Hiirulan 5500 VILP + paroni(t)...OULU...

T

tnurmine

Vieras
Vs: Hiirulan 5500 VILP + paroni(t)...OULU...

Erinomaista! ;D

Mutta toi edellinen testi, niin olisiko ollut nyt vaan ihan liian pieni aika tuo 2 tuntinen?
Uskoisin, että se 5500 kuitenkin pukkaisi ainakin sen 1,5kW pihalle vielä -15C lämpötilassakin.

V

Vieras

9.1 töistä tullessa laskin seuraavaa
klo 7.20---> 380 ja 942
klo 16.32 ---->394 ja 954, eli 14kWh ja 12kWh
--->aika n. 9h----> 1.55kW ja 1.33kW

yht. 2.88kW
eli tuolla pärjää siis keskikerros ja yläkerta n. -9 kelissä
eli kyllä kait siinä cooppia on jotain...
alkaa pikkuhiljaa ehkä löytyä tähän suorakiertoiseen lämmitysmuotoon oikeat säädöt kaikille osapuolille.

Ja joo onhan se aika lyhyt kellotus toi 2h eli palataan uusilla kylmillä asiaan.

V

Vieras

10.1.08 klo 8.23 kWh lukemat: 422 (vastus) ja 973 (ulti)
----------->
klo 15.00 427 ja 981
eli 5 ja 8 kWh, aikaa 6,5h

teho-->0,77kW ja 1,23kW = 2kW kelit 0+3

ulti poispäältä,

------->
klo 21.00 447 ja 981
aika 6 h , 20kWh eli 3,33kW
hyöty 1,33 kW ultin eduksi

eli koppi olisi tällä otannalla ja kelillä, (onko se nyt sitten 2.7 vai 1.7)
lasketaanko toi vastus mukaan tuossa ensimmäisessä jaksossa....aivot ei toimi enää konjakin :p jälkeen...

mutta kuitenkin tämän mukaan hieman pienempi kuin -9 asteessa

Sammypiru

Vakionaama

Näin minä laskisin:

Vastuksella lämmitettäessä kulutit 3,33kWh eli se on samalla lämmitystehon tarve.

Kun mukana oli myös pumppu, jolloin vastus teki tarpeesta 0,77kWh jää pumpun tekemäksi 2,56kWh. Pumppu teki tämän 2,56kWh 1,23kWh:lla jolloin COP on 2,08.

V

Vieras

Ok, näinhän se Sammypiru varmaanni onkin...

---->
Kertokaapas nyt viisaat;
Olen yrittänyt etsiä vastausta siihen kaasun lämpötilaan, ja en oikein ole kärryillä.
Juurikin äsken mittailin tuossa ja ulti lähti 45 asteisesta vedestä tekemään pyyntini mukaan 60 asteista.
Alkoi hetken perästä kiihdyttään ja saavuttikin täydet (?) teholukemat 1575W.
kaasun lämpötila alkoi hiljan nousta ja saavuttikin 52 astetta. Sen se on muistin omaavan mittarin mukaan saavuttanut aiemminkin.
Sittenpä se saavuttikin jo sulatuksen sattumoisin.
Olihan se kädelle kuumaa ja kivaa muutenkin... ;D
Mutta kun täällä on puhuttu 70 ja yli asteisesta kaasusta ???
Niin missä mättää, ja ilmastohan täällä on +1 nyt

J

JukkaS

Vieras

No vastaillaanpa nyt kun kerran vaadit... ;D

Mulla ei ole koskaan pumppu suostunut tekemään yli 50 asteista vettä, vaan sen ainoan kerran kun sitä yritin niin sammutteli itsensä juuri tuossa lämpötilassa. Tuolloin mulla oli lämpötila-anturi varaajan puolivälissä ja varaajan yläosassa veden lämpötila nousi tulistuksen ansiosta noin +60 asteeseen. Syytä tähän en sen kummemmin alkanut kaivelemaan, koska tuohon mun lattialämpösysteemiin riittää hyvin 35...40 asteinen vesi ja tässä lämpötilapyynnissä pumppu tuntuu käyvän paljon paremmalla hyötysuhteella (lue: ei käy koko ajan täysillä, pystyy tuottamaan tarvittavan lämmön matalilla osatehoilla). Saattoi hyvinkin pumpun suojaukset katkaista käynnin kun aineista oli vajausta ja kaasun lämpötila kompuran lähtöportilla pyrki nousemaan liian kuumaksi.... ???

