Häämöttääkö edessä taantuma, lama vai jotain muuta?

repomies

Hyperaktiivi
Tuo yllätti kyllä myös itsenikin. Aika tarkoin seuraamani raaka-aineiden hintataso ei ole tietyiltä osin normalisoitunut (kupari), öljy on yhä kallista ja huthit saivat laivarahtihinnat taas hyvin korkeiksi. Tuohon päälle palkkojen nousu niin eihän inflaatio ole tosiaan, valitettavasti, sittenkään vielä romahtamassa. Aiemmin uskoin vielä, että korkotaso ei enää uhmaa painovoimaa keväällä, mutta nyt siihen on riski olemassa.

No, pankkitileillä tai lyhyissä koroissa rahojaan makuuttavat saavat vähän pidempään tuottoa rahoilleen. Onhan sekin jotain.

jmaja

Hyperaktiivi
Ja toisaalta eipä ole irtisanomisaikaakaan lomautettuna = se on laakista katki kun työntekijä irtisanoo itsensä.
Pitääkö sitten monikaan työnantaja muutenkaan kiinni irtisanoutumisajasta? En tuota osaa nähdä etuna työntekijälle, varsinkin kun lomautusten aikana ei välttämättä helpolla ole sitä uutta työtä saatavilla.

Antero80

Vakionaama
En tuota osaa nähdä etuna työntekijälle, varsinkin kun lomautusten aikana ei välttämättä helpolla ole sitä uutta työtä saatavilla.
Omasta mielestä on selkeä etu, minulla oli aikoinaan 6kk irtisanomisaika mikä koski molempia työnantajaa ja työntekijää.

Aika pitkä aika tuo 6kk olisi odottaa että pääsee vaihtamaan yritystä mikäli on lomautettuna.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Omasta mielestä on selkeä etu, minulla oli aikoinaan 6kk irtisanomisaika mikä koski molempia työnantajaa ja työntekijää.
Tuohan on nykyisin huomattavasti lyhyempi työntekijän itsensä irtisanoutuessa:
  • 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta
  • 1 kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta
Vastaavasti työnantajan irtisanoessa irtisanomisajat ovat:
  • 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään vuoden
  • 1 kuukausi, jos työsuhde on jatkunut 1–4 vuotta
  • 2 kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 4–8 vuotta
  • 4 kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 8–12 vuotta
  • 6 kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta

HiTec

Saas nähdä mitä tuosta vielä seuraa kun hallitus survoo mm. poliittisten lakkojen kiellon läpi lakiin saakka. Sen verran tiukkaan ovat tuota jo juntanneet, että asiassa perääntyminen ei ole enää ilman totaalista poliittisen uskottavuuden menetystä mitenkään mahdollista :hmm:
Ihan niin kuin sanoin, nuo hallituksen lakiesitykset laitetaan nyt eduskuntaan :confused:

jmaja

Hyperaktiivi
Hyvin poikkeuksellinen tilanne ja olisi aika harvinaista, että joku pakotettaisiin tekemään 6 kk, jos irtisanoutuisi. Kenen etu on väkisin jotain pitää?

Olin parissa eri firmassa, jossa oli toimintaa Suomessa ja Ruotsissa. Ihmettelimme, kun Ruotsista ei koskaan lomautettu ketään. Sitten selvisi, että Ruotsissa lomautus tarkoittaa sitä, ettei tarvitse tulla töihin, mutta palkka juoksee normaalisti.
Kolme pitkähköä työsuhdetta ja 40 vuotta työelämää ilman irtisanomisia tai pakkolomia, olen ihmeesti välttänyt nuo ikävyydet aina.
Mulla vasta hiukan yli 30 v. 00-luvun alkupuolella oli n. 20 YT:t työpakallani. Viimeinen osui, mihin olin oikeastaan tyytyväinen, kun olin siirtymässä yrittäjäksi muutenkin. Saipa sitten perustella rauhassa yritystä. 200 päivän lomautuksen jälkeen sitten irtisanoin itseni ja sain 6 kk korvauksen. Alku tuolle YT-rumballe oli kohtuu karu. Osastomme lakkautettiin ja 1/3 sai kenkää, 1/3 ulkoistettiin ja 1/3 siirtyi muihin osastoihin. Olin tossa viimeisessä. Ensimmäinen tiedotustilaisuus kun oltiin siirtymässä oli, että sen uuden osaston YT:t keskeytettiin, jotta me uudetkin päästään mukaan. Taas lähti varmaan 1/3 tuosta säästyneestä 1/3:sta. Sitten oli YT:t 2-3 kertaa vuodessa lähes 10 v.

