Ilmalämpöpumppu pienkerrostaloon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa31
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

Timppa31

Vieras
Asun uudehkossa sähkölämmitteisessä pienkerrostalon alakerrassa. Olen jonkin verran tutustunut jo noihin ilmalämpöpumppuihin ja kiinnostus hankintaa kohtaa alkaisi olla melkoinen. Mutta miten on, soveltuuko nykyaikainen lämpöpumppu kerrostalokäyttöön? Haittaako melu tai pumpun muut toiminnot naapureita? Mitä mieltä olette? Kokemuksia olisi kiva kuulla. Talomme on uuden karkea ja änieristys on hyvä. Koneellisen ilmanvaihdon myötä pieniin hurinoihin varmasti jokainen on tottunut, joten itse aattelisin ettei pumppukaan närää aiheuttaisi. Ja itse kun olen taloyhtiön puheenjohtajana niin olisi varmaan helppo houkutella muutkin samantien energiansäästötalkoisiin. ;)

Vs: Ilmalämpöpumppu pienkerrostaloon

Tuohon voi saada energiaremonttiavustustakin.

Uudehkossa kerrostalossa on energiankulutus niin pientä, että sähkölämmityksen kulut ovat aika nolla luokkaa viihde-elektroniikan lämmittäessä kämppää. Tuloilma lienee esilämmitettyä, ILP on täysin turhalta kuulostava kampe.

Kannattanee miettiä kahteen kertaan. Jäähdytykseen niistä tosin sitten voi olla, mutta lämmitys jää varmaan aika turhaksi.

En puutu tuohon kannattavuuteen ja mitoitukseen mutta pari ongelmaa siinä on.

Ensiksi, kunnan/kaupungin rakennusvalvonta ei varmaan anna laittaa ulkoyksikköä julkisivuun. Kerrostalon seinillä ne on törkeen näkösiä, kuten voi kukin päätellä. Tai katsoa mallia tuolta pumppugalleriasta ;D

Toisekseen, jos ja kun ne pitää laittaa näkösuojaan eli parvekkeelle, tulee vesiongelma. Kone kuitenkin valuttaa pahimmillaan sen 10 litraa vettä päivässä ja niitä ei järkevästi saa parvekkeelta pois. Voi tietysti tehdä lämmitetyt viemärit kunnan viemäriin asti mutta siihen kuolee kyllä ilpin tuomat säästöt.

Kiitokset hyvistä kannanotoista! No joo, ilmalämpöpumpun kannattavuus lienee tosiaan vähän siinä ja siinä vm 2007 asuntoon. Sähkön kulutus pyörii 10 000 - 11 000 kWh vuosittain. Pitäs varmaan mittailla ensin vähän et mihin sitä sähköä menee. Saunominen ja tosiaan viihde elektroniikka vienee merkittävän osan sekin... Ja niihin kuluihin ei pumpusta ole apua. No olisihan se pumppu kesällä tosiaan viilentämässä kuumimpina päivinä ja muutenkin olen aika kokeilunhaluinen uutta tekniikkaa kohtaan, joten pumpun saatan hommata mikäli se nyt ei selvä rahareikä ole. Pitääpä selvitellä tuotakin julkisivuasiaa, miten rakennusvalvontaviranomaiset asiaan suhtautuvat. Omassa tapauksessani etu on tietysti se, että asun maantasalla ikäänkuin rivitalossa. Ulkoyksikkö jäisi nätisti melko korkean aidan ja seinän väliin piiloon, ajatus olisi myös suojata se rakennuksen julkisivuun sopivalla katoksella. No mutta, ei auta kuin selvitellä asioita hieman vielä, katsotaan miten asian käy.

Oma sähkösaunallinen kulutus kerrostalossa, ilman lämmityskuluja, oli noin 6000-7000 kWh, kaksi ihmistä ja kaksi a' 120 W 12h vievää vesilasilaatikkoa, tietokoneita perus viihde-elektroniikat ja sauna 3-4 kertaa viikossa.

Luulisin että Timpan lämmityssähkö haukkaa 2000 - 3000 kWh, loput menevät vedenlämmitykseen ja yleissähköön. Onko muuten lattialämmityksiä käytössä? Niidenkin, vaikka vain kosteiden tilojen osuus, on aika iso. Siellä ei pumpusta ole iloa.

Mitään näkyviä säästöjä pumpulla ei tule. Jos kokeilunhalun vuoksi + jäähdytystarpeeseen pitää pumppu saada, niin hanki halvin mahdollinen laite.

Joo, kyllä lattialämmityksiä on käytössä. Pesutiloissa ja eteisessä. Eteisessä olenkin pitänyt lattialämmityksen melko pienellä teholla, koska eteisen oleskelutilan erottaa väliovi. Mitäs sitä eteistä ihan huonelämpötilassa pitämään, tilapäinen pukeutumispaikka vaan kumminkin. Tässä kun teidän mielipiteitä olen lueskellut niin taidanpa sittenkin vielä jättää pumpun hommaamisen, ilmeisesti ei kumminkaan tuota ainakaan merkittäviä säästöjä. Hyvän pumpun hankintahinta kumminkin parin tonnin kieppeillä ja huoltoa vielä vaatii käytön aikanakin. Voi olla, että enemmän säästyy, kun seurailee energian käyttöä muuten. Pakko myöntää, että sauna toisinaan tarpeettoman pitkään päällä ja 42 plasmakin toisinaan taustalla vaan sähköä nielemässä... Noissa voi varmasti petrata ja sähköä voisi kanssa kilpailuttaa säännöllisesti, yhtiön vaihto kun ei vaikeaa ole. :)

Takaisin
Ylös Bottom