Energiamittarin kytkennän yhteydessä mitattiin sähkärin kanssa noita ottotehoja pumpun käydessä täysillä, keli oli vähän pakkasen puolella ja ottoteho noin 1450 W. Mutta tehoa on mitattu vain tuon yhden ainoan kerran....

Kun mulla pumppu tuon 20 minsan puolitehokäynnin jälkeen nostaa kierrokset kunnolla ylös niin kaasu kuumenee +0 kelissä 73...75 asteeseen -10 asteen kelissä +55...+60 asteeseen ja -20 asteen pakkasellakin vielä noin +43...+45 asteeseen.

Mulle on siis lisätty kylmäainetta siten, että kokonaismäärä on noin 1380 g (mulla 5500E + kk-kierukka). Tässä on huomattava, että lisäyksen yhteydessä aineet otettiin ensin talteen ja punnittiin, jossa huomattiin, että koneessa oli tehtaan jäljiltä vajaatäyttö (ainetta tasan 1000 g). Eli, jos sulla ei ole vielä ainetta lisätty, saattaisi olla paikallaan ottaa kaikki talteen puntarille + tehdä uusi täyttö Ultin ohjeiden mukaisesti.

Tuo suuri ottoteho ja matala kaasun lämpötila taas sitten viittaisi ennemminkin liikatäyttöön.... Onko noita käyntipaineita mitattu koskaan kun kompura käy täysillä? Jos ainetta on liikaa myös paine nousee, kompura ottaa enemmän tehoa ja kaasun lämpötila jää matalaksi.... :(

-jukka s-

V

Vieras

Alensin muuten tässä pari päivää sitten käyttövesivaraajan lämpötilan 85--->65
Ja yllätys oli suuri kun tällähetkellä näyttäisi että menisi keskimäärin 15kWh vähemmän yössä!!!
En odottanut aivan noin isoa muutosta.....n.500,- vuosi :eek:

ja laitoinkin toiseen ketjuun, mutta ao linkissä on imeisesti vastaava pumppu ja katsokaapa ainemäärää;
http://goto.glocalnet.net/energisaken/Manual/luft%20vatten.pdf

V

Vieras

Tuli taas hienosti vastaus alle vrk ultilta kun kyselin suunnitelmia:
""""
Terve Ville
Meillä on palaveri ens viikolla asiasta, tehtaan kaverit kävi korjaamassa laitteita etelä Suomessa mutta eivät lähteneet
huoltamaan sinne pohjoisempaan.
Saimme tiedon mikä laitteita vaivaa joten kun saamme osat, niin lähetämme ne teille.
Kaasun lisäys voidaan hoitaa silloin samalla kertaa kun lähetämme osat ja asentaja tulee asentamaan ko osat ja kaasun.
"""""

ettäs varmaa tietoa.... ::)
osia ja asentajia, saapas nähdä mihin suuntaan asiat kiepsahtaa.
Kaippa ne mm. sieltä tnurmine:n talosta jotain viisastu :)

T

tnurmine

Vieras

mitä mitä?
Mutta eihän sun laitteessa ole ollut mitään vikaa? Ainoastaan tehonpuute,
ja siihenhän ei pitänyt olla mitään tehtävissä???
Ja eikös sulla ollut kylmäainetta enempi kuin minulla? Mulla 1320g. Miksi ne laittaisivat lisää,
kun tuo 1320 pitäisi olla oikea määrä?

Niin ja jos ne nyt tietää, mikä laitteita vaivaa, niin kysytkö Ville sitä, että saadaan mekin tietää, kun kerta olet nyt kirjeenvaihdossa.
Itse en ole saanut infoa Ultimatelta yli viikkoon.

