Fujitsu Nordic Master KHCBN ASEHxxKHCBN/AOEHxxKHCBN

PolyEsko

Vakionaama
Omassa käytössä en huomannut, että osaisi nostaa Silent Modessa kierroksia eli sillä se varmaan "ohitti" tuon flektin bugisen käytöksen, kun pakottaa kierrokset minimiin UY:ssä. Tästä nyt ei ole aivan yhtä 100% varmuutta, kuin tuosta aikasemmasta käytöksestä, mutta vahva mielikuva, että ei olisi noussut ollenkaan (ja maksimissaan nousi melko vähän, koska eroa ei korvalla ainakaan kuullut selvästi).
Tuossa lunta kolattaessa vaihteeksi huomasin, että kyllä se tuossa Silent Mode -tilassakin nostaa uy:n puhaltimen kierroksia ihan reippaasti, muttei toki niin isoiksi kuin ilman sitä, eli tuo moodin kanssa vastannee aika hyvin Mitsun puhaltimen nopeuksia.

Jos nimeäisi tämän 'Silent Moden' 'Normal Modeksi' ja sen nykyisen perustilan 'Turbo Modeksi', niin olisi ehkä käyttäjälle loogisempaa eikä käyttäjä pitäisi tuota niin helpolla bugina, kun tuntuu olevan ominaisuus, jonka toteutuksessa tosin kyllä pientä ontumista.
Mennään siis sen aikaa tällä silentillä, jos/kun ne pakkaset pukkaa isoiksi.

KHCAN:ssa muistaakseni Silent Mode rajoitti tehonantoa yläpäästä suht reippaasti eli ei mullakaan näillä keleillä ollut mitään eroa SY:n toiminnassa tai sen tuottamassa lämmössä, kun pienemmät taajuudet riitti.
Näin minäkin olen ymmärtänyt, että ei vaikuta pelkästään tuulettimen nopeuteen vaan kompressoriin myös.
Pitää vetäistä joskus hemmotesti Silentin kanssa. Nyt ei viitsi, kun kenno kuurassa.


Muistanko väärin, eli oliko jonkun muun merkkisen ilpin ominaisuus, että sulatusvedet valuisivat pohjalevyssä olevan ison reiän kautta ulos. Tässä vedet valuvat kyllä noista kennojen alla olevista kapeista rei'istä, vaikka tässäkin on tuo iso reikä.
 

PolyEsko

Vakionaama
Tässä tämän Nordic Master -mallin ulkoyksikön puhallinmoottorin ohjaus. Sulatuksen jälkeen puhalletaan hetken aikaa täysillä. ;)
Mistä dokusta nuo löytyy? Olen yrittänyt kaikki dokut poimia netisn syövereistä, mutten musita noita niissä nähneeni.
Tai sitten muisti pätkii, mikä on normaali ominaisuus.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mistä dokusta nuo löytyy? Olen yrittänyt kaikki dokut poimia netisn syövereistä, mutten musita noita niissä nähneeni.
Tai sitten muisti pätkii, mikä on normaali ominaisuus.
Service Manualista tuo tieto löytyi sivu 148 3-2. Outdoor fan control.

(Myös KHCAN SM oli vastaavat taulukot, mutta puuttui maininta sulatuksen jälkeisestä toiminnasta.)
 

KsK

Aktiivinen jäsen
Tuossa lunta kolattaessa vaihteeksi huomasin, että kyllä se tuossa Silent Mode -tilassakin nostaa uy:n puhaltimen kierroksia ihan reippaasti, muttei toki niin isoiksi kuin ilman sitä, eli tuo moodin kanssa vastannee aika hyvin Mitsun puhaltimen nopeuksia.

Jos nimeäisi tämän 'Silent Moden' 'Normal Modeksi' ja sen nykyisen perustilan 'Turbo Modeksi', niin olisi ehkä käyttäjälle loogisempaa eikä käyttäjä pitäisi tuota niin helpolla bugina, kun tuntuu olevan ominaisuus, jonka toteutuksessa tosin kyllä pientä ontumista.
Mennään siis sen aikaa tällä silentillä, jos/kun ne pakkaset pukkaa isoiksi.
Väittäisin, että tuo on uusi ominaisuus tai sitten näin sen kuuluisi toimia, mutta buginen softa jotenkin sekoitti Silten Modeakin, tiedä näitä. KHCAN:ssa (ainakin omassa) tosiaan Silent Modessa ei kierrokset nousseet käytännössä yhtään, sitä mitattiin ja päivystettiin niin paljon, että jos se siinäkin olisi selvästi nostanut kierroksia, niin se olisi huomattu kaikkien mittauksien yms valvonnan yhteydessä.

Koskaan ei Silent Modessa omani UY:n flektin kierrokset olleet yli "erittäin vaimea humina" tasoa ja korvalla sekä silmällä näki, että käytännössä "tyhjäkäyntiä" lötkötteli vaikka oli -20c lämpötila.

Tuossa uudessa tosiaan nimeämisellä ehkä voisi selventää toimintaa, mutta noissa KHCAN:ssa oli kyllä ihan oikea buginen softa.
 

PolyEsko

Vakionaama
Tuossa tieto miten pohjavastusta tässä mallissa ohjataan; -15C alapuolella on jatkuvasti päällä, muuten pakkasella vain sulatuksen aikana ja 15 min sen jälkeen.
Testattu: Lämmitysvastus vie 156W, joka päällä sulatuksen aikana ja jälkeen sen 15 min -2°C ulkolämpötilassa, eli speksin mukainen.

Sulatuksesta:
Ennen sulatusta laite kulutti n. 280W. Puhalluslämpö 26°C ja kenno tukossa täysin
Sulatuksen aikana kulutus 300-1100W kasvaen loppua kohti, kesto 6 minuuttia.
Sulatuksen jälkeen tovin pelkkä pohjavastus 156W
Sitten pohjavastus ja tuuletin jonkun aikaa 223W
Kompressori mukaan vähitellen 315-500W, kasvaen pikkuhiljaa.
Pohjavastus pois ja kulutus 370-320W
Lopulta kulutus jälleen 280W, n. 30 min sulatuksen alusta

No Shellystä ei tuon tarkempaa nyt saatavissa, mutta yhdessäkään sulatuksessa ei ole ollut mitään isompaa alkukiukkua.

Kun alkaa sulattamaan, niin kestää puolisen tuntia, että puhalluslämpö jälleen sama kuin ennen sulatus.
Eli lämpiää myös reippaasti hitaammin kuin Mitsu. Puhallus alkoi n. 18 asteessa ja siitä 10 min, niin oli 27°C.
Sulatusväit 3,5-3,8h. Kuusi sulatusta eilen aamusta tähän aamuun.

EDIT:
Lämpötila oli ennen em. sulatusta yöllä -1 - -3 astetta. Aamusulatuksen aikana tuo -3.
Kosteus yöllä noin 97 - 85%, aamulla tuo 85%. Aamulla poutaa. (Sulatteli tosin lumituiskunkin aikaan yhtä harvaan, vaikka kenno kuuraa ja lunta täynnä. 1,5 cm oli valkoista sen päällä, kuitenkin jaksoi puhkua lämpöä. Tosin silloin ei ollut Saving Mode päällä ja propelli huusi täysillä.)
Kenno umpivalkoinen ennen sulatuksia. Jo 2-3 tunnin aikana tosi paljon kuuraa. Huomaa puhalluslämmöistä, että sy:n puhalluslämpötila laskee kuuraantumisen myötä tasaisesti 28 -> 25 asteeseen. (Heti sulatuksen jälkeen kävi 29 asteessa.)

EDIT2: @wannabe
Illasta / iltayöstä pakastui. Ulkona -6°C oman mittarin mukaan ja Fujitsun ulkolämpöanturin mukaan astetta kylmempää. Nostin pyynnin 19,5 --> 20,0 asteeseen. Tehontarve kasvoi 330-360W:iin.
Nyt sulattanut kaksi kertaa 2h20min välein. Sulatus nopeutui (6min --> 5min), kun kuuraa hieman vähemmän. Saman 1,1 kW vei virtaskaa.
Kun tuossa edellä kesti puolisien tuntia, että sy:n puhalluslämpö palautui ennen sulatusta olevaksi, niin näissä se kesti inan vajaa 20 minuuttia. Hyvä niin.

Mikähän tässä masiinassa vaikuttaa sulatusväleihin? Pelkkä aika eri lämpötiloissa? Service manaualin 6. kohdassa siitä varmaankin enempi. Pitää tutustua.

