Someone`s koko tarina, hurahdus energian säästöön!
Ostin asunnon kevättalvella 2008. Asunnossa on lämmintä alaa noin 190m2 ja lämmitys on hoitunut suoralla sähkölämmityksellä. Kymenlaakson sähkön verkkopalvelusta sain tulosteen talon vanhasta sähkönkäytöstä joka oli keskiarvoltaan 29850kWh vuodessa. Hurja määrä mietin taloa ostaessa mutta katsoin että vuonna 1988 rakennetussa talossa voi vielä pienillä investoinneilla tehdä jotain merkittävää sähkön säästämiseksi.
Lähtökohtana talossa on ihan kohtuu hyvät eristeet jo valmiina:
Asunnon seinät 200mm villa
Autotallin seinissä 150mm villa
Katto puhallusvilla 300-400mm + paikka paikoin vielä 100mm villa panelin alla
Talon pohjalla 100mm styrox ja sokkelin ympärillä 50mm styrox noin metrin verran
Takan lämmitystä
Otin melkein käyttämättömänä olleen takan uudelleen käyttöön. Poistin takkahuoneen ja olohuoneen välissä olevan korkean ikkunan ovien päältä ilmankierron takaamiseksi paremmin muihin asuintiloihin. Samassa rytäkässä poistin myös takkahuoneen ovet, koska katsoin ettei tuossa paikassa niitä tarvitse ollenkaan. Takan poltossa ilmeni kuitenkin heti ongelmia koska takkaan ei ollut rakennettu tuhkalle omaa tilaa joten loppuhiilloksen loppuun polttaminen saattoi kestää tunteja uunin tiilipohjalla. Kävin ostamassa kasan tulitiiliä ja arinaraudat uunin pohjaan. Nostin tiilillä uunin pohjan reunoja kaksi kerrosta ja laitoin arinaraudat niiden päälle. Tein vielä tulitiilestä tuhkan ohjaimet uunin nurkkaan, jotta hiillos valuisi itsestään arinan päälle. Samoten leikkelin 4mm paksusta teräslevystä palasen ja hitsailin kannakkeet raudalle niin että sen sai pysymään uunin pohjaraudan etureunana. Tämä esti hiilloksen valumisen uuninraudalta ulos uunista kun luukun aukaisee. Nyt polttoaika lyheni oleellisesti usealla tunnilla ja uunikin vetää huomattavasti paremmin. Huomasin myös että takan massa lämpiää paremmin, kun korvausilma saadaan ohjattua nyt hiilloksen läpi sekä liekille jälkipolttoon.
Takkana toimii paikalleen muurattu kuoritakka jossa välissä eristeenä 25mm lasivilla heti päällimmäisen tiilikerroksen takana. Kokoa ja näköä takalla kyllä on ja kuori auttaa pitämään sen peräti 3 päivää kättä lämpimänä. Kovilla pakkasilla olenkin jättänyt tulipesän luukut auki niin tupaan saadaan paljon enemmän lämpöä ja saa tuon möhkäleen vähän viilenemäänkin jos joka päivä puuta polttaa. Puuta on poltettu noin 7-8 pinokuutiota vuodessa. Halkotalkoot jatkuu perämetsistä joka kevät täyttäen varastot mitä on menneenä talvena poltettu.
Lämmintä vettä
Talosta löytyy kaksi lämminvesivaraajaa. Toinen on käyttövedelle suihkuun ja keittiöön (300l), sekä toinen kodinhoitohuoneeseen ja poreammeeseen (150l). Muuton jälkeen kauhisteltiin miten kuumaa vettä tuleekaan hanasta. Varaajan pellit auki ja ihmettelemään mitä ne ovat syöneet. Lämmöt olivat täysin tapissa molemmissa varaajissa. 60 astetta säätelin termostaatteihin ja sekoitusventtiileihin, hyvin on riittänyt suihkussakin vettä vaikka saunojia olisi kymmenenkin. Muistaa vaan käydä kääntämässä tuossa vaiheessa lisälämmön päälle ennen yösähkön päälle tuloa. Veden kulutus oli toinen mikä näytti suurehkolta. Kaupasta tein löytöjä ekosuihkukahvan muodossa joten vaihdoin sellaisen. Hintaa 8 euroa. Vettä meni vanhasta läpi lähes 20 litraa/min ja tästä uudesta vain 9 litraa minuutissa.
