Gree GWHD12 invertteri

tet

Hyperaktiivi
Vs: Gree GWHD12 invertteri

Zuikkis sanoi:
Semmoinen tuli mieleen että minkähänlainen lämpöanturi tuossa sisäyksikössä on? Huoneen lämpötila on nyt noin 20C, mutta kyllähän tuo uuni hohkaa lämpösäteilyä edelleen.. Näinköhän lämpöanturi voisi kuvitella että täällä oikeasti on tuo 30C?

Hyvin pelasi kaikki kun ei puu-uuneihin koskenut, kiinanihme vissiin ei siedä kilpailua.. :)

Oletko mitannut lämpötilaa sieltä katonrajasta, sisäyksikön korkeudelta? Siellä voi olla aika paljon lämpimämpää kuin alempana. Säteilylämpö tuskin laitetta hämää, anturihan on (yleensä) laitteen sisällä sen verran piilossa ettei siihen säteily suoraan edes osu.

T

TKT55

Vieras

Minulla on yläkerrassa Gree GWHD12 ja alakerrassa Panasonic PE9DKE. Minusta tuntuu, ettei Gree ole invertteri-käyttöinen. Kiinalaiset käyttää invertteriä de luxe sanan kaltaisesti. Gree käynnistyy kun lämpötila katon rajassa laskee alle tavoitelämpötilan ja laite sammuu kun lampötila nousee 3 C astetta yli katon rajan lämpötilan. Laite toimii siis kuten on/off lämpöpumppu.

Panasonicin ulkoyksiköstä kuuluu invertterille luontaista sirinää. Green ulkoyksiköstä en ole sirinää kuullut.

Eilen ulkolämpötilan ollessa -4 C ja sisälämpötilan ollessa 22 C puhalsi Gree 34 C asteista ilmaa ja Panasonic 39 C asteista ilmaa.

Ilmalämpöpumpun hyötysuhdetta eri ulkolämpötiloissa voisi yrittää laskea ilman ominaislämmön, ilmanvirtauksen ja lämpötilan muutoksen avulla. Lisäksi tarvitaan Clas Ohlsonilta ostettu (20 e) tehomittari. Panasonicin COP lienee -7 C ulkolämpötillassa noin 2,3 . Green vastaava arvo liikkuu jossakin 1,6 ja 1,9 välissä.

tet

Hyperaktiivi

TKT55 sanoi:
Minulla on yläkerrassa Gree GWHD12 ja alakerrassa Panasonic PE9DKE. Minusta tuntuu, ettei Gree ole invertteri-käyttöinen.

Kurkkaapa ulkoyksikön eturitilästä sisälle ja katso ylöspäin. Näkyykö siellä kompurapuolen "katonrajassa" jäähdytysripoja? Aika monessa laitteessa näkyy olevan invertterin jäähdytysprofiili siellä puhaltimen ilmavirrassa jäähdytyksen tehostamiseksi. Jos sellainen näkyy, on laitteessa varmasti invertteri. Jos ei näy, silti ei voi vielä varmasti sanoa onko vai eikö.

A

Alex

Vieras

Kyllä ainakin minun GWHD12A3NK3AA (Ultin tarroilla varustettuna) on selkeästi invertteri :)
Sen minimi tehonkulutus tosin on noin 420W, jos lämmöntarve (Copilla jaettuna) on alle tuon se luonnollisesti toimii on-offina. Puhalluslämpötila -4 asteessa liikkuu minulla 31-36 välillä (pyynti 20 astetta).
Onko Zuikkis jo saanut laitteensa käyntiin?

mooses

Jäsen

Ei syytä huoleen äkkiseltään tuntuu että laitteesi toimii oikein . Itsellläni opal KRF-32GW.. eli sama laite`???.Nostappa lämpötila pyyntiä hieman korkeammalle ja katso mitä tapahtuu.Minun mielestäni laite/sensorit toimivat juuri niin kuin pitääkin. Laitteen mukana tullut lontoon kielinen proosyyri saattaa valaista hieman asiaa. Nyt tuntuu vain sltä että tuo painovoimalaki toimii telläkin ihan ok eli alakerran lämmitys "osittain syö yläkerran lämmitystä".Vapaasti lonttoosta: eli 2 asteen poikkeammala pyydetystä lämpötilasta kone vatkaa ilmaa ja antaa välillä #sellaisia lämpö# pulsseja jos ero 5 astetta niin off/ lämmitys. Olen huomannut että ko. laitteella taipumus jäädä ikäänkuin hautoon edellistä lt-asetusta lääkkeenä olen valinnut modesta pelkän puhalluksen (mutama min. )ja sen jälkeen lämmitys ...ja Show mast go on.... ;D