EDIT3:
22.-23.11 yöllä sulatukset taajenivat. Nostin pyynnin joskus klo 01 jälkeen 20,5°C.
Lyhin sulatusväli 55 min. En noussut vällyn alta katselemaan kennon kuuramääriä yöllä, mutta kuuraa varmaan oli, vaikkei toki niin paljoa kuin 22.11 päivällä. Sen näkee siitä, että sulatukset nopeutuivat eikä sisäkennosta tarvinnut repiä niin paljoa lämpöä kuin aiemmin päivällä. Kolmen lyhimmän sulatusvälin jälkeisen sulatuksen aikana matalimmat lämpötilat jäivät +14 - +17 °C välille, kun päivällä pakkasen puolella kävivät. Aamusta sulatusvälit pitenivät noin kahteen tuntiin. Aamulla juuri ennen sulatusta lehdenhaun yhteydessä katsoin kennoa ja se oli käytännössä umpeen muuratun oloinen. Kyllä siitä ilmaa vielä läpi meni, mutta kyllä sulatus paikallaan oli.

Alla sy:n puhalluslämmöt ja IL:n datat lämmöistä ja suhteellisesta kosteudesta.

1732363351746.png

1732363384168.png
 
Viimeksi muokattu:

wannabe

Aktiivinen jäsen
Sulatusväit 3,5-3,8h. Kuusi sulatusta eilen aamusta tähän aamuun.

Peukkua hyvälle sulatusinfolle.

Onko ulkolämpötilaa ja ilmankosteutta tiedossa, sadetta / ei sadetta? Nää ois hyvää lisäinfoo ku vertaa jonkun toisen laitteen sulatuksia oman ilpin toimintaan.

Pitkään menee sulatuksesta ennen kuin puhalluslämpötila saavuttaa ennen sulatusta olleet asteet. Tuntuuko vetoa tossa vaiheessa ku hivuttaa puhalluslämpöjä ylös?
 

PolyEsko

Vakionaama
Siirsin lämpötilatiedot em. viestiin, kun täydensin sitä kylmemmän ilman sulatustiedoilla.

Kyllä tuo 18 asteinen puhallusilma viileältä tuntuu, jos osuu just kohdalle. Aluksi puhaltelee pienimmällä nopeudella kuitenkin.
Mitsu tosiaan nopeammin lämpeni alun tehopiikin vuoksi, mutta näillä keleillä meikun normaalisti toimiva (ei siis sulatuksen hullunkiertoon koskaan mennyt) Mitsu sulatteli ainakin kaksi kertaa useammin. Eli saman verran aikaa vuorokaudessa viileämpää puhalsi tai ei puhallellut mitään, kuin Fujitsu.
 

Liitteet

  • Screenshot_20241122-143544~2.png
    Screenshot_20241122-143544~2.png
    75,5 KB · Katsottu: 81
  • Screenshot_20241122-145446~2.png
    Screenshot_20241122-145446~2.png
    107,3 KB · Katsottu: 81
Viimeksi muokattu:

PolyEsko

Vakionaama
1732298740263.png

Onkohan tuossa service manualin 1-2. kohdassa oheisen kuvan A zone ja C zone tekstit väärissä paikoissa taulukkoon nähden?

Taulukon mukaan C zone ulkolämpötila-alueella on isommat kompressorikierrokset, joita minusta tarvitaan kovalla pakkasella eikä tosi lämpimällä. Lämmityksestä kun on kyse.

Taulukon A ja B zonet muuten samat, mutta hiljaisella tuuletin asetuksella pari kierrosta kompressorin maksimi isompi.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Sulatuksesta:
Ennen sulatusta laite kulutti n. 280W. Puhalluslämpö 26°C ja kenno tukossa täysin
Sulatuksen aikana kulutus 300-1100W kasvaen loppua kohti, kesto 6 minuuttia.
Ei pitäisi näitä toimivien laitteiden ketjuja katsella kun tulee paha mieli.
Omankin laitteen kenno on 5-6min kohdalla aina täysin sula mutta jatkaa yli 2x pitemmän aikaa. Suht usein tekee lisäksi ihan liian aikaisin sulatuksen

Ei tuo yleensä mikään sulatushullu ole mutta kylmemmässä kyllä romahtaa lähelle vastuslämmitystä COP kun innostuu kellosulattelemaan 40min välein ja kestää noin s@@tanan kauan. Ei varmaan vaikuta vuosikulutukseen mitään, mutta ketuttaa aina kun huomaa.

Pitäisi olla kuin tavikset jotka vain sanoo "että mikä sulatus, älä nyt hulluja puhu...hyvä laite tää o ku puhaltaa lämmintä, sitähän se on ostettu tekemään" :).
 

PolyEsko

Vakionaama
Ei pitäisi näitä toimivien laitteiden ketjuja katsella kun tulee paha mieli.
Omankin laitteen kenno on 5-6min kohdalla aina täysin sula mutta jatkaa yli 2x pitemmän aikaa. Suht usein tekee lisäksi ihan liian aikaisin sulatuksen

Ei tuo yleensä mikään sulatushullu ole mutta kylmemmässä kyllä romahtaa lähelle vastuslämmitystä COP kun innostuu kellosulattelemaan 40min välein ja kestää noin s@@tanan kauan. Ei varmaan vaikuta vuosikulutukseen mitään, mutta ketuttaa aina kun huomaa.

Pitäisi olla kuin tavikset jotka vain sanoo "että mikä sulatus, älä nyt hulluja puhu...hyvä laite tää o ku puhaltaa lämmintä, sitähän se on ostettu tekemään" :).
Tuo 5-6 minuuttia oli siis kompressorin käyntiaika sulatuksessa, kotvasen kestää ennnekuin alkaa sisälle taas lämpöä lykkäämään.

Tuonne aiempaan viestiin lisäsin viime yön tilanteen. Sulatus taajeni muutaman sulatuksen välillä 50-60 minuuttiin, mutta harveni aamusta 2 tuntiin, jolloin kuuraa on taas tosi paljon ennen sulatusta.
 

PolyEsko

Vakionaama
Tutkailin Fujitsun sy:n puhallusmääriä eri asetuksilla ja vertasin niitä ex-pumppuun:
1732397518051.png

Heti havaitsee, että Fujitsussa on 1 tosi hiljainen ja 5 tehokasta, kun Mitsussa oli 4 hiljaista ja yksi tehokas. Siis aika lailla toisin nuo puhallusnopeudet.

Itsellä Mitsu oli yleensä 4/5 säädössä, eli 510 m3/h. Fujitsussa jo 2/6 on 580 m3/h. Olkkariin kun puhaltaa eteisestä, niin isompaa ei voi oikein käyttää kuin yöllä tai jos kämppä tyhjä. (Mitsukin oli kaikkein kovimmilla pakkasilla maksimissa 5/5 silloin).

Fujitsun ilmavirta on voimakkaampi samallakin ilmamärällä, koska se suuntautuu kapeammalle alueelle. Mitsu hajotti ilmavirtaa enempi joka suuntaan, etenkin, kun käytin eri korkeusasetusta vasemman ja oikean puolen siivekkeissä. Ilmavirta siis tuntui "rauhallisemmalta" leviten laajemmalle.

No eipä tuosta sinänsä isompaa ongelmaa tule, kun löytyi aika hyvä korkeusasetus Fujitsulle, jossa isompi osa huoneistoa lämpiää ko. pumpulla (aivan pumpun vieressä oikealla puolella oleva makkari pysyy kyllä reippaan asteen viieämpänä kuin Mitsulla), vaikka oikeastaan vain yksi nopeus käytettävissä, mutta...

Jos olen nyt yhtään kärryillä, niin Service Manualin mukaan asiaan vaikuttaa monen monta muutakin ehtoa Silent Modea myöten.