Savukaasu LTO
Savukaasu LTO:n, putkirempan ja aurinkoenergia projektiakin tuli rakenneltua. Savukaasuista saikin talteen noin 10% polttopuiden sisältämästä energiasta.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=7268.0
Aloittelin talven mittaan putkiremointilla uusimalla käyttövesiputket muovisiin vanhojen kupariputkien sijaan. Varaaja vaihtui 300 l kaksois kierukka varaajaan. Katolle tuli 4kpl 18 putkista aurinkokeräintä. Piippuun lämmön talteenottokierukka. Varaajasta ylilämpö ajellaan sitten kahden puhallinpatterin kautta asuin- ja pesutiloihin.
Lämpöpumppua hankkimaan
Paikalliselta asentajalta sain hyvän tarjouksen Mitsubishin ilmalämpöpumpusta. Sähköalan ihmisenä itse laitoin pumpun seinään, vedin sähköt ja jäin odottamaan kylmäasentajaa, lupaa kun siihen ei itseltä löydy. Investointi oli todella edullinen kun hiukan käytti omaa aikaa pumpun asennukseen. Hieman se vie aikaa jotta tottuu tasaiseen pumpun puhallukseen mutta nyt se tuntuu aika miellyttävältä kun kävelee lämpimän ilmavirtauksen ohi. Säästöt olivat huimat jo heti ensimmäisinä kuukausina. Tuntui jotta tällä menoa sähkönkäyttö puolittuu.
Mitsun pumpun takuu meni umpeen ja eikun modaamaan
Pohjan sulanapidollehan piti tekasta aikerele ohjaus jottei se olisi päällä ihan koko aikaa pakkasilla. Tälläkin virityksellä sen 400-500kwh säästöä syntyy. Helppo homma ol ainakin tehä ja suosittelen muillekkin Mitsubishin FD:n omistajille.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11847.msg142218#msg142218
Lattialämmitystä
Pyysin tarjouksen uusista lattialämmitys termostaateista jotka ovat huomattavasti tarkempia kuin vanhat. Uusissa termostaateissa on digitaalinen näyttö joka näyttää lattian oikean lämpötilan ja jonka voi asetella täysin haluttuun astelukuun. Termostaateilla päästiinkin tasaisempaan lopputulokseen huoneiden välillä. Nyt ei eri lattialämmitys alueilla paljain jaloinkaan huomaa lämpötila eroja. Hintaa kertyi 45€/termostaatti. Vanhat olikin jo 20 vuotta eläneet joten vaihto oli kohdallaan.
Ikkunat tiiviiksi
Ikkunoiden välistä vetää aika lailla. Asiaa tutkittuani huomasin että ikkunaan on laitettu vain yksi huulitiiviste sisimmän ikkunan tilkkeeksi. Ikkunat ovat 3 lasiset eikä noiden kerroksien välistäkään löydy tiivistettä. Ostin kerralla 400m tiivistenauhaa paria erilaista. Sisimmän ja väliruudun väliin vedin ohuen nauhan tekemään tiiviin ilmataskun lasien väliin sekä sisimmälle ruudulle laitoin toisen huulitiivisteen valmiiseen tiivisteuraan joka oli jätetty joskus laittamatta. Asumismukavuus nousi huomattavasti. Ikkunoiden luona pystyi jota oleskelemaan kun ei tuntenut sitä kylmää ilmanvirtaa koko ajan. Mittasin myös lämpömittarilla ikkunan pintalämpötilan kahdesta eri ruudusta. Ensin niin että molemmat ikkunat olivat eristämättömänä ja sitten toinen eristettynä. Eron huomasi heti. Ikkunan pintalämpötila kipusi parilla asteella eristetyssä ikkunassa. Myöhemmin tuli vielä lisää eristettä ulkoimpiin ruutuihin noin 100m verran. Nyt ikkunoista löytyy 3 huulitiivistettä joka ruudulle omansa sekä tuo ruutujen väliin laitettu tiiviste.
