Helmikuun sähkön kulutus.

V

Vilperö

Vieras
Vs: Helmikuun sähkön kulutus.

2302 kwh. 171m2/199m2 (1,5krs)
Puuta paloi korillinen joka päivä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Adamooppeli

Vakionaama

jarip sanoi:
Helmikuussa näyttää menneen 1780 kWh. Arvatenkin valtaosa lämmityksiin kun oli kolmanneksi kovin kuukausi näin pumputteluaikoina. Ero Zeniin on vajaa 1000 kWh ja rahana 80 e.

Montako lasta?

Halpahallin sähkö ja vattefallin siirtohinnoilla (yleissähkö) yht. 0.125e/kWh räknättynä sinulla taatusti helmikuu cop 1 ja zen vetelee 3.5 cop.

Sinulle tulee turpaan pelkän helmikuun osalta zen nähden 120e (KV 3500kWh/v ~17% lämmityksestä) .

Zen lämmitys(3.5)+KV(cop 2.5) 350kWh <-> jarip. lämmitys(cop1) 1016kWh + KV(cop1) 291kWh. Olettaen että talot samanlaiset ja puita ei poltella.

Muu käyttösähkö sekoittaa pakan ei voi tietää kulutustottumuksia koska ne ovat erilaiset. Puunpoltto myös sekoittaa vertailua.

U

UusiNibe

Vieras

ollikuhta sanoi:
170/200m2 seinissä 240mm eristettä, pohjassa 200-250mm ja yläpohjassa keskim. 450mm ja >10 nurkkaa keskisuomessa menee tuohon heittämällä ja nykymääräykset taitaa vaatia vähintään tuon eristemäärän joten ei tarvitse laskea mukaan investointilaskelmaan. Ovet ja ikkunat normaaleilla noin 1-1.2 u-arvoilla kun laskukone ei kehottanut maksamaan pyydettyä välirahaa alle 1 u-arvon omaavista ikkunoista/ovista.
Nykytalossa (etelä-Suomessa) on kyllä oltava enemmän eristeitä. Mä muutan keski-Suomeen täältä etelästä, jos kerran siellä on lämpimämpää.

Sähkön hinnasta en tiedä juuri mitään muuta kuin sen, mitä tänä aamuna kuulin. En jaksa miettiä sähkön hintaa, kun se kuitenkin jotain maksaa. Hyvä, että ei ole noussut eikä nouse.

T

torwinen

Vieras

Lempäälässä (ka -13C) 2aik+3lasta 1.5 kerrosta 132.5m2 344m3 suorasähkö ja takkaa 1.5 kertaa päivässä.
1720kWh

Zen

Aktiivinen jäsen

Tuo on kyllä täyttä utopiaa, että meidän talo olisi lämmennyt 1000 kWh kulutuksella suoralla sähköllä... Energiaselvityksen mukaan vuosikulutus on 13261 kWh lämmityksen osalta ja maalämmöllä tämä pitäisi saada noin 3400-3800 kWh lukemiin. Jos tästä lähdetään laskemaan säästöä, niin taitaa tulla jotain muuta, kuin muutama satanen vuodessa.

Omasta mielestäni olen tehnyt edelleen hyvän valinnan, kun valitsin maalämmön pieneen taloon. Eteläsuomesta en mene sanomaan, niin varmaksi minkä kokoiseen taloon siellä maalämpö kannattaa laittaa, mutta täällä pohjoisessa riittää ihan tarpeeksi kylmää ilmaa vuodessa.

Vähän vertailua Kajaanilaisiin kulutuksiin pilppi taloissa:

apophis sanoi:
Parikin naapuria tahkoaa Kajaanissa Nibellä alle 15MWh / a, talot about 125m2. Ei mielestäni huonoja lukemia?! Takkaa toki mukana, mutta ei mahdottomasti.

Itellä on mennyt about 20MWh, mutta 40m2 talli+varasto vastuksilla haukkaa väkisellä osansa, varsinkin tallin falskaava nosto-ovi on myrkkyä pakkasella.