Jos katsoo viestin #48 kuvaa, niin Fujitsun kompressorin maksimikierrokset määräytyvät ulkolämpötilan ja tuulettimen asetuksen mukaan ja vielä kun ottaa muomioon, että viileän vedon esto toiminto (tämän saanee pois käytöstä) rajoittaa tuulettimen nopeutta, niin vaikka valitsisikin puhallin nopeudeksi 3/6, niin ehkäpä ILP antaa käyttää vain 2/6, kun sy:n lämmönsiirtimen lämpötila ei ehkä nouse yli 39°C:een, jolloin kompressorin kierrokset pysynevät hyvin alhaisina (54 rpm, kun maksimi olisi 130 rpm) esim. -11 asteen ulkolämpötilassa. Eli riittääkö lämpö? Toki riittää, jos laittaa pyynnin tarpeeksi isoksi ja puhalluksenkin isommaksi, mutta pitääkö kämpän vain 20 asteisena pienemmällä puhalluksella, joka on kuitenkin jo tosi iso?
Viime yönä laitteen sallima maksimi puhallus oli 2/6, eli -8 asteen ulkolämmössä ei sisäyksikön lämmönsiirrin lämmennyt vielä riittävästi salliakseen isompaa tuulettimen nopeutta, kun kokeilin. Puhallusilma oli n. 32-33 asteista, kuten viestin #45 käppyröistä näkee.

Kunhan tässä mietin muutam.. yhden glögin jälkeen...

1732399062719.png
 

PolyEsko

Vakionaama
Lapset ovat terveitä, kun ne leikkivät, eläkeläispapasta puhumattakaan. ;D

Sunnuntaiaamupäivän iloksi tempaisin hemmotestin. Ulkona -3° (eli B zonen alueella oltiin) ja kosteus 93%.
Värkki sulatellut yön/aamun aikana n. 45 min välein :(. Kuuraa ollut, mutta ei ihan hirveästi. Testin aloitin n. 4 min sen jälkeen ja kun sy alkoi sulatuksen jälkeen lämmintä puhaltamaan 2 nopeudella. Eli annoin tovin lämmetä, että palasi ennen sulatusta olleisiin lämpöihin.

Sitten pyynti maksimiin 30 asteeseen puhalluksen ollessa 2:lla eli Low, 5 min seurantaa --> puhallus 3:lle, 5 min --> puhallus 4:lle, 5 min
--> puhallus 5:lle, 5 min --> puhallus maksimille 6, 5 min --> silent mode päälle ja 5 min seuranta. Välittömästi tämän jälkeen laite sulatti itsensä.

Syntyi oheinen taulukko:

1732444244663.png


Puhalluslämmöt ilmasta mitaten oli korkeimmillaan liki 50°C, optisella laitteen muoviläpistä mitaten 59°C. 4 nopeudella puhalluslämmöt oli isoimmat, 5:lla laski ihan hieman, 6:lla lämmöt laski jonkin verran lisää ilmamäärän kasvun vaikutuksesta.

Jos tuosta arpoisi silent moden vaikutuksen, niin kompressorin maksimikierrokset olisivat ~75 rpm, jos silent mode vaikuttaisi vain kompressorin kierroksiin tehon pudotuksessaan. Kesken hemmotestin laitettu silent mode ei kyllä uy:n puhallusta pienentänyt korvin kuultavasti!

Ja mitä voidaan todeta em. testin perusteella?
2 ja 3 puhallusnopeudet eivät riitä isompaan tilaan kovalla pakkasella, mutta ei tuo puhalletun ilmamäärän ero ole kuitenkaan iso 2:sen ja 4:sen välillä, eli 4:sta voi käyttää kyllä tarvittaessa. Äänikään ei ihan kovasti kasva.
 
Viimeksi muokattu:

PolyEsko

Vakionaama
Yksinpuhelu jatkuu... ;)

Tänään ilmojen lämmettyä kävi 9 tuntia yhtäkyytiä 195W:n ottoteholla. Sitten hetken 110W näytti kulutus (eli esitteen minimiteho tullut todistetuksi), kun sy oli mennyt itsekseen hetkeksi pienimmälle puhallukselle. Sen jälkeen käynyt toista tuntia 165-185W:n kulutuksella, nyt ilma +5 ja sisällä 21°C, pyynti 20,5. Laite puhkuu 2:lla n. 27-28 asteista ilmaa. Ei siis ole pätkäkäyntiä tänään harrastanut tuo armas masiina, vaikka mennä viikolla kolmena päivänä sitä teki joitain tunteja, vaikka oli hieman kylmempää, mutta tuulista ja sateista.

Sulatuksia oli tänään aamuyöstä kolme kappaletta, sen jälkeen ei ole tarvinnut. Vesi silti kennosta tippuu vaikka tehot pieniä. No kosteus huitelee likimain 100%:ssa, niin tippuuhan sitä. Sulatus välit vaihdellut 45min - 4h viikon aikana. Noiden pisimpien käyntijaksojen lopussa kenno oli kuurasta ja lumesta aivan ummessa. Lyhyimpien jaksojen lopussa kuuraa oli, mutta ei ollut tukossa kuitenkaan. Eli ei ihan optimistisinta tuo sulatuslogiikka ole ollut. No keväällä osaa sanoa tarkemmin miten sulatteli eri lämpötiloissa ja kosteuksissa.


EDIT:
Jatketaanpas tähän yön/aamun tilanne. Koko yön aamu kahdeksaan asti otti sähköä aluksi n. 175W ja loppuaikaa 160W. Kahdeksalta aloin aamupalaa popsimaan ja huomasin, että pätkäisi peräperää kolme kertaa ja sen jälkeen tunnin pörisi pätkimättä vaihdellen 110 ja160W kesken, eli minun lehden luvun ajan. Nyt klo 9,02 pätkäisi. Lähtien parin minuutin päästä taas pörräämään. Kulutus 400-->200-->110W parin minuutin aikana. Yöllä ulkona oli +5-6 astetta.
Aiempi Mitsu pätki yleensä tuonne -4 - -5°C lämpötiloille asti ja vasta sen jälkeen alkoi yhtä soittoa käymään.
 
Viimeksi muokattu:
Yksinpuhelu jatkuu... ;)

Jotta ei ihan yksinpuheluksi menisi, niin huikkaann tähän väliin: Olen viimeisen kahden vrk:n aikana etsinyt kuumeisesti lisätietoa Fujitsu Nordic Masterista. Tämä siitää syystä että tällä samaisella sivustolla käyty keskustelu Mitsubishi RW35:sta säikäytti pahann kerran sillä olin jo likimain sitä ostamassa. Mutta vaikka sille luvataan loistavaa tehoa vielä -30 ja -35 asteen pakkasiinn, niin käyttäjäkokemukset kertoivat, että teho alkaa romahtaa jo -24 jälkeen...

No, itse asun Espoossa lähellä merta ja siinä mielessä täällä ei tietty alle -30:n juuri koskaan edes mennä. Oma tavoite on kuitenkin saada yhdellä tehokkaalla ilp:lla paljon aikaa tässä talossani ( kuva ohessa ), jossa edellinen taloa saneerannu arkkitehti asennutti lämmitysjärjestelmäksi kattosähkön sekä kolme ei-varaavaa kamiinaa. Talo on siporex-harkkorunkoinen ja rossipohjainen ja täytyy sanoa, että asumismukavuus ei ole tapissaan kun ilmat alkavat viiletä. Sähköä kyllä kuluu, mutta lämpöä ei samassa määrin ole tarjolla.

Joten haave on, että edes alakerta ilp:lla lämpimäksi, yläkerrassa kattosähkö toimii riittävästi kyllä - kuin myös kuvassa vasemmalla näkyvässä siivessä. Toki jos yläkertaan/siipeenn saa iloa samasta ilp:sta, niin en pahastu. Ja tokihan tehokkaalla pumpulla sitäkin myös haen - joskin talo hieman sokkeloinen ja siksi haasta.

Yhtäkaikki, nyt alkaa olla punnukset tasan Fujitsu Nordic Master vs Mitsubishi RW35 kaksintaistelussa. Mutta koska molempien arviot perustuu tämän sivustonn pohjalta syntyneeseen mutuun, ei kokemukseen, niin arvostan toki, jos jotain osaatte ajatuksistani todeta.
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-11-28 at 12.38.53.png
    Screenshot 2024-11-28 at 12.38.53.png
    1,6 MB · Katsottu: 78
P.s. Unohdin mainita, että hiljaisuudella on painoarvoa valinnassani, sillä joudun sijoittamaan sisäyksikön samaan tilaan missä televisio ja katselen ammattini puolesta televisiota ihan siis työn takia. Siksi nämä kaksi Fujitsu Nordic Masterin tietoa pohdituttavat: Toisaallta spekseistä löytyy desibelilukemat, jotka alhaisinta 19dB lukemaa lukuunottamatta korkeammat kuin Mitsubishillä. Toisaalta sitten tuo mainosteksti, josta en osaa sanoa, että millä lämpötiloilla pätee se, että melutason voi pitää 19:ssä..?
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-11-28 at 21.54.23.png
    Screenshot 2024-11-28 at 21.54.23.png
    8,5 KB · Katsottu: 75
  • Screenshot 2024-11-28 at 21.57.54.png
    Screenshot 2024-11-28 at 21.57.54.png
    9,1 KB · Katsottu: 77

Harrastelija

Vakionaama
Oikeasti hiljaista ILPpiä ei ole olemassakaan. Tai on jos lämmitystarve ei ole suuri.

