ILP ja pakkanen, aina päällä vai sammuttaakko välillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja legro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
L

legro

Vieras
Miten on järkevin mentellä ja onko mitään tutkimusta asiasta:

Eli kannattaako ILPiä käynnistellä tarpeen mukaan vai pitää aina pällä pakkasella?
Onko kylmäkäynnistyksestä haittaa ILP:lle, jos vertaa siihen, että se olisi aina päällä?
Kompuran kesto kiinnostaa?

Vähän aiheen sivusta:
Minkä verran keskiverto ILP kuluttaa "valmiustilassa"?
Eli kannattaako ILP sammuttaa välillä, jos se saavuttaa tavoite lämpötilan?

Vs: ILP ja pakkanen, aina päällä vai sammuttaakko välillä

legro sanoi:
Eli kannattaako ILPiä käynnistellä tarpeen mukaan vai pitää aina pällä pakkasella?

Lähtökohtaisesti kaikki sähkölaitteet kannattaa sammuttaa jos niitä ei tarvi.
Ihmetyttää toki jos ilp on asennettu paikkaan jota ei tarvi pakkasella lämmittää.

jviirret sanoi:
Lähtökohtaisesti kaikki sähkölaitteet kannattaa sammuttaa jos niitä ei tarvi.
Ihmetyttää toki jos ilp on asennettu paikkaan jota ei tarvi pakkasella lämmittää.

Mitä sitä ihmettelemään. Muitakin lämmitysmuotoja voi olla. ;)

pistä vaikka pyyntilämpö niin pienelle että ei käy silloin kun ei tarvetta. Tälläin kuitenkin pitää esim. kompuran lämmittimen päällä jolloin starttaa mukavammin pakkasella uudestaan ku sen tarve on. Näin tekisin ainakin itse mut toiset tekis varmaan toisin.

Paras olisi pitää kone päällä koko ajan. Varmasti pidentää koneen käyttöikää jos käy etenkin kovilla pakkasilla koko ajan, kuin että käynnistäisi kylmänä.

Tuota itsekin ajattelin. Siitä kysymys heräsi.

Minulla on käytössä Mitsun EF35, jossa on tuo viikkoajastin. Sen lisäksi lämmitän takkaa joka päivä. Olen pitänyt pumppua ajastimen takana siten, että pumppu käynnistyy aamu kuudelta (pyynti 24 ja puhallus 4) ja menee pois päältä kello 8. Sitten se taas starttaa kello 15 (samat asetukset) ja menee pois päältä kello 17. Tarkoituksena on siis, että aamulla kun herää on lämmintä ja sitten taas töistä tullesta ei tarvitse jäiseen taloon tulla. Jos on tarvetta, niin sitten pyöräytän 1-2 h pumppua vielä iltaisin ennen nukkumaan menoa.

Olenkin tässä miettinyt, että olisiko loppujen lopuksi parempi pitää pumppua jatkuvasti päällä pienemmällä pyynnillä ja puhalluksella? Nyt pumppu käy aika kovalla teholla aina 1 - 2 tuntia kerrallaan ja menee välillä lepotilaan. Tuossa -7 asteen tuntumassa pumppu käy yhteensä n. 6 h/vrk ja lämpimämmällä kelillä n. 4 h/vrk.

Tietty kun pakkanen alkaa mennä sinne -13 asteen huonommalle puolelle, niin sitten pitää jo pitää pumppu päällä koko ajan. Alle -10 asteen pakkasilla tuollainen jaksottainen "pumppailu" on toistaiseksi riittänyt, kunhan on takkaa muistanut joka päivä hehkuttaa.

Tietty kun pakkanen alkaa mennä sinne -13 asteen huonommalle puolelle, niin sitten pitää jo pitää pumppu päällä koko ajan. Alle -10 asteen pakkasilla tuollainen jaksottainen "pumppailu" on toistaiseksi riittänyt, kunhan on takkaa muistanut joka päivä hehkuttaa.