Kesällä menee erittäin vähällä kulutuksella (~400kWh / m), eon : nin online vertailussa hakkaa normi suora/varaava sähkötalot heittämällä. Vertailu perustuu siis lukemiin, joita eonin tietokantaan tulee sähkön käyttäjiltä.

Talvikuukaudet kun saa Niben kanssa aisoihin, niin ei tarvi ILPpiä viritellä että päihittää suoräsähkötalon.

Linkki: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=13205.15

S

sam123

Vieras

ollikuhta sanoi:
Eikö SAM123 ihmettele koskaan miksi muut on niin tyhmiä etteivät ymmärrä maalämmön olevan AINA pitkässä juoksussa edullisin? Tämä on niin triviaali asia ettei se kaipaa edes perusteluja? ;D

Paljonko se sinun pari vuotta vanha matalaenergiatalosi kulutti (talleineen ja ilman):

a. joulukuu 2010
b. tammikuu 2011
c. helmikuu 2011

hempanpumppu

Aktiivinen jäsen

Helmikuussa 2228,18kW(tuosta puuttuu maanantain kulutus, kun ei vielä ole päivittynyt)
21päivänä poltettu pesällinen tuossa harakoille lämpöä hukkaavassa tiilerissä ;)
Tuota olen miettinyt, että Schiedel piippu+Tiilerin "villoitettu" takka ei loppupeleissä taida olla lämmitys tarkoituksessa kovin hyvä yhdistelmä???
Piippu ei lämpiä yhtään, vaikka kuinka lämmittäisi takkaa!
Eli lämpöä hukkuu tosiaan tuon pellin kautta normaalia enemmän, niin kuin ekis sen on todennutkin ja luultavastin Schiedel piipu lisää hävikkiä entisestään.

Espejot

Hyperaktiivi

Zen sanoi:
Tuo on kyllä täyttä utopiaa, että meidän talo olisi lämmennyt 1000 kWh kulutuksella suoralla sähköllä...

Jos sinun mlp kulutus on 350 kWh niin siitä max säästöä 1050 kWh ... vai ajatelitko ottaa käytöön COP5.

Zen

Aktiivinen jäsen

hempanpumppu sanoi:
Piippu ei lämpiä yhtään, vaikka kuinka lämmittäisi takkaa!

Keraaminen hormi ja sen ympärillä villa, niin ei se paljon ulospäin lämpene. Täältä löytyy myös tuo piippu.

Zen

Aktiivinen jäsen

Espejot sanoi:
Jos sinun mlp kulutus on 350 kWh niin siitä max säästöä 1050 kWh ... vai ajatelitko ottaa käytöön COP5.

Eiköhän uuni ole vienyt kumminkin yhdeksällä lämmityskerralla talon kokonaiskulutuksesta jotain pois.

Espejot

Hyperaktiivi

Zen sanoi:
Eiköhän uuni ole vienyt kumminkin yhdeksällä lämmityskerralla talon kokonaiskulutuksesta jotain pois.

Minun käsitys on että takasta tulee lähinnä ylilämpö mikäli lämmityjärjestelmää ei säädetä takanpolttoa ajatellen.
Esim pistä takkaan tulet ja termari sulkee olohuoneen vedenkierron ja kulutus pienenee mutta harvalla on termarit olohuoneessa. Itse nyppäsin termarin olohuoneesta pois ja jos haluan hyödyntää takkaa käännän käyrää 1-2 asteella pienemäkia.

Adamooppeli

Vakionaama

Zen sanoi:

Tuossa minun suuntaa antavassa esimerkissä ei ole huomioitu puusta tulevaa lämpöenergiaa. Kainussa on ollut ilmeiseti kohtuu kylmää helmikuussa. Voisi olettaa että polttopuun poltolla on mlp työhön keventävä vaikutus jos huonetermostaatit ovat käytössä.

