Ilmalämpöpumppu ja yösähkö

E

eepponen

Vieras
Te joilla on yösähkö, niin hyödynnättekö sitä millään tavalla ILP:n kanssa? Itse olen antanut ILP:n puhaltaa ympäri vuorokauden samoilla asetuksilla. Muutamassa huoneessa on lattialämmöt päällä, joten ainoastaan siellä hyödynnetään yösähköä (ja tietty llämminvesivaraajalla).

K

kriitikko_o

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Minulla on käytössä yösähkö ja päiväsähkö. Yöllä on ilpin puhallusnopeus on yleensä pykälän suuremmalla kuin päivällä. Toinen syy suureen puhallusnopeuteen on se, että ilppi sijaitsee olohuoneessa ja yöllä ilpin puhallus ei häiritse ja lämpö leviää yöllä paremmin makuuhuoneisiin.

Leivinuunin lämmitys on määräävämpi tekijä lämpötilan muutoksessa kuin yö-sähkö, mutta joskus laitan yöllä asteen suuremmaksi lämpötila pyynnön kuin päivällä. Ainakin silloin kun on mahdollista lämmittää leivinuuni aamulla. Itse asiassa minun kannataisi aina lämmitää leivinuuni aamulla, mutta käytännössä tämä onnsituu vain lauantai aamuisin. Nyt kun ulkona on jo pikkupakkanen, niin melkein joka toinen päivä tulee leivin uunia lämmitettyä. Leivinuunin lämmitys kun aina tarkoittaa asteen-pari pudotusta ilpin lämpötilapyyntöön, jotta ilppi tajuaa ruveta toimimaan säästöliekillä.

F

FA-25

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Minä käytän yösähköä vain käyttöveden lämmityksessä ja pyykinkuivausrummussa.
ILP:lla pyrin lähinnä asumismukavuuteen kohtuukuluilla.

J

Julli

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Meillä hyödynnetään yösähköä vain lämminvesivaraajassa. Lattialämmitys napsahtaa päälle riippumatta kellonajasta. Ilmalämpöpumppu käy koko ajan samoilla asetuksilla.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Sanoin vuosia sitten irti sen kaksoistariffin, koska se tuli niin kalliiksi isompien perusmaksujen vuoksi.

Mikä lienee tilanne nyt. Kuinka suurelle kulutukselle kannattaa hankkia yösähköä?

A

Ahmaboy

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Yösähkö on meilläkin käytössä lähinnä lämminvesivaraajassa, muutoin käytetään sitä sähköä, mitä rasiasta kulloinkin tulee. Ennen ilmalämpöpumppua kannatti suora sähkölämmitys pitää keväisin ja syksyisin yösähköllä jonkun aikaa.

Kaksoistariffin perusmaksuissa ei nykyään liene juuri eroa, eikä siirtomaksukaan tule kalliimmaksi. Joten mielestäni kaksoistariffista ei kannata luopua.

K

kriitikko_o

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Käytännössä yö-sähkö on noin 5 centin luokkaa/kWh ja päivä-sähkö on noin 8-9 centin luokkaa /kWh. Eli päiväsähkö on melkein puolet kalliimpaa. Käytännössä vedenlämmitys, pyykinpesu, astioiden pesu koneella tapahtuu kello 21.00 jälkeen.

P

Peku

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Mielestäni tuo yösähkön hyödyntäminen ILP:n kanssa on hieman hankalaa. Toisinaan ulkoläpötila on päivällä korkeampi kuin yöllä, joten ILP pystyy tuottamaan lämpöä paremmalla hyötysuhteella päiväsaikaan. Tosin viimeaikoina yö- ja päivälämpötilat ovat meilläpäin olleet varsin samanlaisia. Itse en ole yrittänytkään hyödyntää, nimittäin puhallus on automaatilla ja lämpötilapyyntö 22C. Jos tuo ILP olisi ohjelmoitavissa vapaasti, niin juttu saattaisi olla toinen. Itseäni on kyllä hieman ihmetyttänyt niiden huono ohjemoitavuus. Luulisi sellaisen ominaisuuden integrointi helppoa tuohon, eikä pitäisi olla kustannus kysymyskään.

