Hyvää tuuria sähköauton kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luukku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaverit ovat sitä mieltä että vastaus on väärä. Yritä uudelleen.
(Gemini hommissa)

BYD (tai tässä tapauksessa erityisesti malli BYD Seal).
Nimi ja lausahdus muodostuvat seuraavasti
  1. Hylje: Seal on englanniksi hylje, joten BYD Seal kääntyy suoraan hylkeeksi.
  2. Joka nurkasta raapiva: Suomessa myytävä BYD Seal -malli on suurimmaksi osaksi tehokas neliveto (AWD), eli se raapii / vetää kaikilla neljällä pyörällä.
Hyvin pärjää tekoäly kun sitä vähän auttaa. 🙂

Reilu 2 vuotta ja 60 tkm myöhemmin -19 Tesla model 3 performance, kaksi 15 euron puslaa, yksi abs anturi (oli irronnut kiinnikkeestään ja hangannut johdon puhki renkaaseen 43e) ja parit raitisilmasuodattimet. Toki autossa vasta nyt metrejä 98 tkm.

Ehkä vähän humoristisesti ajateltu, mutta aikasemmin mulla oli polttis. Ja huono parisuhde. Vaihdoin sähkikseen ja se parisuhde loppui. Sen perään löysin unelmieni puolison, upea henkilö, upealla rungolla, ja vuosimallikin huomattavasti uudempi. Sen lisäksi vielä sain, välissä jotain ja hetken päästä jälkikasvua, jota olin toivonut. Kaikki tämä on tapahtunut kun elämässä on ollut sähköauto. Todella hyvää tuuria sähköauton kanssa. Elämä näyttää sitten myöhemmin tuleeko vielä huonoakin tuuria, sähköauton kanssa😁

Ehkä vähän humoristisesti ajateltu, mutta aikasemmin mulla oli polttis. Ja huono parisuhde. Vaihdoin sähkikseen ja se parisuhde loppui. Sen perään löysin unelmieni puolison, upea henkilö, upealla rungolla, ja vuosimallikin huomattavasti uudempi. Sen lisäksi vielä sain, välissä jotain ja hetken päästä jälkikasvua, jota olin toivonut. Kaikki tämä on tapahtunut kun elämässä on ollut sähköauto. Todella hyvää tuuria sähköauton kanssa. Elämä näyttää sitten myöhemmin tuleeko vielä huonoakin tuuria, sähköauton kanssa😁
Uskallanko mä ottaa marraskuussa EV:tä vastaan jos kaikki muuttuu noin isosti, pitäisikö laittaa vaimo vähintään haltijaksi. 😍

Siis pitääkö autokaupoilla varmistaa että Teslassa on pulsat mallia jotka täytyy vaihtaa vähän väliä jotta hyvä onni tulee mukaan? Kyse lienee jostain onnenluusta tms amuletistä vai? Samalla vaivalla voi varmistaa että lataustauot on sen pituiset että useamman santsikupin ehtii juomaan... ei vanha meinaa pysyä näiden uusien ominaisuuksien perässä.

Viimeksi muokattu:
Uskallanko mä ottaa marraskuussa EV:tä vastaan jos kaikki muuttuu noin isosti, pitäisikö laittaa vaimo vähintään haltijaksi. 😍
Ei sulla mikään muutu ainakaan huonommaksi, mutta mähän en tiedä jos nytkin sulla on kaikki mallillaan niin voimme jopa toivoa että ei tapahdu mitään mullistavaa☝️mutta kyllähän sen vaan huomaa sähköauton jälkeen että elämässä on jotain ennen puuttunutta, sähköisyyttä😌

Mitä BYD ( Build Your Dream) on toisinpäin?

Tuo "Build Your Dreams" on vain jälkikäteen keksitty markkinointislogan, mallia "backronyymi". Oikeasti kirjainyhdistelmä BYD on automerkin kiinankielisen nimen romanisaatio, eli käännös latinalaisille aakkosille. Nimi lausutaan ilmeisesti kutakuinkin "Bijadi", suomalaisittain kirjoitettuna. Se viittaa kadun nimeen, jonne eka tehdas rakennettiin, katu on englanniksi "Yadi road".

Tänään oli hyvää tuuria autokaupoilla sähköautojen kanssa. Yksikään malli ei aiheuttanut pakonomaista ostokiimaa - se jokin puuttui. Aneemiset Kiat... eivät saaneet mitään värinää aikaiseksi.. Rahat säästyivät ja ajoin tyytyväisenä pois.

Ehkä seuraavalla käynnillä olen vähemmän onnekas.

Viimeksi muokattu:
Ettei nyt vaan kalliiksi tule :) Onnea silti !

Paljon enemmän aikaa jututtaa pirkkoja ABC:n kahvipöydässä lataustauon aikana kuin polttista tankatessa.
Nyt taitaa olla noin 90tkm mittarissa ja pikalatureilla vierailtu alle 40 kertaa. Niistä yli puolet ekan 20tkm aikana edellisen omistajan puolesta. Luulen että sähköautoilu vähentää abc vierailuja rutkasti verrattuna polttomoottori aikakauteen. Itse käynyt vain 2-3 kertaa tänä vuonna ja silloinkin hakemassa paketin automaatista.