V

Vieras

niin ei se minunkaan mielstä mikään ongelma ole se ainemäärä, tai no minun tietotaidon mukaan...
ja mulla on siis vakiomäärä ainetta, ja malli siis 5500.
Oliko se jotain 1050g ?
ja eikös tuo "vakiomääräkin" ole vaihdellut.
en tosiaan tiedä millä tietotaidolla ne arvailee siellä Porissa ja oliko niiltäkin unohtunu tulkki... :p

en tiedä olisiko liian optimistista odotella sieltä "osien" joukossa sitä TUAV :tä vai mikä se oli....
kun ainakin minun silmään tuntui hyvältä nuo jotkut asiasta kirjoitetut kommentit.

T

tnurmine

Vieras

Semmonen kutinahan tuossa postauksessa on, että nyt alkais lähteen kapillaarit mäkeen.
Meinaavatkohan laittaa taas kirjeitä tulemaan?

Mutta kysy Ville niiltä vielä!

V

Vieras

;D
Nyt tuli pohjat tälle talvelle, viimeisen vuorokauden energiankulutus 210 kWh, lämmityksen osuus n.165
pakkasta 20 astetta....
ultikin on hyrrännyt ohessa ja sen kulutus on 36kWh eli maksimi teholla vetää, kopista ei taida olla tietoakaan...siis 1 tai alle
jos mentäs tämmösellä kulutuksella aina niin sähkölasku olisi 450,- kk :D :D
laianpa oheen menossa olevan taulukon.

J

JukkaS

Vieras

Moro,
Hajosikohan tuo laite oikeasti eilen illalla...... ???

Kun pakkanen kiristyi noin -24 ja varaajan vesi pääsi liian kylmäksi, alkoi katkoa käyntiä ja lopulta sammutin koko toosan, kun alkoi tuntua turhalta rääkkäykseltä tuollaisessa pakkasessa. Huomasin aamulla, että ei ollut pohjan sulanapitovastus päällä lainkaan ja kone oli todella kylmä.....

Lauhtuisi nyt huomiseksi sen verran, että uskaltaisi kokeilla sitä uudelleen tulille. Pitää kuumentaa yöllä alavastuksella pyttyä sen verran, että kone saa kylmäkettä hiukan takaisinkin tuolta kierukasta.

Noista uusista osista: Eilen illalla kusti polki meille paketti kainalossa,laatikosta paljastui ihan uutukainen ulkoyksikön piirikortti ;D
Sellainen huomio uudesta osasta heti kärkeen, että suunnilleen samat komponentit löytyvät kuin vanhaltakin kortilta, mutta aika lailla eri järjestyksessä!!! Johtoliittimetkin (abikot) ovat pyörähtäneet eri asentoon ja osin eri kohtiin.

Ei siis ainakaan mulle tullut TUAV:tä, EEV:tä, TEV:tä tai vastaavia ihmevimpaimia, jatketaan kapillaarilinjalla ja seurataan sormet ristissä Extinin ja kumppaneiden modauksien onnistumista :p

Ensi viikolla varmaan taas asennellaan osia paikoilleen, kunhan nyt saisin heräteltyä ton vehkeen vkonlopun aikana taas henkiin....

-jukka s-

V

Vieras

Vai sellasta...
No lisää seurailua, tossa muutama jakso missä käy vastus ja ulti.

17.1.09 7.40 ja 16.40
675 ja 1152, 691 ja 1165; 16kWh ja 13kWh
---> 1,78kW ja 1,44kW = 3,22kW asteita -10

18.1.09 klo 6.50, 726 ja 1183, 35kWh ja 18kWh (eli sieltä eilisestä klo 16.40)
--->2,6kW ja 1,33kW =n 4kW asteita n -10

näyttäisi siis siltä että tehot heittelee aika kovasti kun käyttää molempia (siis vastuksen), ja balanssin löytäminen on vaikeaa.
Invertteristä ei hirvästi ole näköjään hyötyä (käy lähes aina 1,33kW teholla), ainakaan pakkasella.
Todella vaivalloista aina säädellä ja etsiä sopivaa kohtaa...välillä ok ja välillä ei....
Ts. olisiko parempi pitää kiinni koko peli alle -5 asteen?
tossa alemmassa jaksossa nostin vastuksilla lämmön ylemmäs ja myös ultin pyyntö ylemmäs; n. 50 ja 55
ylempi jakso; vastus n.45 ja ulti 50; siksi nosto kun ei tuottanut käyrän mukaista lämpöä talolle.