Auton CO2 talkoot
Minua alkoi kiinnostamaan nuo CO2 päästäjen vähentämiset liikenteessä joten autoksi vaihtui mazda 626. Koneeseen upottelin bioetanoli muunnossarjan ja nyt ajellut E85 bensiinillä. RE85 tuottaa jopa 80% vähemmän fossiilisia hiilidioksidipäästöjä!
Autotalli lämpimänä
Autotalli on lämmitetty ja sitä ei oikein voikkaan pitää kylmänä kun siellä on vesipiste. Tallin ovi on todella hatara. Tiivisteistä puhumattakaan, teräs terästä vasten. Tein solumuovimatosta tiivisteet tallin oven ympärille ja kiinnitin ne liimamassalla peltikaistaleisiin kiinni. Nyt kun ovi sulkeutuu, painautuu tuo 10cm leveä solumuovimatto kaistale oven ympärille teräsrakenteita vasten peittäen kokonaan ammottavan aukon jossa ei tiivisteitä ollut ollenkaan. Lisäksi laitoin oven ympärille tiivistenauhaa jota vasten ovi painautuu tiiviimmin ja paljon hiljaisemmin kuin metallikarmia vasten. Huomasin myös ettei oven karmien ympärille ole puhallettu uretaania eristämään ovenpieliä. Tein kipsilevyihin poralla reikiä oven ympärille, puhalsin uretaanin seinän ja karmin väliin sekä laitoin oven ympärille listat peittämään poratut reiät. Lopputulos oli erittäin siisti autotallin ovi, huomattavasti lämpimämpi sekä vedotompi autotalli. Nykyään talli onkin harrastekäytössä.
En ollut oikein alunperin tyytyväinen siihen että talli lämmitetään sähköpattereilla. Chunlanin lämpöpumppuun päädyin pelkästään sen hinnan takia. Asennukset tein itse ja kylmäaineputket jätin oikealle ammattimiehelle. Lämpöpatterien ohjaukset siirsin yhden termostaatin taakse (vanha purettu lattialämmitystermostaatti), jonka kiinnittelin seinään ja asettelin niin, että kun pumpun teho loppuu kovilla pakkasilla, lähtevät sähköpatterit lämmittämään autotallin lämmön karattua lähelle +5:ttä astetta.
Chunlanin ominaisuus on että kaukosäätimestä ei saa kuin 15 astetta lämpötilan säädöksi. Siirsin pumpun sisätila anturin erilliseen kalvorasiaan pumpun imuilman puolelle ja asensin rinnalle toisen NTC vastuksen jonka mitoitin laskemalla vastusten keskinäiset suhteet eri lämpötiloilla. Sain pyyntiä laskettua 7,5 astetta kaukosäätimen asetuslämpötilasta. Nyt tällä modauksella autotallin lämpötila saadaan pidettyä +10 asteessa. Vaikka 2010 talvi oli todella rankka, ei chunlanin kanssa ollut mitään ongelmia. Pumppu jaksoi lämmittää ja pitää autotallin lämpimänä koko talven pakkasista piittaamatta.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6986.msg88132#msg88132
Pientä remonttia vieläkin pukkaa…
Keittiön remonttia tehdessä panostettiin siihen, millaiset kodinkoneet hankitaan, vähintään A-luokkaa. Vanhat olikin jo sen 20 vuotta vanhaa elektroluksia ja kulutus sitä luokkaa. Nykyiset vievätkin sitten niin vähän jottei paljon merkitystä sähkölaskussa niillä olekaan. Keittiörempassa tuli revittyä myös tuhoutunut keittiön parketti pois lattiasta. Tilalle tulikin Ensto Thinmat 300W lattialämmityskaapelit Raychem TA-10 termarilla ja laattalattia.