A

Alex

Vieras

Vapaasti lonttoosta: eli 2 asteen poikkeammala pyydetystä lämpötilasta kone vatkaa ilmaa ja antaa välillä #sellaisia lämpö# pulsseja jos ero 5 astetta niin off/ lämmitys.

Mukava huomata, että joku ymmärtää tuota siansaksaa ;D Itse naureskelin juuri tuota kohtaa ohjeissa:
"If room temp. is smaller same as set temp. adds 2C, the compressor starts. If the value which room temp. substracted set temp. is smaller than 5C and greater than 2C ,the compressor keeps in fuzzy operation" jne...

Ampukaa käyttöohjeentekijä!

tet

Hyperaktiivi

Alex sanoi:
"If room temp. is smaller same as set temp. adds 2C, the compressor starts. If the value which room temp. substracted set temp. is smaller than 5C and greater than 2C ,the compressor keeps in fuzzy operation" jne...

Ampukaa käyttöohjeentekijä!

:D Aika vinkeää tekstiä, kieltämättä. :D

Tällaista näkee nykyään valitettavan usein. Alunperin valmistusmaan kotikielellä eli esim. japaniksi tai kiinaksi kirjoitettu teksti on käännetty englanniksi eikä kääntäjä ole ymmärtänyt laitteen toiminnasta hölkäsen pöläystä. Tuon käännöskukkasen kun vielä suomentaa yhtä ummikko suomentaja, niin johan rupeaa suomenkielikin kuulostamaan siansaksalle. :(

Sen verran tuon tekstin sisällöstä, että siellä esiintyvä sana "fuzzy" tarkoittaa sumeaan logiikkaan pohjautuvaa säätöä. Pelkästään tuosta sanasta on kyllä vaikea päätellä mitä kyseinen toiminto käytännössä tarkoittaa, mutta yleensä sumeaa säätöä käytetään silloin kun säätöön vaikuttavia parametreja on liikaa tavallisen PID-säätimen hallittavaksi, tai kun prosessi on niin epälineaarinen että PID-säädöllä päästään hyvään lopputulokseen vain pienellä osalla säädön toiminta-alueesta. Aikaisemminkin jossain keskustelussa täällä veikkailin että ILPeissä käytettäisiin sumeaa säätäjää, tuo em. lause näyttäisi vahvistavan epäilykseni.

T

TKT55

Vieras
Vs: Gree GWHD12 COP

Mittasin tänään COP arvot -8 C ulkolämpötilassa sekä Panasonic PE9DKE että Gree GWHD12 pumpuille. Pumput oli asetettu suurimmalle puhallukselle eli Gree 450 m3/h ja Panasonic 618 m3/h. Gree antoi 1460 W teholla 2427 W eli COP=1,66. Panasonic antoi 860 W teholla 2688 W eli COP=3,1. Green ilman sisäänmeno oli 25,5 C ja ulostulo 41 C. Panasonic sisään 26 C ja ulos 38,5 C. Kuivan ilman ominaislämpö 0,348 Wh/(m3 C). Suurin virhelähde mittauksissa oli ilmanvirtaus, koska puhallin on herkkä painehäviöille. Panasonic sulattaa noin 45 min välein, joten lämmönsiirto on hyvä ulkoyksikössä. Gree oli hieman huurteessa. En ole vielä selvittänyt Green sulatuslogiikkaa.

Invertteri sana esiintyy Green yhteydessä vain K-raudan myyntiesitteessä. Laitteen kyljessä tai Green esitteissä ei ole mitään mainintaa invertteristä.

Gree näyttää säätävän tehoa sisäyksikön ilmanpuhaluksella.

Yllä olevat mittaukset on syytä toistaa luotettavamman tiedon saamiseksi. Tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia.

