ILP ei käytössä talvella, meneekö rikki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eepponen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
E

eepponen

Vieras
Suunnittelemme mökille ilmalämpöpumppua, jonka pääasiallinen käyttö on kesällä jäähdytyksessä. Talvella mökkiä pidetään yleensä täysin lämmittämättömänä eli pumppu ei ole päällä. Voiko ILP olla koko talven pois päältä vai voiko pakkanen aiheuttaa jotain vauriota?

Voisitteko suositella Pohjois-Pohjanmaalta pumppua ja asennusta pikkumökkiin (jäähd. / lämm. ala ~35m2)?

Vs: ILP ei käytössä talvella, meneekö rikki?

Pahoittelen epäasiallista vastausta, mutta onko tässä jokin "koira haudattuna" ;D

tms sanoi:
Pahoittelen epäasiallista vastausta, mutta onko tässä jokin "koira haudattuna" ;D
Ei ole koiria haudattuna :) Mökille olen pumppua hommaamassa ja tämmöinen väite tuli kuultua.

eepponen sanoi:
Suunnittelemme mökille ilmalämpöpumppua, jonka pääasiallinen käyttö on kesällä jäähdytyksessä. Talvella mökkiä pidetään yleensä täysin lämmittämättömänä eli pumppu ei ole päällä. Voiko ILP olla koko talven pois päältä vai voiko pakkanen aiheuttaa jotain vauriota?

Tällaisessa käytössä on varmaan 95% maailman ilmalämpöpumpuista eikä ne oo moksiskaan.
Joskus oli suositus että jos pumpun sammuttaa niin ei käynnistäisi liian kovalla pakkasella, kesällä ei ole ongelmia.

jviirret sanoi:
Tällaisessa käytössä on varmaan 95% maailman ilmalämpöpumpuista eikä ne oo moksiskaan.
Joskus oli suositus että jos pumpun sammuttaa niin ei käynnistäisi liian kovalla pakkasella, kesällä ei ole ongelmia.
Tuskin kuitenkaan samanlaisissa olosuhteissa kuin meillä Suomessa. Eli meillä olisi sisä- ja ulkoyksikkö kovien pakkasten armoilla monta kuukautta.
No hyvä jos ei ole moksiskaan niin hyvä niin.

Niin, ehkä tässä tapauksessa on kai sitten tavallaan kysymyksessä elektroniikan "varastointi" tilanne. Johon pätevät siihen tarkoitetut keinot.

Minulla on ollut muutaman vuoden ilp kesäkäytössä. Ainakin vielä on selvinnyt talvehtimisista. Olen jäähdytyskauden päätteeksi katkaissut virrantulon koko aparaatille.
Sellaista olen miettinyt, että onko väliä kummalla toiminnolla (lämmitys/jäähdytys) laitetta on viimeksi käytetty? Itse on yleensä viimeksi pyörittänyt laitetta pari tuntia lämmityksellä ennen talviteloille laittoa.

T sanoi:
Minulla on ollut muutaman vuoden ilp kesäkäytössä. Ainakin vielä on selvinnyt talvehtimisista. Olen jäähdytyskauden päätteeksi katkaissut virrantulon koko aparaatille.
Sellaista olen miettinyt, että onko väliä kummalla toiminnolla (lämmitys/jäähdytys) laitetta on viimeksi käytetty? Itse on yleensä viimeksi pyörittänyt laitetta pari tuntia lämmityksellä ennen talviteloille laittoa.

On sillä sen verran että jos jäähdytyskäytöstä pannaan suoraan "seisomaan" niin sisäyksikköön jää kosteutta sisälle ja siis otollinen alusta kasvustolle. Tuo parin tunnin lämmityskäyttö on varmasti kuivattanut laitteen jolloin kasvualustaa ei ole.

T sanoi:

Ilpistin vastaukseen lisäten vielä, että laitteen kestävyyden kannalta valinnalla tuskin on muuta merkitystä jo kerrotun lisäksi. Periaatteessa olisi hyvä kytkeä kumminkin kompressorin lämmitys päälle alkukesästä ennen käyttöönottoa vähintään useiksi tunneiksi (jos sellainen laitteessa on tai sitä simuloidaan moottorin käämien avulla kuten monissa invertteripumpuissa). Eli virrat päälle (pistotulppa seinään) jo ennakolta, eikä vasta, kun akuuttia viilennystarvetta tulee. Ja ainakin periaatteessa kannattaisi aloittaa käyttö keväällä "luonnollisessa moodissa", eli lämmityksellä, jos ulkona on kylmempää kuin sisällä ja päin vastoin (koska riski kertyneen kylmäaineen lähtemisestä "riskialttiille seikkailulle" on silloin pienin).

kotte sanoi:
Ilpistin vastaukseen lisäten vielä, että laitteen kestävyyden kannalta valinnalla tuskin on muuta merkitystä jo kerrotun lisäksi. Periaatteessa olisi hyvä kytkeä kumminkin kompressorin lämmitys päälle alkukesästä ennen käyttöönottoa vähintään useiksi tunneiksi (jos sellainen laitteessa on tai sitä simuloidaan moottorin käämien avulla kuten monissa invertteripumpuissa). Eli virrat päälle (pistotulppa seinään) jo ennakolta, eikä vasta, kun akuuttia viilennystarvetta tulee. Ja ainakin periaatteessa kannattaisi aloittaa käyttö keväällä "luonnollisessa moodissa", eli lämmityksellä, jos ulkona on kylmempää kuin sisällä ja päin vastoin (koska riski kertyneen kylmäaineen lähtemisestä "riskialttiille seikkailulle" on silloin pienin).