Antero80

Vakionaama
Tuohan on nykyisin huomattavasti lyhyempi työntekijän itsensä irtisanoutuessa:
  • 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta
  • 1 kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta
Vastaavasti työnantajan irtisanoessa irtisanomisajat ovat:
  • 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään vuoden
  • 1 kuukausi, jos työsuhde on jatkunut 1–4 vuotta
  • 2 kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 4–8 vuotta
  • 4 kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 8–12 vuotta
  • 6 kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta
Mainitsemasi ajat ovat minimiaikoja, edelleen työsopimuksessa voidaan sopia tuo 6kk koskemaan molempia osapuolia.

Antero80

Vakionaama
Hyvin poikkeuksellinen tilanne ja olisi aika harvinaista, että joku pakotettaisiin tekemään 6 kk, jos irtisanoutuisi. Kenen etu on väkisin jotain pitää?
Työnantajan etu, he haluavat että irtisanoutumisen jälkeen vanha työntekijä perehdyttää uuden henkilön.
Ulkopuolelta rekrytointi kestää pahimmillaan useamman kuukauden.

Minulla ei ole koskaan loppunut työvelvoite siihen kun olen antanut irtisanoutumisilmoituksen pomolle.

HiTec

Mainitsemasi ajat ovat minimiaikoja, edelleen työsopimuksessa voidaan sopia tuo 6kk koskemaan molempia osapuolia.
Niin nuo olivat työaikalain määrittämät ajat, joista tosiaan TES:llä voidaan poiketa jos:
  • maksimissaan 6kk
  • sama aika molemmin puolin
Sinällään tietty varsin pitkä tuo 6kk jos itse haluaisitkin lähteä firmasta = itse ainakin miettisin pariin kertaan suostuisinko moiseen, mutta...

Espejot

Hyperaktiivi
Pääseehän uuteen paikkaan heti kun on lomautettu, ei tarvi sitä 6kk odotella
Juuri näin, mikään ei estä että on kaksi työpaikkaa, niistä voi sitten valkata sen paremman. Meillä on lomautusmenettely koko aika päällä ympäri vuoden.

Viimeksi muokattu:

katve

Aktiivinen jäsen
Tiedän että on lomautettu ilman pätevää syytä ja perään kysytyy mitä haluat että irtisanot itsesi. Onhan toikin yksi tapa...
Peukalosääntö oli että >= 6 kk palkalla vasta kannattaa irtisanoa itsensä. Tieten jos markkina ns. kireä omalla sektorilla syystä tai toisesta eikä uudesta ole havaintoa, niin sinnitellä leivän kannikassa kiinni kuka mitenkin

repomies

Hyperaktiivi
Mulla vasta hiukan yli 30 v. 00-luvun alkupuolella oli n. 20 YT:t työpakallani. Viimeinen osui, mihin olin oikeastaan tyytyväinen, kun olin siirtymässä yrittäjäksi muutenkin. Saipa sitten perustella rauhassa yritystä. 200 päivän lomautuksen jälkeen sitten irtisanoin itseni ja sain 6 kk korvauksen. Alku tuolle YT-rumballe oli kohtuu karu. Osastomme lakkautettiin ja 1/3 sai kenkää, 1/3 ulkoistettiin ja 1/3 siirtyi muihin osastoihin. Olin tossa viimeisessä. Ensimmäinen tiedotustilaisuus kun oltiin siirtymässä oli, että sen uuden osaston YT:t keskeytettiin, jotta me uudetkin päästään mukaan. Taas lähti varmaan 1/3 tuosta säästyneestä 1/3:sta. Sitten oli YT:t 2-3 kertaa vuodessa lähes 10 v.
Kuulostaa aivan Nokialta. Siinä paskafirmassa on joka vuosi YT-tuolileikit ja organisaatiouudistus, parhaana kahdet. Organisaatiouudistusten välissä yritetään räpistellä uutta hienoa hierarkiaa toimintakuntoon, kunnes sitten päiväsi cubicle-murmelina alkaa taas alusta.