Sammypiru

Vakionaama

Jälleen oma pohdintani edellisen viestin "ylemmistä" luvuista::

-10°C:ssa lämmitystehon tarve Hiirulassa on ~4,81Kw.

Ville teki tästä vastuksilla 1,78kW ja loput 3,03kW tehtiin UltiMachinella, johon käytettiin sähköä tunnin aikana 1,44kWh.

Ultin COP = 2,1.
Koko laitteiston yhteenlaskettu COP -10 asteessa on 1,49.

En ota minkäänlaista vastuuta ylläolevien pohdintojen paikkansapitävyydestä.

edit: Villen lähtötiedoissa oli jotain häröilyä ja laskelmat menivät uusiksi, Ultin COP nousi yli kahteen. Lämmitystarve saatiin Villen vanhemmista viesteistä. Voi olla, että lämmitystarve on hieman suurempikin kun tuo 4,81kW.

V

Vieras

;D Heh, en minäkään ota omistani!
Oli nimittäin kirj. virhe eli kaksi sanaa oli väärinpäin; ulti ja vastus...korjattu
eli tais mennä uusiksi.
Mistä olit muuten tuon mun lämmitustehontarpeen -10 löytänyt?

Sammypiru

Vakionaama

Vastuuttomat pohdinnat jatkuvat, pohdintaa -10 asteessa, laskelmat aika karkeilla lukemilla laskettu:

-10 asteessa Ulti 5500E tekee 3kW:n teholla lämmitysenergiaa hyötysuhteella 2 eli kulutus 1,5kW/h.

Mun mökissä tehontarve -10 asteessa on 3,93kW, jolloin vastuksille jää tuotettavaa 0,93kW:n teholla.

Näillä lukemilla täällä nousisi kokonaishyöty -10 asteessa COP-lukemaan 1,62.

KokonaisCOP siis 1,62, öljykattilan COP mulla oli niinkin paljon kuin 0,65. Näillä lukemilla saan tuloksen, että öljy saisi olla litrahinnaltaan noin 40 senttiä, jotta sen käyttäminen olisi saman hintaista kuin Ultilla ja vastuksilla lämmittäminen -10 asteessa.

V

Vieras

Täälläkin tehtiin monen muun joukossa aloite: finland@kraftkultur.com suuntaan ja jos sieltä sopimus tulee niin nimi alle.
Olihan tuolla eroa nykyiseen hintaan n.600 ,-

Sulatuksen kellotin kanssa omasta ultimasiinasta; n.4 min naksauksesta naksaukseen, ja n.7 min kun putki tuntuu kädelle kuumalta.

V

Vieras

no niin ohessa tammikuu excelissä.
ja kulttuurisähkö tilattu.

1+1, aika turhaa pitää ultia päällä alle -5 asteen, ei riitä lämpö ja hyötysuhde n.1...
poislukien muutamaa poikkeusta kun se on toiminut juuri oikealla lämmöllä, mutta äärimmäisen hankalaa kokoajan säädellä noita vehkeitä.

J

juhapumppu

Vieras

No on kyllä aika kaukana tuo "hyötysuhde" 1 niistä ultin mainosten lupaamista noin 3:n arvoista..

Taitaa olla parempi vaan käyttää sähköistä lämmitystä ja polttaa puita pesässä sekä ostaa joku laadukas (ei-ulti) ILP kuten Mitsu tai Toshi. Niissä oli RM testin mukaan keskimääräinen COP oikeasti 3 ja vielä 20 asteen pakkasessa yli 2.

VILPeistä tulee muuten loppuvuodesta testi RM:ään. Odotan mielenkiinnolla tuloksia..

pökö

Kaivo jäässä

Sammypiru sanoi:
Vastuuttomat pohdinnat jatkuvat, pohdintaa -10 asteessa, laskelmat aika karkeilla lukemilla laskettu:

-10 asteessa Ulti 5500E tekee 3kW:n teholla lämmitysenergiaa hyötysuhteella 2 eli kulutus 1,5kW/h.