E

eepponen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Sitä minäkin olen ihmetellyt (tuota ohjelmoitavuuden puuttumista siis)! Luulen, että se joka ensimmäisenä laittaa pumppuunsa laajan ohjelmoitavuuden on kyllä monen mielessä varteenotettava ykkösvaihtoehto pumppua valitessa. Itselläni se olisi kyllä vaikuttanut vaakakupissa.

T

teukka

Vieras
Kun tuo yösähkö tuntuu niin edulliselta, niin kävin energialaitoksen sivuilla.

Mikäli ymmärsin oikein, niin tuo aikatariffin käyttäminen tuo lisää kiinteitä kustannuksia 8 euroa/kk ja sähkö on yöllä n 2 senttiä halvempaa. Siis jos käytän kuukaudessa n. 400 kwh, niin olen tasoissa - siitävasta
alkaa hyöty.

Tähän pitänee lisätä vielä runsaasti euroja, koska tariffin vaihtaminen maksanee melkoisesti.

En ole varma tuosta arviostani, mutta se tuntuu oikeansuuntaiselta. Siis selkeää hyötyä saanen vasta kun kulutan lähes 1000 kwh kuukaudessa öisin. Pitäisiköhän suurentaa lukulamppua?

kolibri

Aktiivinen jäsen
Osaatteko antaa summittaista arviota, mitä tuollainen 200 - 300 l varaajan lämmittäminen vie sähköä vuositasolla?

Itse olen lämpöpumpun myötä siirtynyt lähes kokonaan sähkölämmittäjäksi ja ainoastaan lämminvesivaraaja vielä puuttuu. Tällä hetkellä öljykattila lämmittää veden.

Ajattelin siis että miten sähkönkulutus lisääntyy kun tuon varaajan luultavasti tulen hankkimaan. Ai niin, 4-henkinen perhe (ja 2 murrosikäistä tyttöä :lol: ), antaisi suuntaa kulutuskäyttäytymisestä...

Pumppis

Jäsen
kolibri sanoi:
Osaatteko antaa summittaista arviota, mitä tuollainen 200 - 300 l varaajan lämmittäminen vie sähköä vuositasolla?

Kopio kymenlaakson sähkön sivulta:
Esimerkki energiankäytöstä

Lähtötiedot
4-henkinen perhe
Lämmintä käyttövettä kuluu: 200 l/vrk (= 200 kg/vrk)
Varaajan lämpötila: 80 °C
Kylmän veden lämpötila: 15 °C
Veden ominaislämpökapasiteetti: 4,19 kJ/kg * °C

Kysymys
Paljonko perheen käyttövesivaraaja käyttää sähköä (kWh) veden lämmittämiseen vuorokaudessa?

Energia
= [200 kg * (80 °C - 15 °C) * 4,19 kJ] / 3600 * Kg * °C
= 15,1 kWh

Kaavaan oma kulutusarvio, ja laskemaan :wink:

kolibri

Aktiivinen jäsen
OK, eli 200 l/vrk on silloin vuodessa sen 5500 kWh, hyvä. Tähän onkin luontevaa liittää jatkoksi kysymys, tuleeko olennaista säästöä, jos valitsee 200 litran varajaan, sen sijaan että varaaja olisi 300 l?

Tosin isompi massahan säilyttää kauemmin lämpöä, mutta toisaalta se lämmittäminenkin tavoitearvoonsa vie enemmän energiaa?? Miten parempi?

Pumppis

Jäsen
Itse valitsisin suuremman. Lämmitettävä vesimäärä on kulutettu vesi. Se vesi, jota ei ole kulutettu on boilerissa jo lämpimänä. Kalliimpaa on lämmittää päiväsähköllä vettä, jos yöllä lämmitetty loppuu kesken. Muutenkaan kylmät suihkut eivät ole(aina) miellyttäviä.

Jos tarkkoja ollaan, suurempi varaaja vuotaa enemmän lämpöä eristeen läpi; onhan siinä enemmän pinta-alaa. Tällä ei taida suurta merkitystä olla.

Riittääkö talon sähkösyöttö? Varaaja tarvitsee 3-vaihesyötön. Itselläni on 3x16A

T

teukka

Vieras
Kolibrilla on juuri sama tekniikka ja ongelma kuin minullakin: lämpimän käyttöveden tekeminen (vanhalla) öljysysteemillä on kallista. Nykyinen lilmalämpöpumppu tuntuu hoitavan lämmitystä hyvin suurimman osan vuodesta.

