että mitsu säästää monin kerroin tuon toiminta varmuuteen tarvitsemansa sähkön.

puuhis sanoi:
Luulen että tuo "leikkaaminen" on pakkorako (kompromissi), joku viisaampi voi tätä asiaa valottaa. En keksi mitään syytä miksi COP:a pitäisi rajoittaa tai miksi se olisi energiataloudellisesti kannattavaa? Mielestäni kannattavaa olisi nimenomaan mennä katkolle kuin puhaltaa pienellä höngällä.
Mä en ole sen viisaampi, mutta yritän valottaa mitä hain tuossa takaa. :)
Joku ammattilainen saa korjata jos mun ajatusleikki menee täysin metsään.

Otetaan kaksi erilaista pumppua, joiden speksit ovat seuraavat:

Pumppu A:
- minimiottoteho 300W
- COP minimiottoteholla 3
- tästä seuraa lämpötehoa 900W

Pumppu B:
- minimiottoteho 300W
- COP minimiottoteholla 2
- tästä lämpötehoa 600W

Oletetaan sellainen tilanne, että lämpöä tarvitaan noin 700 Watin edestä. Tällöin pumppu B pysyy käynnissä koko ajan melkolailla minimikierroksilla. Pumpusta A sen sijaan loppuu säätövara kesken, kämppä lämpenee liikaa ja pumppu joutuu menemään katkolle. Hetken päästä kun taas lämpöä tarvitaan, pumppu joutuu käynnistämään prosessin kokonaan alusta, ja se vaatii paljon energiaa ja kestää kauan ennenkuin COP edes ylittää arvon 1. Sitten pahimmassa tapauksessa pumppu puhaltaa vain pari minuuttia, menee uudestaan katkolle ja homma alkaa taas alusta. En yhtään ihmettelisi, vaikka tämäntyyppisessä tapauksessa pumppu B tuottaisi paremman kokonaishyödyn kuin pumppu A, puhumattakaan siitä, että pumpun B käytös on joka suhteessa paljon miellyttävämpää.

Ja tosiaankin korjatkaa jos olen tässä nyt ihan hakoteillä.

Ana_H sanoi:
Oletetaan sellainen tilanne, että lämpöä tarvitaan noin 700 Watin edestä. Tällöin pumppu B pysyy käynnissä koko ajan melkolailla minimikierroksilla. Pumpusta A sen sijaan loppuu säätövara kesken, kämppä lämpenee liikaa ja pumppu joutuu menemään katkolle. Hetken päästä kun taas lämpöä tarvitaan, pumppu joutuu käynnistämään prosessin kokonaan alusta, ja se vaatii paljon energiaa ja kestää kauan ennenkuin COP edes ylittää arvon 1. Sitten pahimmassa tapauksessa pumppu puhaltaa vain pari minuuttia, menee uudestaan katkolle ja homma alkaa taas alusta. En yhtään ihmettelisi, vaikka tämäntyyppisessä tapauksessa pumppu B tuottaisi paremman kokonaishyödyn kuin pumppu A, puhumattakaan siitä, että pumpun B käytös on joka suhteessa paljon miellyttävämpää.

Ja tosiaankin korjatkaa jos olen tässä nyt ihan hakoteillä.

Tässäpä Argo35 katkolla. Vehkeen minimiottoteho on siinä 250-300W.
COP laskee aika suoraan sitämukaa kuin keskimääräinen teho laskee (eli katkonta lisääntyy)

Tuosta en tinkaa, en faktisesti tiedä kumpi noista olisi käytännössä parempi. Mutta tämä mitsu ei tee noista kumpaakaan - ei mene katkolle vaan jauhaa puhallusta rajoittaen COP:a aina jopa COP arvolle 1 asti (jos näin käy esim auringon paistaessa ikkunasta). Toisin sanoen jos käytän tuota VesA:n näyttämää COP kuvaajaa, mitsulla noita pisteitä tulisi eniten tuonne COP arvon 1 ja 2 väliin. Eli Argo35 toimii selvästi paremmalla hyötysuhteella vaikka käy katkolla.

