Halvat hybridi-inverterit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huugo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

huugo

Vakionaama
Nyt kun perusinvertterien hinta on laskenut rajusti, niin kysymys on, että milloin hybrid-inverttereiden hinnat tipahtavat vastaavasti.
Nykyisellään hybrid-ominaisuus maksaa sen 700-1000eur helposti lisää.
Samalla kun 48v akkujenkin hinnat tipahtavat näköjään rajusti, niin 48v hybrid-invertterin hankinta alkaa pohdituttamaan

Kiinasta noita näyttää saavan alle 500eur.
Mitään EU-sertifikaatteja ei löydy.

Mutta lienee ajan kysymys, kun EU:ssakin hinnat tippuvat.
Ajatuksella lähinnä että milloin saa 8kw 48v invertterin EU:sta 500eur hintalapulla?

Onko kokemusta / näkemystä laitteista & kehityssuunnasta?
Ostaa vai odottaa on aina se kysymys :-)

Sähköverkkoon syöttävien hybridi-invertterien hinnat ovat vielä suht. kalliita, mutta linkkaamasi off-grid invertterit ovat kyllä puoli-ilmaisia. Helpompi ostaa tuollainen linkkaamasi ja sitten akusta tuupata muutaman erillisen mikroinvertterin kanssa sähköä valtakunnan verkkoon kun sähkö on kallista. Ei nimittäin 230/48v 120A:n akkulaturiakaan saa tuollaiseen hintaan.

Sähköverkkoon syöttävien hybridi-invertterien hinnat ovat vielä suht. kalliita, mutta linkkaamasi off-grid invertterit ovat kyllä puoli-ilmaisia. Helpompi ostaa tuollainen linkkaamasi ja sitten akusta tuupata muutaman erillisen mikroinvertterin kanssa sähköä valtakunnan verkkoon kun sähkö on kallista. Ei nimittäin 230/48v 120A:n akkulaturiakaan saa tuollaiseen hintaan.
mikrot varmaan työntäisi paneelien sähköä verkkoon eli akun purkaminen verkkoon jäisi edelleen uupumaan.
Toki saa siinä jonkun verraan verkkoon diilata että hinnan eron saa kurottua kiinni :)

Kyllä ne mikrot tekee verkkosähköä akusta siinä missä paneeleistakin kunhan jännitteet menee ok.

Mulla oli alkuvuodesta 48V akku + HMT-2000-4T testipenkissä. Hyvin pelasi. Käskytin mikroa OpenDTUlla.

Kyllä ne mikrot tekee verkkosähköä akusta siinä missä paneeleistakin kunhan jännitteet menee ok.

Mulla oli alkuvuodesta 48V akku + HMT-2000-4T testipenkissä. Hyvin pelasi. Käskytin mikroa OpenDTUlla.

Eikä tarvitse edes käskyttää manuaalisesti kun laittaa pari tuollaista pörssisähköohjattua pistoketta/laatikkoa. Toinen laturin eteen (lataa edullisimmilla tunneilla) ja toinen mikron jälkeen syöttämään verkkoon kalleimmilla tunneilla. https://powerant.net/fi/kauppa/

Noissa värkeissä on siis myös tämä käänteinen toiminto joka on tarkoitettu esim. öljypolttimen käynnistämiseksi mikäli sähkön hintaraja ylittyy.

Viimeksi muokattu:
Mä hifistelin omakäyttöä, eli invertterillä ajettiin varttinettoa nollaan. Jos haluaa vain myydä, ja toki se onkin kannattavinta vain dumpata akku verkkoon jos myyntihinta on korkealla, niin on-off ohjaus riittää. Verkkoon syöttävien laitteiden tee-se-itse pistokeasennukset on lähtökohtaisesti sellaisia että kannattaa jutella sähkärin kanssa mikäli haluaa tehdä asian "by the book".

Vajaan 2000€ panostuksella itse otan osaa tähän markkinaan.
Epäilen että noissa kaikkein halvimmissa pitää vähän joustaa standardeissa

Takaisin
Ylös Bottom