Hitachi SX ilmansuodatus

M

MJK_1

Vieras
Nyt tuon käyttöoppaan kannesta kanteen lukeneena sanoisin, että yllättävän "huoltovapaalta" vaikuttaa tämä laite. Suodatinverkkojen ja pölynkeräimien puhtautta käsketään pitää silmällä, mutta itse pölykeräyssäiliön pesuväliksi on arvioitu 2 vuotta, olosuhteista riippuen. Tämän yhteydessä lienee viimeistään syytä putstata myös sähköinen pölysieppari ja em. keräimet. Lisäksi löytyy hometta tappava wasabi-kapseli, jonka kerrotaan heikkenevän kymmenessä vuodessa vaihtokuntoon (en tiedä, sopiiko tämän jälkeen vielä sushin päälle..) ;)

Siis ainakin ohjeen perusteella on miltei "osta ja unohda" -tyyppinen kone. Olin varautunut kiipeämään säännöllisesti sisäyksikköä puhdistelemaan. Saa nähdä, pitääkö ohjeen arvio paikkansa.

F

felon

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Hitachi SX ilmansuodatus

Hienosti on Hitachi 18sx8 pelittänyt. Talvi oli kova silti ei moitteen sijaa. Pumppu on kyllä yksi hiljaisimmista ainoastaan suodattimien harjaus ääni on sellainen minkä saattaa huomata,mutta eipähän tarvi olla kansi auki parin viikon välein niinkuin muissa! Tekee yllättävän raikasta ilmaa ja pienentää sähkölaskua todella tuntuvasti. Kokemukseni on aikaisemmasta mitsun fd 25 edellisessä asunnossa sekin on asiallinen, mutta en kyllä vaihtais Hitachia enään millään pois. Ei voi kun suositella lämpöisesti :)

J

Jape

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Meillä tuo Hitachi on tohissut viimevuoden joulukuulta lähtien. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta parin jutun vuoksi aion heti kuin kerkeän olla yhteydessä myyjään...

1. Sisäyksikön ääni. Kyllä, oli alkuvaiheessa hiljainen, eikä kuulunut kuin hiljaista suhinaa joka peittyi muiden laitteiden äänten alle. Jossain vaiheessa ääni muuttui häiritseväksi surinaksi joka on etenkin isommilla puhallusnopeuksilla selkeimmin asunnossa kuuluva ääni ja todella häiritsevä.

2. Automaattinen puhdistus. Jossain vaiheessa viime talvena kun laite oli hurissut vasta kuukauden-pari tarkastin pölyastian, johon oli ehtinyt kertyä pienehkö pölypallero. Jokin aika sitten kiinnitin puhdistustoiminnon aikana huomiota voimakkaaseen rutinaan, jossain tietyissä kohdissa harjan etenemistä. Kyllähän tuosta puhdistuksesta aiemminkin on ääniä kuulunut, muistuttaa kovasti mustesuihkutulostimesta kuuluvia ääniä, btw. Tuo rutina kuulosti enemmän siltä, kuin harja ottaisi kiinni johonkin ja menee väkisellä siitä läpi ??? Aloin tutkia sisäyksikköä tarkemmin, ja huomasin että heti puhdistuksen jälkeen ylemmät suodattimet olivat erittäin pölyiset. Etusuodattimet olivat puhtaat, mutta lämmönvaihdin oli erittäin pölyinen. Pölyastiassa ei ollut lainkaan pölyä, vaikka siihen ei ole koskettu tuon ensimmäisen kurkistuksen jälkeen. Samoin huomasin, että rullat, joiden pitäisi puhdistaa pöly harjoista pölyastiaan, eivät pyörineet kun harjat tulivat niiden kohdalle...

Rutina luultavasti johtui siitä, että yläpuolen puhdistusharjan suoja oli jostain syystä ponnahtanut hieman auki. Samoin itse harja oli etureunastaan noussut irti, joten osui yläsuodattimiin ainoastaan suodattimen takaosasta. Asensin harjan paikoilleen ja imuroin suodattimet. Lisäksi puhdistin lämmönvaihtajan imurin sekä hammasharjan kanssa. Hammaslankaa en käyttänyt ;D Tänään kuulee, loppuiko rutina..

Hyvin tuo on kuitenkin päätehtävänsä hoitanut..

RAFU

Vakionaama

Eilen tuli puhdistettua vanhempi 18SX8 ensimmäisen kerran 8 kuukauden käytön jälkeen. Pölykulhossa ei taaskaan ollut juuri mitään. Edessä ja ylhäällä olevat verkkosuodattimet olivat vain hyvin vähän pölyisiä ja sain helposti puhdistettua imuroimalla keittiön pöydällä paperin päällä. Arvioisin, että maks 10% pinta-alasta oli pölyn peittämää. Ilman kulkemiselle ei mielestäni mitään merkittävää estettä. Kennostossa oli myös pieni määrä pieniä pölyhiukkasia, jotka sain puhdistettua pölynimurilla ainakin etupuolelta. Ylhäällä on katto niin lähellä, että imurin suulake ei oikein mahtunut sinne. Ensi kerralla taidan puhaltaa kennoston puhtaaksi paineilmalla.

