Hankittu!

K

Kuroneko

Vieras
Meille asennettiin Fujitsu ASYB9LD tänään ja sinne se jäi taloa viilentämään kun palasin töihin käyttöopastuksen jälkeen.
Hämmästyin ulkoyksikön todella hiljaista ääntä :eek: ! En vieressäkään kuullut oikeastaan mitään,
vain ulospäin huokuva lämmin ilma paljasti sen toimivan ;D !!!

Nyt vaan sitten odotan innolla syksyn tuloa ja kuinka pitkälle pärjäilemme pelkän ilpin lämmittämänä....
Ainakin kovin rohkaisevia juttuja olen täältä lukenut!

Eikä tuo jäähdytystoimintokaan mitenkään turha ole, on se vaan mukavaa kun ei tarvitse koettaa pitää ristivetoa talossa ikkunoitten ja ovien kautta (varsinkin kun se ilma nyt loppukesällä on ollut kosteatakin).

Lienee talon neiti 12-veekin (oikea hygieniaintoilija) tyytyväinen kun se kaikenlisäksi puhdistaa ilmaa :D.

D

Drummer

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Hankittu!

Mullakin tuo ulkoyksikkö on todella hiljainen ainakin näin viilennyskäytössä, käytännössä sitä ei huomaa ennen kuin tuntee lämpimän ilman sieltä tulevan . Saapa nähdä miten paljon tuo pitää ääntä talvella.

M

maksa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kyllä se ulkoyksikkö talvella näyttää oikean luontonsa. ;D

Minäkin luulin sen olevan hiljainen, kun pumppu viime syksynä asennettiin. Talven aikana mieli muuttui ja nyt on ulkoyksikkö siirretty omalle pukille irti seinästä!

D

Drummer

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tuota minäkin epäilen. Maksa, mikä malli sinulla sitten on ja onko pumppusi mitoitettu pinta-alan suhteen oikein, vai ali- tai ylimitoitettu? Mulla on aika reilusti ylimitoitettu, joten ainakin sen pitäisi hieman vähentää talven melua, koska kompuran ei tarvi jatkuvasti huutaa täysillä.

H

hanski

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minulla on nyt toista kesää käytössä oleva Fujitsu AWY 17 LA ja ulkoyksikön äänet ei edes talvella kuulu seinänkään takana. Mulla on laite kiinni tiiliseinässä, eihän siitä kuulu edes pihalla mitään ääntä viereen täytyy mennä.Ulkoyksiköstä tulee talvella sitte aika reilusti vettä,että huolehtikaa veden pois valuminen ettei tule kosteusvaurioita. Itse laitoin sadevesikaivon ulkoyksikön alle ja hyvin on toiminut.

Karhulitos

Aktiivinen jäsen

Olen Maksan kanssa samoilla linjoilla, keli pakkasen puolelle, pihiys kireydelle "lämmitän vain ilpillä" ja varmana joku humisee sisällä.

Minulla ulkolaatikko myös omalla pukilla ja silti kuulen kompuran ihan selvästi putkia pitkin tulevan äänen myötä (ja ehkä ihan vaan seinästäkin läpi tulevan äänen?).

Myös sisäyksiköstä lähtee ääntä jos haluaa että lämpö etenee myös muihin tiloihin eli puhallus on oltava riittävä. Flektin moottorin ääni juuri ja juuri kuuluu koska ilman humina peittää sen. Tai vähintäänkin ääni on huminan ja moottorin yhteissekoitus. Oli mitä oli, kun muutaman kerran testasin ihan kunnon pakkasilla ottaa koneen hetkeksi pois päältä, niin kyllä hiljaisuus oli ihmeellisen outo tila..!

Kuitenkin on tuotava esiin tämä mölyn subjektiivinen kokeminen. Itse tietysti "karvanoppa-wunderbaum-ILP" -ihmisenä kuuntelin jokaisen pihahduksen tarkasti ja suhtauduin ääniin jopa ylikriittisesti.
Parempi puoliskoni ihmetteli 6kk ILP-lämmityksen jälkeen ettei ollut koskaan kuullutkaan ulkoyksiköstä mitään. No, kyllä hän sitten myöhemmin erotti kompuran äänen kun oikein tarkasti neuvoin kuuntelemaan.

Oli desibelejä paljon tai vähän, emme kumpikaan missään vaiheessa kokeneet ilpistä tullutta lisä-ääntä häiritsevänä. Kun se syksyllä starttasi lähes äänettömänä ja kiihdytti tahtia tasaisesti sydäntalvea kohden, olimme jo niin tottuneita (tai kuuroutuneita :)) tasaiseen huminaan että yo. koneen sammutustestin hiljaisuus tuntui lähes ahdistavalta.. heh. Myöskään sulatustussahdus ei saanut kumpaakaan meistä repimään pelihousuja.

Olikohan Freeze kun kirjoitti yhteenvedon kelle ILP sopii ja kelle ei? Siinä oli mielestäni osuva sääntö: "ILP ei sovi kaikille".

Testeistä vielä sen verran, että kun labrat noita pelti/muovilaatikoita testaavat, niin olisiko mitään järkeä saada testaajan nettijatkoille, tms. ääninäytteet samoista olosuhteista kuin missä ne dB:kin ovat mitattu?
Olisi mielenkiintoista verrata ääntä varsinkin jos on etsimässä mahdollisimman hiljaista peliä.
Uskon kyllä senkin ettei moisista ääninäytteistä ota erkkikään selvää..

Back
Ylös Bottom