Espejot

Hyperaktiivi
Kolme pitkähköä työsuhdetta ja 40 vuotta työelämää ilman irtisanomisia tai pakkolomia, olen ihmeesti välttänyt nuo ikävyydet aina. Lamat on rauhoittanut töitä meilläkin mutta sitkeesti työnantaja on pitänyt kiinni.
Meillä saa lomalapun ne joidenka työmaat on loppuneet eikä uudet ole alkaneet. Oikeastaan olin vaihtamassa firmaa mutta korona, putin ja perhepiirissä sattunut sairastapaus sekoitti pakan ja päätin suosiolla odottaa lomalappua.

pokeri

Aktiivinen jäsen
Se tuppaa olemaan niin, että ne joilla olisi varaa lakkoilla, eivät kuulu liittoon.

Itse olen siirtymässä pääomaveronmaksulakkoon. Tältä vuodelta menee vielä aivan kaameat verot, vaikka monoa tulisikin persaukseen. Mutta jatkossa ei enää mene, ainakin parhaani teen sen eteen
Lakkoon saa mennä vaikkei liittoon kuuluiskaan, ne jotka on liitossa saa lakkoavustuksen omalta liitolta, jos hakevat.. Mutta niinko totesin niin se ei monellekkaan tänäpäivänä riitä ko ei riitä oikea palkkakaan, lakkoavustus on murto-osa palkasta.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Tiedän että on lomautettu ilman pätevää syytä ja perään kysytyy mitä haluat että irtisanot itsesi. Onhan toikin yksi tapa...
Itselläni oli vastaava tapaus, päädyin ratkaisuun että maksavat irtisanomisajan palkan (aika määräytyi sen mukaan jos työantaja irtisanoisi) ja työhanskat tippuvat heti ja työvelvoitetta ei ole. Toki yritys oli saneerauksessa, elikkä laillinen keino olisi irtisanomisella löytynyt kun olisi oikein kaivanut. Eli pidän hyvänä diilinä.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Työnantajan etu, he haluavat että irtisanoutumisen jälkeen vanha työntekijä perehdyttää uuden henkilön.
Ulkopuolelta rekrytointi kestää pahimmillaan useamman kuukauden.

Minulla ei ole koskaan loppunut työvelvoite siihen kun olen antanut irtisanoutumisilmoituksen pomolle.
IT alalla työvelvoite päättyy usein välittömästi irtisanoutumisen tai irtisanomisen myötä. Ehkä pelätään tietovuotoja tai muuta vahingontekoa.

Perehdytyskoukusta voi päästä sopimalla vaikka että sitoutuu tulemaan x tunniksi perehdyttämään sitten kun uusi henkilö on rekrytty. Vaatii tietysti hiukan joustoa uudeltakin työnantajalta, mutta jos ne oikeasti haluaa sinut, niin antavat palkatonta vapaata tuohon jotta tulet aikaisemmin perehdytettäväksi ja töihin.