Tuli sitten tänään koettua kosteuden kondensoituminen sisäyksikössä niin, että hetken alkoi tippua vettä yhteensä noin puoli desiltraa lattialle sisäyksikön alle. Syynä oli ilmeisesti neljän hengen monen tunnin saunominen ja samanaikainen liian voimakas jäähdyttäminen (jälkeenpäin mittasin +2 ast C jäähdytetyssä ilmassa). Samaan aikaa ulkolämpötila oli 14 ast C ja ilman kosteus 97%, LTO ilmanvaihto oli lisäksi täysillä kierroksilla. Ratkaisevaa oli varmaan ulkoilman korkea kosteus ja lämpötila. Ei tällaista ole ennen tapahtunut. Tämä on nyt sitten huomioitava pitkin syksyä saunottaessa jos säät sattuvat jatkumaan samanlaisina.

F

felon

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kokkare sanoi:
Ei ole auennut tämä ilmalaadun monitorointi toiminto pitäiskö laittaa päälle vai pois,muuten alkaa olla käyttö kondiksessa meni vaan muutama päivä että sai säädettyä mieleisen ilmankierron asuntoon vaaka ja pysty ilmaohjaimilla.Hienosti pelittää ja hyvin toimii alakerrassa lämmintä olohuoneessa 22,5 ja makarissa 21,5 24 pyynnillä eikä ole muita lämpöjä päällä.
Itse olen välillä pitänyt satunnaisesti plasmaa ja ionisointia päällä samalla ,kun iskee siivous vimma. Ionisoinnin toiminnan alkaminen vaan voi kestää jonkin aikaa ,ennenkuin se alkaa sumuttamaan kosteutta ilmaan. Koska se kerää kosteutta säiliöön ensin. Toi raikastaa kyllä kunnolla huoneilmaa ihan tuntuvasti. Ilmanlaadun monitorointia en ole käyttänyt pahemmin, voihan siitä tietysti joku tykätäkkin. Vaatis vähän enempi käyttöä ,että viitsisin neuvoa tuossa koska tuossa on 7 eri tasoakin. Homeenmonitorointia olen joskus testaillut lämpöisellä ja kostealla.

jarip

Vakionaama

RAFU sanoi:
Eilen tuli puhdistettua vanhempi 18SX8 ensimmäisen kerran 8 kuukauden käytön jälkeen. Pölykulhossa ei taaskaan ollut juuri mitään. Edessä ja ylhäällä olevat verkkosuodattimet olivat vain hyvin vähän pölyisiä ja sain helposti puhdistettua imuroimalla keittiön pöydällä paperin päällä. Arvioisin, että maks 10% pinta-alasta oli pölyn peittämää. Ilman kulkemiselle ei mielestäni mitään merkittävää estettä. Kennostossa oli myös pieni määrä pieniä pölyhiukkasia, jotka sain puhdistettua pölynimurilla ainakin etupuolelta. Ylhäällä on katto niin lähellä, että imurin suulake ei oikein mahtunut sinne. Ensi kerralla taidan puhaltaa kennoston puhtaaksi paineilmalla..
Nytpä ihmetyttää tuommoinen puhdistustulos. Jos siinä kulhossa on 8 kk päästä vain hiukkasen tavaraa, niin pöly on joko kennossa tai puhallettu takaisin kiertoon. Omassa pumpussa on semmoinen päivittäinen imuripuhdistus ja sen putken päästä tulee melkoinen määrä pölyä. Senkin jälkeen olen putsannut suodattimet muutaman kerran vuodessa ja kyllä sitä pölyä niissä on ihan kiitettävästi.

Jos pölyä todellakin kertyy noin vähän, niin sitä ei silloin varmaan kerry pinnoillekaan? Pumppuhan kierrättää huoneilman kertaalleen alle tunnissa, joten jos suotimissa tai kulhossa ei ole pölyä, niin ei sitä ole muuallakaan talossa. Siis on vain kolme mahdollisuutta, joko talo on putipuhdas pölystä tai pumpun puhdistin ei puhdista oikeastaan mitään. Tai se kolmas, pumppua käytetään niin vähän, ettei sinne kerry tavaraa. Paljonko nuo on ottaneet verkosta sähköä käytön aikana?

