Ilmalämpöpumpun käytön perusteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja majuho
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

majuho

Vieras
Hei, kyselisin näin uuden ilmalämpöpumpun omistajan muutamia perusteita sen käyttöön. Pahoittelen jos tiedot jo löytyy jostain, mutta minä en löytänyt..

1.) Eli nyt kun lämpötilat huitelevat tuossa +15-20 asteen välillä, kannattaako pumppua pitää päällä, vai voinko sammuttaa kunnes on sen verran kylmät ilmat että alkaa lämmityksen vuoro? Jäähdytykseen sitä ei tällä hetkellä tarvita koska sisällä on ihan sopivaa, eikä sitä siitä syystä myös lämmitykseenkään tarvita.

2.) Minulle on nyt jäänyt epäselväksi, kannattaako ulkoyksikkö peittää suojakotelolla vai ei? Lumet eivät katolta putoa päälle.

Laitteena on Panasonicin NE/XE12-LKE

Edit: eli siis ihan peruskäytön ohjeet olisi kiva saada, eli milloin mitäkin toimintoa pitäisi käyttää.

Vs: Ilmalämpöpumpun käytön perusteet

Jos ei ilmanpuhdistus mielessä halua puhallella niin kiinni vaan kunnes tarvii lämmittää.
Eikä se ulkoyksikkö toimimisen vuoksi niitä suojia tarvi, päinvastoin, liian tiivis kotelo haittaa toimintaa. Ulkonäkösyistä niitä laitetaan.

jviirret sanoi:
Jos ei ilmanpuhdistus mielessä halua puhallella niin kiinni vaan kunnes tarvii lämmittää.
Eikä se ulkoyksikkö toimimisen vuoksi niitä suojia tarvi, päinvastoin, liian tiivis kotelo haittaa toimintaa. Ulkonäkösyistä niitä laitetaan.

Kiitoksia, mites jos ihan vaakatasossa lunta pyryttää, eikö siitä ole haittaa?

majuho sanoi:
Kiitoksia, mites jos ihan vaakatasossa lunta pyryttää, eikö siitä ole haittaa?

Laite on yleensä lahellä seinää ja puhaltaa seinästä pois päin, vaakasuuntaankaan lentävä lumi ei syystä tai toisesta kiepsahda kennoon siellä raossa.

Lentolunta kertyy lähinnä päätyyn, jos lämmönvaihdin kiertää sinnekin. Tätä ei tapahdu usein, mutta yhdessä kennoon luonnostaan kertyvän jään kanssa saattaa rakentua jääkuori jota laite ei oikein saa sulatettua kun kennon jaa jääkuoren väliin tulee ilmarako.

Vehje kannattaa laittaa niin ylös kuin ilkeää, omistani kolme on katon rajassa, eipä tarvitse kaivella laitetta kinoksista. Lunta paljon suurempi askare on nimittäin laitteen tuottama suuri määrä jäätä. Jos alla on tilaa jään voi antaa kertyä sinne, muuten pitää järjestellä saattolämmitelty putki tai pitää alla pulkkaa / betonipaljua.. jota tyhjennellään. Jäätä voi tulla kymmeniä litroja päivässä sopivalla -1 -säällä.

VesA sanoi:
... Lunta paljon suurempi askare on nimittäin laitteen tuottama suuri määrä jäätä. Jos alla on tilaa jään voi antaa kertyä sinne, muuten pitää järjestellä saattolämmitelty putki tai pitää alla pulkkaa / betonipaljua.. jota tyhjennellään. Jäätä voi tulla kymmeniä litroja päivässä sopivalla -1 -säällä.

Juurikin näin. Joillain tosin jäänmuodostus on syystä tai toisesta valtava, joillain mitätön. Alla pari linkkiä tänne foorumille, joissa näkyy yleisimmät jäänkeräysmetodit :)

Pulkka:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=12476.msg154390#msg154390

Muuttolaatikko:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=10287.msg124019#msg124019

Kottikärryt:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5978.msg74707#msg74707

Itse lähden ensimmäiseen ILP-talveeni muuttolaatikolla.

Kiitoksia hienoista vastauksista. Sitten askarruttaa sellainen, että ennen kuin sammutan ilpin, pitääkö minun jollain tavalla ajaa maksimitehoilla sitä ensin tai jotain... ? Jotain tuollaista muistan kuulleeni.

Lisäksi mysteerinä on tuo takkatoiminto ko. laitteessa. Kuinkahan sitä käytetään?

MiLe sanoi:
...Joillain tosin jäänmuodostus on syystä tai toisesta valtava, joillain mitätön.

Löytyikin täältä foorumilta vähän dataa tuosta sulamisveden määrästä vuodessa. Näyttäisi tulevan keskimäärin sellaiset 500-1000l vuodessa:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=8935.0;viewresults

Mulla tuli viime talvena 600-700 litraa. :) Pumppuna Fd-35 mitsu

majuho sanoi:
Sitten askarruttaa sellainen, että ennen kuin sammutan ilpin, pitääkö minun jollain tavalla ajaa maksimitehoilla sitä ensin tai jotain... ?

Jäähdytys käytön jälkeen hyvä pitää hetki lämmityksellä jotta sisäyksikön kenno kuivuu. Tosin FD25:ssa ainakin pumppu itse huolehtii tuosta, eli kun sen sammuttaa jäähdytykseltä niin puhaltelee pitkän aikaa hieman ilmaa ja kuivattaa näin kennon.

Takaisin
Ylös Bottom