Zen

Aktiivinen jäsen

Espejot sanoi:
Minun käsitys on että takasta tulee lähinnä ylilämpö mikäli lämmityjärjestelmää ei säädetä takanpolttoa ajatellen.
Esim pistä takkaan tulet ja termari sulkee olohuoneen vedenkierron. Itse nyppäsin termarin olohuoneesta pois ja jos haluan hyödyntää takkaa käännän käyrää 1-2 asteella pienemäkia.

Eli jos on vesikiertoinen suorasähkölämmitys termostaateilla, niin puut ei auta lämmityksessä, eikä niistä voi laskea mitään hyötyä ? ::)

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen

Zen sanoi:
Eli jos on vesikiertoinen suorasähkölämmitys termostaateilla, niin puut ei auta lämmityksessä, eikä niistä voi laskea mitään hyötyä ? ::)

Poistoilmaa puut lämmittävät, mutta minkä verran, sitä voivat viisaammat arvioida. Meillä termarit leikkaavat vain ylilämpöä, mutta eivät nosta lämpöä siihen astemäärään, joka niihin säädetään. Puut lisäävät mukavuutta, mutta säästävät siis vain poistoilman lämmityksen kautta.

Maalämmöstä en tiedä.

K

kaupamees

Vieras

Äimänkäki sanoi:
Meillä termarit leikkaavat vain ylilämpöä, mutta eivät nosta lämpöä siihen astemäärään, joka niihin säädetään.

Lämpökäyrää ylöspäin, alkaa lämpö nousta.

Espejot

Hyperaktiivi

Zen sanoi:

Esitin asian hieman epäselvästi mutta pääpiirteitäin näin... jos poltat puuta 9x10 kg niin siitä tulee lämpö 360 kWh mikä tarkoittaa 90 kWh MLP:lla.
Lisäksi osa tuosta menee ylilämpönä hukkaan. Aika harvalla on termari olohuoneessa.

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen

kaupamees sanoi:
Lämpökäyrää ylöspäin, alkaa lämpö nousta.

Näin on, käyrällä nostetaan, jos halutaan Nibeltä lisää lämpöä. Tämä kyllä pelaa, kun takan lämmitys on suht. vakio: "aina lämpiää".

K

kaupamees

Vieras

Espejot sanoi:
Aika harvalla on termari olohuoneessa.

Meille tuli vissiin muittenkin termarit. 3kpl näkyy tästä paikasta ja neljäs on tuossa nurkan takana ;)

Zen

Aktiivinen jäsen

Vielä kerran pitäisi ilmeisesti minun korjata kulutuksen määrää, kun meillä on tuo harvia aina valmis kiuas myös "lämmitysjärjestelmänä", eli muhimisenergian kulutus pelkästään noin 182 kWh kuukaudessa. Käyttösähkön määrä sen kun pienenee... ;D

hempanpumppu

Aktiivinen jäsen

Zen sanoi:
Keraaminen hormi ja sen ympärillä villa, niin ei se paljon ulospäin lämpene. Täältä löytyy myös tuo piippu.
Lisäksi tuo ulkokuori on jotain harkkoa joka myös taitaa eristää ???
Paska piippu tuollainen, jos ajatellaan että tuolla piippuun menevällä lämmöllä voisi lämmittää esim 2krs, jos pellin laittaisi yläkertaan ::)
Tiilestä muuratulla se onnistuu, mutta tälläisellä eristetyllä ei :(

Zen

Aktiivinen jäsen

Palataan vielä kerran tähän kulutusasiaan, niin kuinka moni uskoo, että minun talon lämmitysenergian kulutus olisi voinut olla Helmikuussa -18,5 asteen keskilämpötilalla yhteensä 1965 kWh? Tämä kulutus voisi muodostua esimerkiksi polttopuista ja suorasta sähkölämmityksestä.

Espejot

Hyperaktiivi

repomies sanoi:
Menikö paljon käyttösähköä?