Pienimmällä nopeudella useita pumppua voi sanoa jopa hiljaiseksi mutta lämpöteho jää tällöin pieneksi. Lämpöä riittää vain lauhoille keleille. Tämä johtuu siitä että ulospuhalluslämpötila on maksimissaan jossain 50 asteen paikkeilla. Pienellä puhalluksella tuo tulee äkkiä vastaan. Eli koneessa voisi olla puhtia enempäänkin mutta tuo 50 astetta haraa vastaan.
Eli jos haluaa käyttää pumpun koko tehon hyväksi niin puhallusnopeutta on nostettava. Riippuu pumpusta kuinka suuri nopeus täyteen tehoon tarvitaan. Aika lailla taitaa olla että tarvitaan se max puhallus (tosin kahden suurimman nopeuden ero max lämmitystehossa voi olla pieni jos ei jopa minimaalinen).

Toinen näkökulma on että pienemmällä puhalluslämmöllä cop on yleensä parempi. Nopeutta nostamalla puhalluksen lämpötila on pienempi (eli cop parempi).
Tästä tullaan toiseen asiaan eli veto. Mitä viileämpää ilmaa puhalletaan sitä vetoisemmalta tuntuu. Kauempana pumpusta ilma on jo jäähtynyt eli tuntuu vetoisemmalta.

Sitten on vielä talon sisätilojen pohja ja kuinka monta huonetta yhdellä pumpulla on tarve lämmittää. Mitä suurempi ala lämmitettäväksi, sitä enemmän puhallusta yleensä tarvitaan. Tähän voi vaikuttaa esim hommaamalla useamman pumpun eri puolille taloa mutta tällöin takaisinmaksuaika venyy. Se eka pumppu säästää aina eniten. Seuraavilla pumpuilla säästöt pienenee.

Yhteenvetona… Jos työn puolesta joudut arvioimaan äänenlaatua kuvan lisäksi niin pumppu voi kyllä olla häiriötekijä. Melkein suosittelen useampaa pumppua jotta voi pitää puhalluksen pienellä. Tai jopa hetkellisesti sammuttaa sen television lähellä olevan pumpun.
 
Kiitos kovasti tästä, mr. Harrastelija! Tosiaan kun ekaa pumppuaan vasta ostaa, niin ihan perusasiatkin ovat tärkeitä ymmärtää ja ajattella. Ja viestisi piti juuri niitä sisällään. Omassa talossa - kiitos sen hieman hankalan sokkeloisen pohjaratkaisun - ei pumpulle ole kuin yksi järkevä paikka ja se on juurikin pitkähkön olohuoneen toinen pääty. Saattaa siis mennä niin tämä, että perustan työkatselutilan toisaalle jos pumppu alkaa liikaa häiritsemään - joskaan en mikään niuhottaja asiassa ole.
 

Harrastelija

Vakionaama
Sokkeloisessa talossa voi nimenomaan olla tarvetta useammalle pumpulle jotta lämpöä saadaan joka paikkaan.
Avarassa tilassa lämpö leviää paremmin yhdelläkin pumpulla.
 

repomies

Hyperaktiivi
P.s. Unohdin mainita, että hiljaisuudella on painoarvoa valinnassani, sillä joudun sijoittamaan sisäyksikön samaan tilaan missä televisio ja katselen ammattini puolesta televisiota ihan siis työn takia. Siksi nämä kaksi Fujitsu Nordic Masterin tietoa pohdituttavat: Toisaallta spekseistä löytyy desibelilukemat, jotka alhaisinta 19dB lukemaa lukuunottamatta korkeammat kuin Mitsubishillä. Toisaalta sitten tuo mainosteksti, josta en osaa sanoa, että millä lämpötiloilla pätee se, että melutason voi pitää 19:ssä..?
Taitaa jäädä plussakelien iloksi tuollainen 19dB käyttö. Lähinnä jäähdytyksellä ja muutenkin lämpimillä keleillä noita ihan pikkupuhalluksia voi Suomessa käyttää.

Jos pumppu on vain yhtä pientä huonetta hoitelemassa, niin hiljaisin puhalluskin riittää. Mutta sitten kun yritetään lämmittää yhdellä pumpulla isoa ja monimuotoista tilaa, niin eipä sillä pienimmällä puhalluksella saa kuin ihan sen pumpun lähiympäristön lämpimäksi.

Oma kokemus Fujitsuista on vuosien takaa, ja silloin ne eivät olleet mitenkään hiljaisia verrattuna muihin merkkeihin. Tai oli niissä ulkoyksiköt hyvin hiljaisia suurimman osan ajasta, mutta sisäyksiköt kohisivat kovin.

Mikäli melutaso on kriteeri niin kannattaisi katsella suosiolla joko useampaa pumppua tai sitten esimerkiksi Panasonicin pakkasille sopivaksi mainostettua multi-splittiä, johon saa 2 tai 3 sisäyksikköä. Sokkeloinenkin alakerta alkaa varmaan lämmitä kohtuu hiljaisella melutasolla, jos tehtävää hoitaa 3 sisäyksikköä.

Toiminta -20C kylmemmässä on lähinnä henkisen puolen juttuja. On mukava ajatella, että kaikki lämpö saadaan tarvittaessa pumpusta. Mutta lämmitystarpeen määrä vuositasolla on hyvin pieni noissa lämpötiloissa, ainakin etelä-Suomessa, verrattuna lämmitystarpeen määrään nollakelien ympärillä vuositasolla. Tarkemmin kun katsoo speksejä, aika usein näyttää siltä että lisääntynyt lämmitysteho kovilla pakkasilla nostaa täsmälleen lisääntyneen lämmitystehon verran ottotehoakin. Tällöin saavutettu hyöty jää lähinnä siihen, että sama lämmönlähde saattaa riittää, eikä tarvitse kikkailla eri lämmönlähteiden termostaattien kanssa niin paljon.
 

Husky

Hyperaktiivi
Jotta ei ihan yksinpuheluksi menisi, niin huikkaann tähän väliin: Olen viimeisen kahden vrk:n aikana etsinyt kuumeisesti lisätietoa Fujitsu Nordic Masterista. Tämä siitää syystä että tällä samaisella sivustolla käyty keskustelu Mitsubishi RW35:sta säikäytti pahann kerran sillä olin jo likimain sitä ostamassa. Mutta vaikka sille luvataan loistavaa tehoa vielä -30 ja -35 asteen pakkasiinn, niin käyttäjäkokemukset kertoivat, että teho alkaa romahtaa jo -24 jälkeen...

No, itse asun Espoossa lähellä merta ja siinä mielessä täällä ei tietty alle -30:n juuri koskaan edes mennä. Oma tavoite on kuitenkin saada yhdellä tehokkaalla ilp:lla paljon aikaa tässä talossani ( kuva ohessa ), jossa edellinen taloa saneerannu arkkitehti asennutti lämmitysjärjestelmäksi kattosähkön sekä kolme ei-varaavaa kamiinaa. Talo on siporex-harkkorunkoinen ja rossipohjainen ja täytyy sanoa, että asumismukavuus ei ole tapissaan kun ilmat alkavat viiletä. Sähköä kyllä kuluu, mutta lämpöä ei samassa määrin ole tarjolla.

Joten haave on, että edes alakerta ilp:lla lämpimäksi, yläkerrassa kattosähkö toimii riittävästi kyllä - kuin myös kuvassa vasemmalla näkyvässä siivessä. Toki jos yläkertaan/siipeenn saa iloa samasta ilp:sta, niin en pahastu. Ja tokihan tehokkaalla pumpulla sitäkin myös haen - joskin talo hieman sokkeloinen ja siksi haasta.