Zuikkis

Jäsen

Kyllä se minusta invertteri on.. On siellä ulkoyksikössä nuo jäähdytysrivatkin mistä yllä oli puhetta.

Silloin kun ulkolämpötila oli 15-20C, se teki tuota että käytännössä pöhelsi vain yöllä kun ulkolämpötila laski, päivät oli hiljaa. Tuohan oli oikeastaan ihan hyvä, meillä kun on yösähkö käytössä.

Kun ulkoilma laski alle 15C niin se ei enää sammuillut ollenkaan, ihan 24h oli puhalluksella. Meillä on lämmitettävää pinta-alaa noin 170m2, kahdessa kerroksessa vieläpä, ja ihan hyvin lämpö riitti pikkupakkasillakin ilman lisälämmitystä. Jos se olisi jo 15C ulkolämpötilalla ollut "maksimiteholla" niin tuskin se pakkasilla enää jaksaisi taloa pitää lämpimänä? Sitäpaitsi ulkoyksikön ääni voimistui kyllä sitä mukaa kun pakkanen kiristyi.

Ilmeisesti siinä vaan tuo invertterin "säätöalue" loppuu silloin jos lämmitystä tarvitaan todella vähän, huonelämpö kiipeää liian ylös vaikka ollaan minimilämmityksellä..

Tuo minun alkuperäinen ongelmani ei ole ratkennut, mykkä se on vieläkin. Semmoisen huomasin että se kyllä noin 5min välein pyöräyttää ulkoyksikön flektin pyörimään, mutta sammuttaa sen melkein samantien.. Näinköhän siellä on kompura "jumissa" että se ei saa itseään käyntiin? Noinhan tuo yleensä käynnistyy että ulkoyksikkö puhisee hetken yksikseen ja sitten vasta lähtee sisäyksikkö käyntiin..

Maahantuojaan (Kahi) on oltu yhteydessä, eiköhän tämä tästä ratkea. Se puhui jostain lämpösulakkeesta joka saattaisi olla palanut, mutta en itse semmoista löytänyt vaikka jonkunlaiset ohjeet sain puhelimessa sen etsintään.. :)

Zuikkis

Jäsen

Zuikkis sanoi:
Kyllä se minusta invertteri on.. On siellä ulkoyksikössä nuo jäähdytysrivatkin mistä yllä oli puhetta.

Ulkoyksikön suojaluukun alla muuten on koko ulkoyksikön kytkentäkaaviot, täytyykin katsoa tarkemmin.. Luulisihan siinä näkyvän mahdollinen invertteri.

R

rabbit

Vieras

Omistan kyseisen ILPin, toiminu suht moitteetta, mutta mukana tulleille suodattimille en ole löytänyt paikkaa, oisko jollain tietoa minne ne tulee? En tarkoita niitä kahta muovista pölysuodatinta mitkä käy kannen alle kennon eteen mutta kahta pienempää suodatinta.... ??? Ps. Taitaa reilut -15 astetta olla pakkasraja tälle pumpulle, ainakin lämmitysteho alkaa olla siinä ja siinä että riittääkö lämmittämään yksin 75 neliöisen rivari huoneiston....

A

Alex

Vieras

Ne pienemmät tuli muistaakseni niihin isompiin kiinni (sisäpuolelle).

R

rabbit

Vieras

No joo, olinpas puusilmä asentaessa, sinnehän ne kävi, kiitos vinkistä ;)

S

sam123

Vieras

Kysytääs GREE:n omistajilta muutama kysymys:
- asensitko itse, tuliko asentaja liittämään kylmäputket
- minkälaiset pikaliittimet Gree:ssä on kylmäaineelle
- osaako tuommoisen asentaa ihan itte :D
- paljonko pumpun asennus maksoi

Ottaisitko vielä ko. pumpun ja oliko se 995.- tiukka hinta.

Sami

Zuikkis

Jäsen

sam123 sanoi:
- asensitko itse, tuliko asentaja liittämään kylmäputket
- minkälaiset pikaliittimet Gree:ssä on kylmäaineelle
- osaako tuommoisen asentaa ihan itte :D
- paljonko pumpun asennus maksoi

Ottaisitko vielä ko. pumpun ja oliko se 995.- tiukka hinta.