Asentelin kaikkiin valaisimiin joihin suinkin pystyi laittamaan energiansäästölamput tai ledilamput. Ebay oli oiva paikka ostaa halvalla isot erät SMD-led lamppuja korvaamaan hehkulamppuja ja onnettomia energiansäästölamppuja joihin ajan myötä tulee käynnistyshitautta. Kiinan kaupoissa kannattaa olla erityisen tarkkana että lamput on CE-merkittyjä ja myynnissä myös suomessa. Keittiötä kaunistaa kaappien alla 375 SMD lediä ja kaappien päällä somistevalona 220 lediä. Televisiot ja tietokoneet on asennettu katkaisijalla olevien pistorasia jatkojohtojen perään joten kaikkien laitteistojen sammuttaminen on helppoa yhtä katkaisijaa kääntämällä. Ja kaikkea muita pieniä viritelmiä ja testauksia tuli tehtyä.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=7442.msg91463#msg91463
Ruoanlaittoa ilman sähköä
Lihat pataan ja takkaan! Eikä aina lihaakaan vaan ihan hyvää kasvislootaakin saa tehtyä ja ilman sähköhellaa. Takka illalla lämpimäksi haloilla ja saanut lämpö tasaantua tuollaiset 12 tuntia lämmityksen jälkeen. Sisälämpö tuolloin arinalla 150-170 astetta jossa jo paistelee vaikka pullat. Vuorokausi lämmityksestä ja vieläkin takan arinalla 120-130 astetta lämmintä joka olisi jo parempi lihapadan muhimiselle. Joulupukki toi kerman saven padan vetoisuudeltaan 4:sen litraa joka on osoittautunut hemmetin hyväksi karjalanpaisteille sun muulle herkuille.
Talviset sähkökatkot sai testaamaan miten onnistaa kahvin keitto takassa. Litra nuotiopannuun vettä kun en pakkia löytänyt mistään ja takkaan hiilloksen päälle. Menipä noin 1,5 minuuttia ja vesi kiehui. Tuli oikein pika presso sumppia. Voitti kyllä normi keittimen sumpin teko ajassa.
Rahaahan se vie, mutta saako siitä mitään takaisin…
Näin äkkiä laskettuna on investoinnit vieneet uusimalla/hankkimalla uutta ja paranneltu vanhaa noin 10000€ edestä.
Polttopuut, polttopuiden katokset, uuninraudat, tulitiiliä, mitsubishi pumppu, Chunlan pumppu, varaaja, putkiremontti, aurinkolämmitys, savukaasu LTO, asennukset, sekalaista sähkötavaraa (lämmitys sähkökeskus, vikavirtasuoja, stotzeja, kaapelia, kwh- mittareita ym…), säästösuihku, energiansäästölamppuja, led valaisimia ja muuntajia, tiivistys nauhaa, kodinkoneet keittiöön, elektronisia lattialämmitystermostaatteja, kytkimellisiä jatkoroikkia…
Vanhat asukkaat kuluttivat keskiarvona 29850kWh vuodessa. Nyt kulutus pyörii noin 7500kwh vuodessa ja laskee edelleen kun aurinkolämmitys ja savukaasu LTO on otettu käyttöön vasta syksyllä 2012. Rahaksi muutettuna kulutus on yli 2000 euroa vähemmän ostoenergiaa vuositasolla kuin entisillä asukkailla. Kulutushan riippuu täysin omista asumis tottumuksista joten alkuperäistä lähtökohtaa energiansäästölle omista tuhlaavista kulutustottumuksista on mahdoton arvioida.