Taitaa olla pitkähkö kuoletusaika pumpulla! :)

teukka sanoi:

Taitaa olla pitkähkö kuoletusaika pumpulla! :)

No on... Mutta olen silti tyytyväinen hankintaan. Pumpulla lämmittäminen on silti halvempaa kuin sähkölattialämmityksellä. Tietty, jos lopettaisin puun polttamisen ja lämmittäisin vain pumpulla, niin takaisinmaksuaika lyhenisi, mutta samalla sähkölasku kasvaisi. Kumpi on parempi?

Pumppu toi myös asumismukavuutta ja helppoutta. Varaavan lattialämmityksen säätäminen on aika tuskallista silloin, kun ulkolämpötila sahaa ylös alas. Joko kämpässä on liian kuuma tai sitten kylmä.

Eli sinun mielestäsi kannattaa pitää jatkuvasti päällä, niinkö?

Zaltti sanoi:
Eli sinun mielestäsi kannattaa pitää jatkuvasti päällä, niinkö?

Pumpun ei pitäisi viedä kovin paljon sähköä jos se ei lämmitä. Tosin jossain vehkeissä on turhaan ulkoyksikössä kompuranlämmityksen lisäksi isohko pohjavastus päällä koko ajan. Pumpun pitäisi ilman eri toimia mennä lepoon kun puita poltetaan ja ottaa taas vastuu kun ei polteta. Nämä vehkeet ovat, kuten SON tykkää sanoa, syntyjään huoneilmastointilaitteita. Ei niissä mitään arktisia talviöljyjä välttämättä ole, kannattaa pitää kone lämpimänä jos sitä aikoo käyttää.

Esimerkiksi mun kumpikin Panasonic kuluttaa noin 15W tehoa silloin kun pelkkä puhallin on päällä, mutta kompura ei käy. Jos pohjan sulatus on päällä, menee enemmän. Joissakin vehkeissä on jopa lähemmäs sadan watin vastus joka on päällä aina kun on vähänkin viileää.

Esim. fujitsun vastus ja kompuranlämmitin nappaa verkosta 125-140 Wattia.

Nocriassa on pohjan sulanapitokaapeli 80w, Mitsuilla se tais olla 130w.. Mun mielipide on että antaa olla päällä kelillä kun kelillä, sitä vartenhan se on hankittu.

Tuttu kylmäkalle sanoi että kannattaa pitää päällkä aina jos mahdollista
Jos sammuttaa pakkasella niin juuri tuo kylmäkäynnistys on kompuralle kova paikka.
Eli jos puhaltaa lämmintä niin aina päällä.
Sama tuo lämmitys välillä ja sitten lämpöjen laskeminen kämpässä ei minusta ole fiksua...
Ihan sama kuin kesällä jäähdytys jos antaa päivällä kämpän lämmetä niin illalla hirveä tohotus että saa sen lämmön ulos kämpästä kun pääsee rakenteet lämpenemään.
esim nyt kun oli pari kuumaa kesää niin kun laittoi +25 pyynnön kesähelteillä niin kun rakenteet ei pääse lämpenemään niin ei se kauhean kovaa puhalla ja ei paljon vie ylläpidossa tehoa eli sama toisin päin kun antaa olla koko ajan päällä niin vie vähemmän.
Eli tasainen pyynti ja jos polttaa takkaa niin pumppu huilii hetken ja sitten taas alkaa lämmittää kun takka jäähtyy...

Urtful sanoi:
Sama tuo lämmitys välillä ja sitten lämpöjen laskeminen kämpässä ei minusta ole fiksua...

Ai miksei? Minä teen tätä aina plussakeleillä ja syynä se, että hyötysuhde reippaasti parempi (veikkaisin että yhden yksikön). Jos nyt karkeasti arvioidaan niin säästönä n. 100kWh vuotuisesti eli ei se euroissa hirveästi ole, mutta miksi en säästäisi tuotakin kun kerran pystyn?

Mutta Zalttin tyylistä kylmäkäynnistys-rumbaa en tekisi.