Kelit oli mitoitukseen hyvät, mutta jos pidät PILPin niin sulla menee LTO:hon kompuraa pyörittelemällä yli 400 tuosta jatkossakin, samoin puhaltimet vie osansa.. ja kiertopumppu.. eli hyvä jos kylmänä kuukautena jäisi 1500kWh lisälämmönlähteille.

Aika vähän.

Mukava näppäilyvirhe löytyi

Eli lämmitys 93 kWh/d ja käyttösähkö 22 kWh/d
Eli lämitykseen 2604 kWh/kk.

tuossa on positiivista että löytyi lisää säästöpotentiaalia.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Zen sanoi:
Palataan vielä kerran tähän kulutusasiaan, niin kuinka moni uskoo, että minun talon lämmitysenergian kulutus olisi voinut olla Helmikuussa -18,5 asteen keskilämpötilalla yhteensä 1965 kWh? Tämä kulutus voisi muodostua esimerkiksi polttopuista ja suorasta sähkölämmityksestä.

Ihan noin kovaan lukemaan en kyllä usko, ~1700 kWh voisi olla lähellä. :cool:

Vertailupohjana mulla on isovanhempien omakotitalo vm. 1976 Imatralla. Tässä helmikuun kulutukset siellä.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4275.msg160176#msg160176

ollikuhta

Vakionaama

sam123 sanoi:
Paljonko se sinun pari vuotta vanha matalaenergiatalosi kulutti (talleineen ja ilman):

a. joulukuu 2010
b. tammikuu 2011
c. helmikuu 2011
a)3300
b)2700
c)2700

Noissa mukana tallin(50m2 lämmintä) kulutus kun sähkökatkot nollaa tallissa lämpöpumpun edessä olevan mittarin joten ihan tarkkaa tietoa ei ole. Talossa ei siis ole lämpöpumppua, 2 lasta ja 2 aikuista, puita menee 3-4m3 vuodessa.

S

sam123

Vieras

ollikuhta sanoi:
a)3300
b)2700
c)2700
Elikkä siis:

12/2009 kulutuksesi oli 3200kWh keskilämpö -9

a) 12/2010 kulutuksesi 3300 kWh keskilämpö -14 (lämmitystarve 15% suurempi kuin 12/2009)
b) 1/2011 kulutuksesi 2700 keskilämpö -9 (vrt. 12/2009)
c) 2/2011 kulutuksesi 2700 keskilämpö -15, lämmitystarve 10% suurempi kuin 1/2011

Ei ihme että pukkaa lerssiä otsaan, kun kulutus heittelee enemmän kuin Sanyo CO2 miehillä. Ilman logiikkaa luonnollisesti.

Onneksi minulla ei ole matalaenergiataloa, Mooooooohhaahhahhaaaaa (vai miten se nyt meni)

ollikuhta

Vakionaama

sam123 sanoi:
Elikkä siis:

12/2009 kulutuksesi oli 3200kWh keskilämpö -9

a) 12/2010 kulutuksesi 3300 kWh keskilämpö -14 (lämmitystarve 15% suurempi kuin 12/2009)
b) 1/2011 kulutuksesi 2700 keskilämpö -9 (vrt. 12/2009)
c) 2/2011 kulutuksesi 2700 keskilämpö -15, lämmitystarve 10% suurempi kuin 1/2011

Ei ihme että pukkaa lerssiä otsaan, kun kulutus heittelee enemmän kuin Sanyo CO2 miehillä. Ilman logiikkaa luonnollisesti.

Onneksi minulla ei ole matalaenergiataloa, Mooooooohhaahhahhaaaaa (vai miten se nyt meni)
Olen ihmetellyt ainoastaan 12/2009 kulutusta joka oli jostain syystä helvetin suuri. Muuten nuo ovat olleet aikahyvin linjassa ulkolämpötilan kanssa. Helmikuun lämpötilalukua ei vielä ole, mutta lienee aika kylmä ollut,helmikuussa kuitenkin 10% vähemmän tunteja kuin tammikuussa. En loggaa itse lämpötiloja, käytän tuota http://plaza.fi/saa/lampotilan-seuranta/keskilampotilan-seuranta-1997-
Pieni vaihtelu noissa ei kasvata minulla lerssiä otsaan, muista en tiedä.