Ostin asunnon kevättalvella 2008. Asunnossa on lämmintä alaa noin 190m2 ja lämmitys on hoitunut suoralla sähkölämmityksellä. Kymenlaakson sähkön verkkopalvelusta sain tulosteen talon vanhasta sähkönkäytöstä joka oli keskiarvoltaan 29850kWh vuodessa. Hurja määrä mietin taloa ostaessa mutta katsoin että vuonna 1988 rakennetussa talossa voi vielä pienillä investoinneilla tehdä jotain merkittävää sähkön säästämiseksi.
Lähtökohtana talossa on ihan kohtuu hyvät eristeet jo valmiina:
Asunnon seinät 200mm villa
Autotallin seinissä 150mm villa
Katto puhallusvilla 300-400mm + paikka paikoin vielä 100mm villa panelin alla
Talon pohjalla 100mm styrox ja sokkelin ympärillä 50mm styrox noin metrin verran
Takan lämmitystä
Otin melkein käyttämättömänä olleen takan uudelleen käyttöön. Poistin takkahuoneen ja olohuoneen välissä olevan korkean ikkunan ovien päältä ilmankierron takaamiseksi paremmin muihin asuintiloihin. Samassa rytäkässä poistin myös takkahuoneen ovet, koska katsoin ettei tuossa paikassa niitä tarvitse ollenkaan. Takan poltossa ilmeni kuitenkin heti ongelmia koska takkaan ei ollut rakennettu tuhkalle omaa tilaa joten loppuhiilloksen loppuun polttaminen saattoi kestää tunteja uunin tiilipohjalla. Kävin ostamassa kasan tulitiiliä ja arinaraudat uunin pohjaan. Nostin tiilillä uunin pohjan reunoja kaksi kerrosta ja laitoin arinaraudat niiden päälle. Tein vielä tulitiilestä tuhkan ohjaimet uunin nurkkaan, jotta hiillos valuisi itsestään arinan päälle. Samoten leikkelin 4mm paksusta teräslevystä palasen ja hitsailin kannakkeet raudalle niin että sen sai pysymään uunin pohjaraudan etureunana. Tämä esti hiilloksen valumisen uuninraudalta ulos uunista kun luukun aukaisee. Nyt polttoaika lyheni oleellisesti usealla tunnilla ja uunikin vetää huomattavasti paremmin. Huomasin myös että takan massa lämpiää paremmin, kun korvausilma saadaan ohjattua nyt hiilloksen läpi sekä liekille jälkipolttoon.
Takkana toimii paikalleen muurattu kuoritakka jossa välissä eristeenä 25mm lasivilla heti päällimmäisen tiilikerroksen takana. Kokoa ja näköä takalla kyllä on ja kuori auttaa pitämään sen peräti 3 päivää kättä lämpimänä. Kovilla pakkasilla olenkin jättänyt tulipesän luukut auki niin tupaan saadaan paljon enemmän lämpöä ja saa tuon möhkäleen vähän viilenemäänkin jos joka päivä puuta polttaa. Puuta on poltettu noin 7-8 pinokuutiota vuodessa. Halkotalkoot jatkuu perämetsistä joka kevät täyttäen varastot mitä on menneenä talvena poltettu.
Lämmintä vettä
Talosta löytyy kaksi lämminvesivaraajaa. Toinen on käyttövedelle suihkuun ja keittiöön (300l), sekä toinen kodinhoitohuoneeseen ja poreammeeseen (150l). Muuton jälkeen kauhisteltiin miten kuumaa vettä tuleekaan hanasta. Varaajan pellit auki ja ihmettelemään mitä ne ovat syöneet. Lämmöt olivat täysin tapissa molemmissa varaajissa. 60 astetta säätelin termostaatteihin ja sekoitusventtiileihin, hyvin on riittänyt suihkussakin vettä vaikka saunojia olisi kymmenenkin. Muistaa vaan käydä kääntämässä tuossa vaiheessa lisälämmön päälle ennen yösähkön päälle tuloa. Veden kulutus oli toinen mikä näytti suurehkolta. Kaupasta tein löytöjä ekosuihkukahvan muodossa joten vaihdoin sellaisen. Hintaa 8 euroa. Vettä meni vanhasta läpi lähes 20 litraa/min ja tästä uudesta vain 9 litraa minuutissa.