Mun mökissä tehontarve -10 asteessa on 3,93kW, jolloin vastuksille jää tuotettavaa 0,93kW:n teholla.

Näillä lukemilla täällä nousisi kokonaishyöty -10 asteessa COP-lukemaan 1,62.

KokonaisCOP siis 1,62, öljykattilan COP mulla oli niinkin paljon kuin 0,65. Näillä lukemilla saan tuloksen, että öljy saisi olla litrahinnaltaan noin 40 senttiä, jotta sen käyttäminen olisi saman hintaista kuin Ultilla ja vastuksilla lämmittäminen -10 asteessa.
miten olet tuon "mökkisi" tehontarpeen pystynyt määrittelemään?

Sammypiru

Vakionaama

Tehontarpeita on mittailtu sekunttikellolla sähkökattilan vieressä istuen. Mittailin vastusten käyntiaikaa muutman tunnin ajalta, joilloin lämpimän veden käyttö oli kielletty.

Sähkökattila = öljykattila, jossa vastukset.

T

tnurmine

Vieras

Ville sanoi:
osia ja asentajia, saapas nähdä mihin suuntaan asiat kiepsahtaa.

Oletko Ville mitään kuullut näistä "osista"?

V

Vieras

Ei mitään, yhtä hiljaista sillä rintamalla kuin metsässä ilman kuuntelijoita....

J

JukkaS

Vieras

Ville sanoi:
Ei mitään, yhtä hiljaista sillä rintamalla kuin metsässä ilman kuuntelijoita....

Jatkuukos Villellä hiljaisuus edelleen?

Rohkaisevana (?) väliaikatietona kerrottakoon, että toissa viikolla tuli uusi korttipaketti ulkoyksikköön ja viimeviikon torstaina saatiin se sitten asenneltua paikoilleen.

Lähti vaihdon jälkeen käyntiin laakista, ei katko eikä pätki, kestää katkaista virrat ohjauspaneelista ja osaa lähteä uudelleen käyntiin kun virran taas kytkee päälle, kestää pysähtyä itsekseen saavutettuaan lämpötilapyynnin ja lähtee taas mukisematta tulille kun lämpötila on laskenut varaajassa 4 astetta, sulattaa noin 5 min eikä katko virtaa sulatuksen yhteydessä

Ja edelleen.... toimittaa yksinään taloon lämpöä -10...-11 pakkasasteeseen saakka ennenkuin tarvitaan sähkövastusta tai uunia avuksi ;D

Ja mikä kaikkein mukavinta, mittauksien mukaan SÄÄSTÄÄ JOPA SÄHKÖÄ aiempiin kulutuksiin verrattuna !!!

-> aloitan jossain vaiheessa oman ketjun, jossa vedän hiukan yhteen (tai puolikahteen) näitä omia kokemuksia ja laittelen noita ennen - jälkeen -kulutustietoja kiinnostuneille....

Nyt näyttää siis hyvältä.... testailu jatkuu viikonlopun aikana....

-jukka s-

V

Vieras

Hiljaista on...
Mutta perskules, siellähän on tullunna tulosta, ja sattumalta itsekkin ihmettelin tuossa kuluvan kuun 1-5 päivien kulutusta joka oli alle 80kWh / päivä.
Joka on noin 20 % pienempi kuin sen kelin kulutus viime kuussa...
kai noilla vehkeillä on telepaattinen yhteys.... ;D
Tai sitten onnistui summassa vastuksen ja ultin pyynnin viritys synkrooniin. oisko ollu ulti 47 pyynti ja vastus n.43

No kerroppa heti kun tiedät, että oliko se vain pyhähenki vai jatkuvaa....

Kun minähän en oikeastaan tiedä miten tuo pätkii jos pätkii, kun en voi seurata muutenkuin paneelista ja senkään vieressä jaksa kokoajan olla.

T

tnurmine

Vieras

Ville sanoi:
Kun minähän en oikeastaan tiedä miten tuo pätkii jos pätkii, kun en voi seurata muutenkuin paneelista ja senkään vieressä jaksa kokoajan olla.