puuhis sanoi:
Tuosta en tinkaa, en faktisesti tiedä kumpi noista olisi käytännössä parempi. Mutta tämä mitsu ei tee noista kumpaakaan - ei mene katkolle vaan jauhaa puhallusta rajoittaen COP:a aina jopa COP arvolle 1 asti (jos näin käy esim auringon paistaessa ikkunasta). Toisin sanoen jos käytän tuota VesA:n näyttämää COP kuvaajaa, mitsulla noita pisteitä tulisi eniten tuonne COP arvon 1 ja 2 väliin. Eli Argo35 toimii selvästi paremmalla hyötysuhteella vaikka käy katkolla.
Tää menee nyt vähän itsensä toistamiseksi, mutta olen kyllä melko varma että tuo mun pumppu toimii paremmin. Siinä tuo COPin alaraja kuitenkin tuntuisi tulevan paljon aikaisemmin vastaan ja sen kyllä saa kelillä kuin kelillä katkolle manuaalipuhalluksellakin kun vain oikein yrittää (= lisää muita lämmönlähteitä). Kyllähän siis tuo sama ilmiö mullakin on olemassa, mutta ei noin radikaalissa muodossa kuin sulla. Tokihan tuota vielä voisin huvikseni kokeilla ja lämmitellä vaikka takkaa ja pattereita jos vain kerkiän ja kelejä riittää, pumppu kun on tosiaan mökillä ja talvikin alkaa olla jo lopuillaan. Toisaalta eipä sun pumppu siitä mihinkään parane vaikka mä kuinka täällä mittailisin, mulla vaan on päässyt sisäinen insinööri irti ja on koko ajan pakko säätää jotain. ;)

Ihan kivat käppyrät kyllä Argossa, eipä Mitsusta ihan samanlaisia taida irrota millään ilveellä.

Hyvä niin jos sulla toimii paremmin. Lopputulos koko tästä keskustelusta on aika selvä, säätämällä tätä laitetta ei saa paremmin toimimaan vaikka maailman tappiin asti hieroisi. Alkaa kikat olla käytetty.

Tuossa VABH VTT testissä ihmetyttää tuo katkokäynti tuossa testin alussa ja lopussa. Miten se on saatu aikaan? Lisäksi vielä tuossa testissä tunnin 3 kohdalla ottoteho on ollut n. 350W ja antoteho tuolloin 1200W, lämpötilaeron ollessa n. 7-8 astetta puhalluksen ja imun välillä. Tuossa se on kestänyt noin puoli tuntia. Suunnilleen sama toistuu sitten tunnin 4 kohdalla kestäen kokonaisen yhden tunnin. Kermana päälle tähän mysteeriin, lämpötila-asetus on testissä kakesta +20 ja molemmissa tapauksissa imuilma n. 23-24 astetta. Tämä tuntuu todella ihmeelliselle.... ??? Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.

puuhis sanoi:
Hyvä niin jos sulla toimii paremmin. Lopputulos koko tästä keskustelusta on aika selvä, säätämällä tätä laitetta ei saa paremmin toimimaan vaikka maailman tappiin asti hieroisi. Alkaa kikat olla käytetty.

Tuossa VABH VTT testissä ihmetyttää tuo katkokäynti tuossa testin alussa ja lopussa. Miten se on saatu aikaan? Lisäksi vielä tuossa testissä tunnin 3 kohdalla ottoteho on ollut n. 350W ja antoteho tuolloin 1200W, lämpötilaeron ollessa n. 7-8 astetta puhalluksen ja imun välillä. Tuossa se on kestänyt noin puoli tuntia. Suunnilleen sama toistuu sitten tunnin 4 kohdalla kestäen kokonaisen yhden tunnin. Kermana päälle tähän mysteeriin, lämpötila-asetus on testissä kakesta +20 ja molemmissa tapauksissa imuilma n. 23-24 astetta. Tämä tuntuu todella ihmeelliselle.... ??? Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.
Tätä keskustelua mielenkiinnolla seuranneena täytyy kyllä sanoa että tuossa sinun pumpussasi Puuhis kyllä täytyy olla jotain teknistä häikkää, joka häiritsee toimintaa alhaisilla ottotehoilla / lämmöntarpeella. Jos tuo Anankin pumppu sentään pelittää suht järkevästi merkittävästä ylimitoituksesta huolimatta, on todella ihmeellistä että 3 kertaa suuremmassa tilassa toiminta on noin aneemista.