Savukaasu LTO
Savukaasu LTO:n, putkirempan ja aurinkoenergia projektiakin tuli rakenneltua. Savukaasuista saikin talteen noin 10% polttopuiden sisältämästä energiasta.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=7268.0
Aloittelin talven mittaan putkiremointilla uusimalla käyttövesiputket muovisiin vanhojen kupariputkien sijaan. Varaaja vaihtui 300 l kaksois kierukka varaajaan. Katolle tuli 4kpl 18 putkista aurinkokeräintä. Piippuun lämmön talteenottokierukka. Varaajasta ylilämpö ajellaan sitten kahden puhallinpatterin kautta asuin- ja pesutiloihin.
Lämpöpumppua hankkimaan
Paikalliselta asentajalta sain hyvän tarjouksen Mitsubishin ilmalämpöpumpusta. Sähköalan ihmisenä itse laitoin pumpun seinään, vedin sähköt ja jäin odottamaan kylmäasentajaa, lupaa kun siihen ei itseltä löydy. Investointi oli todella edullinen kun hiukan käytti omaa aikaa pumpun asennukseen. Hieman se vie aikaa jotta tottuu tasaiseen pumpun puhallukseen mutta nyt se tuntuu aika miellyttävältä kun kävelee lämpimän ilmavirtauksen ohi. Säästöt olivat huimat jo heti ensimmäisinä kuukausina. Tuntui jotta tällä menoa sähkönkäyttö puolittuu.
Mitsun pumpun takuu meni umpeen ja eikun modaamaan
Pohjan sulanapidollehan piti tekasta aikerele ohjaus jottei se olisi päällä ihan koko aikaa pakkasilla. Tälläkin virityksellä sen 400-500kwh säästöä syntyy. Helppo homma ol ainakin tehä ja suosittelen muillekkin Mitsubishin FD:n omistajille.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=11847.msg142218#msg142218
Lattialämmitystä
Pyysin tarjouksen uusista lattialämmitys termostaateista jotka ovat huomattavasti tarkempia kuin vanhat. Uusissa termostaateissa on digitaalinen näyttö joka näyttää lattian oikean lämpötilan ja jonka voi asetella täysin haluttuun astelukuun. Termostaateilla päästiinkin tasaisempaan lopputulokseen huoneiden välillä. Nyt ei eri lattialämmitys alueilla paljain jaloinkaan huomaa lämpötila eroja. Hintaa kertyi 45€/termostaatti. Vanhat olikin jo 20 vuotta eläneet joten vaihto oli kohdallaan.
Ikkunat tiiviiksi
Ikkunoiden välistä vetää aika lailla. Asiaa tutkittuani huomasin että ikkunaan on laitettu vain yksi huulitiiviste sisimmän ikkunan tilkkeeksi. Ikkunat ovat 3 lasiset eikä noiden kerroksien välistäkään löydy tiivistettä. Ostin kerralla 400m tiivistenauhaa paria erilaista. Sisimmän ja väliruudun väliin vedin ohuen nauhan tekemään tiiviin ilmataskun lasien väliin sekä sisimmälle ruudulle laitoin toisen huulitiivisteen valmiiseen tiivisteuraan joka oli jätetty joskus laittamatta. Asumismukavuus nousi huomattavasti. Ikkunoiden luona pystyi jota oleskelemaan kun ei tuntenut sitä kylmää ilmanvirtaa koko ajan. Mittasin myös lämpömittarilla ikkunan pintalämpötilan kahdesta eri ruudusta. Ensin niin että molemmat ikkunat olivat eristämättömänä ja sitten toinen eristettynä. Eron huomasi heti. Ikkunan pintalämpötila kipusi parilla asteella eristetyssä ikkunassa. Myöhemmin tuli vielä lisää eristettä ulkoimpiin ruutuihin noin 100m verran. Nyt ikkunoista löytyy 3 huulitiivistettä joka ruudulle omansa sekä tuo ruutujen väliin laitettu tiiviste.