F

felon

Vieras

En tiedä rafun käytöstä ,mutta itse olen pikku hiljaa tullut siihen tulokseen ,että n.1 vuosi olisi sopiva puhdistus väli meillä SX:llä. Eli se olisi jäähdytys kauden jälkeen jolloin voi varmistua ,ettei laitteeseen jää kosteutta muhimaan ja on varmasti puhdas silloin ,kun aletaan lämmittämään kohti talvea. Toinen hyvähän voisi olla vaikkapa lämmitys ja jäähdytys kauden jälkeen eli 2 kertaa vuodessa mikäli tykkää välttämättä noita hinkkailla. Voihan ja kannattaa sitä tietenkin joskus kurkata pikkusen. En näe itsellä ainakaan mitään syytä miksi putsaisin tuon useammin. Itsellä pölykulhossa oli pohjalla jonkin verran ikään kuin puristettua pölymassaa. Kennoissa pikkusen jossain kohtaa pöly hiukkasia.Suodattimessa laitteen ylä osassa oli pölyä pikkuisen ,mutta ei mitään merkittävää enkä usko sen vaikuttavan laitteen toimintaan mitenkään heikentävästi. Onhan tietysti käyttäjiä ja huoneistojakin pölynsuhteen erilaisia. Toisissa tulee pölyä enempi ,kuin toisessa. Itse ainakin tallissa joudun putsaamaan n.kahden viikon välein suodattimet. Ne on silloin toisinaan todella pölyiset. Tosin onhan talli olosuhteet pölyisemmät ,kuin talon sisätilat ja laite tallissa on normaali ,manuaalipuhdistettava malli.

H

hype

Vieras

En tiedä muista pumpuista, mut omassa daikinissa tulee puhdistusilmoitus clean filter 340h tai clean streamer 1800h. Tosin itsellä menee vähän pidemmäksi, toi puhdistaminen. Riippuu kämppien pölyisyydestä kaiketi?

F

felon

Vieras

hype sanoi:
En tiedä muista pumpuista, mut omassa daikinissa tulee puhdistusilmoitus clean filter 340h tai clean streamer 1800h. Tosin itsellä menee vähän pidemmäksi, toi puhdistaminen. Riippuu kämppien pölyisyydestä kaiketi?
Hitachi ilmoittaa laitteen puhdistus väliksi n. 2 vuotta. Tuohan harjaa suodattimet itse n.kerran päivässä tai useammin mikäli on tarvetta. Voihan noi harjata itsekkin kaukosäätimellä nappia painaen.Kämppähän tuohon vaikuttaa myös, olihan täällä ekisilläkin melko harva tahti fd mitsulla noissa puhdistuksissa. Itsellä ,kun oli fd mitsu aikaisemmassa luukussa niin kyllä noita suodattimia sai putsata vähintään 3 viikon välein mikäli meinasi ne puhtaana jollain lailla pitää.

edit:parashan on aina ,kun suodattimet putsattaisiin joka päivä niin silloin laite ei pääse pölyyntymään ja paskottumaan myös hyötysuhteet on silloin kohdallaan. Näinhän SX sen tekee! ;)

jarip

Vakionaama

Kyllähän Panakin putsaa päivittäin ja pitää ne suotimet kohtuu siisteinä. Suotimia ei periaatteessa tarvitsisi putsailla käsin ollenkaan, mutta käytäntö on osittanut, että moska alkaa kasautumaan tiettyihin paikkoihin, eikä imuri saa niitä pois. Kun sitä pölyä menee pumppuun merkistä ja mallista riippumatta suht saman verran, niin tuo pieni kasa astian pohjalla kuulostaa uskomattomalta. Jos se putsari oikeasti putsaisi suotimet tai huoneilmaa, sitä pitäisi olla useita desejä. Miten iso suodattimen silmäkoko on? Oravasuodin?

Sitten uskon että pölyä ei kerry, jos sitä ei löydy muualtakaan huushollista.

RAFU

Vakionaama

jarip sanoi:
Nytpä ihmetyttää tuommoinen puhdistustulos. Jos siinä kulhossa on 8 kk päästä vain hiukkasen tavaraa, niin pöly on joko kennossa tai puhallettu takaisin kiertoon. Omassa pumpussa on semmoinen päivittäinen imuripuhdistus ja sen putken päästä tulee melkoinen määrä pölyä. Senkin jälkeen olen putsannut suodattimet muutaman kerran vuodessa ja kyllä sitä pölyä niissä on ihan kiitettävästi.

Jos pölyä todellakin kertyy noin vähän, niin sitä ei silloin varmaan kerry pinnoillekaan? Pumppuhan kierrättää huoneilman kertaalleen alle tunnissa, joten jos suotimissa tai kulhossa ei ole pölyä, niin ei sitä ole muuallakaan talossa. Siis on vain kolme mahdollisuutta, joko talo on putipuhdas pölystä tai pumpun puhdistin ei puhdista oikeastaan mitään. Tai se kolmas, pumppua käytetään niin vähän, ettei sinne kerry tavaraa. Paljonko nuo on ottaneet verkosta sähköä käytön aikana?