Yhtäkaikki, nyt alkaa olla punnukset tasan Fujitsu Nordic Master vs Mitsubishi RW35 kaksintaistelussa. Mutta koska molempien arviot perustuu tämän sivustonn pohjalta syntyneeseen mutuun, ei kokemukseen, niin arvostan toki, jos jotain osaatte ajatuksistani todeta.
Muista myös Daikin
 

PolyEsko

Vakionaama
Tämä ketjun Fujitsun sisäyksikkö on tosi hiljainen sillä 1 nopeudella, mutta ei sillä tee oikein mitään, kuten ei muidenkaan merkkien vastaavalla. No johonkin <13 m2 huoneeseen varmaan riittäisi.
Jos värkin tultava samaan huoneeseen, missä oleskellaan, niin tämän 2-nopeus on jo kohtuullisen äänekäs ja ilma liikkuu tosi paljon, niin voipi tuntea sitä vetoa. Hieman hölmösti nuo sisäysikön puhallusnopeudet (joista kerroin #51 viestissä) fiksattu. 1 ja 2 nopeuksien välissä pitäisi olla ehdottomasti yksi nopeus.

No ulkoyksikön äänestä:
+8 - +2°C ulkolämmössä lefti pyöri liki minimissään kolmisen vuorokautta, vaikkei ollut Silent Mode päällä, vaan tänään aamusta veti kierrokset tappiin toisen aamuisen sulatuksen jälkeen n. klo 6:30, kun lämpötila saavutti tuon +1°C ja kenno alkoi kuuraantua. Sisäyksikkö puhalteli samanlämpöistä liki koko ajan. Tökkäsin Silen Moden päälle ja edelleen sisäykskkö samoin tehoin puhaltelee saman lämpöistä. Tai oikeastaan hieman pienemmän kulutuksen kera, koska maksimi puhalluksen aikana vei virtaskaa jopa enempi. Edellinen vuorokausi oli vaakasuoraa viivaa hieman alle 200Wh tuntikulutuksella, kun ei tarvinnut sulatella. Eikä ollut jatkuvaa pätkäkäyntiä, tosi silloin tällöin hetken huilasi.

signal-2024-11-29-212627_002.png
 
Kiitos herrat,


tein eilen valintani Mitsu RW35:n ja Fujitsu Nordic Masterin välillä; Otan RW:n, koska tutkimusteni perusteella sen sisäyksikkö vastaa vaativiin tarpeisiini paremmin siksi, että ilmavirtaa voi samanaikaisesti suunnata laajemmalle - mulla käytännössä suoraan eteen ja toiselle sivulle. Asennus 18.12. joten

Mutta nämä kommentit tällä valintani jälkeenkin ovat olleet kiinnostavia - kiitos niistä! Sillä tajuan nyt, että omassa talossani voin jopa ajatella niin, että leffaa katsoessani voin katselun ajaksi - siis tarpeen vaatiessa ja jos siltä vähääkään tuntuu - laskea tehoa alemmalle tasolle jotta puhallus olisi hiljaista. Sillä siinä vaiheessa kun minä katson leffoja, muut ovat jo nukkumassa yläkerrassa, eikä yläkerran lämpö ole ainakaan ensisijaisesti riippuvainen ilp:ni puhalluksesta. Joskin toki mielenkiinnolla odotan onko siihen vaikutusta.

Taloni ei siis ole suuri - kuva aiemmassa koemmentissa - mutta se on pahuksen sokkeloinen ja oviaukotkin, kiitos arkkitehdin joka suunnnitteli, ovat pienempiä kuinn standardi. Tähän ja muuhun liittyenn muutama kysymys - ymmärrän, että ovat offtopic, joten en pahastu jos ette vastaa:

- onko kukaan teistä pyrkinyt tehostamaan ilman liikettä toiseen suuntaan sokkeloisessa tilassa lisätuulettimilla? Jos kysymys hölmö, niin kysyn oikeastaan siksi, että joku sellaisesta jossain ketjussa täällä puhui.
- Itselleni ulkoyksikkö tulee ulos talon viereen telineelle maata vasten nurmikolle, joka suht, mutta ei välttämättä täysin vaateri-tasainen. Millaisia pohjustustöitä mun kannattaa mielestänne tehdä ennen asennuspäivää? Betonilaattoja? Harkkoja?
- Ja kuinka korkeallle ulkoyksikön tulee mielestänne maan pinnasta olla?

Kuten sanoin, offtopic, kiitos jo tähän astisista vastauksistanne! Todella mielenkiintoista ja antoisaa luettavaa!
 

PolyEsko

Vakionaama
- Itselleni ulkoyksikkö tulee ulos talon viereen telineelle maata vasten nurmikolle, joka suht, mutta ei välttämättä täysin vaateri-tasainen. Millaisia pohjustustöitä mun kannattaa mielestänne tehdä ennen asennuspäivää? Betonilaattoja? Harkkoja?
- Ja kuinka korkeallle ulkoyksikön tulee mielestänne maan pinnasta olla?
- Nurtsi ja sen mullat pois, jos nyt talon sokkeliin asti multaa joku levittänyt. Soraa tilalle tiivistäen ja betonilaatat vaateriin. Voi toki monella lailla tehdä tuon. Umpinainen taudoitettu betonikakkukin mahdollinen. Pohjan tulee olla routimaton!
- 40 cm korkea maateline riittää, sen alle mahtuu 60 litrainen laastipalju sulamisvesille, jos ei tee jotain muuta ratkaisua vesien poistolle esim, viemäriin. (Mökillä kannatanee olla korkeampi teline, kun ei ole lumia luomassa sen alta/edestä jatkuvasti.)

Värkin asennus telineelle niin, ettei vesi valu telineen päälle ja siitä maahan, vaan alla olevaan pyttyyn. Ei siis välttämättä keskelle telinettä, vaan hieman oikealle, kun vettä tulee myös vasemmasta päädystä, muttei oikeasta. Tokis laitteesta riippuu, joissain vain yksi vedenpoistoreikä pohjassa.
 

Liitteet

  • IMG_20241130_104555850.jpg
    IMG_20241130_104555850.jpg
    662 KB · Katsottu: 87
- Nurtsi ja sen mullat pois, jos nyt talon sokkeliin asti multaa joku levittänyt. Soraa tilalle tiivistäen ja betonilaatat vaateriin. Voi toki monella lailla tehdä tuon. Umpinainen taudoitettu betonikakkukin mahdollinen. Pohjan tulee olla routimaton!
- 40 cm korkea maateline riittää, sen alle mahtuu 60 litrainen laastipalju sulamisvesille, jos ei tee jotain muuta ratkaisua vesien poistolle esim, viemäriin. (Mökillä kannatanee olla korkeampi teline, kun ei ole lumia luomassa sen alta/edestä jatkuvasti.)

Värkin asennus telineelle niin, ettei vesi valu telineen päälle ja siitä maahan, vaan alla olevaan pyttyyn. Ei siis välttämättä keskelle telinettä, vaan hieman oikealle, kun vettä tulee myös vasemmasta päädystä, muttei oikeasta. Tokis laitteesta riippuu, joissain vain yksi vedenpoistoreikä pohjassa.

Hienoa kiitos - ohjeidesi ansiosta tajusin, että kerrankin iloa siitä että talo osittain kallion päällä. ( Muuten sitä vastaan saakin tapella monin eri järjestelmin... ) Nurtsia ei tarvi kaivaa kuin 10 senttiä ja tulee laakea luonnonkivi vastaan. Kuva vuoden 2015 salaojarempan yhteydessä otetusta ja siis siitä, mihin ulkoyksikkkö laitetaan. (Eli tuo seinä, johon harja lepää. ) Eipä tosiaankaan taida tulla routahuolia kun vaan lappaa soraa kallioon asti laattojen alla. Laatat hakenen Bauhausista.
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-11-30 at 18.50.34.png
    Screenshot 2024-11-30 at 18.50.34.png
    1,5 MB · Katsottu: 110

arimika

Vakionaama
Hienoa kiitos - ohjeidesi ansiosta tajusin, että kerrankin iloa siitä että talo osittain kallion päällä. ( Muuten sitä vastaan saakin tapella monin eri järjestelmin... ) Nurtsia ei tarvi kaivaa kuin 10 senttiä ja tulee laakea luonnonkivi vastaan. Kuva vuoden 2015 salaojarempan yhteydessä otetusta ja siis siitä, mihin ulkoyksikkkö laitetaan. (Eli tuo seinä, johon harja lepää. ) Eipä tosiaankaan taida tulla routahuolia kun vaan lappaa soraa kallioon asti laattojen alla. Laatat hakenen Bauhausista.