Testien mukaan homma pelittää hyvin kun pumppu laulaa kovemmilla tehoilla, mutta voisiko olla että se EEV / LEV, josta Janti kertoilee (http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6042.75), on jotenkin susi kappale eikä aukene / sulkeudu niin hyvin kuin pitäisi? Eli ne alemmat säätöpykälät eivät olekaan oikein kohdallaan.

Liittyen tuohon VTT:n testiin, mikä testikuvauksesta ei käy ilmi se, että mikä tuon ilmastohuoneen lämmöntarve testin aikana on? Tilavuushano n 64m3, joka vastaa normalli huonekorkeudella n. 25m2 huonetta. Se toisin ei kerro mitään lämmöntarpeesta koska missään ei sanota kuinka tiivis tuo huone on ja miten sen sisälämpötilaa mahdollisesti manipuoloídaan. Ja mitä tulee siihen imulämpöön, niin pumpun oma anturi kaiketi sijaitsee sivussa ja ilmeisesti tässä tapauksessa VTT:n mittari on on ollut pumpun päällä imuilma-aukon kohdalla. Sekin saattaa selittää tuota pyynnin ja imuilman suhdetta. Ja vielä i-Seestäkään ei ole mainintaa, että onko se päällä, mutta todennäköisesti tälläisessä testissä sit ei olisi järkevää käyttää.

tulipas semmonen mieleen, että voisikos sulla puuhis olla sisä- ja ulkoyksikkö eri paria? Tarkoitan et ulkoyksikkö oliskin tarkotettu vah -sisäyksikön kanssa toimivaksi. Ulkoyksikköhän on va tyypiltään uusissa ja vanhoissa, mutta onkohan softat pysyneet samoina? Voikos sarjanumeroista päätellä mitään? Kandee ehkä tsekata jos ei jo katottu..

janilind sanoi:
tulipas semmonen mieleen, että voisikos sulla puuhis olla sisä- ja ulkoyksikkö eri paria? Tarkoitan et ulkoyksikkö oliskin tarkotettu vah -sisäyksikön kanssa toimivaksi. Ulkoyksikköhän on va tyypiltään uusissa ja vanhoissa, mutta onkohan softat pysyneet samoina? Voikos sarjanumeroista päätellä mitään? Kandee ehkä tsekata jos ei jo katottu..
Jos ulkoyksikössä on vain "VA" mallimerkintä niin mahtaa olla ns. "välimeren malli". Näissähän tuo H viittaa ulkoyksikön talvivarusteluun jos olen antanut itselleni oikein ymmärtää. Sisäyksikön merkinnässähän ei H-kirjainta esiinny (?)

Punppu sanoi:
janilind sanoi:
Jos ulkoyksikössä on vain "VA" mallimerkintä niin mahtaa olla ns. "välimeren malli". Näissähän tuo H viittaa ulkoyksikön talvivarusteluun jos olen antanut itselleni oikein ymmärtää. Sisäyksikön merkinnässähän ei H-kirjainta esiinny (?)
Äh, niinhän se menikin et ulkoyksikössä ne pidemmät kirjainrimpsut.. Eli lienee tällä torpattu toi teoriani kait.. Mun varmaan kandee mennä levolle niin ei irtoa muita "loistoideoita":)

Testien mukaan homma pelittää hyvin kun pumppu laulaa kovemmilla tehoilla, mutta voisiko olla että se EEV / LEV, josta Janti kertoilee (http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6042.75), on jotenkin susi kappale eikä aukene / sulkeudu niin hyvin kuin pitäisi? Eli ne alemmat säätöpykälät eivät olekaan oikein kohdallaan.