Urtful sanoi:
Ihan sama kuin kesällä jäähdytys jos antaa päivällä kämpän lämmetä niin illalla hirveä tohotus että saa sen lämmön ulos kämpästä kun pääsee rakenteet lämpenemään.
esim nyt kun oli pari kuumaa kesää niin kun laittoi +25 pyynnön kesähelteillä niin kun rakenteet ei pääse lämpenemään niin ei se kauhean kovaa puhalla ja ei paljon vie ylläpidossa tehoa eli sama toisin päin kun antaa olla koko ajan päällä niin vie vähemmän.

Kesällä jäähdytin pelkästään hellepäivinä. Kulutus about 15kWh koko kesänä + toiset 15kWh valmiustilan virtaan kun en tajunnut ottaa sulaketta/töpseliä irti tarvittaessa, Olen pomminvarma, että koko ajan päällä ollessa kulutus olisi ollut huimasti enemmän, mutta toki ehkä sisälämpö viileämpikin. Mutta minusta aivan väärin sanoa, että koko ajan päällä ollessa kuluttaisi vähemmän.

Tänään aamupäivällä oli Riihimäellä -28 C. Vielä jaksoi Tossu vähän lämmintä hönkäillä. Nyt ennuste lupaa vielä kylmempää ensi yöksi.
Voiko nuo alle -30 C pakkaset rikkoa tai tehdä muuten huonoa pumpulle vai osaako se itse antaa periksi jossain rajalämpötilassa?
Tähän asti olen aina antanut olla pääällä, kun ajatellut että pakkasessa uudellenkäynnistys ei tee hyvää. Mutta eihän siitä näissä keleissä enää oikein lämmönlähteeksi ole, taitaa mennä puolet ajasta itsensä sulatteluihin.

jahmed sanoi:
Tänään aamupäivällä oli Riihimäellä -28 C. Vielä jaksoi Tossu vähän lämmintä hönkäillä. Nyt ennuste lupaa vielä kylmempää ensi yöksi.
Voiko nuo alle -30 C pakkaset rikkoa tai tehdä muuten huonoa pumpulle vai osaako se itse antaa periksi jossain rajalämpötilassa?
Tähän asti olen aina antanut olla pääällä, kun ajatellut että pakkasessa uudellenkäynnistys ei tee hyvää. Mutta eihän siitä näissä keleissä enää oikein lämmönlähteeksi ole, taitaa mennä puolet ajasta itsensä sulatteluihin.

Omassa tossussa yli -25 alkaa olla tiukkaa koko asunnon lämmittämiseen mut kyl viel -30 koneet saa laulaa päällä.

Olen yleensä sammutellut laitteen, kun pakkanen on mennyt yli 10 asteen. Nyt pakkasta 17 astetta, kun käynnistin pumpun puhalluslämpötila putosi 21 asteesta 16 asteeseen, (puhallus on ollut päällä, vaikka lämmitys oli sammutettuna) muutaman minuutin kuluttua puhallus lämpötila nousi 45 asteeseen. Mittarin anturi on kiinnitetty pumpun säleikköön. Normaalisti pakkasella puhalluslämpötila on ollut 37 astetta.

No on... Mutta olen silti tyytyväinen hankintaan. Pumpulla lämmittäminen on silti halvempaa kuin sähkölattialämmityksellä. Tietty, jos lopettaisin puun polttamisen ja lämmittäisin vain pumpulla, niin takaisinmaksuaika lyhenisi, mutta samalla sähkölasku kasvaisi. Kumpi on parempi?

Kun sanot olevasi tyytyväinen, niin haluaisin vielä kysyä, että minkä vuosi olet pumpun hankkinut? Tuolla tavalla se ei siis tule halvemmaksi kuin sähkölattialämmitys. Onko sinulla niitä kuuluisia "ilmaisia puita"? :)

Vois vaikka pitääkin päällä, mutta pakkasilla puilla lämmittäessä täytyy kääntää pumppu (ulti premier inverter 13 v.2) fan-asentoon. Tahtoo toi sisäpuhallin pysähtyä kokonaan, ja kun olisi tarkoitus lämmittää muutakin kuin kattoa. Katto on vielä keskeltä huonetta 1m korkeammalla, joten puhallin täytyy pysyä päällä edes pienellä puhalluksella.

Takaisin
Ylös Bottom