Itse asensin kylmäputkia myöten, K-raudassa vakuuttivat että näin saa tehdä ja takuu säilyy. Kohta nähdään miten käytännössä, kun mykkähän tuo mun aparaatti on edelleen.. :) Siinä on semmoinen salpalukitus kylmäputkille, salpa käännetään paikalleen niin putket painuu pohjaan. Ei tuota oikeasti voi tehdä "väärin", ihan turhaa kiusantekoa jos tuohon hommaan pitäisi asentaja olla.

Eikös tuo ainakin kesällä ollut jotain 879,- tai mitä olikaan K-raudassa.. Siihen tosin ulkoyksikön seinäteline päälle, vähän yli 900 se taisi yhteensä olla koko juttu. Ja itse asennettuna asennus ilmainen. :)

A

Alex

Vieras

Tässä minun kertomus vastaavan laitteen asennuksesta:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,912.0.html

Pikaliittimen toiminta selviää täältä:
http://workspace4.smilehouse.com/workspace.client_innoros/files/innoros/html/asennusohje%20Inverter.pdf

Laitetta näyttäisi saavan (eri nimillä) ainakin K-raudasta, Rautiasta, Ultimatelta, Finnparttiasta ja talotarvike.comista....

Kyllä ko. laite vieläkin pääsisi mukaan harkintalistalle, jos olisin nyt ostamassa ilppiä.
Ainoa asia, joka minua hieman mietityttää on miten monta vuotta tuo pikaliitin jaksaa pysyä tiiviinä...

K

kiisla

Vieras

Minulla on myös ko. laite ja ollut aikalailla ongelmia lämmitys toiminnan kanssa.
Välillä jää moneksi päiväksi moodiin, missä puhaltaa viileää ilmaa pari minuuttia ja sammuu sen jälkeen pariksi minuutiksi.
Nyt kun lämpötila taas nousi plussa puolelle, niin rupesi yllättäen toimimaan normaalisti!
Asiasta reklamoitu maahantuojalle ja käsittely vielä vaiheessa.
Omien kokemuksien perusteella en suosittelisi tätä laitetta Suomen olosuhteisiin.

A

Alex

Vieras

Eihän tämä kauhean lupaavalta näytä, jos kolmesta vastaajasta kahdella on ollut ongelmia... :-\

T

teukka

Vieras

Kyllähän niitä ongelmia aluksi näyttää olevan melkein kaikilla, jotka pumpun käynnistävät, merkistä riippumatta. Varsinkin, jos ei ole asentaja näyttämässä, että paina tuosta napista. ;D

T

TKT55

Vieras

Minulla on ollut noin kaksi kuukautta käytössä sekä Gree GWHD12 invertteri että Panasonic PE9DKE. Panasonic tekee runsaasti vettä ja sulattelee itseään alle -5 C lämpötilassa 45 minuutin välein. Gree lakkasi viime viikolla tekemästä vettä eikä rivasto oikein enää jäädykään. Viime viikolla kun oli pakkasia niin jouduin sulattelemaan rivastoja tukankuivaimella kun Gree ei osannut kunnolla itse sulattaa. Mittausten perusteella COP näyttäisi nyt olevan alle 2 vaikka lämpötila on nollassa. Toivottavasti tiivisteet eivät ole pettäneet -10 C lämpötilassa viime viikolla. Käyttäjän manuaali antaa alimmaksi ulkolämpötilaksi -5 C. Näin on tosin myös Panasonicin englanninkielisessä manuaalissa.

Saattaisi Green eliniän kannalta olla parempi jos sen sammuttaa alle -10C lämpötilassa ja käyttää yösähköä perinteisillä sähkölämmittimillä.

Ranskalainen taulukko on tosi mielenkiintoinen. Minä kyllä vertaisin GWHD12 invertteriä taulukon tuotteeseen KFR-32GW, jolla COP on +7C asteessa 2,92 ja -7C asteessa 1,65.

V

vokke

Vieras

Mitkäs ulti basic 13 arvot oli siinä testissä?