Liittyen tuohon VTT:n testiin, mikä testikuvauksesta ei käy ilmi se, että mikä tuon ilmastohuoneen lämmöntarve testin aikana on? Tilavuushano n 64m3, joka vastaa normalli huonekorkeudella n. 25m2 huonetta. Se toisin ei kerro mitään lämmöntarpeesta koska missään ei sanota kuinka tiivis tuo huone on ja miten sen sisälämpötilaa mahdollisesti manipuoloídaan. Ja mitä tulee siihen imulämpöön, niin pumpun oma anturi kaiketi sijaitsee sivussa ja ilmeisesti tässä tapauksessa VTT:n mittari on on ollut pumpun päällä imuilma-aukon kohdalla. Sekin saattaa selittää tuota pyynnin ja imuilman suhdetta. Ja vielä i-Seestäkään ei ole mainintaa, että onko se päällä, mutta todennäköisesti tälläisessä testissä sit ei olisi järkevää käyttää.

Testasin tuon EEV/LEV venttiilin kuten tuo service manuaali kertoo. En aukaissut ulkoyksikköä mutta semmoinen nakse sieltä kyllä kuului. Tuota olisi manuaalin mukaan pitänyt kädellä kokeilla tuntuuko värinää mutta tuota en siis tehnyt.

Tuli mieleen josko ulkoyksikön joku lämpöanturi olisi persiillään ja siten vaikuttaisi tähän toimintaan. Pitäisi siis ulkoyksikköä hieman purkaa jotta pääsee mittomaan, samallahan tuota EEV/LEV venttiiliäkin hiplaisi sen naksuessa. Saas nähdä...

Tuosta VTT testistä vielä sen verran että eihän tuo pumppu näe tuota tilavuutta, se näkee vain imuilman jonka mukaan puhalluslämpötilaa ja tehoa säädetään. Omat vertailut osoittaa ettei imuilman ja sen anturipaikan välillä ole juuri minkäänlaista eroa. Mutta tuo i-see saattaa tuon käytöksen selittää - kumma ettei siitä ole mitään mainintaa.

Tuo ulkoyksikkö näyttäisi olevan oikeaa mallia, samoin tuo sisäyksikkö. Hyvähän tuokin oli varmistaa kun kohta kaikkea on hierottu.

puuhis sanoi:
Itse asiassa nyt kun tuota testiä tarkemmin katson ja vertailen sitä omiin tuloksiin, niin kyllä mun Mitsun käytös kautta linjan tuntuisi noudattavan samaa linjaa VTT:n testaaman yksilön kanssa. Ensinnäkin, itse itseäni lainaten tuolta edellisiltä sivuilta:
Mullakin tuli tässä hiljattain COP-ennätys, mutta toiseen suuntaan: ulkona muutama aste lämmintä, imu/puhalluslämpotilaero 13 - 14 astetta, puhallus kakkosella, ottoteho hieman alle 400W (allasvastus ei päällä) ja tästä koti-COP noin 4,5.
Tämähän on olosuhteiltaan ja tuloksiltaan kuitenkin samoilla linjoilla tuon VTT-testissä 3 - 5 tunnin kohdalla saadun tuloksen kanssa kun ottaa huomioon, että tuo mun koti-COP tuossa kohdassa on todennäköisesti vähän yläkanttiin. Samaan hengenvetoon voi todeta, ettei tuo COP tuossa kohdassa VTT-testissäkään kauhean häävi ole kun vertaa sitä moniin muihin pumppuihin, ihan vaikka tuohon Mitsubishin uuteen halpis-GE:henkin. Tästä(kin) voisi päätellä, että FD ei ole parhaimmillaan ihan tuolla minimitehojen tuntumassa.

