Ilmalämpöpumpun takuu

J

joopelli

Vieras
Foorumilla on ollut paljon keskustelua ilmalämpöpumppujen paremmudesta ja COP-arvoista. Oman lopullisen ostopäätökseni tein takuuajan pituuden perusteella(mitään halpis-pumppuja en edes katsellut). Mietin eri vaihtoehtoja ja kaksi pumppua tuli vastaan, jossa on viiden vuoden TÄYSTAKUU. IVT ja Fujitsu. IVT asennettuna 2400,- Fujitsu asennettuna 1590,- Fujitsulla lupasivat vetää sähkötkin samaan hintaan. Ei tarvinnut enää etsiä. Fujitsu on kuulema tullut vielä TM:n julkaisemattomassa testissä kolmanneksi. Heti IVT:n ja Toshiban jälkeen. ;)

D

Drummer

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Ilmalämpöpumpun takuu

joopelli sanoi:
Fujitsu on kuulema tullut vielä TM:n julkaisemattomassa testissä kolmanneksi. Heti IVT:n ja Toshiban jälkeen. ;)

Mistä moista olet kuullut? Täällä on liikkunut monenlaisia huhuja asiasta.

K

kttake

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Takuun suhteen kannattaa muistaa myös suomen lainsäädännön tuntema ns. kuluttajan minimisuoja. Eli lyhyesti: valmistaja/maahantuoja vastaa laitteesta ja sen tulee kestää oikeassa käytössä sellainen aika kuin kuluttaja kohtuudella voi odottaa. Eli ei kukaan osta pumppua yhdeksi tai kahdeksi vuodeksi vaan pidempäänhän sen tulee kestää "yleisen elämänkokemuksen mukaan". Takuu on vain kuluttajan minimisuojaa täydentävä asia, ts. lyhyellä takuulla ei voida ohittaa kuluttajan minimisuojaa.

Merkittävä asia on tietysti käytännössä se että maahantuja/asennusliike on olemassa vielä ongelmien ilmetessä eli siinä mielessä ihan jobbarilta/nyrkkipajasta en pumppua ostaisi.

D

Drummer

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

kttake sanoi:
Takuun suhteen kannattaa muistaa myös suomen lainsäädännön tuntema ns. kuluttajan minimisuoja. Eli lyhyesti: valmistaja/maahantuoja vastaa laitteesta ja sen tulee kestää oikeassa käytössä sellainen aika kuin kuluttaja kohtuudella voi odottaa. Eli ei kukaan osta pumppua yhdeksi tai kahdeksi vuodeksi vaan pidempäänhän sen tulee kestää "yleisen elämänkokemuksen mukaan". Takuu on vain kuluttajan minimisuojaa täydentävä asia, ts. lyhyellä takuulla ei voida ohittaa kuluttajan minimisuojaa.

Merkittävä asia on tietysti käytännössä se että maahantuja/asennusliike on olemassa vielä ongelmien ilmetessä eli siinä mielessä ihan jobbarilta/nyrkkipajasta en pumppua ostaisi.

Ja kannattaa myöskin muistaa että luvattu tuotetakuu on helposti ratkaistavissa, koska se on myyjän hyväksymä menetelmä. Kuluttajan minimisuoja taas on valtiovallan (EU) asettama, johon liittyvät erityisen epäselvät tapaukset viedään oikeussaliin asti. Joka tapauksessa, myöskin pienemmissä virheissä, takuun alla tehtävät selvitykset ovat luonnollisesti huomattavasti nopeampia ajallisesti, kun taas minimisuojalain kautta tehtävät päätökset ottavat byrokratian vuoksi huomattavasti enemmän aikaa. Kukin voi itse päätellä kumpi tapa ratkaista asioita on helpompi. Siihen, että myyjä antaa pidemmän takuun tuotteelleen, on aina jokin syy.

m1xa

Aktiivinen jäsen

Erään myyjän motto oli takuuta kysellessä, että takuu kestää niin kauan kuin tavarakin.

M

mth

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Myös Panasonicissa on viiden vuoden takuu ...

tet

Hyperaktiivi

mth sanoi:
Myös Panasonicissa on viiden vuoden takuu ...