Ensi kesänä harkitsen remonttia siten, että hankin ilma/vesi-lämpöpumpun, joka lämmittää pientä varaajaa. Siitä saan sekä käyttöveden, että patterikierron.

Ongelmaksi saattaa tulla hinta!

kolibri

Aktiivinen jäsen
Pumppis sanoi:
Itse valitsisin suuremman. Lämmitettävä vesimäärä on kulutettu vesi. Se vesi, jota ei ole kulutettu on boilerissa jo lämpimänä. Kalliimpaa on lämmittää päiväsähköllä vettä, jos yöllä lämmitetty loppuu kesken. Muutenkaan kylmät suihkut eivät ole(aina) miellyttäviä.

Jos tarkkoja ollaan, suurempi varaaja vuotaa enemmän lämpöä eristeen läpi; onhan siinä enemmän pinta-alaa. Tällä ei taida suurta merkitystä olla.

Riittääkö talon sähkösyöttö? Varaaja tarvitsee 3-vaihesyötön. Itselläni on 3x16A

Mulla on 3x25A, eli ilmeisesti ei ongelmaa.

kolibri

Aktiivinen jäsen
teukka sanoi:
Kolibrilla on juuri sama tekniikka ja ongelma kuin minullakin: lämpimän käyttöveden tekeminen (vanhalla) öljysysteemillä on kallista. Nykyinen lilmalämpöpumppu tuntuu hoitavan lämmitystä hyvin suurimman osan vuodesta.

Ensi kesänä harkitsen remonttia siten, että hankin ilma/vesi-lämpöpumpun, joka lämmittää pientä varaajaa. Siitä saan sekä käyttöveden, että patterikierron.

Ongelmaksi saattaa tulla hinta!

Sitä nimenomaan, katselin mielenkiinnolla laitosta jossain sivuilla ja sain vastauksen hinnasta mailiin...muistaakseni 4000 - 5000 euroa laitos...

Onko tietoa halvemmista laitoksista? Laskin että vesivaraajan ja pari patteria eivät maksaisi kuin vähän reilu tonnin...ei olisi paha hinta lämmitystavan vaihdosta.

J

JM

Vieras
Meillä on kylläkin tuo kylmän veden lämpötila 4-6 astetta, mutta laskentakaava pitää kutinsa.

Itse heitin keväällä vesilämpöpatterit mäelle ja siitä asti käyttövesi on lämmennyt öljykattilan sähkövastuksilla. Käyttöveteen nuo sähkövastukset riittää muttei patterikiertoon. Ei ole paljon huomannut sähkönkulutuksen nousussa vaikka kulutuksessa on lisäksi jonkin verran sähköpatterilämmitystä. Arvioni on n 2000 kWh/vuosi. Sähkönkulutusarvio on noin 8800 kWh, eikä se vielä ole aivan toteutunut. Mittarin luentaan on vielä aikaa noin 5 viikkoa. Perjantaina tulee Toshiba, että täytyy värjötellä siihen asti.

L

Linhai

Vieras
JM kirjoitti > Itse heitin keväällä vesilämpöpatterit mäelle ja siitä asti käyttövesi on lämmennyt öljykattilan sähkövastuksilla

Epäilen, että JM:lle tulee isohko tasauslasku sähköstä kunhan lämmityskausi kunnolla alkaa.

Vuosikulutusarvio vaikuttaa sähkölämmittäjälle melko pieneltä ja öljylämmityskattilan lämmitys sähkövastuksella soveltuu mielestäni paremminkin hätävaraksi jos poltin menee epäkuntoon. > Öljykattila/sähkövastusyhdistelmän hyötysuhde ei luultavasti ole "paras mahdollinen".

Kannattaa myös miettiä (jos on 1-aikamittaus) tariffin vaihtoa 1-aikaisesta 2-aikaiseen tai vuodenaikamittaukseen, koska sähkönkulutus tulee olemaan sähkölämmityksellä luultavasti reilusti yli 10 000 kWh/a jos talo ei ole aivan pieni.

Back
Ylös Bottom