Sitten noista imuilman lämpötiloista ja katkokäynnistä omakohtaisia havaintoja. Ilman i-Seetä pumppu pyrkii vakiinnuttamaan imuilman lämpötilan noin kaksi astetta pyyntiä korkeammalle. Kuitenkin pumppu sallii imuilman lämpötilan nousta neljä astetta korkeammalle ennen katkolle menemistä, jos kompura pyörii jo minimillä ja kämppä alkaa silti lämmetä liikaa esimerkiksi auringon vaikutuksesta. I-See päällä tuon imuilman sallitaan lämmitä hieman enemmän jos sensori havaitsee jotain kylmiä kohtia jossakin päin huoneistoa. Tästä voisin heittää arvauksen, että VTT-testissä i-See on ollut päällä.

puuhis sanoi:
Tuosta VTT testistä vielä sen verran että eihän tuo pumppu näe tuota tilavuutta, se näkee vain imuilman jonka mukaan puhalluslämpötilaa ja tehoa säädetään. Omat vertailut osoittaa ettei imuilman ja sen anturipaikan välillä ole juuri minkäänlaista eroa. Mutta tuo i-see saattaa tuon käytöksen selittää - kumma ettei siitä ole mitään mainintaa.

Lähinnä tuo kommentti tuohon tilavuuteen ja lämmöntarpeeseen liityi siihen, kuinka noita käppyröitä voi arvioda suhteessa oikeaan tilanteeseen. Tuo käytös minimitehoilla on juurikin riippuvainen lämmöntarpeesta ja lämmönleviämisestä ja sehän on tietysti tärkeää jos haluaa arvioida pumpun käytöstä omassa kiinteistössä.

Mutta kuten sanoit, eihän se pumppu sitä tilavuutta näe (paitsi tavallaan i-Seen kautta jos on päällä) :P

Ana_H, oletko tehnyt pitenpiaikaisia (vaikka 24 h) mittauksia sähkönkulutuksesta eri asetuksilla. Eli jos pumppu käy katkoa vs. käy huonommalla osateholla. Olisi kiinnostavaa tietää kuinka paljon tuo katkokäynti oikeasti vaikuttaa energiatehokkuuteen ja mikälaiseen käytökseen olisi järkevää koittaa säätöjä tuunata.

Teiz Co sanoi:
Mutta kuten sanoit, eihän se pumppu sitä tilavuutta näe (paitsi tavallaan i-Seen kautta jos on päällä) :P

VTT:stä en muista, mutta jossain näistä testeistä erikseen sekotettiin huoneen ilmaa ja poistettiin lämpöä niin, että tilavuus kai vaikuttaa äärettömältä: pumpulla ei ole mitään vaikutusta huoneen lämpötiulaan.

VesA sanoi:
VTT:stä en muista, mutta jossain näistä testeistä erikseen sekotettiin huoneen ilmaa ja poistettiin lämpöä niin, että tilavuus kai vaikuttaa äärettömältä: pumpulla ei ole mitään vaikutusta huoneen lämpötiulaan.
TM Rakennusmaailman testissä manipuloitiin sen metallikontin sisäilman lämpöä jäädyttimillä ja lämmittimillä, jotta kaikki pumput saatiin eri tehokkuudesta huolimatta käymään samoilla osatehoilla.

Jotenkin kyllä tuntuisi omituiselta että pumput saadaan käymään katkokäyntiä jos tilavuus ja lämmöntarve on äärettömiä. Voisiko olla niin, että tuolla manipuloinnilla saadaan tilavuudeltaan 64m3 koppi vaikuttamaan normaalikokoiselta talolta?

Onko kellään tarkempaa tietoa tuosta VTT:n testikopin lämmöntarpeesta?

TM Rakennusmaailman testissä manipuloitiin sen metallikontin sisäilman lämpöä jäädyttimillä ja lämmittimillä, jotta kaikki pumput saatiin eri tehokkuudesta huolimatta käymään samoilla osatehoilla.