Virtojen päälle saaminen riippuu pumpusta. Noissa vanhoissa Sanyosukuisissa ulkoyksikköön menee virtaa vasta kun vehje laitetaan kakesta päälle, siellä on sitä varten oma releensä. Halpis-ultin manuaalissa taas lukee että jos se menee jäykkien öljyjen takia vikatilaan kylmästä käynnistettäessä pitää vaan jättää virrat päälle ja yrittää vartin päästä uudelleen. Eli jos haluaa paikkoja lämmitellä asiaa pitää hiukan tutkia ensin.

Eiköhän ne öljyt ja kompressorit ole luonnostaan riittävän lämpimät sitten kun jäähdytystarvetta alkaa olla ::) Ulkonahan on silloin yleensä vähintään 25 lämmintä. Kytkeytyykö se kompressorin lämmitys edes päälle jos on noin lämmintä?

jviirret sanoi:
Eiköhän ne öljyt ja kompressorit ole luonnostaan riittävän lämpimät sitten kun jäähdytystarvetta alkaa olla ::) Ulkonahan on silloin yleensä vähintään 25 lämmintä. Kytkeytyykö se kompressorin lämmitys edes päälle jos on noin lämmintä?

Kompressorin lämmittämisen perimmäinen tarkoitus ei ole pelkästään öljyn notkeuttaminen, vaan myös voiteluöljyn joukkoon tiivistyneen kylmäaineen höyrystäminen öljyn voiteluominaisuuksia pilaamasta (tai aiheuttamasta paljon pahempaakin, mitä ei *ILP-tyypin kompressoreissa tosin ole yleensä onneksi uhkana).

Nestemäisen kylmäaineen tulisi käynnistettäessä olla mieluiten höyrystimessä, jonne se hakeutuukin, kunhan käynnistyksen jälkeen tarkoitettu höyrystin on laitteiston kylmin paikka myös ennen käynnistystä.

Onneksi tyypilliset *ILP-kompressorit kestävät melkein mitä vain ainakin melko pitkään (ja esillä olevaan kysymykseen rajoittuen varmaan periaatteessa satoja vuosia, menetteli melkein miten hyvänsä).

kotte sanoi:
Onneksi tyypilliset *ILP-kompressorit kestävät melkein mitä vain ainakin melko pitkään (ja esillä olevaan kysymykseen rajoittuen varmaan periaatteessa satoja vuosia, menetteli melkein miten hyvänsä).

Nimenomaan. Kaikilla näillä varotoimenpiteillä pelkässä jäähdytyskäytössä olevan ilp:n kompressorin ikää voi pidentää ehkä 99.stä 100:aan vuoteen. Minkään muun ikää ne ei sitten juuri pidennäkkään. Tällaisessa käytössä laite vanhenee muista kuin käyttäjästä johtuvista syistä: Elektroniikka porsii 10vuoden sisään, kondensaattoreita kuivuu, releitä ja liitoksia hapettuu. Ulkoyksikön muovit haurastuu, tärinä kumit murenee, letkut, putket ja kennot hapettuu ulkoapäin jne jne. Ei ole ilp:kään ikuisia vaikka käyttäjä kuinka helläkätisesti kohtelisi.
Jos eliniän haluaa maksimoida niin ulkoyksikön asennuspaikalla lienee suurin merkitys. Ehdottomasti varjoon ja päälle sellainen katto ettei ole vesisateessa.

Onko uusia suosituksia pumpun talvehtimiselle vai päteekö vanhat viisaudet vielä?

Olisi aika laittaa jo useamman kesän jäähdytyskäytössä palvellut E12EKEB pumppu talviteloille. Kannattaako viimeinen käyttö ennen virtojen pois kytkentää tehdä lämmitys- vai jäähdytysasennossa? Tietysti pitää poistaa sisäyksikköön mahdollistesti kertynyt kosteus lämmittämällä mutta onko muuten merkitystä kummalle puolelle kylmäaineet jää?

Aikaisempina vuosina olen käyttänyt viimeisenä aina lämmitystä. Tuli mieleen, että voiko esimerkiksi jokin venttiili juuttua talvena aikana?

Kennon imurointi ja mahdollinen pesu olisi hyvä tehdä jäähdyttelykauden jälkeen etteivät jää pöpöt ja kasvustot koko talveksi kennostoon muhimaan. ;)

T sanoi:
Kannattaako viimeinen käyttö ennen virtojen pois kytkentää tehdä lämmitys- vai jäähdytysasennossa? Tietysti pitää poistaa sisäyksikköön mahdollistesti kertynyt kosteus lämmittämällä mutta onko muuten merkitystä kummalle puolelle kylmäaineet jää?

Aikaisempina vuosina olen käyttänyt viimeisenä aina lämmitystä. Tuli mieleen, että voiko esimerkiksi jokin venttiili juuttua talvena aikana?

Kun virrat katkaistaan, nelitieventtiili menee joka tapauksessa jäähdytysasentoon. Muutaman päivän sisällä kylmäaine hakeutuu järjestelmän kylmimpään paikkaan (joka syksystä alkaen on joko ulkokenno tai kompressori). Tuolla nestemäinen kylmäaine sitten talven seikkailee aiheuttamatta sanottavaa vahinkoa. Erityisesti sisäkennon kuivattaminen jäähdytyskauden päätteeksi on toki järkevää.

Takaisin
Ylös Bottom