Mihin meinaat ohjata sulatus vedet? Vai onko kuvassa näkyvä kaivo mahdollisesti sellainen. Ettei vedet menisi sokkelin/ talon alle.
Voiko ohjata esim salaojaan? Edellyttäen että on anturan alapuolella
 
Mihin meinaat ohjata sulatus vedet? Vai onko kuvassa näkyvä kaivo mahdollisesti sellainen. Ettei vedet menisi sokkelin/ talon alle.
Voiko ohjata esim salaojaan? Edellyttäen että on anturan alapuolella

Aluksi - ainakin talven yli - on pakko vaan ohjata kaukaloon ja käydä sitä tyhjäilemässä.. Talven jälkeen tosiaan joko salaojaan tai etääämmälle talosta alarinteeseen...
 

PolyEsko

Vakionaama
Talveksi riittää laastipytty alle.
Ensi kesänä sitten se vedenohjauskaukalo ja veden ohjaus saattolämmityksen kanssa jonnekin, jos laastipytyn tyhjentäminen tuntuu työläältä.
 

PolyEsko

Vakionaama
-16 astetta ollunna vaan. Siitä selvisi kyllä. Otin silentin pois päältä kuitenkin, kun sen kanssa sulatteli vähän turhan taajaan.
 

BnW

Tulokas
Oliskohan ASEH09KHCBN/AOEH09KHCBN hyvä korvike vanhalle ja väsyneelle (2009) Mitsun FD25VA:lle?

Tila yhteensä n. 73m2 mutta makkareihin, kph ja keittiöön melkein aina ovet kiinni joten ne lämpiää pääasiassa pattereilla. Eli olisko jotain 40 - 45m2 tuo olohuone+ruokailutila, jonka lisäksi portaikko alakertaan (siellä lattialämmitys / patterit / takka). Kesällä tietty kanssa sit viilennystä.

Onko jollain jo kokemusta miten mahdolliset takuu- ym. asiat mahtaa sujua tuon Klima-Thermin kanssa?

Toinen harkinnan alla oleva vaihtoehto ehkä Daikin Perfera N 30, mutta Fujitsussa olisi paperilla paremmat arvot, pidempi takuu, sekä omaan silmään paremman näköinen sisäyksikkö. Hintakin ehkä snadisti edullisempi? Ja Fujitsulle näen sähkötukun hinnan niin pystyy arvioimaan paremmin asennusliikkeiden katteita ;) Tai sitten Panasonic HZ25XKE kanssa ehkä vois olla paperilla aika vertailukelpoinen vaihtoehto Fujitsulle, mutta tuo HZ-viestiketju ei herätä kovin suuria ostohaluja.
 
Viimeksi muokattu:

NorPump

Jäsen
Would the ASEH09KHCBN/AOEH09KHCBN be a good replacement for the old and tired (2009) Mitsu FD25VA?

The space is about 73m2 in total, but the doors to the living room, bathroom and kitchen are almost always closed, so they are mainly heated by radiators. So the living room + dining room is about 40 - 45m2, plus a staircase to the downstairs (there is underfloor heating / radiators / fireplace). In the summer, you will definitely need some cooling.

Does anyone have any experience with how possible warranty issues etc. might work out with that Klima-Therm?

Another option under consideration might be the Daikin Perfera N 30, but Fujitsu would have better values on paper, a longer warranty, and a better-looking indoor unit to my eye. The price might also be a bit cheaper? And for Fujitsu, I see the wholesale price so I can better assess the margins of installation companies. ;) Or maybe with the Panasonic HZ25XKE, there could be a pretty comparable alternative to Fujitsu on paper, but that HZ message thread doesn't arouse much desire to buy.
If I knew what I know now about the Panasonic, I'd never even consider it. It also looks good on paper, but (at least I have issues) the temperature logic and lack of achieving the marketed low input power isn’t working for me.
Fujitsus inside unit is 28cm deep, worth having in mind as it will stick out more from the wall.
I'd maybe look at the Daiseikai 10 or Daikin Stylish (or the perfera if you want to save some money and don't want a nice looking inside unit).
Id say look at a unit that has low input power, and get it verified/in writing that the unit will actually provide this low input power. You don’t want a lot of cycling in the spring and autumn.
 

BnW

Tulokas
If I knew what I know now about the Panasonic, I'd never even consider it. It also looks good on paper, but (at least I have issues) the temperature logic and lack of achieving the marketed low input power isn’t working for me.
Fujitsus inside unit is 28cm deep, worth having in mind as it will stick out more from the wall.
I'd maybe look at the Daiseikai 10 or Daikin Stylish (or the perfera if you want to save some money and don't want a nice looking inside unit).
Id say look at a unit that has low input power, and get it verified/in writing that the unit will actually provide this low input power. You don’t want a lot of cycling in the spring and autumn.

Thanks for your input. I guess the Toshiba alternative available in Finland would be the Premium plus - in my opinion the Polar doesn't make sense as the price difference is so minor.

Good call on the inside unit dimensions - I don't think it matters but will need to verify.

Looking at minimum input power (again, on paper), the Fujitsu (110W) beats the Toshiba (160W) and also the Panasonic (170W).

Wifi for Toshiba seems to be an extra add-on that needs to be purchased, whereas on the others it's standard.

If I want to get such verifications in writing, I guess I'll have to be prepared to run the Mitsubishi for quite a bit longer :D
 

NorPump

Jäsen
Thanks for your input. I guess the Toshiba alternative available in Finland would be the Premium plus - in my opinion the Polar doesn't make sense as the price difference is so minor.

Good call on the inside unit dimensions - I don't think it matters but will need to verify.

Looking at minimum input power (again, on paper), the Fujitsu (110W) beats the Toshiba (160W) and also the Panasonic (170W).

Wifi for Toshiba seems to be an extra add-on that needs to be purchased, whereas on the others it's standard.

If I want to get such verifications in writing, I guess I'll have to be prepared to run the Mitsubishi for quite a bit longer:D
Panasonic's real values are 350-400W. More information in the HZ thread regarding this (tweaking needs to be applied and will not work for everyone).
Not sure if it exists in the market in Finland, but in Norway Fujitsu is also sold under the «General» brand, same units, different model names. They are a couple of €100 cheaper.
If the inside size doesn't matter, I think Fujitsu would be a safe bet but look at my comment below, I've looked through the service manual of different manufacturers, and Fujitsu seems to have «good» Logic on temperature control and defrosts.

One other issue I see with Fujitsu to also consider:
- Fan blowing starts low, then steps up significantly if you need more fan speed, it goes from 290m3/h to 590m3/h from quiet to the first step. 19dB to 32dB. So there might be an issue if you think step 2 is too loud, but step one doesn’t provide airflow.
 
  • Tykkää
Reactions: BnW

BnW

Tulokas
One other issue I see with Fujitsu to also consider:
- Fan blowing starts low, then steps up significantly if you need more fan speed, it goes from 290m3/h to 590m3/h from quiet to the first step. 19dB to 32dB. So there might be an issue if you think step 2 is too loud, but step one doesn’t provide airflow.

On the other hand on Toshiba there seem to be only 3 fan speeds (44/24/19 dB), whereas Fujitsu has 5 (44/40/36/34/32/19). Or is it so that Toshiba just doesn't tell the noise levels for all available speeds?

Anyway, at top speed the Fujitsu is spec'd to blow at 900 m3/h compared to Toshiba's 720. So from a utilitarian standpoint, Fujitsu seems to make more sense to me - especially if there are more steps in total.
 
Viimeksi muokattu:

NorPump

Jäsen
On the other hand on Toshiba there seem to be only 3 fan speeds (44/24/19 dB), whereas Fujitsu has 5 (44/40/36/34/32/19). Or is it so that Toshiba just doesn't tell the noise levels for all available speeds?

Anyway, at top speed the Fujitsu is spec'd to Blow at 900 m3/h compared to Toshiba's 720. So from a utilitarian standpoint, Fujitsu seems to make more sense to me - especially if there are more steps in total.
Toshiba has more, but they, like Panasonic, don't provide all the data.
I agree on the max fan speed of the Toshiba though, it doesn’t blow enough.
 

Liitteet

  • IMG_3473.jpeg
    IMG_3473.jpeg
    215 KB · Katsottu: 53

JoniI

Jäsen
Oliskohan ASEH09KHCBN/AOEH09KHCBN hyvä korvike vanhalle ja väsyneelle (2009) Mitsun FD25VA:lle?