Asialle löytyy tietenkin hyvältä tuntuva selitys. Talossamme on nimittäin koneellinen ilmanvaihto (Valmet Kotilämpö) talteenotolla ja erittäin tehokkaalla jälkeenpäin mittatilaustyönä tehty ilmasuodatin. Taitaa olla melkein HEPA tasoa. Koirankarvoja tietenkin löytyy, mutta eivät ne leijaile katossa. Ne häviävät imuroimalla. Ilmakanavatkin putsattiin vähän yli vuosi sitten alan yrityksen toimesta. Pölyt on siis vähissä meillä näistä syistä. :D

F

felon

Vieras

jarip sanoi:
Kyllähän Panakin putsaa päivittäin ja pitää ne suotimet kohtuu siisteinä. Suotimia ei periaatteessa tarvitsisi putsailla käsin ollenkaan, mutta käytäntö on osittanut, että moska alkaa kasautumaan tiettyihin paikkoihin, eikä imuri saa niitä pois. Kun sitä pölyä menee pumppuun merkistä ja mallista riippumatta suht saman verran, niin tuo pieni kasa astian pohjalla kuulostaa uskomattomalta. Jos se putsari oikeasti putsaisi suotimet tai huoneilmaa, sitä pitäisi olla useita desejä. Miten iso suodattimen silmäkoko on? Oravasuodin?

Sitten uskon että pölyä ei kerry, jos sitä ei löydy muualtakaan huushollista.
Voisin hyvin kuvitella ,että minulla oli ainakin helposti 10 kerran pölyt puristettuna tuolla kupissa viimeksi. Otappa suodattimet vaikkapa (3 viikon sykli) manuaali koneesta irti harjaa ne johonkin kulhoon katso kertymä ja purista noi yhteen. Aika pieni kasa kaiken kaikkiaan kuitenkin tulee. Sitten kerrot tuon vaikkapa 10 niin sanoisin ,että tuon verran hyvinkin voin kuvitella minulla olleen pölyä kupissa puristettuna. Olin noin puolivuotta aiemmin kurkannut suodattimien puhtauden ja tyhjännyt pölykupin uteliaisuuttani.

jarip

Vakionaama

RAFU sanoi:
Asialle löytyy tietenkin hyvältä tuntuva selitys. Talossamme on nimittäin koneellinen ilmanvaihto (Valmet Kotilämpö) talteenotolla ja erittäin tehokkaalla jälkeenpäin mittatilaustyönä tehty ilmasuodatin. Taitaa olla melkein HEPA tasoa. Koirankarvoja tietenkin löytyy, mutta eivät ne leijaile katossa. Ne häviävät imuroimalla. Ilmakanavatkin putsattiin vähän yli vuosi sitten alan yrityksen toimesta. Pölyt on siis vähissä meillä näistä syistä. :D
Asunnon huonepölystä vain pieni osa tulee ulkoa tai ilmavaihdon kautta. Käytännössä kaikki pinnoilla ja pumpun suodattimessa oleva pöly on asukkaiden tuotosta. Myös omassa ilmanvaihtolaitteessa on kovasti suodattimia ja allergiasuodin viimeisenä. Silti poistopuolen suodatin on eniten likainen putsattaessa. Tosin täällä meillä on todella puhdas ulkoilma, kun pihapuissakin kasvaa naavaa.

Kun se putsari on noinkin hyvä, niin voisiko vaikka felon tehdä piruuttaan pikku testin. Aja pumppua ilman putsaria pari viikkoa ja vilkaise suotimet. Luonnollisesti suotimet on hyvä vilkaista ennen testiäkin. Jos tulos on saman näköinen kuin sillä aiemmalla mitsulla, niin putsari todellakin toimii. Ota vaikka kuva puhtaasta ja sotkuisesta suodattimesta. Sitten voisi tietysti ajaa ne manuaaliputsauksella läpi ja katsoa miten hyvin se hoitaa jo hieman sotkuisemmankin suotimen.

RAFU

Vakionaama

jarip, voinhan minäkin valaista "puhtaan" ulko- ja sisäilmaston etuja. Tuo ilmalämmityksen suodatin (eroitus >50% 1 µm hiukkasista) on kerännyt keskimäärin 16 grammaa pölyä vuodessa. Tämä koske sekä ILP aikaa että sitä edeltävää aikaa. Suodatin on ollut käytössä kaksi vuotta ja olen punninnut tarkalla keittiövaalla suodattimen painon ja merkinnyt muistiin kerran vuodessa. Vuoden käytön jälkeen olen imuroinut pois pölyt suodattimesta (F-Suodin, Loimaa). Ymmärrän varsin hyvin, että Hitachi ei likaannu näissä olosuhteissa. Ei minulla ainakaan tarvitse tehdä muita testejä tämän asian tiimoilta. Ei ole ihme jos allergiat rehottavat kun ILPitkin tukkeentuvat toisilla kahdessa viikossa. ;)

Espejot

Hyperaktiivi

RAFU sanoi:
Ei minulla ainakaan tarvitse tehdä muita testejä tämän asian tiimoilta. Ei ole ihme jos allergiat rehottavat kun ILPitkin tukkeentuvat toisilla kahdessa viikossa. ;)

Niin, jos luulo on korvannut tiedon kerran niin mikä ettei toisen ja kolmannenkin.