HiTec

Kuulostaa aivan Nokialta. Siinä paskafirmassa on joka vuosi YT-tuolileikit ja organisaatiouudistus, parhaana kahdet. Organisaatiouudistusten välissä yritetään räpistellä uutta hienoa hierarkiaa toimintakuntoon, kunnes sitten päiväsi cubicle-murmelina alkaa taas alusta.
Itselläkin on Nokiaa takana 01/1995-05/2004 ja olihan tuo loppuvaiheessa jo melkoista hulinaa ja kuulemma aina vain hullummaksi mennyt :tonttu:
IT alalla työvelvoite päättyy usein välittömästi irtisanoutumisen tai irtisanomisen myötä. Ehkä pelätään tietovuotoja tai muuta vahingontekoa.
Itsellä on yksi asiakkuus, jossa tuo irtisanominen tehtiin ns. vimpan päälle, pomo astui vartijan kanssa työhuoneeseeni ja sanoi että hommat loppu nyt, kädet irti näppiksestä, henkilökortti pois, reppu ja takki mukaan, vartija saattaa ulos o_O

Antero80

Vakionaama
Irtisanomisen yhteydessä jotenkin ymmärrän, mutta tuskin muuten IT alalla työntekijöiden moraali on sen alhaisempi kuin muilla.
Varsinkin kun Suomessa on niin pienet kuviot tällä alalla.

Sama kun pankkivirkailija alkaisi varastaa rahaa, rakennusmies työkaluja tai kirurgi tahallaan epäonnistuisi leikkauksessa.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itsellä on yksi asiakkuus, jossa tuo irtisanominen tehtiin ns. vimpan päälle, pomo astui vartijan kanssa työhuoneeseeni ja sanoi että hommat loppu nyt, kädet irti näppiksestä, henkilökortti pois, reppu ja takki mukaan, vartija saattaa ulos o_O

Otan osaa. Itse vaistosin tilanteen tuntia aikaisemmin. Olivat kuulemma tuntikausia etsineet ja kolunneet neuvotteluhuoneet ja kahvipaikat. Lopulta alkoi sähköpostien, viestien ja puheluiden tulva. Loppui nopeasti kun laiton kaluston kotona mikroon.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Juu, sellaisessa firmassa olen ollut monta vuotta töissä. Kun samaa ei kehdattu tehdä avokonttorissa, kutsuttiin irtisanottava jollain verukkeella neukkariin. Esihenkilön ohjeissa oli tästä menettelystä tarkat ohjeet sanasta sanaan, ja kenen piti istua missäkin pakoreitit huomioiden sen varalle, että välittömällä irtisanomisella yllätetty ryhtyisi agressiiviseksi. Samaisessa firmassa oli organisaatiomuutoksia siihen tahtiin, että puhuttiin syys- ja kevätorganisaatioista, ja aina oli jossain yt:t päällä. Lopulta jatkuvaan yt-kierteeseen turtui ja kaikki teki hommansa kuten aina on tehty, virallisesta organisaatiorakenteesta piittaamatta... kunnes iso luuta alkoi toden teolla lakaisemaan ja käytännössä (järkevällä aikavälillä) korvaamattomia avainhenkilöitä potkittiin pihalle jotta uudet organisaatiot saataisiin jalkautettua. Lopputuloksena laatuongelmia, viivästyksiä ja hinnastokorotuksia siinä määrin että hyvin tuottoisia asiakkaita lähti.

Irtisanomisen yhteydessä jotenkin ymmärrän, mutta tuskin muuten IT alalla työntekijöiden moraali on sen alhaisempi kuin muilla.
Varsinkin kun Suomessa on niin pienet kuviot tällä alalla.

Sama kun pankkivirkailija alkaisi varastaa rahaa, rakennusmies työkaluja tai kirurgi tahallaan epäonnistuisi leikkauksessa.
Niinpä, mutta sopivassa tehtävässä oleva IT-jamppa saa pikaistuksissaan sen pankin, rakennusfirman ja sairaalan tietojärjestelmät kunnolla sotkettua kunhan toteutukseen on aikaa. Eli vaikka todennäköisyys tihutöille on pieni, voi vaikutukset olla helkkarin suuria, ja näiden yhdistelmästä tilannearvion ja irtisanomispäätöksen tekevät sellaiset, jotka eivät järjestelmiä teknisessä mielessä riittävän hyvin tunne. Lähiesihenkilökin on tilanteessa monesti pakkoraossa - irtisano tai tule irtisanotuksi.