Jotenkin kyllä tuntuisi omituiselta että pumput saadaan käymään katkokäyntiä jos tilavuus ja lämmöntarve on äärettömiä. Voisiko olla niin, että tuolla manipuloinnilla saadaan tilavuudeltaan 64m3 koppi vaikuttamaan normaalikokoiselta talolta?

Ilmeisesti laite menee katkokäynnille tuon imuilman lämpöanturin ja pyynnin eron perusteella. Miten teillä, mikä on COP kun tuo lämpötilaero on esim. 7 astetta? Nythän tuota voi kohta testata kun ilmat taas näyttäisi lämpiävän. Meillä on ihan päivänselvää ettei laite toimi lähellekään kuten tuossa VTT testissä, ottoteho on selvästi suuremmalla ja siten COP on alempi.

Meillä on nyt kovilla pakkasilla laite toiminut ihan hyvin kun tehojakin on tarvinnut käyttää. Lukemien otto on vaan vaikeaa kun ottotehot nakkelee niin paljon mutta hyötysuhde on nyt kyllä parempi. Nyt taas kun lämpiää niin sama homma jatkuu. Eilen kun tulin myöhään töistä kotiin niin rouva oli päivällä laskenut lämpötilapyyntiä 19:ään 22:sta kun oli päivällä ollut niin lämmintä kämpässä. Tuolloin laite puhalteli taas huonolla hyötysuhteella. Lisäksi laite ei enää reagoinut kakesta ollenkaan tuon puhalluksen ylös-alas säätöön mitenkään, ajattelin että nyt se sitten levisi - kakesta painamalla laite kyllä piippasi ihan oikein mutta mitään ei tapahtunut. Resetoin koko myllyn ja säätö alkoi taas toimimaan. Mikähän tuonkin aiheutti.... ???

puuhis sanoi:

Ilmeisesti laite menee katkokäynnille tuon imuilman lämpöanturin ja pyynnin eron perusteella. Miten teillä, mikä on COP kun tuo lämpötilaero on esim. 7 astetta? Nythän tuota voi kohta testata kun ilmat taas näyttäisi lämpiävän. Meillä on ihan päivänselvää ettei laite toimi lähellekään kuten tuossa VTT testissä, ottoteho on selvästi suuremmalla ja siten COP on alempi.

Meillä on nyt kovilla pakkasilla laite toiminut ihan hyvin kun tehojakin on tarvinnut käyttää. Lukemien otto on vaan vaikeaa kun ottotehot nakkelee niin paljon mutta hyötysuhde on nyt kyllä parempi. Nyt taas kun lämpiää niin sama homma jatkuu. Eilen kun tulin myöhään töistä kotiin niin rouva oli päivällä laskenut lämpötilapyyntiä 19:ään 22:sta kun oli päivällä ollut niin lämmintä kämpässä. Tuolloin laite puhalteli taas huonolla hyötysuhteella. Lisäksi laite ei enää reagoinut kakesta ollenkaan tuon puhalluksen ylös-alas säätöön mitenkään, ajattelin että nyt se sitten levisi - kakesta painamalla laite kyllä piippasi ihan oikein mutta mitään ei tapahtunut. Resetoin koko myllyn ja säätö alkoi taas toimimaan. Mikähän tuonkin aiheutti.... ???
Laite oli tilassa jossa lämmitystarvetta ei ollut. Laite puhaltelee silloin miniminopeudella siivekkeet yläasennossa. Puhallusnopetta ei voi muuttaa eikä siivekkeiden kulmaa. Ihan normaali tilanne kyseessä.

Laite oli tilassa jossa lämmitystarvetta ei ollut. Laite puhaltelee silloin miniminopeudella siivekkeet yläasennossa. Puhallusnopetta ei voi muuttaa eikä siivekkeiden kulmaa. Ihan normaali tilanne kyseessä.