T

TKT55

Vieras

Ultimaten pumppujen sisäyksikön, ulkoyksikön ja kaukosäätimen ulkonäkö on täysin samannäköisiä kuin Gree GWHD12. Kiinalainen Gree niminen firma myy pumppuja jokaiselle joka tilaa vähintään 3000 kpl. Ranskalaisessa taulukossa on vain 3 Gree mallia, joissa on R410C kylmäaine. Näistä ainoastaan KFR-32GW vastaa teholtaan ultimate basic 23 pumppua. Tällä perusteella karkea arvaus olisi +7C COP=2,92 ja -7C COP=1,65.

Voit arvioida ulostulevaa lämpötehoa mittaamalla sisään menevän ilman ja ulospuhalletun ilman lämpötilat. Lämpötilojen erotus pitää kertoa arvolla 0,348 W h/(m3 C) sekä ilman puhalluksella 500 m3/h, kun puhallus on nopeimmalla. Sisäänmenevän ilman lämpötila on suunnilleen +2C enemmän kuin seinällä oleva lämpömittari näyttää. Lämpötilojen erotus on yleensä 10-15 C astetta.

A

Alex

Vieras

Ajoin juuri omalle GWHD12 laitteelle koti-COP testin ulkolämpötilassa 0 C.
Nämähän ovat tunnetusti aika epäluotettavia, mutta ehkä tästä jotain osviittaa saa...

Tässä laskelmat:

Ulkona 0 C
Sisällä 22 C
Puhallus 42 C
Kulutus 1020W
Puhallus maksimilla, virtaus ohjekirjan mukaan 450 m3/h

Q=450/3600 * 1,205 * 1,005 * (42-22) = 3,03 kW
COP= 3,03/1,02 = n. 3,0

Asiantuntijat pliis korjatkaa, jos laskut menivät mönkään! ;)

T

teukka

Vieras

Vaikuttaa ihan riittävältä, eikä sitä kummemmin voi laskea.

Mittaisin kuitenkin sen sisäilman lämpötilan sieltä imuritilästä, jossa se on suurempi kuin 22 astetta. Lisäksi on huomattava, että kun sulatusjaksoja alkaa olla puolen tunnin välein, niin arvot ovat lähes koko ajan muuttuvia. Siinä pitää olla tarkkana, että ottaa arvot oikeaan aikaan.

Kun viime talvena seurasin tietokoneella ilppiä, niin totesin, että joissakin tilanteissa teho ja lämpötila sahasivat kahden arvon välillä toteuttaen haluttua tehoa ja se kuului laitteen säätölogiikkaan ja lienee yleistä. Eivät ne arvot aina jökötä samassa. :)

Luukku

Vakionaama

Teukka kirjoitti:
Kun viime talvena seurasin tietokoneella ilppiä, niin totesin, että joissakin tilanteissa teho ja lämpötila sahasivat kahden arvon välillä toteuttaen haluttua tehoa ja se kuului laitteen säätölogiikkaan ja lienee yleistä. Eivät ne arvot aina jökötä samassa. :)
[/quote]

Miten seurasit tietokoneella ilppiä? Onko joku ohjelma olemassa?
Olis aikas mielenkiintoista. :)

Kari

Aktiivinen jäsen

Mä laitan tonne Omat modifikaariot ja viritykset osioon pari linkkiä ohjelmista ja osista.

T

TKT55

Vieras

Minulla taisi mennä Gree GWHD12 invertteri rikki 2,5 kk käytön jälkeen. Kun ottoteho on 720 W niin laite ottaa 23,5 C asteista ilmaa ja lämmittää sen 28 C asteeseen nopeimmalla puhallusteholla. Vettä ei ole tullut ulkoyksiköstä viimeisen viikon aikana. COP on alle yhden. Laitoin laitteen kiinni. Perinteisillä sähkölämmittimillä tekee halvempaa sähköä.

Todennäköisesti pikaliittimen tiivisteet vuotaa kylmäainetta ulos.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Onneksi alakerrassa on Panasonic PE9DKE, jossa COP on noin 2 nykyisillä lämpötiloilla.