Tila yhteensä n. 73m2 mutta makkareihin, kph ja keittiöön melkein aina ovet kiinni joten ne lämpiää pääasiassa pattereilla. Eli olisko jotain 40 - 45m2 tuo olohuone+ruokailutila, jonka lisäksi portaikko alakertaan (siellä lattialämmitys / patterit / takka). Kesällä tietty kanssa sit viilennystä.

Onko jollain jo kokemusta miten mahdolliset takuu- ym. asiat mahtaa sujua tuon Klima-Thermin kanssa?

Toinen harkinnan alla oleva vaihtoehto ehkä Daikin Perfera N 30, mutta Fujitsussa olisi paperilla paremmat arvot, pidempi takuu, sekä omaan silmään paremman näköinen sisäyksikkö. Hintakin ehkä snadisti edullisempi? Ja Fujitsulle näen sähkötukun hinnan niin pystyy arvioimaan paremmin asennusliikkeiden katteita ;) Tai sitten Panasonic HZ25XKE kanssa ehkä vois olla paperilla aika vertailukelpoinen vaihtoehto Fujitsulle, mutta tuo HZ-viestiketju ei herätä kovin suuria ostohaluja.
Muutaman kuukauden käytön aikana en ole joutunut koettelemaan takuun toimivuutta. Toisaalta kyselin tietoteknistä apua kyselessäni en saanut apua "maahantuojalta". Haluaisin laitteesta laitteen datan Home assistantin hyödynnettäväksi.

Äänekäs laite, kun haluaa optimoida hyötysuhteen, mutta niinhän ne kaikki ovat.

Syvän sisäyksikön asensin väliseinään rakentamaani asennussyvennykseen oven päälle.

Ulkoyksikkö on niin iso ettei kaikkia sulatusvesiä saa tippumaan suurimpaan kantilkaaseen "muurauslaastiastiaan". Vedet tippuvat jommasta kummasta päädystä ohi. Kesällä mietittävä joko viemäröintiä tai jotakin muuta ratkaisua.

12:n Suorituskyky on riittänyt meille 1 1/2 lämpinä pitämiseen. Yöpakkaset kävivät kylmimmillään -20°C:ssä. 09 ja 12 välillä ei ole suurta eroa minimi ottotehoissa, mutta 12 tuottaa enemmän lämpöä kovilla pakkasilla. Dataa en saanut kerättyä tammikuun pakkasilta.
 

BnW

Tulokas
Muutaman kuukauden käytön aikana en ole joutunut koettelemaan takuun toimivuutta. Toisaalta kyselin tietoteknistä apua kyselessäni en saanut apua "maahantuojalta". Haluaisin laitteesta laitteen datan Home assistantin hyödynnettäväksi.

Saitko siis lopulta toimimaan tuon HA-integraation? Itseänikin kiinnostaisi, toisaalta ei välttämättä niin paljoa että se olisi kynnyskysymys pumpun valintaan.

Nordic Master näyttäisi käyttävän vakiona tuota Airstage-appia, ja ilmeisesti myös täysin lokaali ohjaus on mahdollista ilman pilvipalveluita?

Mitä nyt vähän olen tutkinut niin vissiin tällä ha_airstage integraatiolla pitäisi onnistua: https://github.com/danielkaldheim/ha_airstage ? Keskustelua tuolla: https://community.home-assistant.io/t/fujitsu-air-conditioning-integration-airstage-dongle/589679

Vertailinpa noita mittoja löytämäni vanhan mitsun esitteen ja nordic masterin esitteen perusteella:

Mitat K x L x S (mm)
Mitsu sisä MSZ-FD25VA295 x 798 x 257
Fujitsu sisä ASEH09KHCBN295 x 894 x 280
Mitsu ulko MUZ-FD25VABH550 x 800 x 285
Fujitsu ulko AOEH09KHCBN632 x 799 x 290

Eli sen lisäksi, että Fujitsun sisäyksikkö on 23mm syvempi, on se myös 96mm leveämpi. Tämä saattaa itseasiassa olla syvyyttä suurempi ongelma kun läpiviennin kohta kaiketi sanelee sen, mihin se lisäleveys tulee sijoittumaan. Pitää mittailla.

Ulkoyksikön 5mm lisäsyvyys ja 82mm lisäkorkeus tuskin tuottavat ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

NorPump

Jäsen
How does the fan speed work on these devices? Reading a bit online it seems as there is no fixed fan speed, as the unit might decide to turn the speed down when the set temperature is achieved...it would be a dealbreaker for me.

Ive tried to interpret the data in the service manual, it seems that as long as the sensed temperature is the same as on the remote it should still blow in the fixed speed, but would love to hear some experiences.
 

Liitteet

  • IMG_3513.png
    IMG_3513.png
    181,1 KB · Katsottu: 33

PolyEsko

Vakionaama
Pitänee alkaa koostetta rustaamaan tuosta ketjun otsikon pumpusta, joka on pöhissyt lämpöä tuottamassa nyt hieman vajaa 5 kuukautta. Näyttää kyllä siltä, ettei tätä mallia myydä enää vuoden päästä.

Ulkonäkö:
Minusta ulkoyksikkö ok näköinen ja kokoinen tässä 09 mallissa. Tehokkaammissa ulkoyksikkö on isompi ”rohjake”.
Sisäyksikkö kelpasi tarkkasilmäiselle perheen naisväelle sekä itselle. Kaikki värkit ei silmää miellytä, mutta katsojan silmässähän se…


Lämmityskyky ja tehontarve:
No pakkaset eivät kovin kummoisia olleet, taisi hetken maksimi käväistä -18°C, mutta ei tuo värkki isompia tehoja vielä joutunut käyttämään, eli uskoisin, että pystyy ainakin -25 asteeseen asti helpolla yksin suurimman osan kämpästä (eli n. 90 m2 120m2::stä) lämmittämään. Lämpötilan pyynti on ollut alun kokeilujen jälkeen 20,5 °C, jolla kämppä on pysynyt 19,5-21,5 asteen lämpötiloissa riippuen hieman mistä mitannut ja mikä ollut ulkolämpötila ja miten takkaa lämmitellyt.

Hemmotestissä sain laitteen viemään reippaan 2 kW. Minimi on ollut jotain 110 W.
2. puhallinnopeudella maksimi teho on rajoitettu hemmotestini mukaan 1,15 kW:iin (kompressori 54 rpm). Pätkäkäyntiä ollut paljon vähemmän mitä Mitsulla oli, koska Fujitsu taipuu pienemmille tehoilla. Toki pätkiihän tämäkin väkisin jonkun verran, mutta siis paljon vähemmän mitä Mitsu teki. Isoin päiväkulutus 14,5 kWh oli tammikuun 4. päivä. Keskimäärin 605 W/h, joka on noin puolet tuosta 2. puhallinnopeuden sallimasta 1,15kW:n maksimitehosta. Koko tammikuussa vei 240 kWh, eli keskimäärin 7,75 kWh/vrk. Kylmimpinä päivinä pientä takkaa lämmitin jonkin verran, 1-2 kertaa päivässä pikku pesällinen. (Mitsu vei tammikuussa 2024, loka oli reippaasti kylmempi, 260 kWh ja isoin päiväkulutus oli 3.1. hieman vajaa 14 kWh, mutta silloin takkaa lämmittelin paljon enemmän.)

Fujitsussa on minusta hieman omituiset tehorajoitukset, eli 2 nopeudella ottoteho vain 1,15 kW ja 3 nopeudella vain 1,35 kW. Ja 3 nopeudenkin laite ottaisi käyttöön vasta sitten, jos/kun sy:n kennon lämpötilan kävisi yli 39°C ja olisi koko ajan yli 34°C, joka ei minusta 20,5 asteen pyynnillä onnistu oikein mitenkään -10 asteen ulkolämmön aikana. No meille on teho riittänyt, mutta entä, jos jollain olisi isompi lämmöntarve? Jos/kun joskus tulee hieman pidempi -25 asteen pakkasjakso, niin Fujitsu varmaan jaksaisi puhkua sitä lämpöä kuitenkin riittävästi, koska kompressorin kierrosnopeus nousee 2 puhallusnopeudella jo 87 rpm::ään ja hemmotestin mukaan ottoteho olisi silloin jo 1,9 kW (eli hemmotestin aikana sama rpm 4 puhallusnopeudella). Sanoisin kuitenkin, että hieman omituiset tehorajoitukset!