Auton CO2 talkoot
Minua alkoi kiinnostamaan nuo CO2 päästäjen vähentämiset liikenteessä joten autoksi vaihtui mazda 626. Koneeseen upottelin bioetanoli muunnossarjan ja nyt ajellut E85 bensiinillä. RE85 tuottaa jopa 80% vähemmän fossiilisia hiilidioksidipäästöjä!
Autotalli lämpimänä
Autotalli on lämmitetty ja sitä ei oikein voikkaan pitää kylmänä kun siellä on vesipiste. Tallin ovi on todella hatara. Tiivisteistä puhumattakaan, teräs terästä vasten. Tein solumuovimatosta tiivisteet tallin oven ympärille ja kiinnitin ne liimamassalla peltikaistaleisiin kiinni. Nyt kun ovi sulkeutuu, painautuu tuo 10cm leveä solumuovimatto kaistale oven ympärille teräsrakenteita vasten peittäen kokonaan ammottavan aukon jossa ei tiivisteitä ollut ollenkaan. Lisäksi laitoin oven ympärille tiivistenauhaa jota vasten ovi painautuu tiiviimmin ja paljon hiljaisemmin kuin metallikarmia vasten. Huomasin myös ettei oven karmien ympärille ole puhallettu uretaania eristämään ovenpieliä. Tein kipsilevyihin poralla reikiä oven ympärille, puhalsin uretaanin seinän ja karmin väliin sekä laitoin oven ympärille listat peittämään poratut reiät. Lopputulos oli erittäin siisti autotallin ovi, huomattavasti lämpimämpi sekä vedotompi autotalli. Nykyään talli onkin harrastekäytössä.
En ollut oikein alunperin tyytyväinen siihen että talli lämmitetään sähköpattereilla. Chunlanin lämpöpumppuun päädyin pelkästään sen hinnan takia. Asennukset tein itse ja kylmäaineputket jätin oikealle ammattimiehelle. Lämpöpatterien ohjaukset siirsin yhden termostaatin taakse (vanha purettu lattialämmitystermostaatti), jonka kiinnittelin seinään ja asettelin niin, että kun pumpun teho loppuu kovilla pakkasilla, lähtevät sähköpatterit lämmittämään autotallin lämmön karattua lähelle +5:ttä astetta.
Chunlanin ominaisuus on että kaukosäätimestä ei saa kuin 15 astetta lämpötilan säädöksi. Siirsin pumpun sisätila anturin erilliseen kalvorasiaan pumpun imuilman puolelle ja asensin rinnalle toisen NTC vastuksen jonka mitoitin laskemalla vastusten keskinäiset suhteet eri lämpötiloilla. Sain pyyntiä laskettua 7,5 astetta kaukosäätimen asetuslämpötilasta. Nyt tällä modauksella autotallin lämpötila saadaan pidettyä +10 asteessa. Vaikka 2010 talvi oli todella rankka, ei chunlanin kanssa ollut mitään ongelmia. Pumppu jaksoi lämmittää ja pitää autotallin lämpimänä koko talven pakkasista piittaamatta.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6986.msg88132#msg88132
Pientä remonttia vieläkin pukkaa…
Keittiön remonttia tehdessä panostettiin siihen, millaiset kodinkoneet hankitaan, vähintään A-luokkaa. Vanhat olikin jo sen 20 vuotta vanhaa elektroluksia ja kulutus sitä luokkaa. Nykyiset vievätkin sitten niin vähän jottei paljon merkitystä sähkölaskussa niillä olekaan. Keittiörempassa tuli revittyä myös tuhoutunut keittiön parketti pois lattiasta. Tilalle tulikin Ensto Thinmat 300W lattialämmityskaapelit Raychem TA-10 termarilla ja laattalattia.