"...jopa puolet suomalaisista kärsii joskus allergisista oireista. Yksi selvä syntipukki on liian puhdas ympäristö, jonka vuoksi reagoimme herkemmin vaarattomille allergeeneille, kuten siite- ja eläinpölylle.

jarip

Vakionaama

Tuskinpa tuo pumpun tai edes ilmanvaihdon suodattimiin kertyvä pöly kovinkaan paljon painaa. Jos se olisi ihan tukossa, sen paino voisi nousta kymmenissä grammoissa. Eikös rafun kannattaisi nimenomaan testatakin, niin näkisi kuinka hyvin se ilmalämmityksen suodatin pelaa. Jos pumpun suodattimeen ei tule mitään, ilma on todella puhdasta. Toisaalta se ei kerro paljon mitään itse pumpun putsarista.

Itse olen ollut huomaavinani, että ilmanvaihdon poistosuodatin on puhtaampi nykyään kuin ennen pumppua. Onhan se oikeastaan ihan selvä asiakin. Semmoista näkyvää pölyä ei juurikaan leijaile ilmassa.

RAFU

Vakionaama

jarip sanoi:
Eikös rafun kannattaisi nimenomaan testatakin, niin näkisi kuinka hyvin se ilmalämmityksen suodatin pelaa. Jos pumpun suodattimeen ei tule mitään, ilma on todella puhdasta.

En halua väitellä Hitachin suodatustehosta, koska ostin ne lähinnä lämmityskustannusten alentamiseksi. Tehköön joku toinen kyseiset testit jos on pölynimuriksi hankkinut. Tämä ilman puhtaus on meillä kuitenkin hoidettu muulla tavalla. Ionisaattori liittyy tietenkin sisäilmaston laatuun ja on hyvä plussa Hitachille. Jos nämä asiat ovat Espejot mielestä luuloa tai tietoa, se on minulle aivan sama.

Espejot

Hyperaktiivi

RAFU sanoi:
Jos nämä asiat ovat Espejot mielestä luuloa tai tietoa, se on minulle aivan sama.

Joo, ei mua häiritse muiden luuleminen - Mulderin sanoin "The Truth Is Out There".

jarip

Vakionaama

RAFU sanoi:
En halua väitellä Hitachin suodatustehosta, koska ostin ne lähinnä lämmityskustannusten alentamiseksi. Tehköön joku toinen kyseiset testit jos on pölynimuriksi hankkinut. Tämä ilman puhtaus on meillä kuitenkin hoidettu muulla tavalla. Ionisaattori liittyy tietenkin sisäilmaston laatuun ja on hyvä plussa Hitachille. Jos nämä asiat ovat Espejot mielestä luuloa tai tietoa, se on minulle aivan sama.
En minäkään väitellä halua, mutta ihmetyttää väitteet ettei pumpun suodattimiin muka kerry pölyä. Vaikka talon ilmanvaihdossa olisi kuinka hyvät suodattimet tahansa, niin ihmisten toimien aiheuttamaa pölyä se ei vähennä. Se sitten kertyy jonnekkin ja pumppu (käytössä oleva) imaisee siitä suuren osan valtavien ilmamäärien takia. Loput sitten kertyy pinnoille ja talon ilmanvaihdon poistoon. Toki valtaosa poistuu kuitenkin siivotessa, mutta ne onkin jo laskeutuneet pinnoille eivätkä enää juurikaan liiku.

Varmaan jokainen valveutunut pumpunkäyttäjä on havainnut näiden suotimien varsin nopean sotkeutumisen ja monet ovat joutuneet putsimaan kennonkin ajoittain. Väitän että mikäli suodattimet eivät sotkeudu ja näissä putsarikoneissa ei muodostu jätöstä, itse suodatin on oravamallia. Siis siihen ei paljonkaan tartu kun ei suodata. Kysymys siis ei ole itse putsausominaisuudesta vaan suodattimen tehosta. Sen vuoksi ehdotin tuota testiä, kuinka sotkuiset suodattimet on ilman putsaria. Ainakin felonilla oli runsaasti kokemusta suotimien putsauksesta, joten olisi hyvä paikka ylistää vekotinta entisestään.

Minua kiinnostaa asia myös sen takia, että omassa Panassa on myös automaattiputsaus, mutta imuritekniikalla. Suotimia se ei ihan kokonaan näköjään kykene pitämään puhtaana ja joskus pitää putsata ihan käsin. Toisaalta kohta neljän vuoden hevikäytön jäljiltä itse kennot näyttävät varsin puhtailta. Tämä lienee kuitenkin koko homman tärkein asia, siis kunnon suodattimet joihin tarttuukin jotakin. Sinänsä puhtaat ja "huolettomat" suodattimet saattavat olla lopulta huono asia, jos töhnä kertyy kennoon.