Seagear

Aktiivinen jäsen

Aika pitkä aika tuo 6kk olisi odottaa että pääsee vaihtamaan yritystä mikäli on lomautettuna.
Minulla on 6kk jos TA irtisanoo ja 1kk, jos itse irtisanoudun. Pakettia jos tarjoaisivat, niin se olisi joku10-11 kk palkka.

HiTec

Lopputuloksena laatuongelmia, viivästyksiä ja hinnastokorotuksia siinä määrin että hyvin tuottoisia asiakkaita lähti.
No omalla kohtaa tämä oli varsin lyhytaikainen julkkari-asiakkuus kun menin möläyttämään mikä heidän IT-projektissaan mättää ja esitin valmiin suunnitelman miten se saataisiin ojennukseen = astuin ehkä pikkasen liian lujaa jonkun herkkähipiäisen varpaille - mutta taas toisaalta kun juuri tuota varten minut oli sinne ihan alunperinkin palkattu, nostamaan se kissa pöydälle.
Eli vaikka todennäköisyys tihutöille on pieni, voi vaikutukset olla helkkarin suuria, ja näiden yhdistelmästä tilannearvion ja irtisanomispäätöksen tekevät sellaiset, jotka eivät järjestelmiä teknisessä mielessä riittävän hyvin tunne.
No juuri tässä se homman pointti onkin, kun et koskaan voi mennä 100-varmasti sanomaan miten se irtisanottu tulee asian ottamaan. Itse vaan olen jo tässä muutaman vuosikymmenen aikana niin monessa sopassa keitetty ja kaikkea kokenut, niin onpahan tässä jopa seuraajia tullut perehdytttyä, jopa vielä asiakkuuden päättymisen jälkeenkin ihan puhtaana good willinä. Hommat vedetään selkä suorana loppuun saakka, tehdään jämptisti mitä on luvattu, jatkui se työsuhde tahi asiakkuus enää huomenna tahi ei. Sen verran pienet nuo piirit tässä maassa on, että aivan tasan varmaan jossain kohtaa löydät ne tekosesi kuitenkin edestäsi, kuten on itsellenikin jo monasti käynyt ja melko usein jossain kohtaa ollaankin palattu jopa samaan asiakkuuteen, mutta hiukka toisella kantilla tai toisessa projektissa, kuitenkin samojen aikaisempien henkilöiden kanssa hyvässä yhteistyössä. Sitä se on IT-konsultin elämä.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
No juuri tässä se homman pointti onkin, kun et koskaan voi mennä 100-varmasti sanomaan miten se irtisanottu tulee asian ottamaan. Itse vaan olen jo tässä muutaman vuosikymmenen aikana niin monessa sopassa keitetty ja kaikkea kokenut, niin onpahan tässä jopa seuraajia tullut perehdytttyä, jopa vielä asiakkuuden päättymisen jälkeenkin ihan puhtaana good willinä. Hommat vedetään selkä suorana loppuun saakka, tehdään jämptisti mitä on luvattu, jatkui se työsuhde tahi asiakkuus enää huomenna tahi ei. Sen verran pienet nuo piirit tässä maassa on, että aivan tasan varmaan jossain kohtaa löydät ne tekosesi kuitenkin edestäsi, kuten on itsellenikin jo monasti käynyt ja melko usein jossain kohtaa ollaankin palattu jopa samaan asiakkuuteen, mutta hiukka toisella kantilla tai toisessa projektissa, kuitenkin samojen aikaisempien henkilöiden kanssa hyvässä yhteistyössä. Sitä se on IT-konsultin elämä.
Näinhän se on nähtävä. Isoissakin organisaatioissa irtisanomistilanteeseen voidaan päätyä henkilökemian takia tms, ehkä epäoikeutetustikin, mutta kun se irtisanomisprosessi on lähtenyt käyntiin, on se nimenomaan roolituksen mukaan ennalta määritelty ja monistettu prosessi eikä henkilön mukaan räätälöity, eikä sitä menettelytapaa pidä ottaa henkilökohtaisesti. Riitauttaa, jos sille on vahvat perusteet ja siltä tuntuu, mutta muuten ottaa vaikka roolileikkinä tai teatterina vaikka voikin olla shokkitilanne. Se juna ei peruuta vaikka riitauttaisi miten, se työpaikka on joka tapauksessa mennyttä. Yrityskauppojen kautta voi vaikka päätyä samaan firmaan, josta on hiljattain lähtenyt ovet paukkuen.