F

Freeze

Vieras

:cool:
Eiköhän takuuseen saa uuden pelin.
:cool:

K

Kulkijapoika

Vieras

Itselläni on 3kk käytössä ollut Ultimaten valmiiksi tyhjiöity Inverter 13 malli mikä on täysin sama laite GWHD12. Ohjekirjan kannessakin valmistajaksi on merkitty Gree. Laite on kyllä toiminut toistaiseksi hienosti niin kuin kuuluukin mutta asentaminen vaatii kyllä tietynlaista ammattitaitoa ja "alan miestä" Ohjeet on tosi surkeat ja suppeat. Edes sulatustoimintoa ei mainita ns. käyttöohjeessa. Taannoin oli kovia yö/aamupakkasia alle -20 luokkaa ja kyllä se vaan puhalteli 40-asteista ilmaa mutta sulatteli aika taajaan. Energiankulutusmittari näyttää että invertteri hoitaa kyllä tehonsäätöä tarpeen mukaan. Jos pikaliitin pitää laite on hintansa väärti, aika näyttää. Mutta en suosittele jos et omaa teknisen alan kokemusta ja harkintaa asennuksessa. Tässä hyvä linkki: sisältää kytkentäkaavioita, huolto-ohjeita ym green pumppuihin

http://www.dealquip.com.au/gree/greetech.htm

5

52aok

Vieras

Sama laite tuli asennettua syyskuussa.Hyvin on toiminut.Mutta oikeassa olet tuon asennuksen suhteen, eli ei kannata ihan "konttoristin" lähteä asentelemaan noilla ohjeilla....ovat todella heikkotasoiset.Ultimatelta sain sähköpostilla kyllä vastaukset ongelma kohtiin, kun tämäkin oli minulle ensimmäinen Ilppi asennus, seuraava on jo paljon helpompi ;)
Ja näiltä sivuilta monta hyvää vihjettä .KIITOS KAIKILLE. :)

T

TKT55

Vieras

Löysin Kievistä Gree Bird teknisen manuaalin. KFR-25GW/NA12 näyttäisi olevan suunnilleen Gree GWHD12, mutta siellä käytetään kylmäaineita R22 ja R407C.

Sulatusautomatiikka:

Kun 44 min kulunut ja putkien lämpötila alle -4 C niin sulatus alkaa. Kun putkien lämpötila +10 C tai 10 min kulunut niin sulatus loppuu.

Mittasin bilteman kierroslukumittarilla sisäpuhaltimen kierroksia: I noin 1045, II noin 1080, III noin 1130.

Minulta katosi ilmeisesti osa kylmäaineesta mutta takuuhuolto Kahil Oy toimii kohtalaisen nopeasti.

T

teukka

Vieras

Tuostahan tulevat sitten nuo puhallusmäärät I 92,5 %, II 95,6 % ja III 100 %. Siis se manuaaleissa ilmoitettu maksimi on tuo 100 %. ;)

V

Viltsu

Vieras

Olen tutkiskellut tuo Gree GWHD12A, että mikä se oikein todennäköisimmin olisi mallimerkinnältään.

Ainoa Green malli joka täyttää nuo peruskriteerit (kylmäaine R410A, Invertteri, ominaisuudet ja ulkonäkö).
Tämä on siis KFR-32GW/NaA12F. Tehot vaihtelevat hiukan riippuen lähteestä, mutta vastaavat suurinpiirtein Rautakeskon esitettä.

Alla linkkejä laitteesta
http://218.13.183.27/newegree/epdetail.asp?id=660
http://www.wienkra.pl/index.php?strona=towary&id_kat=3_10_35&id_prod=25
http://62.57.16.14/imgnet/descargas/GREE/Catalogo%20GREE.pdf
http://62.57.16.14/imgnet/descargas/GREE/Tarifa%20Gree%20Mar-2006.pdf
http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_Products.php?lg=en&rub=03&select_prog=AC1&select_partic=503&select_marque=GREE&select_class=AC1%20/%20A%20/%20S%20/%20R&tri_chp=&debut_affiche=27&indice_affiche=2
Manuaaleja ja tarkempia tehoarvoja en löytänyt.

V

Viltsu

Vieras

Tämä Technical Service Manual löytyy tuolta Kievistä.
Green Bird-sarjan A12F inverttereille, kylmäaine on kylläkin R22.

Voi tietenkin olla, ettei ole muuta samaa kuin valmistaja, mutta on sekin tyhjää parempi.
Onhan siinä kuitenkin jotain lukemista Green omistajille.

http://www.kievclimate.com/support/files/gree_bird_inv.pdf

Pääsivulta löytyy muuten Service Manuaaleja muihinkin green malleihin.