F

felon

Vieras

jarip sanoi:
En minäkään väitellä halua, mutta ihmetyttää väitteet ettei pumpun suodattimiin muka kerry pölyä. Vaikka talon ilmanvaihdossa olisi kuinka hyvät suodattimet tahansa, niin ihmisten toimien aiheuttamaa pölyä se ei vähennä. Se sitten kertyy jonnekkin ja pumppu (käytössä oleva) imaisee siitä suuren osan valtavien ilmamäärien takia. Loput sitten kertyy pinnoille ja talon ilmanvaihdon poistoon. Toki valtaosa poistuu kuitenkin siivotessa, mutta ne onkin jo laskeutuneet pinnoille eivätkä enää juurikaan liiku.

Varmaan jokainen valveutunut pumpunkäyttäjä on havainnut näiden suotimien varsin nopean sotkeutumisen ja monet ovat joutuneet putsimaan kennonkin ajoittain. Väitän että mikäli suodattimet eivät sotkeudu ja näissä putsarikoneissa ei muodostu jätöstä, itse suodatin on oravamallia. Siis siihen ei paljonkaan tartu kun ei suodata. Kysymys siis ei ole itse putsausominaisuudesta vaan suodattimen tehosta. Sen vuoksi ehdotin tuota testiä, kuinka sotkuiset suodattimet on ilman putsaria. Ainakin felonilla oli runsaasti kokemusta suotimien putsauksesta, joten olisi hyvä paikka ylistää vekotinta entisestään.

Minua kiinnostaa asia myös sen takia, että omassa Panassa on myös automaattiputsaus, mutta imuritekniikalla. Suotimia se ei ihan kokonaan näköjään kykene pitämään puhtaana ja joskus pitää putsata ihan käsin. Toisaalta kohta neljän vuoden hevikäytön jäljiltä itse kennot näyttävät varsin puhtailta. Tämä lienee kuitenkin koko homman tärkein asia, siis kunnon suodattimet joihin tarttuukin jotakin. Sinänsä puhtaat ja "huolettomat" suodattimet saattavat olla lopulta huono asia, jos töhnä kertyy kennoon.
Minuakin ihmetytti ,että se toimii! Nähty on niin eikä tarvitse käsikopelolla putsailla joka 3 viikko! Kennot ok!
Näin siis Hitachi sx. Myös puhallin on puhdas tosin sehän on hopeaionisoitu joten siihen ei p....aa pitäisi tarttuakkaan. Voin iloksesi testata tuota suodatin puhdistusta siten ,että otin automaatti harjauksen pois toiminnasta. Ja tsekkaan missä vaiheessa alkaa suodattimissa olemaan pölyä. Vai tuleeko niihin ollenkaan sitä missään vaiheessa.

Espejot

Hyperaktiivi

felon sanoi:
Ja tsekkaan missä vaiheessa alkaa suodattimissa olemaan pölyä. Vai tuleeko niihin ollenkaan sitä missään vaiheessa.

paras olis pölyyntyä tai muuten se itsepuhdistus ei toimi ;D

F

felon

Vieras

felon sanoi:
Minuakin ihmetytti ,että se toimii! Nähty on niin eikä tarvitse käsikopelolla putsailla joka 3 viikko! Kennot ok!
Näin siis Hitachi sx. Myös puhallin on puhdas tosin sehän on hopeaionisoitu joten siihen ei p....aa pitäisi tarttuakkaan. Voin iloksesi testata tuota suodatin puhdistusta siten ,että otin automaatti harjauksen pois toiminnasta. Ja tsekkaan missä vaiheessa alkaa suodattimissa olemaan pölyä. Vai tuleeko niihin ollenkaan sitä missään vaiheessa.
No niin nyt tuli sitten putsattua noi rosterisuodattimet ,kun oli päässyt pölyyntyyn jonkin verran ei vielä pahasti ,mutta selkeästi pölyä noissa kuitenkin jo oli. Automaattiputsaus on ollut kokeeksi pois päältä. Yläpuolella oli vähän runsaammin pölyä ,kun pystyosassa. Laite oli ihan ok sisäpuolelta. Nyt laitan automaatin taas päälle ,niin ei tarvitse huolehtia puhdistus hommista! :) /party7

jarip

Vakionaama

felon sanoi:
No niin nyt tuli sitten putsattua noi rosterisuodattimet ,kun oli päässyt pölyyntyyn jonkin verran ei vielä pahasti ,mutta selkeästi pölyä noissa kuitenkin jo oli. Automaattiputsaus on ollut kokeeksi pois päältä. Yläpuolella oli vähän runsaammin pölyä ,kun pystyosassa. Laite oli ihan ok sisäpuolelta. Nyt laitan automaatin taas päälle ,niin ei tarvitse huolehtia puhdistus hommista! :) /party7
Oliko se pöly semmoista hienohkoa hötyä suotimen pinnassa? Millä menetelmällä se putsari toimii? Itse en ole oikein tyytyväinen tuohon Panan imuriin, kun on kovin isoääninen ja keskeyttää pumpun pitkäksi aikaa operaation ajaksi. Tyhmintä siinä on tuo täsmällisyys ja saattaa sattua vaikka sulatuksen kohdalle. Toimiiko Hitachin putsaus "lennosta" pumpun lämmittäessä ja miten sen ajoitus on toteutettu?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Erotettiin nämä Hitachin ilmanpuhdistuskeskustelu omaksi aloitukseksi täältä /janti
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=7622.0