Raksaaja

Vakionaama

Tuleva ilpisti sanoi:
Tuosta päästää erittäin karkeaan vertailuun, mlp maksaa 30 vuoden periodilla 11,7+2+2=15,7k€ enemmän kuin suorasähkölämmitys vastuksin, eikö sinulla nyt herää ajatus että tuon 15,7k€ vastineeksi pitää olla jotain kulutustakin?

http://www.sulpu.fi/images/stories/10v_seminaari/sulpu_jarek_kurnitski_esitys_10v.pdf

Tuolta PDF:stä löytyisi sellaisia lukemia, että 145m2 normaalitalo Helsingissä kuluttaisi 10150 kWh/v ostoenergiaa vähemmän MLP:llä. Ja vastaavasti passiivitalossa säästö olisi 5365 kWh/v. (s.21) Normaalitalossa säästynyt ostoenergia 30 vuodessa 304500 kWh, joko tarkoittaisi laitteiston kuolettamisen jälkeen sitä, että rahallinen säästö olisi:
a.) 45675€ - 15700€ = 29975€
b.) 60900€ - 15700€ = 45200€

Passiivitalo säästynyt ostoenergia 160950 kWh, joka tarkoittaisi laitteiston kuolettamisen jälkeen sitä, että rahallinen säästö olisi:
a.) 24142,5€ - 15700€ = 8442,5€
b.) 32190€ - 15700€ = 16490€

Näiden Jarek:n lukujen perusteella näyttäisi siltä, että jopa Helsinkiläisessä 145m2 passiivitalossa voisi MLP tulla kuoletetuksi alle 30 vuoden verrattuna suorasähköön. Olipa sähkön keskihinta 30 vuoden ajalta a.)0,15€/kwh tai b.)0,20€/kWh. Itse veikkaisin sähkön keskihinnan olevan oikeasti vielä korkeammalla.

S

sam123

Vieras

ollikuhta sanoi:
Helmikuun lämpötilalukua ei vielä ole, mutta lienee aika kylmä ollut,helmikuussa kuitenkin 10% vähemmän tunteja kuin tammikuussa.

Lyhyempi kuukausi ei asiaan vaikuta. Lämmitystarve helmikuussa oli 10% suurempi kuin tammikuussa. Jyväskyläläisenä laittanet Vattenfallin asiakkaana kuvakaappauksen v.2010 kulutuksista. Sen saat kun kirjaudut heidän online-palveluunsa.

Ennen kuin kuva on tällä foorumilla niin väitän että kulutusilmoituksesi ovat hihasta revittyjä, jolloin kommenttisi eri lämmitysjärjestelmien kannattavuudesta voi jättää omaan arvoonsa.

Lämmitystarveluvut saa reaaliaikaisina: http://classic.wunderground.com/

jarip

Vakionaama

Adamooppeli sanoi:
Montako lasta?

Halpahallin sähkö ja vattefallin siirtohinnoilla (yleissähkö) yht. 0.125e/kWh räknättynä sinulla taatusti helmikuu cop 1 ja zen vetelee 3.5 cop.

Sinulle tulee turpaan pelkän helmikuun osalta zen nähden 120e (KV 3500kWh/v ~17% lämmityksestä) .

Zen lämmitys(3.5)+KV(cop 2.5) 350kWh <-> jarip. lämmitys(cop1) 1016kWh + KV(cop1) 291kWh. Olettaen että talot samanlaiset ja puita ei poltella.

