Hälytystieto Panan H-sarjan Splitiltä Oumannin - ja muutakin järjestelmän kytkentäpähkäilyä

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Kyselin tuossa asentajalta tässä viikkoa ennen asennusta että saako tuosta H srj Panasta tietoa Oumaniin, mulla EH-201/L. Kuulemma tuossa ei ole minkäänlaisia hälytyskärkiä, jotka vois aktivoida Oumaniin. Tässä nykyisessä systeemissä poltinhäiriö antaa tiedon releen kautta Oumaniin.
Ootteko törmännyt saako jotain saman tyylistä juttua Panasta?

Luin tuossa Panan dokumentin ACXF55-02110 sivulta 70 kohdasta 5.13 että voisi saada jos on käytössä lisäkortti. Siinä puhutaan ulkoisesta virheen näyttöyksiköstä?? Ootteko törmännyt asiaan hyvä raati. :)

Ton1A

Vakionaama
Näyttäisi siltä että onnistuu lisäkortilla CZ-NS4P Optional PCB

1665245542131.png

1665245601685.png

Juha1964

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Eikös tuosta kaaviosta ole luettavissa, että tuo hälytys tilanne pumpulla sulkee tuon hälytyspiirin, normaalisti auki.

Menee kyllä off topic seuraava.
Jos tuon takia lisäkortin hommaa niin mahdollinen peruskortin cn-cnt tarvii kytkeä tuohon uuteen korttiin. Ja mahdollinen Jäspi Hybridivaraajan tankkianturi anturi, vaikka sellaista ole ollut ostos listalla vielä.
Olisiko tuosta sitten merkittävää hyötyä, tankkianturista, kun kytkee tuon 12kw Splitin tuohon 500 L hybridivaraajaan. Mulle asentaja kertoi, että tässä mallissa pumppu ei toimi ja sotke varaajaa kun pumppu lepää. Ajatuksena pumpun käyrällä lämmittää varaajaa ja sitä vettä sitten ouman shunttaa verkkoon.

Tällä hetkellä kun ollaan vielä öljykattilan lämmössä, olen vetänyt sisätila-anturin Oumaniin ja laskenut kovasti lämpökäyrää ja lisännyt kiertoa pattereilla. Samalla termostaatit eniten auki. Asentaja oli sitä mieltä että kannattaa pitää termostaatit paikoillaan - minun päätös kääntää sitten napit kaakkoon.

Ton1A

Vakionaama
Buffer Tank moodissa tuo tosiaan lämmittää tankkia kovalla teholla ja pysähtyy kun tavoitelämpötila saavutetaan, siis myös kiertopumppu. Kone lähtee uudelleen käyntiin kun tankkianturin lämpötila laskee viisi astetta.

Ainakin mun yksilöni käynnistelee itseään huonolla hyötysuhteella melkein tunnin jos ulkolämpötila on yhtään pakkasen puolella. Ajan mieluummin käyräajoa jossa pumppu yrittää käydä juuri sopivalla teholla. Tosin 1 kW sähkön ottotehokin (joka on minimi millä tuo käy pitkiä jaksoja) on välillä liikaa ja pakkasellakin pitää huilata. Tästä keskusteltiin viime talvena, vaivasi muitakin H-sarjalaisen omistajia, J-sarja ehkä toimii?

Juha1964

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Siksi asiaa tässä pohdiskelen kun laitteisto vielä asentumassa talvea vasten juuri ja sitten sitä varaajaa ei mielellään tyhjennä lämmityskautena varsinkaan. Vaikka toisaalta jokainen laitteisto on hieman omanlaisensa, ja virittely kuuluu elämäntapaan Vilpin kanssa. Näillä energian hinnoilla tosin oppirahoja kertyy enemmän. Siksi luetaan muiden oppeja aiemmilta lämmityskausilta.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Niinpä alakeskus asentui tuonne tekniseen tilaan, maanantaina alkavan remontin ensivaiheena.
Kun tässä internetin ihmeellisestä maailmasta löytämäni Panan käyttö- ja huolto-ohjeita lueskelin niin ymmärsinkö oikein,että
Pana näytöllään ilmoittaa koko pumpun energiakulutuksen mutta ei missään erittele apuvastusten käyttöä kwh.