Ainakin Scanofficen maahantuomissa se on muistaakseni vain kompuralle, muulle osalle laitteistoa kaksi vuotta. Kaukomarkkinoiden vempeleistä en tiedä, voi ollakin viiden vuoden täystakuu.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Kaukomarkkinoilla on ainakin aiemmin ollut vuoden takuu ja kompuralle viisi vuotta

P

pumppufani

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tosiasiassa yksikään valmistaja/maahantuoja ei tarjoa 5 -vuoden takuuta ilmaiseksi. IVT:n takuu on vakuutus ja ainakin mitä itse olen tutkinut asiaa sekä "pienellä" kirjoitettua korvaa ensisijaisesti kotivakuutus ja vasta sen jälkeen IVT vakuutus, ehkä? Fujitsun takuu taas on normaalisti 2 -vuotta ja mikäli teettää erikseen huollon (maksullinen) niin voi sen jälkeen saada 3 -vuotta lisäturvaa, ei ihan simppeli juttu tämäkään ???

Itse hankin pumppuni paikalliselta, jo monta vuotta toimineelta alan erikoisliikkeeltä 2-vuoden TAKUULLA. Kyllä ne uudet yrittäjät lupasivat minullekkin vaikka mitä, että saisivat laitteen kaupaksi, mutta hyllyyn jäi ;) Nyt seinässä lämpöä puhkuu Sanyo ja hyvin toimii ;D

D

Drummer

Vieras

pumppufani sanoi:
Tosiasiassa yksikään valmistaja/maahantuoja ei tarjoa 5 -vuoden takuuta ilmaiseksi. IVT:n takuu on vakuutus ja ainakin mitä itse olen tutkinut asiaa sekä "pienellä" kirjoitettua korvaa ensisijaisesti kotivakuutus ja vasta sen jälkeen IVT vakuutus, ehkä? Fujitsun takuu taas on normaalisti 2 -vuotta ja mikäli teettää erikseen huollon (maksullinen) niin voi sen jälkeen saada 3 -vuotta lisäturvaa, ei ihan simppeli juttu tämäkään ???

Itse hankin pumppuni paikalliselta, jo monta vuotta toimineelta alan erikoisliikkeeltä 2-vuoden TAKUULLA. Kyllä ne uudet yrittäjät lupasivat minullekkin vaikka mitä, että saisivat laitteen kaupaksi, mutta hyllyyn jäi ;) Nyt seinässä lämpöä puhkuu Sanyo ja hyvin toimii ;D

Kai nyt kompuralle sait 5-vuoden takuun? Minusta se on vähintä mitä voi vaatia. Kysehän ei ole mistään normielektroniikasta. Fujitsun takuu on jatkettavissa 50€ maksulla 2 vuodesta 5-vuodeksi. Takuu on sekä koneelle että asennukselle. Koneen tarkistusajan kunto ei vaikuta takuun jatkamiseen (vrt. auton kilometrimäärätarkastukset), vaan tarkastus on ennaltaehkäisevä. Palataan asiaan n. 5-vuoden kuluttua, ja katsotaan kumpi valinta oli kannattavampi ;) Ja ihan vakavasti, onhan sulla kompuralle pitempi takuu kuin 2 vuotta....melkein kaikilla merkeillä se on 5-vuotta ???

C

Cud

Vieras

Voi myös tinkiä toi 50€ maksu kaupan päälle. Itse ostin kaksi Fujitsua ja sain toi takuutarkistus kaupan päälle. Muutenkin sain hyvän hinnan (yli 400€ halvempi kuin paikallinen kauppias samoista laitteista) joten olen tähän asti ainakin erittäin tyytyväinen Fujitsu-kauppaan.

J

jami

Vieras

Cud sanoi:
Itse ostin kaksi Fujitsua ja sain toi takuutarkistus kaupan päälle. Muutenkin sain hyvän hinnan (yli 400€ halvempi kuin paikallinen kauppias samoista laitteista)

Mistä malleista ja mistä paikasta? Minulla valinta tulossa välillä Argo/Fujitsu.

Back
Ylös Bottom