Höyrynsulun paikkailua..

fraatti

Vakionaama
Vs: Höyrynsulun paikkailua..

Scroll sanoi:
Minun suunnittelemissa on, joten jos joskus sellaisen suunnitelman näette, niin se on hyvällä todennäköisyydellä minä
Näytähän toki....

Asiasta moottorisahaan. Mielellään näkisin detaljin kuinka vastaava seinän liitos on toteutettu tapauksessa jossa vaakakoolaus, 50mm villa sekä höyrynsulku on korvattu SPU levyllä. Onko kenelläkään moista?

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Scroll sanoi:
Kyllä sen tiivis pitäisi olla vai mitä ihmettä tarkoitat? Se aika kun seiniä tehtiin tahallaan horoksi, on toivottavasti takanapäin jo.

Se "rako mistä ilma tulee" pitäisi olla suunniteltu. (=korvausilmaventtiili tai vast)

(Juu, tiedän ettei 99% ole. Minun suunnittelemissa on, joten jos joskus sellaisen suunnitelman näette, niin se on hyvällä todennäköisyydellä minä)
Asioilla on puolensa - vuotava seinä pysyy kuivana :p mutta eihän se vovi näinä energiansäästötalkoo päivinä.

fraatti

Vakionaama

fraatti sanoi:
Mielellään näkisin detaljin kuinka vastaava seinän liitos on toteutettu tapauksessa jossa vaakakoolaus, 50mm villa sekä höyrynsulku on korvattu SPU levyllä. Onko kenelläkään moista?
Taitaa olla niin että radon kermiä ei saa oikein järkevästi värkettyä tuonne väliin vaan se katkaisee aina eristeet poikki.

Tässä yksi ratkaisu:

Tässä toinen perinteinen ratkaisu:

Ja ehkä omaan silmään paras.

Alimmat kuvat täältä: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/46822/Anttila%20Vesa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

fraatti

Vakionaama

Scroll sanoi:
Juu, mutta kuvia ei kyllä tule palkkiotta :)

Tuskin sinäkään talkoilla töitä teet?
Samaa detailjia ne suunnittelijat tuollaisessa perus mörskässä kopioivat kohteesta toiseen eikä niitä erikseen suunnitella joka peruslaatikkoa varten uudestaan. Eli jo kertaalleen piirretystä detaljista ei synny enään mitään kustannuksia. Ja ehkä jotkut apinoivat ratkaisut vielä suoraan muualta koska työn on tehnyt jo joku muu. Esim tuossa kosteustekninen toiminta on tutkittu jo etukäteen joten mikä sen helpompaa kuin apinoida sama ratkaisu myös omaan käyttöön... Eikä muutenkaan näytä eri valmistajien ratkaisut eroavan toisistaan kovin paljoa tälläisissä perus pirteissä. Toteutusmahdollisuuksia on kuitenkin rajattu määrä.

Mutta niin minäkin apinoin omaan torppaani deltailjeja muualta enkä vaatinut suunnittelijaa piirtämään jokaista liitosta. Mulla pussi pysyi painavempana ja enkä tuhlannut myöskään suunnitelijan (kallista) aikaa. Eikä tarvinnut alkaa keksimään pyörää uudestaan.

fraatti

Vakionaama

Detailjeista kiinnostuneille:

https://tutcris.tut.fi/portal/files/2035152/ilmanpitavien_rakenteiden_ja_liitosten_toteutus_asuinrakennuksissa.pdf

split

Jäsen

fraatti sanoi:
Näytähän toki....

Asiasta moottorisahaan. Mielellään näkisin detaljin kuinka vastaava seinän liitos on toteutettu tapauksessa jossa vaakakoolaus, 50mm villa sekä höyrynsulku on korvattu SPU levyllä. Onko kenelläkään moista?
Eipä ole nyt detaljia tästä mutta näinkin on tehty. Spu levyt ruuvataan runkopuihin kiinni, ja kaikki ruuvin kannat teipataan. Alimpaan spu levyyn teipataan alumiinipaperi joka viedään vähintään lattiavalun alle, mielellään päällimmäisen lattiaeristekerroksen alapuolelle, riittävän pitkälle.

Ylös Bottom