F

felon

Vieras

jarip sanoi:
Oliko se pöly semmoista hienohkoa hötyä suotimen pinnassa? Millä menetelmällä se putsari toimii? Itse en ole oikein tyytyväinen tuohon Panan imuriin, kun on kovin isoääninen ja keskeyttää pumpun pitkäksi aikaa operaation ajaksi. Tyhmintä siinä on tuo täsmällisyys ja saattaa sattua vaikka sulatuksen kohdalle. Toimiiko Hitachin putsaus "lennosta" pumpun lämmittäessä ja miten sen ajoitus on toteutettu?
Pöly oli melko hienoa juuri sellaista "höytyä". Harjoillahan tuo toimii eli harjat putsaavat mekaanisesti suodattimien pintoja. Tuossa on ääni vähän niinkuin mustesuihkutulestimessa ja pari kertaa kuuluu terävämpi naksahdus ääni. Harjaus on automaattisesti noin 1 kerta/vrk ellei joku huoneilma moodi ole päällä joka erikseen pyytää vielä suodattimien lisä puhdistusta mikäli ne jostain syystä on likaiset. En ole ihan 100% ajoitus mallista ,mutta sulatuksen aikana en muista sen ikinä tuota tehneen. Yleisimmin pitkän puhallus ajan jälkeen ,kun laite menee katkolle niin harjaus alkaa välittömästi. En muista ,että olisi kovaa puhaltanut harjauksen aikana ainakaan minulla. Jos jollakin on puhaltanut harjauksen aikana kovaa niin saa korjata! Minullakin harjaus on niin ,että se hoitaa hommansa päivällä joten eipä sitä aina kuule välttämättä muutakuin viikonloppuna ,jos silloinkaan. Eli kerran vuorokaudessa tuo päivällä pyörähtää.

jarip

Vakionaama

Pysähtyykö pumppu putsauksen ajaksi? Panan imurilogiikka on semmoinen, että menee aina päälle kun vehkeen sammuttaa jos on ollut min 2 h käytössä. Imurointijakson pituus riippuu sitten käyttötunneista. 2 h käytöllä imuroi pari minuuttia ja 24 h lähes 20 min. Jos pumppu on ollut päällä 24 h imurointi käynnistyy automaattisesti kun aika tulee täyteen ja imuroi maksimiajan. Tämän vuoksi se menee lämmityskaudella aina täydelle imurointiajalle kun pumppu ei paljon pysähtele. Aika lasketaan edellisen imuroinnin lopusta, joten se imuroinnin kohta siirtyy päivittäin eteenpäin. Pumppu pysähtyy muilta osin kokonaan homman ajaksi.

Sen lisäksi pumppu voidaan ajastaa imuroimaan haluttuna aikana tai blokata kokonaan ja siirtyä manuaali-imurointiin (kakesta -> clean). Automaatti-imurointi lähtee kuitenkin aina päälle ikäänkuin kellon ohjaamana (paitsi sammutus), joten se sattuu mihin tahansa vaiheeseen. Voisi olla älykkäämpikin ja siirtää imurointi johonkin tiettyyn vaiheeseen kun aika on täynnä. Vaikka seuraavan sulatuksen tai katkon kohdalle.

F

felon

Vieras

Kyllä Hitachikin putsaa toisinaan suodattimet automaattisesti,kun sen sammuttaa. Joskus kellotinkin kauanko toi putsaa noita suodattimia ja se on aina sama aika paitsi silloin ,kun päävirta on ollut pois päältä. Jolloin kestää hivenen kauemmin. Normaali vurokausi putsaus oli muistaakseni 5min 20 sek kaikkinensa. Ei tuokaan sulatuksien aikana ole minulla putsaillut. Yleensä putsaa pitkän puhallus rupeeman jälkeen ikään kuin menee katkolle. Luukut jää auki puhallus pysähtyy putsaus alkaa.Puhdistuksen lopputulos on kuitenkin hyvä! Aika kauan toi pana imuroi ,jos se 20 minuttia touhuaa vuorokaudessa ja keskin kertaisella puhdistus tuloksella!?

edit: Hiljaisella ilman kierrätyksellä pyörittää puhallinta ,kun harjaa.

