Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juuri kerroin sinulle edellisessä viestissä että en tiedä kuinka paljon haittaa siitä styroxissa olevasta homeesta on. Hyvällä tuurilla siitä ei ole mitään haittaa ja olen pelännyt ihan turhaan (ja repinyt styroxit turhaan pois). Huonolla tuurilla se on aiheuttanut mm. ilmalämpöpumpusta ajoittain tulevan hajun, silmien ärsytystä, nivelkipuja, päänsärkyjä ja väsymystä.Hohhoijaa, mitä terveyshaittoja a) on b) on osoitettu johtuvan siitä mustasta väristä siellä styroxissa?
Juuri sen vuoksi päätin lähettää näytteen tutkittavaksi, koska oli eri mielipiteitä onko kyseessä pelkkää likaa, vai hometta. Näyte tutkittiin ja tutkimustuloksen mukaan siellä oli suuria määriä hometta. Enkä näe miksi maalailet jotain olkiukkoa "tappavaa superhometta" kun olen jo kahdessa viimeisessä viestissäni sinulle todennut että en tiedä onko tästä homeesta mitään haittaa. En ole missään vaiheessa väittänyt että tämä olisi "tappavaa superhometta".Juu, asia selvä, hyvää illanjatkoa (olen maininnut muuten mustan värin lähteitä tässä ketjussa mutta sovitaan että se on tappavaa superhometta)
On, mutta jos konetta sammuttelee useinkin viilennyksen aikana, niin voipi kuivaustoiminto jäädä käyttämättä.Kaikissa uusissa pumpuissa on automaattinen kuivatus viilennyksen jälkeen niin sitäkään ei tarvitse itse muistaa. Kymmenvuotias pumppu alkaa olla jo ikänsä lopussa teknisestikin
Niin, pöly tietenkin ahdistaa ilmavirtaa, mutta ylimääräiset kuidut samalla pienentävät ilman kulkukanavia ja pölyn mukana on aktiivisia aineita, jotka mahdollisesti liimaavat osan uudesta pölystä tiukemmin yhteen suodattimessa. Olen itse siinä uskossa, että kohtuullisesti likaantunut suodatin luultavasti parantaa suodatustulosta, ellei ilma pääse merkittävästi vuotamaan suodattimen ohi raoista. Suodattimet täytyy tietenkin putsata, jos ilmavirta heikkenee niin merkittävästi, että alkaa esiintyä toiminnallista haittaa, kuten jäähdytystehon riittämättömyyttä puhumattakaan jäätymisongelmista (jollaisia ei kuitenkin odottaisi invertterilaitteelta eikä tietenkään liuoskiertoisilta järjestelmiltä).
Kyllä ainakin mitsussa on aika joka jäähdytyskäytöllä pitää olla, jotta jälkipuhallus otetaan käyttöön sammuttaessa. Ajan pituutta en muista - tuntien luokkaa?Hempanpumppu, ei kuivaustoiminto mene pois sammuttamisesta.
Tuolla, missä ihmiset joutuvat jatkuvasti elämään ilmastoiduissa tiloissa, on ns. ilmastointiflunssa hyvin tavallinen vaiva. Esimerkiksi Pohjois-Amerikan ilmastossa tuo on jokakesäinen yleinen vaiva. Ilman muuta ilmastoinnista on jonkin asteista terveyshaittaa, mutta niin on monesta muustakin käytännössä melkein välttämättömästä asiasta monin paikoin maailmaa.Ilmastointilaitteita jäähdytykseen käyttää miljardit ihmiset, luulen että jos terveyshaitat olisivat kovinkaan yleisiä siitä olisi kyllä kuultu ja asiaa olisi tutkittu.
Jos armaflexiä tai vastaavaa laitat, niin sille myydään omaa liimaansa, vastaavaa kuin kontaktiliima. En tiedä onko mitään eroa oikeasti normaaliin kontaltiliimaan verrattuna, mutta piku purkki tuota "oikeaa" liimaa maksaa parikymppiä, esim: https://www.taloon.com/armaflex-520-liima-0-25l
Missä mitsussa? Kyllä 13-vuotiaassa FD25:ssä on ainakin.Mitsussa ei siis ole automaattista kuivaustoimintoa.
Ei ainakaan 2-3 vuotta vanhassa Mitsun LN värkissä ole minkäänlaista automaattista kuivatusta. Onkohan uudemmassa LN2:ssa?Kaikissa uusissa pumpuissa on automaattinen kuivatus viilennyksen jälkeen niin sitäkään ei tarvitse itse muistaa.
Sammutatko jääkaapin/pakastimenkin yöksi.. Miksi sammuttaa usein pumppua. Ei ymmärrä?Hempanpumppu, ei kuivaustoiminto mene pois sammuttamisesta. Ainakin Toshibassa, jos koneen sammuttaa kesken jäähdytyksen kone ei todellisuudessa sammu, vaan kone jää automaattiajastuksella päälle kuivattamaan konetta.
Jos ILP:n sammuttaa jäähdytyksellä viileänä päivänä tai viileänä yönä on laite jo todennäköisesti ollut pelkällä pihalluksellla pitkään päällä ja laite jo lähtökohtaisesti kuiva. Tämän päälle tulee vielä koneen oma kuivaustoiminta.
Toki jos laite on koko ajan kosteudenpoistomoodissa, niin silloin pelkkä puhallus tuskin on ollut päällä . Itse en katkaisisi märkää konetta suoraan kosteudenpoistotilasta, vaikka koneessa olisi automaattikuivaus. Ensiksi laite kuivumaan pihallukselle tai jäähdytysmoodilla isolla lämpötilapyynnillä. Koneen käyttöä ennen sammuttamista reilu aika tilassa, jolloin kompura ei pyöri.
