Ilmalämpöpumpun ohjaus yleiskaukosäätimellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markok
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

markok

Aktiivinen jäsen
Olen miettinyt opettavani yleiskaukosäätimelle ilmalämpöpumpun (Mitsubishi FD 25) ohjauksen, mutta miksi ohjekirjassa kielletään tämä? Sen verran olen asiaa tutkinut, että laitteen oma kaukosäädin ei lähetä mitään tietoja pumpulle muuta kuin nappia painettaessa. Säädettyä lämpötilaahan ei silloin tietenkään näe jos pumppua ohjaa toisella kaukosäätimellä, mutta ainakin puhallus nopeuden kuulee kyllä korvallakin ja jos oikein olen ymmärtänyt niin laitteen omasta kaukosäätimestä nappia painettaessa asetukset palautuvat siihen mitä näytöllä lukee.

Vs: Ilmalämpöpumpun ohjaus yleiskaukosäätimellä

markok sanoi:
Olen miettinyt opettavani yleiskaukosäätimelle ilmalämpöpumpun (Mitsubishi FD 25) ohjauksen, mutta miksi ohjekirjassa kielletään tämä? Sen verran olen asiaa tutkinut, että laitteen oma kaukosäädin ei lähetä mitään tietoja pumpulle muuta kuin nappia painettaessa. Säädettyä lämpötilaahan ei silloin tietenkään näe jos pumppua ohjaa toisella kaukosäätimellä, mutta ainakin puhallus nopeuden kuulee kyllä korvallakin ja jos oikein olen ymmärtänyt niin laitteen omasta kaukosäätimestä nappia painettaessa asetukset palautuvat siihen mitä näytöllä lukee.

Todennäköisesti se ei vaan onnistu. Tutkittujen ilppien kaket toimivat eri tavalla kuin telkkarissa. Eli esmes puhallusta ei voi säätää erikseen, vaan mukana lähtee koko muukin asetussatsi. Lisäksi litaniat ovat pitkiä, eikä esmes Sanyon kakesta saa kahta kertaa samaa litaniaa kovinkaan helposti.

Opetettava kaukosäädin tuskin edes ymmärtää ilpin kaukosäätimen komento sekvenssiä 'pursketta'
sisältää aikalailla ememmän koodia kuin normaalit kulutuslaitteet käyttävät..

Voit opettaa jos oppii, mutta luultavasti ei pysty tekemään yhtään mitään!
Et mitään rikottua saa kokeiluillasi, mutta turhaa työtä ;)

Laitetaas nyt infoa kun testiä on tullut tehtyä. Opetin siis Logitechin kaukosäätimeen Mitsun kaukosäätimestä komennot ja hyvinhän tuo näyttää toimivan. Ainut ongelma oli, että kaukosäätimen näytöllä näkyvät tiedot lähtevät kaikki yhdellä komennolla painaapa mitä nappia tahansa, joten kaikille variaatioille oli tehtävä oma näppäin. Iso ongelma tuo ei kuitenkaan ollut, koska halusin opettaa yleis kaukosäätimelle ainoastaan pari eniten käytettyä lämpötila-asetusta ja eri puhallinnopeudet. Muut hienosäädöt voi sitten tehdä laitteen omalla kaukosäätimellä.

markok sanoi:
Laitetaas nyt infoa kun testiä on tullut tehtyä. Opetin siis Logitechin kaukosäätimeen Mitsun kaukosäätimestä komennot ja hyvinhän tuo näyttää toimivan. Ainut ongelma oli, että kaukosäätimen näytöllä näkyvät tiedot lähtevät kaikki yhdellä komennolla painaapa mitä nappia tahansa, joten kaikille variaatioille oli tehtävä oma näppäin. Iso ongelma tuo ei kuitenkaan ollut, koska halusin opettaa yleis kaukosäätimelle ainoastaan pari eniten käytettyä lämpötila-asetusta ja eri puhallinnopeudet. Muut hienosäädöt voi sitten tehdä laitteen omalla kaukosäätimellä.