Joskus kissan nostaminen pöydälle voi kannattaakin. Yhdessä vaiheessa kun sen tein, niin tilanne kärjistyi niin, että odotin jo lopputiliä, mutta lopputuloksena olikin ylennys.

VesA

In Memoriam
Kyllähän näistä voi myös sopia.. yhdessä paikassa - jossa oli sitä irtisanomisaikaa ilman työvelvollisuutta - pääsin samointein uuteen työpaikkaan - konsulttifirma jolta oli YT-firmassa konsultteja nappasi konsultiksi.. Niinpä hain sieltä YT-paikasta sivutyöluvan ja nostin kahta palkkaa jonkin aikaa,

Mikkolan

Vakionaama
Itselläkin on Nokiaa takana 01/1995-05/2004 ja olihan tuo loppuvaiheessa jo melkoista hulinaa ja kuulemma aina vain hullummaksi mennyt :tonttu:

Mitenkähän etäilevä IT-mies irtisanotaan?
Yhden IT-miehen tiedän, että jos hänet heitetään pihalle niin firma nikottelee pitkään vain sen vuoksi että äijän työpanos jää pois. Ko. firmassa toteutettiin organisaatio muutokset ja lisukkeena "ystävällisinterveisin"-neuvottelut. Vaikka kaveri on nimellisesti tuotannonrivimies niin senverta korkee palli että pääsi itse valitsemaan tiiminsä ja pari osaamatonta riivirautaa lensi pihalle. Ei tarvitse, eikä kannata, suomessa tahallista källiä tehdä jos aikoo ikinä it-hommia tehdä.

Itelle kävi konepajaympäristössä kanssa niin että kun vaivihkaa tein melkein kolmen miehen hommat, niin irtisanomiseni jälkeen firmassa ei ollut ketään, joka olisi osannut tai kyennyt ko. hommaa tekemään. Asiakas lopetti tilaukset kun 5 ukkoa yritti tehdä sutta ja sekundaa. Ei se homma mitään raketti-hommaa ollut mutta olisi vaatinut kuukauden perehdyttämisen.

Viimeksi muokattu:

HiTec

Riitauttaa, jos sille on vahvat perusteet ja siltä tuntuu
Tuokin on valitettavasti kertaalleen tullut koettua ja seurauksena oli 6kk kultainen kädenpuristus normaalien irtisanomisajan palkkojen yms. päälle. Case oli niin päivänselvä, että pelkkä soitto liittoon, josta oltiin yhteydessä firmaan ja seuraavaksi mulle jo tarjottiin sopimuspaperia allekirjoitettavaksi. Tuossa sitten vietettiin hiukka pidempi kesäloma ja uusi hommakin löytyi taas varsin nopsasti, joten muutaman kk sain ikäänkuin tuplapalkkaa.
Dellataan käyttäjätunnukset? Ei kai siinä juuri muuta voi, VPN kun on yleensä alihankkijafirman kautta, jolloin sitä yhteyttä ei voi katkaista, koska sillloin se katkee kaikilta muiltakin ko. alihankkijan konsulteilta :hmm:

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Yhden IT-miehen tiedän että jos hänet heitetään pihalle niin firma nikottelee pitkään vain sen vuoksi että äijän työpanos jää pois. Ei tarvitse, eikä kannata, suomessa tahallista källiä tehdä jos aikoo ikinä it-hommia tehdä.
Eikös Nokia irtisanonut tekstarilla? Eräässä isossa IT-firmassa, jonka rutiineihin kuului ilmoitus varoittamatta ja heti ulos ilman avaimia tai henkilökorttia, tuli etäilevälle pakostakin ennakkovaroitus, kun esihenkilö pyysi tarkemmin määrittelemättömään keskusteluun konttorille, mutta pyysi tuomaan läppärit ja muun firman omaisuuden. Kauheasti ei siinä jää arvailujen varaan.