EV kohdalla on ollut hinnan alennuksia mutta koska aihe on hyvä onni niin huonoja ajoituspäätöksest eivät kuulu keskusteluaiheen piiriin mutta toisaalta, hyvän ajoituksen tarinat loistavat poisaolollaan joten rivien väliin jää epäilys että sitä onnea tavitaan. Nyt vai huomenna. Hinnat vaeltaa ja tekniikka kehittyy, joskus hyvään suuntaan ja joskus huonoon suuntaan. Käytetyissä autoissa taitaa se onni liittyä akkuihin, ei niinkään tyyppivikoihin koska nehän on tiedossa. Kuinka moni on todella luottanut onneen eikä ole tutkituttanut akkua tai jopa kokoa autoa jossain palvelussa? Sanottaan että onni suosii rohkeaa mutta mitä se nyt sitten tarkoittaa. Varmaan sitä että mitä laajemalla reviirillä liikut niin sitä enmän kohdalle sattuu hyvän onnen kantamoisia.

Ajoituksesta, keväällä '20 onnistuin ostamaan käytetyn Teslan kuuden vuoden kiinteäkorkoisella rahoituksella, 0.99% + kulut -> 1.20% KKV:n mukainen kokonaiskorko. Seuraavaan autoon tulee myös kuuden vuoden rahoitus, mutta aavistuksen pienemmällä kokonaiskorolla.

Tuollaisella korkokampanjalla tuettuna nimellisesti samanhintaisten ~55000€ autojen lopullinen hintaero rahoituksella voi olla reilusti yli 10000€, jos toisessa korkona on vaikkapa 5.5%.

EV kohdalla on ollut hinnan alennuksia mutta koska aihe on hyvä onni niin huonoja ajoituspäätöksest eivät kuulu keskusteluaiheen piiriin mutta toisaalta, hyvän ajoituksen tarinat loistavat poisaolollaan joten rivien väliin jää epäilys että sitä onnea tavitaan. Nyt vai huomenna. Hinnat vaeltaa ja tekniikka kehittyy, joskus hyvään suuntaan ja joskus huonoon suuntaan. Käytetyissä autoissa taitaa se onni liittyä akkuihin, ei niinkään tyyppivikoihin koska nehän on tiedossa. Kuinka moni on todella luottanut onneen eikä ole tutkituttanut akkua tai jopa kokoa autoa jossain palvelussa? Sanottaan että onni suosii rohkeaa mutta mitä se nyt sitten tarkoittaa. Varmaan sitä että mitä laajemalla reviirillä liikut niin sitä enmän kohdalle sattuu hyvän onnen kantamoisia.
En tiedä tajusinko täysin mitä tarkoitetaan mutta en tutkituttanut autoa ennen ostoa. Alle kyllä kurkkasin kuten kuten olen aina tehnyt. Käyttövoimasta välittämättä. Kaikki näytti hyvältä ja kaupat tuli. Sähköautosta siis. Jokunen vuosi myöhemmin, noin kuukausi takaperin tutkitutin kyllä auton ulkopuolisella taholla. Katsastuksessa. Kaikki oli ok.

Omasta ostoksesta täytyy kyllä antaa myyjäliikkeelle pisteet. Auto oli käytetty autotohtorilla ja siitä sai kaikki raportit sähköpostiin niin autosta kuin akustakin. Tuli ostohetkellä kyllä luottavainen olo. Nettikeskusteluissa tuo malli on kyllä kiitettävästi lytätty ja niiden perusteella tuosta tulee "kallein auto ikinä" itselle.
Toistaiseksi on hyvällä tuurilla seilattu.
Jos nuo skenaariot toteutuu niin on kieltämättä pettymys ja sitä lisää se, että auto on niin pirun hyvä ajaa ja sopii omaan käyttöön kuin sormi sinne. Paras autoni tähän mennessä.

Ajoituksesta, keväällä '20 onnistuin ostamaan käytetyn Teslan kuuden vuoden kiinteäkorkoisella rahoituksella
Nopealla luvulla tajusin ensin väärin että vm. -20 uudesta autosta kyse ja meinasin ensin kysyä potkiko onni eikä arvo ole pudonnut yhtä paljon kuin niillä, joiden Tesloja on nyt vajaalla 20k€:lla kaupan, mutta sitten huomasin että hankitkin käytetyn, joten kysytään sitten potkiko onni ja auton arvo oli pääosin kadonnut jo ennen sen hankintaa?

Tiedä onko tuurilla tekemistä asian kanssa mutta 2019 Tesla model 3 LR mittarissa 216tkm katsastettu huomautuksitta, tai huomautti se että tähän mennessä liki kaikissa ollut takana puslissa väljää mutta tässä ei ollut 😄 , ei tosin millään rautakangella kammennutkaan.

Takaisin
Ylös Bottom