Muu käyttösähkö sekoittaa pakan ei voi tietää kulutustottumuksia koska ne ovat erilaiset. Puunpoltto myös sekoittaa vertailua.
Ihanan kallista, tosin täällä käytetään yösähköä ja pelkästään keskihinta on 0,098e/kWh (energia + siirto perusmaksuineen ja veroineen). Kun perusmaksuja ei vähennä MLP, ILP eikä edes takka, niin energian hinta on 0,095/päivä ja 0,08/yö. Keskihinta energialle on 0,09e/kWh.

Jos lämmityksiin meni 1300 kWh helmikuussa, se maksoi 117 e. Siinä on paha hävitä adamooppelin väittämä 120e, kun Zen:kään ei saanut energiaa ilmaiseksi. Jos maksoi 0,125e/kWh (väärin laskettu) niin rahaa paloi 44e. Erotus olisi 73e Zen hyväksi. Zen maksoi maalämpölainaa 42 e ja korkoja 25 e. Nytpä Zenillä menikin 111e ja minulla "turpaan tuli" 6e. Ja kyseessä oli paras säästökuukausi.

Minun sähkönhinnoilla (oikein laskettu) tuo 350 kWh (outoa kun COP on silloin 1300/350=3,7) energia olisi maksanut vain 32e ja turpaan silloinkin vain 18 e. Heinäkuussa minulla menee lämmityksiin (kv + lattiat) 300 kWh ja maksaa 27e. Jos maalämmöllä COP olisi (adamooppelin kalkuloima) 3,7 niin sähköön menisi 7e sekä lainat ja korot edelleen 67e ja yhteensä 74e. Nyt tulisi pahemmasti turpaan jo 47 euroa. Näitäkin kuukausia on sillointällöin.

Kun plakkarissa on säästettyjä maalämpökuluja 6000 e ja korkojakin ainakin 2000 e (osa tuhlattu ILP:iin) niin saapi tulla samanlaisia helmikuita jatkossakin. Se 6000 e on mennyt lämmityksiin ja siinä on kasvatettu 2 lasta, jotka on asuneet täällä 10 vuotta ja vastikään muuttaneet pois. Vettä on läträtty pahimpana vuotena 140 m3. Minulla TMA ilman ILP:ä olisi ollut vuonna 2020. Kun se odotettu päivä (säästetty 0 euroa) on tullut, lattialla pyörii lastenlapsia - mopoiässä ;-)) Se näkee joka elää.

Korostan vielä, etten ole mikään maalämpövastainen. Se on oiva systeemi kun kulutus on suuri. Sehän on aivan selvää.

toukopouko

Mitä minä sanoin...

Jos Zenin MLP maksoi 11k€ asennettuna niin ei lisälainaa ole noin paljoa. Siitä pitää vähentää mitä olisi maksanut sähkökattila asennettuna eli todellisuus on luokkaa 11k€ - 3,5k€ = 7,5k€ lisälainaa. Muutoinhan Zenillä ei olisi mitään lämmitysjärjestelmää.

Kulut 7,5k€ lisälainasta = 19€ korkoa + 31€ lyhennystä (20v maksuaika) ottamatta huomioon sitä että lainan koroista saa vielä 28% verovähennyksen verotuksessa taikka sitä että tällä hetkellä korko on puolet tuosta kuvitellusta 3%:sta. Lisäksi Zenin pääoma kasvaa lyhennyksen verran koska omistuksen arvo nousee, sinulla ei.

Mutta mutta, näitä laskuja on täällä foorumilla laskeltu iät ja ajat, kukin arpoo hihoistaan ja kristallipalloistaan sopivia lukemia.

ollikuhta

Vakionaama

sam123 sanoi:
Lyhyempi kuukausi ei asiaan vaikuta. Lämmitystarve helmikuussa oli 10% suurempi kuin tammikuussa. Jyväskyläläisenä laittanet Vattenfallin asiakkaana kuvakaappauksen v.2010 kulutuksista. Sen saat kun kirjaudut heidän online-palveluunsa.