Tarviiko siihenkin väliin oman energiamittarin vastukselle menevään syöttökaapeliin, jotta tuon saa eriteltyä ilman kotiautomaation apuja (jotka siis ei ole). Kyseessä siis H sarjan 12kw Split - versio.

Sammypiru

Vakionaama
Viikon sisään tulossa sähköasennus Panasonic T-CAP 9kW bi-blockin osalta ja siihen kysyisin vielä pari varmistusta:

- Power Supply 2: Voidaanko jättää täysin kytkemättä, jos ei Panasonicin 3kW lisävastusta haluta käyttää? (Lisälämmön tarvittaessa tulee hoitamaan 500 litran varaajassa olevat vastukset Ouman800:n ohjaamana)

- Sulakekoko Power Supply 1:lle: Esitteistä olen löytänyt tietoa, että suositeltu sulakekoko on 16A, mutta paperisessa käyttöohjekirjassa mainitaan "Käytettävä vähintään 20A virrankatkaisijaa jonka kärkiväli on min. 3 mm*" *Muistaakseni ohje oli jotenkin näin, mutta nyt minulla ei sitä paperista manuaalia ole vierelläni. Laitteen maksimi virrankulutus speksien mukaan on 14,7A vaihetta kohden.

Ton1A

Vakionaama
  • Ainakin monoblock-laitteessa laitteen oma 3 kW lisävastus on Power Supply 1 takana. Power Supply 2 on pelkkä releohjattu läpisyöttö lämminvesivaraajan tulistusvastukselle
  • Meillä on 3x16A automaattisulake, siis sellainen joka katkaisee kaikki vaiheet kerralla

Sammypiru

Vakionaama
Aivan, Power Supply 1:n takana on sisäyksikössä oleva Backup Heater ja Power Supply 2:n taakse voi laittaa esim. DHW -säiliön Booster Heaterin.

Se vielä on epäselvää, että voiko noita ohjelman puolesta ajaa samanaikaisesti.

TeacDance

Aktiivinen jäsen
  • Ainakin monoblock-laitteessa laitteen oma 3 kW lisävastus on Power Supply 1 takana. Power Supply 2 on pelkkä releohjattu läpisyöttö lämminvesivaraajan tulistusvastukselle
  • Meillä on 3x16A automaattisulake, siis sellainen joka katkaisee kaikki vaiheet kerralla
Onko näin itse ymmärsin että 2 supply ois se vastus

Tuossa mun panan kyljestä
480CE843-1FF4-4D77-9727-281D837AE8E6.jpeg

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Minulla myös 12kw Split. Kakkosesta menee laitteen sisäisille vastuksille. Mulla laitettiin ko. johto kulkemaan oman kwh -mittarin läpi. 9 kw meni eri tavalla.

Ton1A

Vakionaama
Äh, mä ajattelen aina vaan tätä 9 kW T-CAP monoblock-konetta. Siinä varavastus on 3x1 kW, kytkettynä Power Supply 1 syöttöön. Power Supply 2 on yksivaiheinen, tarkoitettu käyttöveden tulistusvastukselle pumpun ohjaamana.

12 ja 16 kW koneissa Power Supply 2 on myös kolmivaiheinen ja 3x3 kW varavastus on nimenomaan tuossa kakkossyötössä.

Näissä on kyllä ihan julmetusti paukkua. Mulla on ekan talven jälkeen vastustunnit edelleen nollassa, tosin talven pakkasennätyskin on vain jotain -22°C

Back
Ylös Bottom