Asentelin kaikkiin valaisimiin joihin suinkin pystyi laittamaan energiansäästölamput tai ledilamput. Ebay oli oiva paikka ostaa halvalla isot erät SMD-led lamppuja korvaamaan hehkulamppuja ja onnettomia energiansäästölamppuja joihin ajan myötä tulee käynnistyshitautta. Kiinan kaupoissa kannattaa olla erityisen tarkkana että lamput on CE-merkittyjä ja myynnissä myös suomessa. Keittiötä kaunistaa kaappien alla 375 SMD lediä ja kaappien päällä somistevalona 220 lediä. Televisiot ja tietokoneet on asennettu katkaisijalla olevien pistorasia jatkojohtojen perään joten kaikkien laitteistojen sammuttaminen on helppoa yhtä katkaisijaa kääntämällä. Ja kaikkea muita pieniä viritelmiä ja testauksia tuli tehtyä.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=7442.msg91463#msg91463
Ruoanlaittoa ilman sähköä
Lihat pataan ja takkaan! Eikä aina lihaakaan vaan ihan hyvää kasvislootaakin saa tehtyä ja ilman sähköhellaa. Takka illalla lämpimäksi haloilla ja saanut lämpö tasaantua tuollaiset 12 tuntia lämmityksen jälkeen. Sisälämpö tuolloin arinalla 150-170 astetta jossa jo paistelee vaikka pullat. Vuorokausi lämmityksestä ja vieläkin takan arinalla 120-130 astetta lämmintä joka olisi jo parempi lihapadan muhimiselle. Joulupukki toi kerman saven padan vetoisuudeltaan 4:sen litraa joka on osoittautunut hemmetin hyväksi karjalanpaisteille sun muulle herkuille.
Talviset sähkökatkot sai testaamaan miten onnistaa kahvin keitto takassa. Litra nuotiopannuun vettä kun en pakkia löytänyt mistään ja takkaan hiilloksen päälle. Menipä noin 1,5 minuuttia ja vesi kiehui. Tuli oikein pika presso sumppia. Voitti kyllä normi keittimen sumpin teko ajassa.
Rahaahan se vie, mutta saako siitä mitään takaisin…
Näin äkkiä laskettuna on investoinnit vieneet uusimalla/hankkimalla uutta ja paranneltu vanhaa noin 10000€ edestä.
Polttopuut, polttopuiden katokset, uuninraudat, tulitiiliä, mitsubishi pumppu, Chunlan pumppu, varaaja, putkiremontti, aurinkolämmitys, savukaasu LTO, asennukset, sekalaista sähkötavaraa (lämmitys sähkökeskus, vikavirtasuoja, stotzeja, kaapelia, kwh- mittareita ym…), säästösuihku, energiansäästölamppuja, led valaisimia ja muuntajia, tiivistys nauhaa, kodinkoneet keittiöön, elektronisia lattialämmitystermostaatteja, kytkimellisiä jatkoroikkia…
Vanhat asukkaat kuluttivat keskiarvona 29850kWh vuodessa. Nyt kulutus pyörii noin 7500kwh vuodessa ja laskee edelleen kun aurinkolämmitys ja savukaasu LTO on otettu käyttöön vasta syksyllä 2012. Rahaksi muutettuna kulutus on yli 2000 euroa vähemmän ostoenergiaa vuositasolla kuin entisillä asukkailla. Kulutushan riippuu täysin omista asumis tottumuksista joten alkuperäistä lähtökohtaa energiansäästölle omista tuhlaavista kulutustottumuksista on mahdoton arvioida.