Ennen kuin kuva on tällä foorumilla niin väitän että kulutusilmoituksesi ovat hihasta revittyjä, jolloin kommenttisi eri lämmitysjärjestelmien kannattavuudesta voi jättää omaan arvoonsa.

Lämmitystarveluvut saa reaaliaikaisina: http://classic.wunderground.com/
En ole vattenfallin asiakas. SSS ei vissiin tarjoa vielä tuota.Skannattuna myyntiyhtiön lasku, en löytänyt siirtolaskua. Siitä voit katella vuosiarviota. Sitten voit arvata että on varmaan naapurin lasku, olen valehdellut myyntiyhtiölle, tai jos on oma lasku niin talo on puolet pienempi kun kehuu ja varmaan sillä on ruma akkakin...
http://s1236.photobucket.com/albums/ff441/urpoperuna/?action=view&current=idiootille.jpg

RAFU

Vakionaama

Helmikuussa keskilämpötila -11,3 C
Kokonaiskulutus 1610 kWh (alle 100 kg kuivaa koivua takassa ja kiukaassa, "vähän" öljyä lämpimään veteen)
ILP kulutus (2 kpl) 952 kWh
Muu kulutus 658 kWh

Tammikuussa keskilämpötila -5,4 C
Kokonaiskulutus 1620 kWh

jrz

Jäsen

Helmikuussa 2011 kulunut
1288 kWh uusiutuvilla tuotettua ;) josta
531 kWh ILPiin.
Öljyllä on tuotettu 100 % lämipimästä käyttövedestä ja ?? % lämmöstä.

ollikuhta

Vakionaama

sam123 sanoi:
Aika vähän ketään kiinnostaa sinun vuosiarviosi. Mooooooohhaahhahhaaaaa (vai miten se nyt meni)
Jokainen on uskossaaan autuas kuten aiemmin sanoin. Jos jätetään usko pois niin tuossa on verkkoyhtiön lukemat. Voit toki väittää että olen valehdellut verkkoyhtiöllekin kun ei ole etäluettava mittari. Osaltani katson täyttäneeni todistustaakan kulutuslukemien uskottavuudesta, enkä aio siitä tämän jälkeen vääntää.
http://s1236.photobucket.com/albums/ff441/urpoperuna/?action=view&current=idiootille2.jpg

S

sam123

Vieras

ollikuhta sanoi:
Jokainen on uskossaaan autuas kuten aiemmin sanoin. Jos jätetään usko pois niin tuossa on verkkoyhtiön lukemat. Voit toki väittää että olen valehdellut verkkoyhtiöllekin kun ei ole etäluettava mittari. Osaltani katson täyttäneeni todistustaakan kulutuslukemien uskottavuudesta, enkä aio siitä tämän jälkeen vääntää.
http://s1236.photobucket.com/albums/ff441/urpoperuna/?action=view&current=idiootille2.jpg

Uskon varaan se tosiaan jää näillä näytöillä. Kun arviolaskutus sanoo että on mennyt 2898 kWh ja oma mittarinlukusi tuottaa 6000kWh. Niin lukijat vetäkööt omat johtopäätöksensä tämän viiimeisimmän "kärpäsen paskan" lukemien oikeellisuudesta?

Matalaenergiatalon sielunelämä tässä kyllä paljastuu. Todelliset kulutukset ovat (lisänä 3-4m3 halkoja) yli tuplat siihen mitä "luvattiin". Mutta ei väännetä enää, case closed.

A-P.K sanoi:
Samia taitaa vaan harmittaa, kun on muitakin vaihtoehtoja elämässä ;D

Sinulla nyt on aina ollut vaikeuksia lukemien ja pinta-alojen laskennan suhteen, joten jätä tämä laskupuoli meille muille.

Helmikuun kulutus:

keskim. 63,07kWh/vrk
Keskilämpö -14,75

KAIKKI SÄHKÖ
yht 1829,13 kWh

EI halon halkoa.

Back
Ylös Bottom