HiTec

mutta pyysi tuomaan läppärit ja muun firman omaisuuden
Tuokin on nykyisessä konsulttien maailmassa hiukka erikoista, kun niillä työkoneilla voi olla asiakkaan dataa vaikka missä muodoissaan. Se laite on useimmiten kuitenkin alihankkijan omaisuutta, joten sitä ei asiakkaalle luovuteta sopparin katketessa. No lienee aika selvää että tuo konsultin tehtävistä riippuen käynnistää siellä asiakkaalla melkoisen avaintenvaihtoseremonian, kun ties mihin kaikkiin paikkoihin pitää ne salausavaimet vaihdella ihan vain kaiken varalta ettei nuo ex. konsultit enää pääsisi sinne hääräämään vaikka yrittäisivätkin. Ja silti tuo jättää vielä melkoisen datariskin kun esim. sourcet tod.näk. löytyvät noilta konsulttien koneilta local copyina, niitä et voi sieltä pois pakottaa. Toki soppareissa voi olla pykälät että ne pitää poistaa sopparin katketessa, mutta sitten taas poistaa ja poistaa. Sitä dataa kun voidaan palauttaa levyiltä eri keinoin vaikka kuinka sitä deletoisit ja ainoa varma on sen levyn fyysinen silppuaminen, niin... Toki riskiä voi pienentää jos konsultti tekee hommiaan asiakkaan koneilla, vaan silti se local copy on sieltä asiakkaankin koneelta helposti "varmuuskopioitavissa" vaikka USB-tikulle tms. ja jälleen ollaan em. ongelmassa, se asiakkaan data ei oikeasti ole 100% asiakkaan hallussa, vaan joka tapauksessa tarvitaan myös aimo annos sitä luottamustakin.

Hempuli

Töllintunaaja
Ex-työkavereita joutui nyt leikkuriin pinossa ja päällekkäin. Erilaista suhtautumista irtisanomisiin ja siltä välttymisiin on ollut. Lähin oli mieli maassa ilmoituksen saatuaan, vaikka sanoi arvanneensa, mutta rivien välistä kuului, ettei ollut uskonut niin tapahtuvan. Viikon päästä oli jo positiivisin mielin. Yksi oli pyytänyt kuponkia, mutta ei saanut. Toinen ulosanniltaan kriittinen oli ollut varma lähdöstä, mutta ilmeisesti uusi johto näki kriittisyyden läpi asiantuntijuuden ja sai jäädä, joskaan ei osannut siitä iloita.

Omalta kohdalta arvonnat ovat ohi. Ilmoitin alkuvuodesta työnantajalle, jotta jään loppuvuonna pois. Ihan kohtuullista ilmoitella hyvissä ajoin, kun ovat sietäneet yli 40 vuotta talossa. Onpahan pomoilla aikaa miettiä, mentoroinko seuraajaa vai ohentuuko tiimi.

tet

Hyperaktiivi
Eikös sitä saanut 67 päivä. Kyllä sillä hengissä pysyy

Riippuu liitosta, jotkut maksavat enemmänkin, mutta useimmilla on kai se 100 €/päivä johon tuolla varmaankin viittaat. Tuon verran tulee käteen heti, verottajalta sitten mahdollisesti lisää myöhemmin, eli nettohan riippuu lopulta verotuksesta.

Espejot

Hyperaktiivi
Pitääkö sitten monikaan työnantaja muutenkaan kiinni irtisanoutumisajasta? En tuota osaa nähdä etuna työntekijälle, varsinkin kun lomautusten aikana ei välttämättä helpolla ole sitä uutta työtä saatavilla.
Etu ja haitta rippuu paljolti tilanteesta. Kun tilanne oikenee niin nousu lienee yhtä jyrkkä kuin pudotus.

