ILP ja murtohälytin/liiketunnistin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TeroM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

TeroM

Vieras
Moikka,

Murtohälyttimien asennusoheissa neuvotaan ettei liiketunnistimen "haistelu aluetta" tulisi osoittaa lämmönlähdettä kohti. Onko arvon raatilaisilla kokemusta asiasta, että vaikuttaako ILP:n lämminpuhallus tuohon häiritsevästi? Itse olen toistaiseksi pitänyt yhden tunnistimen pimeänä, koska power moodin puhallus lämpötila on n 60 astetta ja tunnistin on 3 metrin päässä osoittaen suoraan ILP:iin. Ei viitsisi naapureita turhaan kiusata turhilla hälyytyksillä.

Vs: ILP ja murtohälytin/liiketunnistin

TeroM sanoi:
Moikka,

Murtohälyttimien asennusoheissa neuvotaan ettei liiketunnistimen "haistelu aluetta" tulisi osoittaa lämmönlähdettä kohti. Onko arvon raatilaisilla kokemusta asiasta, että vaikuttaako ILP:n lämminpuhallus tuohon häiritsevästi? Itse olen toistaiseksi pitänyt yhden tunnistimen pimeänä, koska power moodin puhallus lämpötila on n 60 astetta ja tunnistin on 3 metrin päässä osoittaen suoraan ILP:iin. Ei viitsisi naapureita turhaan kiusata turhilla hälyytyksillä.

Tyypillinen tunnistin koostuu pystysuorista liuskoista joiden välistä lämpötilaeroa mitataan. Jos liuskojen välillä tapahtuu nopeita muutoksia tulee häly. Niinpä ilpin sulatus voi hyvinkin laukaista hälyn. Tuskin kuitenkaan tasainen puhallus.

Saunapäivinä peuhuoneen oven avauksen pölläyttämä lämmin ilma kytkee liiketunnistimen joten, voi tuon sisäyksikönkin puhallus varmaan tehdä saman ilmanohjaimen siirtäessä puhallusilmaa valvottavalla alueella.

Nyt täällä puhellaan höpö-höpö juttuja....nykyisten hälytinjärjestelmien ilmaisimet eivät reagoi pelkkään lämpötilanvaihteluun, vaan tarvitsee mukaan myös liikettä ja useimmat ns. ir-ilmaisimet vaativat vieläpä 2 tai useamman "keilan" rikkoutumisen, joten voitte aivan rauhassa pumppailla lämmintä ilmaa, kunhan sisäyksikkö ei puhaltele ihan kiinni liikeilmaisimissa.....olen asennellut vuosia hälytinjärjestelmiä kaikenlaisiin taloihin, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt....aiheuttaisihan esim. lämpenevän takankin "lämpösäteily" hälytyksen, jos ilppikin sen saisi aikaiseksi....että näin!!

Tietysti, jos hälyttimenkin ostaa halvimmasta mahdollisesta paikasta ja vielä asentaa sen itse, niin laadulla on näissäkin asioissa merkityksensä ja pilipali-laitteen saa hälyttämään vaikka naapurin pihalla lentelevä kärpänen.... ;0)

Mites ilmapumpun ilmanohjain, ottaako hälyttimen ´liiketutka´ sen liikkeestä..

Tiedän että on saatavilla antureita jotka eivät reakoi pieniin liikkuviin asioihin, kuten vaikkapa kissa. Mutta ihan tavallinen liikeanturi.

Ei reagoi....liikkeen pitää rikkoa väh. 2 rinnakkaista keilaa, jotta ilmaisin voi reagoida, eikä sisäyksikön siivekkeet riitä sihen...

Russel sanoi:
Nyt täällä puhellaan höpö-höpö juttuja....nykyisten hälytinjärjestelmien ilmaisimet eivät reagoi pelkkään lämpötilanvaihteluun, vaan tarvitsee mukaan myös liikettä ja useimmat ns. ir-ilmaisimet vaativat vieläpä 2 tai useamman "keilan" rikkoutumisen, joten voitte aivan rauhassa pumppailla lämmintä ilmaa, kunhan sisäyksikkö ei puhaltele ihan kiinni liikeilmaisimissa.....olen asennellut vuosia hälytinjärjestelmiä kaikenlaisiin taloihin, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt....aiheuttaisihan esim. lämpenevän takankin "lämpösäteily" hälytyksen, jos ilppikin sen saisi aikaiseksi....että näin!!

Tietysti, jos hälyttimenkin ostaa halvimmasta mahdollisesta paikasta ja vielä asentaa sen itse, niin laadulla on näissäkin asioissa merkityksensä ja pilipali-laitteen saa hälyttämään vaikka naapurin pihalla lentelevä kärpänen.... ;0)

Jollei siinä ole jotain ultraääni- tai mikroaalto-osaa se vehje kyllä reagoi pelkkään lämpötilanvaihteluun, josta se yrittää epäsuorasti päätellä liikkeen jollain perässäolevalla elektroniikalla. Eli vehkeessä on muutama infrapunalämpömittari ja linssi rinnakkain, ja vierekkäisten lämpömittarien lukemia tutkimalla päätellään milloin kyseessä voisi olla liike.

Avainasemassa on se, onko lämmintä ensin yhdessä ja sitten toisessa mittarissa. Jos halutaan mitata kohtitulevaa liikettä se havaitaan niin, että 'lämpö leviää' riittävän nopeasti sivuille, eli kohde tulee toisiinkin 'keiloihin' Takka on tähän liian hidas.. mutta onko sulatuksesta ponkaiseva ilppi ? Toivottavasti...

Takka lämpenee hitaasti.

Kyllä ilmaisimissa on oikeasti jotain pielessä tai sitten se on asennetti aivan sisäyksikön viereen, jotta lämpötilanvaihtelu olisi tarpeeksi suurta....ja edelleenkin nämä nykyiset ir:t on tehty minimoimaan vikahälytykset ja siksi ne eivät reagoi pelkkään liikkeeseen tai lämpöön, vaan hälytykseen tarvitaan molempia....yli 600 laitetta asentaneena luulen tietäväni asiasta jotain...tietty niitä "haamuhälytyksiä" voi tulla, mutta kuka sen sitten tietää mikä sen on aiheuttanut...laitteiden logitiedot eivät ainakaan kerro syytä... ???

jotain...tietty niitä "haamuhälytyksiä" voi tulla, mutta kuka sen sitten tietää mikä sen on aiheuttanut...laitteiden logitiedot eivät ainakaan kerro syytä...
Niinpä niin ;D

Takaisin
Ylös Bottom