J

Jape

Vieras

nyt tuli sitten putsattua noi rosterisuodattimet

Eikös rosteri btw viittaa ruostumattomaan teräkseen? Itselläni nuo suodattimet ovat ainakin muovisessa kehyksessä olevaa "mikroverkkokangasta" tai miksi tuota pitäisi sanoa. Maahantuojan esitteessä puhutaan "Ruostumattomasta plasma ilmanpuhdistimesta", ja vaikkei tuokaan ruostu, niin ei se käsittääkseni silti rosterista ole?

Itselläni tuo sisäyksikkö luvattiin vaihtaa takuussa (aiemmin täällä mainitsin siinä ilmenneistä vioista). Saa vain nähdä, milloin..

Sellaisen huomioin tein tutkiessani omaa sisäyksikköä, että vaikka siihen pölynkeräysastiaan ei ole koskaan pientä hitusta enempää pölyä tullut, niin kuilu jota pitkin harjanpuhdistusrullien pitäisi pöly sinne kippoon tiputtaa, oli täynnä pölyä. Sieltä sitä sain kaivettua noin hiiren kokoisen pallon :eek: Eli pöly on jäänyt matkan varrelle..

Eli kyllä se puhdistus on meilläkin joskus toiminut. Ei tosin enää aikoihin, jonka voi todeta myös laitteen sisäosista heti suodattimien alla.. Pari viikkoa sitten otin kuvan suodattimista heti puhdistuksen jälkeen, koska erityisesti yläpuolen suodattimet olivat edelleen erittäin pölyiset, mm. nuppineulan pään kokoisia pölypalleroita oli harjojen jäljiltä edelleen suodattimella...

F

felon

Vieras

Sellaisen huomioin tein tutkiessani omaa sisäyksikköä, että vaikka siihen pölynkeräysastiaan ei ole koskaan pientä hitusta enempää pölyä tullut, niin kuilu jota pitkin harjanpuhdistusrullien pitäisi pöly sinne kippoon tiputtaa, oli täynnä pölyä. Sieltä sitä sain kaivettua noin hiiren kokoisen pallon :eek: Eli pöly on jäänyt matkan varrelle..

Eli kyllä se puhdistus on meilläkin joskus toiminut. Ei tosin enää aikoihin, jonka voi todeta myös laitteen sisäosista heti suodattimien alla.. Pari viikkoa sitten otin kuvan suodattimista heti puhdistuksen jälkeen, koska erityisesti yläpuolen suodattimet olivat edelleen erittäin pölyiset, mm. nuppineulan pään kokoisia pölypalleroita oli harjojen jäljiltä edelleen suodattimella...
[/quote]

Itselläkin oli jonkin verran vuosiputsauksessa pölyä kanaalissa joka menee pölykupille. Sehän on helppo imurilla imasta samalla ,kun harjat imuroi. Minulla on kyllä pysynyt puhtaana hyvin noi suodattimet. On tietysti erilaisia huusholleja toisissa voi toki olla enemmän pölyä ym. aikanaan kokeilin ilman automaatti puhdistusta laitetta niin noin 3 viikon kuluttua suodattimet olivat pölyiset ilman puhdistusta. Itse olen rakennetta tutkaillut ja se on mielestäni ihan ok. Mikäli suodattimet eivät puhdistu kunnolla on syynä mielestäni se ,että harjat voivat olla pölyiset tai harjat/suodatimet ei ole hyvin paikallaan.

jarip

Vakionaama

Nyt Pana on puhallellut varsin suurilla puhallusnopeuksilla pakkaset ja piruuttani vilkaisin suodattimet joista kuvia liitteenä.

Suod1-kuvassa koko paketti, josta vasemmassa alasuotimessa näkyy semmoinen pölykasauma (lukituslaitteen yläpuolella) josta aiemmin kerroin. Oli niitä enemmänkin, mutta taisivat pudota irroittaessa. (Tuo pöytäliina alla on huono kuvausalusta ;-)) Kuvassa Suod2 se näkyy paremmin. Eipä noissa muuta putsaamista ollut, kunhan imuroin kun irtikin otin. Kyllä ne ihan pikkasen puhdistuivat, kun vertasi imuroitua imuroimattomaan.

Suod3-kuvassa yritin laittaa mittatikkua mukaan, mutta ei kunnolla näy. Tuohon millimetrin matkalle tulee n. 2 reikää, joten alle 0,4 - 0,5 hiukkanen pääsee läpi.

Poistin samalla automaatti-imuroinnin päältä, kun se aloittaa sen tyhmästi milloin sattuu, vaikka kesken sulatuksen. Nyt se on manuaaliohjauksessa, saapa nähdä, tuleeko nappia painettua päivittäin...

Liitteet

• suod1.jpg
    suod1.jpg
    112,1 KB · Katsottu: 502
  • suod2.jpg
    suod2.jpg
    138 KB · Katsottu: 496
  • suod3.jpg
    suod3.jpg
    84,8 KB · Katsottu: 494
Back
Ylös Bottom