Kyllähän se äänestä kuulee jos laitos hiljenee, ja jos ei kuule, niin sulla on 100% pätkiminen menossa.
Ai miten niin ei jaksa olla paneelin ääressä... käy hakeen halpahallista sitten muutama mittari siihen lisäksi, niin kyllä sitten taas jaksaa ;D

Olen saanut omaa asiaani eteenpäin hieman Ultimaten kanssa ja sen verran on voinut lukea "rivien välistä", että
mitään "osia" ei kyllä Ultimaten suunnalta ole tulossa tähän myllyyn, joilla tehoa saataisiin parannettua.

En keksi muuta syytä tuohon Villen Ultilta saamaan kommenttiin kuin että joku päästi sammakon suustaan vahingossa. Ehkä jotain
oli suunnitteilla, mutta tajusivat, että homma saattaakin tulla liian kalliiksi...

V

Vieras

Täällä on tainnut löytyä paronin ja ultin rakkausuhde...eihän se aina eka treffeillä lämpö nouse... ;D

9.2 paroni n. 37 astetta? (täytyy vielä tuo tarkistaa, kun ei muista tarkkaan, paronin termarin nupissa on viiva oikeassa kohdassa. Hädässä vetäsin meisselillä kun hoksasin miten hyvin oli pelanut :D)
ja ulti pyynti 48, toimii hyvin
klo 7.12 664 (par) ja (ulti) 1680
klo 18.14 671 ja 1694
7kWh ja 14kWh aika: 11h ---> 0,64 kW !! ja 1,27kW keli -6
tehontarve näillä keleillä ehkä n. 3,5kW
3,5 - 0,64 =2,86 /1,27 = cop 2,25
eli siis kokonaicoppi! täytyy sanoa että olen tyytyväinen! näitä kelejä -1- (-10) on kuitenkin paljon.
On näköjään tarkka tuo lämpö tuolle vehkeelle.

J

juhapumppu

Vieras

Mielenkiintoista! Vaikuttais pelaavan suht hyvin sitten.
Tuo kämppäsi tehontarveluku saattaa silti aiheuttaa hieman heittoa tulokseen..
Oletko koittanut laskea lämmitystehon tarvetta ihan rakenteiden perusteella eli U arvojen?
Tai kääntäen mitä olet saanut/saat jos lasket mitä keskimääräistä U-arvoa nuo mittauksen merkitsevät?

Sammypiru

Vakionaama

Ville sanoi:
Täällä on tainnut löytyä paronin ja ultin rakkausuhde...eihän se aina eka treffeillä lämpö nouse... ;D

9.2 paroni n. 37 astetta? (täytyy vielä tuo tarkistaa, kun ei muista tarkkaan, paronin termarin nupissa on viiva oikeassa kohdassa. Hädässä vetäsin meisselillä kun hoksasin miten hyvin oli pelanut :D)
ja ulti pyynti 48, toimii hyvin
klo 7.12 664 (par) ja (ulti) 1680
klo 18.14 671 ja 1694
7kWh ja 14kWh aika: 11h ---> 0,64 kW !! ja 1,27kW keli -6
tehontarve näillä keleillä ehkä n. 3,5kW
3,5 - 0,64 =2,86 /1,27 = cop 2,25
eli siis kokonaicoppi! täytyy sanoa että olen tyytyväinen! näitä kelejä -1- (-10) on kuitenkin paljon.
On näköjään tarkka tuo lämpö tuolle vehkeelle.

Siis meinaatko että rakkaussuhde löytyi ihan ilman lisätarvikkeita?

Pitäskö munkin sitten taas koittaa, kun on jo muutaman viikon huilinu.

J

JukkaS

Vieras

Ville sanoi:
No kerroppa heti kun tiedät, että oliko se vain pyhähenki vai jatkuvaa....

No, kerronpa nyt kun on kokemusta kertynyt jo 3 viikon ajalta....

Toimii edelleen ja hyvin toimiikin!