Mutta laite otti tällöin myös verkosta tehoa 500W, onko tämäkin normaalia?

puuhis sanoi:

Mutta laite otti tällöin myös verkosta tehoa 500W, onko tämäkin normaalia?

Jos ei ollut sulatusjaksolla, niin tilanne ei ollut normaali.

Jos ei ollut sulatusjaksolla, niin tilanne ei ollut normaali.

Ja tuota en pysty valitettavasti vahvistamaan... Eli saattoi kyllä sulatella, en kiinnittänyt siihen huomiota. Uskallatko kommentoida mitenkään onko laite mielestäsi kunnossa tämän keskustelun perusteella? Ymmärrän että se voi olla vaikeaa....

Kannattaa ottaa yhteyttä laitteen asentaneeseen yritykseen, niin he voivat hieman tarkemmin tutkia laitteen toimintaa.

Kuka se keksis rohkeasti sen konstin jolla sais helposti pois päältä sen pohjan sulanapitovastuksen, kun sekait se on se joka puottaa tuon minimiteho copin niin heikoksi. Varsinkin nyt keväällä kun sulatusvettä ei paljon tule niin turhalta tuntuu lämmittää tuota pohjapeltiä.

amizu sanoi:
Kuka se keksis rohkeasti sen konstin jolla sais helposti pois päältä sen pohjan sulanapitovastuksen, kun sekait se on se joka puottaa tuon minimiteho copin niin heikoksi. Varsinkin nyt keväällä kun sulatusvettä ei paljon tule niin turhalta tuntuu lämmittää tuota pohjapeltiä.
vastuksen viemä sähkö koko vuonna muutamia euroja

Niin niin ;) Mutta olishan se mukavvaa leuhkia ylivoimmaisesti parhaammalla COPilla.

Oisko se vastuksen kulutus euroissa jotenkin näin? 130W x 24h = 3,12 kw/vrk
Jos vastus olisi päällä esim. 6kk, niin 3,12 kw x 180 vrk = 561 kw
Maksaisiko se siten noin 50 euroa vuodessa?

Jos sulatusvastus vie todella noin paljon, niin silloinhan se on jo todella merkittävä kustannus.
Energiamarkkinaviraston mukaan Pientalo, ei sähkölämmitystä (öljylämmitystalo), keskikulutus 5000 kWh/v ja keskihinta 10,19 c/kWh, eli 509€/v. Jos vastuksen kulutus 561 kWh ja hinta tuo 10,19 c/kWh, niin siitä tulee 57,17€. Tuo vastus nostaa siis vuoden sähkölaskua 11,2%. Tähän hukkuu kyllä aika suuri osa IPLin mahdollisesti tuomasta säästöstä tai sähköntoimittajan kilpailuttamisesta saadusta hyödystä.

Panasonic E12-CPK5 sekä E12-DKEW:n mukana tullut itsesäätyvä lämmityskaapeli ottaa jotain 15-20W lämpötilasta riippuen. 130W kuullostaa aika hurjalta.

Toni sanoi:
Panasonic E12-CPK5 sekä E12-DKEW:n mukana tullut itsesäätyvä lämmityskaapeli ottaa jotain 15-20W lämpötilasta riippuen. 130W kuullostaa aika hurjalta.

Niin minustakin, mutta sen tehoinen se tuon huolto-ohjeen mukaan on. Jos tuo teho olisi koko ajan päällä, niin pohjalevy olisi varmasti kuumempi, eli vastuksen täytyy olla joku lämpötilan mukaan säätyvä tai joku lämpötilan haistelija laskee sen tehoa.

Mitenkähän siinä kävis jos leikkais reilusti auki tuon pohjapellin siitä kennon kohdalta, että vesi pääsis valumaan alas eikä jäis jäätymään pellille. Sitten kait se vastus joutais pois päältä. Jos se tuo pohjapellin avarrus on jäänyt epähuomiossa tekemätä, kun alunpitäenhän pumput on suunniteltu enempi jähytys käyttöön.

Takaisin
Ylös Bottom