T

TKT55

Vieras

Minulta katosi tehot GWHD12-mallista 2,5 kuukauden käytön jälkeen. Maahantuoja vaihtoi ulkoyksikön. Nyt COP 3,45 kun ulkona on 6 C.

Onko kokemuksia siitä, että ilman kosteuden ollessa 100% niin COP olisi suurempi kuin kuivalla ilmalla? Ilman lämpötilan laskiessa yhden asteen noin 7 C lämpötilassa ilmassa olevan vesihöyryn kondensoitumisesta tuleva energia on suunnilleen yhtä suuri kuin ilman jäähtymisestä tuleva energia.

Olen saanut mitattua myös korkeampia kierroslukuja sisäyksikön puhaltimelta. Esimerkiksi High on noin 1270 r/min. Puhaltimen nopeuden säätö tuntuu vaeltavan aika paljon.

A

Alex

Vieras

Minulta katosi tehot GWHD12-mallista 2,5 kuukauden käytön jälkeen. Maahantuoja vaihtoi ulkoyksikön
Selvisikö muuten, mikä vika vanhassa ulkoyksikössä oli?

T

TKT55

Vieras

Ei selvinnyt miksi tehot katosi. Epäiltiin aluksi, että kylmäainetta olisi vuotanut esimerkiksi pikaliittimen kautta. Oireet viittasi tähän, sillä ulkoyksikkö lakkasi kondensoimasta vettä, hyötysuhde COP laski alle 1,5. Laitettiin lisää R410A eikä asia korjaantunut. Lähtisin ehkä seuraavaksi spekuloimaan, että kompressori ei kestänyt -8 C lämpötilaa.

Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan 60% ilpeistä hajoaa 5 vuoteen mennessä ja 10 vuoden kuluttua enää 1% on hengissä. Takaisinmaksuajan tulisi siis olla alle 3-5 vuotta.

p306

Aktiivinen jäsen

TKT55 sanoi:
Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan 60% ilpeistä hajoaa 5 vuoteen mennessä ja 10 vuoden kuluttua enää 1% on hengissä. Takaisinmaksuajan tulisi siis olla alle 3-5 vuotta.

Oma tulkintani on hieman erilainen.
Folksamin tilastot kertovat vain, että vuosina 1999 - 2005 tilastoiduista 4948 pumppuvahingosta 60 prosenttia sattui 0-6 vuoden ikäisille pumpuille ja 11 vuotta ja sitä vanhempien vahinko-osuus samana aikana on 1 prosentti.
Siitä voisi kenties päätellä, että pumppujen laatu on heikentynyt muttei niiden käyttöikää.
Pumppujen lukumäärä on ollut melkoisessa kasvussa Ruotsissakin viime vuosina.

tet

Hyperaktiivi

p306 sanoi:
Folksamin tilastot kertovat vain, että vuosina 1999 - 2005 tilastoiduista 4948 pumppuvahingosta 60 prosenttia sattui 0-6 vuoden ikäisille pumpuille ja 11 vuotta ja sitä vanhempien vahinko-osuus samana aikana on 1 prosentti.
Siitä voisi kenties päätellä, että pumppujen laatu on heikentynyt muttei niiden käyttöikää.

Juuri näin minäkin sen ymmärsin. Tarkkaa lukua Ruotsin ILP-markkinoista en tiedä, mutta tuona kuuden vuoden ajanjaksona siellä on myyty joka tapauksessa varmasti yli 100 000 ilmalämpöpumppua. Jos niitä on 5000 rikkoutunut samana aikana, niin ei tuo nyt mikään hälyttävän suuri määrä ole.

VesA

In Memoriam

tet sanoi:
p306 sanoi:

Juuri näin minäkin sen ymmärsin. Tarkkaa lukua Ruotsin ILP-markkinoista en tiedä, mutta tuona kuuden vuoden ajanjaksona siellä on myyty joka tapauksessa varmasti yli 100 000 ilmalämpöpumppua. Jos niitä on 5000 rikkoutunut samana aikana, niin ei tuo nyt mikään hälyttävän suuri määrä ole.

Selvisikö jostain kuinka suuren osan hajonneista pumpuista tuo 5000 kattaa.. eli mistä kaikkialta tilastoa on kerätty.

Back
Ylös Bottom