Viime viikon kovilla pakkasilla (ma ja ke aamuna pakkasta -27 ja ti aamuna -26 astetta) osasi sammuttaa itsensä kun pakkanen laski -24,5 asteen alapuolelle, mutta kun päivän mitaan lauhtui niin lähti taas käyntiin. Nyt -5 asteen keleillä ajellaan pelkästään pumpulla ;D

Suunnittelen tässä vakavasti 3-v. kulutusmittarin hankintaa tuohon sähkövastuksille, pääsisi lopultakin jyvälle tämän ultimasiinan todellisesta COPista.... ja myös siitä, onko mun torppani todella energiapihi vai onko pumpun COP lähempänä kakkosta vai kolmosta ???

-jukka s-

V

Vieras

No kuules jukkas, oisko sulla tuttuja missään energia/sähköyhtiössä?
Nimittäin niistä vois saada "tiskinalta" ilman tai kahvilla "oikeita" mittareita.
niin mulle kävi...
Mullaki pätkäsi poikki ku pakkasta liikaa ja käynnisty kyllä ihan ok taas päivällä.

Juhapumppu: ei jaksanna laskeskella noita U/K arvoja, tuli tuossa pari vuotta sitten, ku mietti remppahommia, niin jo muutaman seinän kohdalla savusi laskukone, että ei jaksa..... ;D

Ei tähän tosiaan mitään lisätarvikkeita/vaihto-osia ole laitettu.

kuka se osaisi selittää maallikolle tuon kylmäaineen/pumpun ominaisuudet tietyissä lämpötiloissa, eli siis ajan takaa tuota nyt löytynyttä lämpötila-aluetta, vastuksen ja ultin kanssa. Kun siis toimii mielestäni hyvin.?

V

Vieras

Nonnii...
Siinä on nyt tämän vuoden kaksi ensimmäistä kuukautta, laiskuutta tullut ja jäänyt hieman vajaaksi tuo tämän kuun osalta.
Ja kun se näillä keleillä (0-(-7)) pelannut yllättävän hyvin niin ei jaksanu hirveesti seurata.

V

Vieras

kulutus, kWh
päivä yö yht. ulti yht.lämmitys muu sähkö

1963 1409 3372 817 2301,35 1070,65
45,45 108,77 26,35 ka 34,54
(ka) (ka) (ka)

Mika_Oulu

Ihminen se on insinöörikin...

Ville sanoi:
kulutus, kWh
päivä yö yht. ulti yht.lämmitys muu sähkö

1963 1409 3372 817 2301,35 1070,65
45,45 108,77 26,35 ka 34,54
(ka) (ka) (ka)

Ville, on ko sulla nuo keskiarvot ihan kohallaan? ;)

V

Vieras

No äläs nyt takerru pikkuseikkoihin...:)
joo loppu illalla läppäristä akku ja itseltä virta eli nyt pitäis olla aika kohillaan.
On muuten hankala muokata tuohon noita kohilleen ku kopioi excelistä...

Siinä on sitten maaliskuu, itellä tullu tosiaan huonsoti piettyä päivittäin seurantaa.
Sen johdosta en laittanut kuin nuo lukemat.
Mielestäni pelannut moitteetta, vieläku raskis pitää vaikka 2 viikkoa pelkällä vastuksella, sais hyvää vertailua. ( vaan ku on niin pihi ! ;D )

V

Vieras

Kesä mennyt pikkuhiljaa...Ultia ei käytelty.
Noin viikko siten käyntiin ja ultille pyyntiin 45 astetta veteen, käynnisty mutta sama aaltoviiva tuli paneeliin mistä kyselinkin joskus.
Mutta ei tietoa mikä se on ja ei vaikuttanut toimintaan, sen verran otti silmään, etä käytin nollilla ja sain sen pois.

Nyt toimii laite tarkkaan ottaen 2,1 hyötysuhteella, voisi toimia paremmin jos säätäisin vastuksen siihen pariksi.
Eli siis mielestäni Ulti "kyykkää" liikaa kun tekee sulatus-sekvenssin.
Jos leikitään matematiikalla; ulti olisi päällä vain syys-lokakuun, säästäisi se sähkön kustannuksia 75,- /kk -> 150,-/ 2kk
Menisi siinä 10 vuotta että ulti olisi tienattu takaisin. ;D

Ehkä säästöä tulee muinakin kuukausinakin...ja kuolletusaika pienenee...ja tulleehan sitä ;)

Back
Ylös Bottom