Jos lomautus on kestänyt yhtäjaksoisesti yli 200 kalenteripäivää, sinulla on oikeus päättää työsuhde ja saada korvauksena irtisanomisajan palkka sekä lomakorvaus. Esimerkiksi lomautetulla työntekijällä on kuuden kuukauden irtosanomisaika, joten hän on oikeutettu saamaan palkan lisäksi vuosilomalain 17 §:n mukaista lomakorvausta siltä ajalta. Lomakorvaus maksetaan työsuhteen päättyessä. Sääntö ei koske osa-aikalomautusta. Irtisanomisajan palkka lasketaan työnantajan noudatettavan irtisanomisajan mukaan. Koska kysymys on korvauksesta, sinulla ei ole työntekovelvollisuutta irtisanomisaikana.

Jos työnantaja on irtisanonut työntekijän ja maksaa irtisanomisajan palkkaa, työntekijä on velvollinen palaamaan työsopimuksen mukaiseen työhönsä, jos sitä on tarjolla. Lomautus keskeytyy tällöin irtisanomisajaksi. Jos työntekijä on itse irtisanoutunut 200 lomautuspäivän jälkeen, velvollisuutta palata töihin ei ole.

Viimeksi muokattu:

HiTec

vai ohentuuko tiimi.
Tätä tuo on nyt viime kesästä lähtien ollut nykyisessä asiakkuudessakin, muutama jo lähtenyt ja nyt jo ilmoitettiin että seuraavan kerran musa soi taas ensi kesänä, tod.näk. pari jakkaraa lisää pelistä poistettuna. Johan tässä useampi vuosi on tässä asiakkuudessa tullut oltuakin, itse asiassa taitaa olla jopa niitä pisimpiä itselläni kautta aikain, hienosti mentiin koronat yms, jakkarat noista edes tärähtäneet vaan päinvastoin, syvimpään korona-aikaan tiimiä jopa vahvistettiin, mutta nyt tämä julkistalouden yleinen syöksykierre on ollut liikaa ja viikate heiluu siivu kerrallaan :confused:

Skata

Vakionaama
Taloyhtiöitä on pian ajautumassa myös konkurssiin kasvukeskuksissakin. Oulussa olen kaukaa sivusta seurannut mielenkiinnolla yhtä taloyhtiötä tai oikeastaan useamman taloyhtiön rypästä, joilla lienee konkurssi edessä. Ovat sellaisia 50 vuotta vanhoja kerrostaloja keskustan tuntumassa, jotka julkisoikeudellinen omistaja möi grynderille tontteineen tuossa viitisen vuotta sitten. Rakennusliike sitten haki siihen niiden viereen maksimaalisen määrän uutta rakennusoikeutta uusille kerrostaloille. Niiden vanhojen kerrostalojen alla oleva tonttimaa myytiin sitten grynderin toimesta Ålandbanken tonttirahastolle ja ne kerrostaloasunnot myytiin noin 300 euron neliöhintaan halukkaille "sijoittajille". Eli sellaisen 50 neliön kaksion sai sieltä esimerkiksi 14 tuhannen euron hintaan. Ongelma on sitten siinä, että taloyhtiöissä on kaikki remontit putkiremonteista lähtien tekemättä ja viiden vuoden kunnossapitosuunnitelma on remonttien osalta pitkä kuin nälkävuosi.
Tämä ongelma riivaa koko Suomea …

”Taas taloyhtiö hakeutuu konkurssiin – ”Kun 46 omistajasta 30 ei maksa vastikkeita, pelivaraa ei ole”​

Kiteen Puhoksessa sijaitseva taloyhtiö on ajautunut maksukyvyttömäksi.”

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
Tämä ongelma riivaa koko Suomea …

”Taas taloyhtiö hakeutuu konkurssiin – ”Kun 46 omistajasta 30 ei maksa vastikkeita, pelivaraa ei ole”​

Kiteen Puhoksessa sijaitseva taloyhtiö on ajautunut maksukyvyttömäksi.”

Onko meillä käsissä oma subprime kriisi? Joku määrä konkursseja on osa normaalia liiketoimintaa, mutta jossain vaiheessahan luottoluokittajatkin nostelevat kulmakarvojaan kun parhaimman luottoluokituksen omaavia yhtiöitä jättää velat maksamatta.

Back
Ylös Bottom