Sulatukset:
Ei ollut minkäänlaista hullunkiertoa tällä laitteella. Sulatukset keskimäärin yli kolmen tunnin välein. Neljättäkin tuntia saattoi olla väli, vaikka kenno jo aivan umpinaisen näköinen tuntia aiemmin. Oikein kuuraisilla keleillä saattoi olla myös parin tunnin ja joskus jopa alle tunninkin sulatusvälit. No joskus oli tosi pitkiäkin välejä. Toki joskus saattoi tehdä joitain pieniä ”säälisulatuksia” silloin tällöin, vaikkei kuuraa ollut kuin nimeksi, joskus jopa 2-4 liki peräkkäin, mutta noita hyvin harvoin. En vain oikein keksi, että mikä laukaisee sulatuksen, kun monesti aivan ummessa olevan näköinen (toki lämpöä jaksoi vielä puhkua) ennen kuin alkaa sulattamaan ja joskus liki kuuraton, kun keksii sulatustarpeen. No näitä logiikkaihmeellisyyksiä joka valmistajalla. Fujitsussa ei ollut ongelmaksi asti onneksi kuitenkaan. Sulatukset sinänsä varsin nopeita ja tehokkaita.

Sulatuksen jälkeen ei ollut minkäänlaista alkukiukkua koskaan. Alkoi siten syystä tästä hieman hitaammin lämpöä puhaltelemaan sulatuksen jälkeen kuin Mitsu, jossa oli aina reipas alkukiukku, mutta ei ongelmaa, kun varsin harvoin Fujitsu sulatteli.

Ulkoyksikön pohjan lämmitysvastus (150W) ei jaksa pitää jäättömänä ulkoyksikön alareunaa. Varsinkin vasen takanurkka jäässä reippaasti. Korostuu lumisateella. Suurimpana syynä lienee se, että kenno on todella tiiviisti kiinni pohjalevyssä ja kennon alin putki on lisäksi se kaikkein kylmin, jolloin se kylmentää pohjalevynkin niin kylmäksi, että sekin kuuraantuu eikä se ehdi kuitenkaan sulaa kuin ihan hieman. Muutaman kerran talven aikana piti sulatuksen aikana mennä kukkienkastelukannun kanssa lämmintä vettä lorottamaan pohjalevyn alareunaan. Pikkupakkasilla vastus on päällä sulatuksen jälkeen sen 15 min, mikä dokuissa kerrottu, mutta oliko kylmemmillä ilmoilla koko ajan päällä? En tiedä.

Talven aikana, varsinkin alkutalven aikana, sulatusvesiä tuli paljon enemmän kuin aiempina vuosina. En usko Fujitsulla paljoa enempää tehoja otetun, kuin Mitsulla aiempina talvina. Toki takkaa poltin aika paljon vähemmän, eli kait siitä voisi päätellä tehoa tarvitun hieman enemmän. Kämpän sähkönkulutus ei kyllä lisääntynyt, mieluummin väheni, aiempiin talviin verrattuna (astepäivääluvun mukaan korjattuina tsekattu). Mahtoiko Fujitsu puhkua paremmalla scopilla kuin Mitsu? Toisaalta talven ilmanala oli paljon kosteampi, kuin aiempina vuosina.

Äänet:
Tässä uudemmassa ulkoyksikössä on hieman samaa vikaa kuin aiemmassa KHCAN:ssä, eli välillä tunti- päiväkausia huutaa likimain täysillä. Sinänsä hassua, että yrittää aivan täysillä puhaltaa, kun hieman pienemmällä tuulettimen nopeudella ilma liikkuisi paremmin. Ei jää kuitenkaan ikuisesti tuohon tilaan, vaan osaa sitten jossain vaiheessa palata puhaltelemaan paljon pienemmällä metelillä. Välillä laitoin ’Silent Moden’ päälle, mutta sen kanssa sulatusten väli saattoi lyhentyä aika paljonkin, säästä riippuen osin. Suurin osa talvesta ei ’Silent Mode’ ollut päällä. Toivottavasti ei naapureita häirinnyt, jos tuossa kujalla kulkivat. Omaan kämppään ääni ei kuulunut tai häirinnyt. ’Silent Moden’ aikana vaihtelee puhaltimen nopeutta, eli ei ole kiinteästi se minimi.

Sisäyksikön äänet maltillisia ja soinniltaan ei kovin häiritseviä puhallettuun ilmamäärään verrattuna. Ilmamääristä myöhemmin. Sulatusäänet kuuluivat, mutta ei kovin voimakkaina ja häiritsevinä.

Sisäyksikön puhallusilmamäärät ja puhalluslämmöt:
Kuten tuolla ketjun aiemmassa viestissä #51 (https://lampopumput.info/foorumi/th...cbn-asehxxkhcbn-aoehxxkhcbn.37081/post-686364) kerroin, niin tässä ”lurjuksessa” on 1 tosi hiljainen ja 5 tehokasta puhallusnopeutta. Tässä on tämän laitteen SUURIN ONGELMA. Eli pitäisi saada nuo nopeudet aivan toisenlaisiksi! Lisäksi tässä on tuon samaisen vanhan viestin alareunan taulukon mukainen ominaisuus, eli jos nyt joku jostain syystä haluaisi suurempaa puhallusnopeutta, niin ei onnistu. Itsellä ei koskaan (hemmotestejä lukuunottamatta) puhallusnopeuksia ollut käytettävissä kuin 1 ja 2, eli kaksi alhaisinta.

1 nopeus on sopiva vain yhden varsin pienen huoneen tarpeisiin. 2 nopeus 580 m3/h nopeus on viileällä/pikku pakkasilla liian tehokas. Saisi olla joku 380 m3/h. 3 nopeus saisi olla n. 480 m3/h, 4 nopeus n. 600 m3/h, 5 nopeus n. 750 m3/h ja 6 nopeus maksimi 900 m3/h. Lisäksi pitäisi tuo lämpötilan mukainen rajoitin sovitettu noihin arvoihin.

Noiden puhallusmäärien vedon tuntuun vaikuttaa lisäksi se, että Fujitsu puhaltaa ilman kapeammilla puhalluskulmilla (vertikaali ja horisontaali) mitä Mitsu, Näin ilmavirran huomaa paremmin, jos sattuu sen kohdalle. Mitsu LN:ssa oli yksi hyvä ominaisuus, sillä siinä sai vertikaalikulmaa laajennettua, kun siivekkeiden vasemmalle ja oikealle puolelle pystyi antamaan eri kulmat. Tätä ominaisuutta myös käytin. Fujitsun ilmavirta kantaa pidemmälle kuin Mitsun, mutta se tuntuu vetoisammalle, jos se puhaltaa kohti. Kun Mitsun kanssa eteisen katonrajassa sisäyksikön päällä ilma oli 1-2 astetta lämpimämpää kuin olohuoneen pöydällä, niin Fujitsulla ero oli vain 0-0,5 asetetta. Lämmin ilma ei siis jää sisäyksikön lähelle pyörimään juurikaan.

Vedon tunnetta lisää se, että varsin isolla puhallusnopeudella puhallusilman lämpötila pysyy varsin alhaisena. En muista nähneeni yli 35 °C puhalluslämpötiloja kuin pari kertaa. Yleensä ollut 29-32°C. Pienimmillään 25-26 astetta. 1 nopeudella ilman lämpötila toki muuttui lämpimämmäksi, muttei se levinnyt lämpöä enää mitenkään laajemmalle.

Kaukosäädin ja etäkäyttö:
Kaukosäädin ok, tosin siinä ei näe läppien/ohjaimien suuntauksien arvoja. Etäkäyttö Airstage Mobilen kanssa onnistui aluksi vain suoraan laitteen kanssa, mutta sitten ykskaks sain sen toimimaan netin avulla. Osa kauko-ohjaimella annetuista tiedoista näkyy apissa, isompi osa ei. Apin käyttöliittymässä olisi paljon toivomisen varaa. Tänään tuli uusi versio appista, mutta ei isompia muutoksia. Nyt toimii muuten F-Securen vpn:n kanssa tuo appi, kun F-Secure päivitti sen tässä viikon aikana.

Ongelmia/jumeja?
Ei ole ollut vielä. Kop-kop-kop.
Yhdellä käyttäjällä ilmavirranohjainsiiveke alkanut hieman ääntämään, kun se on swing asennossa ja sen muovi ottaa sen alla olevaan verkkoon kiinni samoin kuin minulla, mutta minulla ei ole swing käytössä, niin ei ole kuluttanut muovia niin paljoa.
 
Back
Ylös Bottom