---
Ei konetta kannata huvikseen sammuttaa. Sen voi kyllä sammuttaa aivan huoletta silloin kun jäähdytykselle ei ole todellista tarvetta = kompura ei ole pyörinyt toviin ja ulkolämpötila on laskemassa.
Kevätkesällä sammutin laitteen yöksi. Ei ollut mitään jäöhdytystarvetta. Reilun kuukauden aite oli yötä päivää päällä jäähdytyksellä. Nyt jäähdytystarvetta ei enää ole ja otin pois päältä.
Sammutatko jääkaapin/pakastimenkin yöksi.. Miksi sammuttaa usein pumppua. Ei ymmärrä?
Eli sammutat varmaan kiertovesipumppunkin säästön vuoksi. Ilmankos tulee ongelmia, kun laitteita ei osata käyttää..Jos sille ei ole käyttöä, se on järkeenkäypää sammuttaa.
Sammutan myös telkkarin aina kun en katso, valot samoiten kun ei ole tarvetta. Suihku ja muut hanat myös pois juoksuttamasta kun niitä ei tarvitse. Kyllä suorasähkö/ILP sammutetaan myös kun sille ei ole käyttöä ihan hetkeen näköpiirissä.
Nyt on sitä aikaa että päivällä pitää viilentää, mutta yöllä on jo niin kylmää että pitää joko sammuttaa ilp tai laskea yöksi jäähdytyksen pyyntiä 23 > 24, muuten alkaa olemaan aamulla turhankin viileää. Energiatehokkainta olisi jos antaisin nyt illasta olla pari tuntia tuolla 24 pyynnillä ja sammuttaisin yöksi koko toosan. Kuivuupahan yöksi varmasti eikä tarvitse turhaa laakereita kuluttaa ja pölyä pyörittää.
LN voi olla päällä koko ajan. Ei viilennä, jos alkaa olemaan lämpötila jo sopivan viileää. Eli ei tarvitse pyyntejä muutella.Nyt on sitä aikaa että päivällä pitää viilentää, mutta yöllä on jo niin kylmää että pitää joko sammuttaa ilp tai laskea yöksi jäähdytyksen pyyntiä 23 > 24, muuten alkaa olemaan aamulla turhankin viileää. Energiatehokkainta olisi jos antaisin nyt illasta olla pari tuntia tuolla 24 pyynnillä ja sammuttaisin yöksi koko toosan. Kuivuupahan yöksi varmasti eikä tarvitse turhaa laakereita kuluttaa ja pölyä pyörittää.
Mikä se semmonen pumppu on? Onhan tuolla 88vm lämminvesivaraaja, toimii vielä yksi kolmesta vastuksesta. Ja kuinka ollakaan, sekin lämmittää vettä vain öisin.Eli sammutat varmaan kiertovesipumppunkin säästön vuoksi. Ilmankos tulee ongelmia, kun laitteita ei osata käyttää..
Eli ”automatiikka” toimiiMikä se semmonen pumppu on? Onhan tuolla 88vm lämminvesivaraaja, toimii vielä yksi kolmesta vastuksesta. Ja kuinka ollakaan, sekin lämmittää vettä vain öisin.
Hemppahumppu, suoraansanottuna täysin idioottimainen vertaus. Tällä palstalla onneksi ei tämmöisiä usein tule vastaan. Sammutan laitteet, joita en tarvitse. Jääkaappia tarvitsen ja pakastinta tarvitsen vuorokaudet ympäri.Sammutatko jääkaapin/pakastimenkin yöksi.. Miksi sammuttaa usein pumppua. Ei ymmärrä?
Ette tuntuisi sulle idioottimaiselta, niin verrataan vaikka ilmanvaihtokoneeseen. Sammutatko senkin yöksi ettei laakerit tai energiaa kulu?Hemppahumppu, suoraansanottuna täysin idioottimainen vertaus. Tällä palstalla onneksi ei tämmöisiä usein tule vastaan. Sammutan laitteet, joita en tarvitse. Jääkaappia tarvitsen ja pakastinta tarvitsen vuorokaudet ympäri.
No jos ollaan tarkkoja toista pakastinta en ole huonona liha- ja marjavuotena tarvinnut kuin noin 4 kuukautta. Se on silloin ollut jo tyhjä. Olen sammuttanut sen pesun jälkeen ja pakastin ollut tyhjänä ja pois päältä noin 8 kuukautta. Normivuotena tuo on vuoden ympäri vuoden päällä.
Jos toukokuussa ja elokuussa en ILPstä tarvitse jäähdytystä enkä lämmitystä, niin en todellakaan pidä sitä pyörimässä ja imemässä pölyä sisään. Hellekaudella oli päällä yötäpäivää vaikka yleensä yöllä kompura ei käynyt lainkaan.
---
Hyvin on laite pelannut ja kenno ja lavat ovat totaalisen puhtaat ja laite raikas. Kuvia puhdistuksesta olen jakanut täällä.
Voipi olla irti oikean puolen kiinnityksestä, silloin kaatokin menee väärin. Vetämällä alareunaa ulospäin seinästä, kun alareunan klipsut on ensin vapautettu, ja nostamalla pari senttiä ja tuuppaamalla yläreunaa takaisin seinään päin ennen laskua se menee takaisin, mutta kannattaa varautua koko vehkeen painoon jos sen saa vahingossa irti. Kiinnitys on vain 2 "koukkua" jotka tarttuu asennuslevyn yläreunaan.