Jou.. ja itse sen vielä ymmärtää, että hienosäädöt pitää aina uusia yleiskakeen kajoamisen jälkeen.

Itse en kyllä ole kajonnut kummankaan pumpun kakeen kuin pumpun kanssa jotain mittauksia tehdessä, eli leikkiessäni, Argoille löytyivät hyvät säädöt parin viikon tutkimuksilla.

Markok: minkämerkkinen Logitechin kaukosäädin sinulla on? Tiedätkö saako logitechin asetuksia ulos selkokieliseksi tekstitiedostoon tietokoneelle talteen, jopa Pronton CCF-koodiksi?

Näistä siis puhutaan tässä ketjussa nyt:

* http://www.logitech.com/index.cfm/remotes/universal_remotes/&cl=us,en

dadogmeat sanoi:
Markok: minkämerkkinen Logitechin kaukosäädin sinulla on? Tiedätkö saako logitechin asetuksia ulos selkokieliseksi tekstitiedostoon tietokoneelle talteen, jopa Pronton CCF-koodiksi?
Mulla on ihan perus Harmony 525. Tuosta tekstitiedostoon saamisesta ei ole tietoa, mutta tämä kiinnostaisi kyllä jos joku tietää.

markok sanoi:
dadogmeat sanoi:
Mulla on ihan perus Harmony 525. Tuosta tekstitiedostoon saamisesta ei ole tietoa, mutta tämä kiinnostaisi kyllä jos joku tietää.

Logitechin asetuksia ei taada saada minkään valtakunnan tiedostoon, valitettavasti. Logitechin ohjelmointisofta toimii vain online-tilassa eli verkkoyhteydessä Logitechin serverille, ja se kaken asetusprofiili tallentuu sinne serverille eikä omalle koneelle. :(

Ilpeille oma yleiskaukosäädin!
Hintaa 226 SEK eli alle 30€

http://media-works.se/pdf/3270-11132199_se.pdf

tecnosystemi TS-VER8

Korjasin linkin /janti

Onko jollakin kokemusta tuosta ruotsin ihmeestä?
Ei ole hinnalla pilattu, eikä ainakaan sen takia kannata itse alkaa virittelemään omaa lähetintä.

Nostetaanpa tämä ketju ylös.

Onko joku törmännyt universaaliin kaukosäätimeen, joka osaisi toimia myös termostaattina?

Noita ILP:n normaaleja yleissäätimiä löytyy vaikka millä mitalla.
Muutama esimerkki:

5€
http://dx.com/p/universal-ir-air-conditioner-remote-controller-k-1028e-14835

4.5€
http://dx.com/p/universal-air-conditioner-ac-remote-controller-with-lcd-k100e-2954?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=14835&u=2954

4.6€
http://dx.com/p/universal-air-conditioner-ir-remote-controller-with-wall-holder-14433?rt=1&p=2&m=2&r=3&k=1&t=1&s=14835&u=14433

jne

Itsellä tuli kans tällainen mieleen, että ihme ettei kukaan ole vielä moista "keksinyt" että kake vois laittaa plussaa ja miikkaa pyyntiin tietyssä rajoissa. Toki eri pumput toimii niin eri tavalla että melkoisen haastava taski ois yleismallisesti varmaan toteuttaa.

Noin niinkuin äkkiä ajateltuna ei pitäisi olla kummoinen aparaatti, eikö noissa yleensä ole jokaiselle lämpötilalle oma IR-koodi?
Toinen vaihtoehto voisi olla vaikka joku tietokone pohjainen ratkaisu. Raspberry Pi:n jos saisi tuollaiseksi valjastettua. Itselläni ei koodaustaitoja ole joten pitäisi aika valmis ratkaisu olla. Ei tulisi edes kalliiksi. IR lähetin euronpari, lämpötilaanturi samanverran ja itse RPi noin 45e. Kuka lähtee tekemään referenssin, jota jokainen voi sitten kopioida :)

Takaisin
Ylös Bottom