ILP:n järkevyys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aeh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
A

aeh

Vieras
Arvon foorumilaiset,

Ilmalämpöpumppua ollaan harkitsemassa säästösyistä. Asutaan Oulun seudulla 1-kerroksisessa 1990 valmistuneessa talossa. Pohjapiirustus on liitteenä. Vähän myös ilman laadun paraneminen on toiveissa. Tätä foorumia on nyt tullut selailtua ja nyt mietityttää kannattaako sen hankkiminen ollenkaan. Myyjäthän tietenkin lupailee isoja säästöjä. Miten tuo lienee?

Meillä kului viime vuonna sähköä 17000 kWh (suora sähkölämmitys sähköpatterein). Leivinuunia lämmitetään talvella n. 3 kertaa viikossa, kovalla pakkasella vieläkin useammin. Jossain aikaisemmassa viestissä nimim. SON esitteli jotain laskelmia, joita voisi soveltaa meidän tapaukseen.

Sähkön kulutus vuodessa 17000 kWh (josta yösähköä 7000)
Taloussähkö (paljon pyykkiä, tiskiä) -5000
Lämmityksen ja lkv:n osuus = 12000
lkv:n osuus n.35% -4500
Sähkölämmityksen osuus 7500
Pesutilojen yms lattial. osuus -1000
Sähkölämmityksen osuus 6500
Kovimmat pakkaset jolloin ILP
ei lämmitä vähentää -2000
Lämmitys ILP:n osuus 4500 kWh

Kesällä keskimääräinen sähkönkulutus on 856 kWh/kk. Tammi/joulukuussa n. 1950 kWh/kk.

Jos vuotuinen hyötysuhde on SONin esittämä 2, säästetään 2250 kWh, eli n. 225 eur. Tällä laskelmalla tulisi aika pitkä takaisinmaksuaika. Näyttäkö tuo laskelma oikealta? Kannattaako siis unohtaa ILP?

Liitetiedostot

• pohja_piirros_3.jpg
    pohja_piirros_3.jpg
    70,7 KB · Lukukerrat: 405
Vs: ILP:n järkevyys?

aeh sanoi:
Jos vuotuinen hyötysuhde on SONin esittämä 2, säästetään 2250 kWh, eli n. 225 eur. Tällä laskelmalla tulisi aika pitkä takaisinmaksuaika. Näyttäkö tuo laskelma oikealta? Kannattaako siis unohtaa ILP?

Kannattaa, puulämmitteisessä talossa ilp ei säästä sähköä vaan halkoja. Jos halot on "ilmaisia", niiden käsittelystä ja polttamisesta nauttii ja kesällä ei ole viilennys tarvetta niin unohda koko ilppi. Rakentaa sillä rahalla vaikka liiterin

Kyllä laskelmat mielestäni ovat hyvinkin paikkaansa pitäviä ja oikeansuuntaisia. Itsellä myös kulutus 17 000 kwh ja kulutusseuranta viimetalvelta on osoittanut että vuosittainen säästö on 300 eur luokkaa, joten pumppu tuskin maksaa minun tapauksessani koskaan itseään takaisin. Minulla yksi säästöjä vähentävä seikka on, että lattialämmityksestä ei olla täysin luovuttu osittain mukavuus syistä, osittain koska lasten huoneisiin ei mene lämpöä ovien ollessa suljettuina.

Mutta päätyisin edelleenkin hankkimaan pumpun sillä se lisää asuinmukavuutta etenkin kesällä viilennyksen muodossa. Talvella jos ei kukaan ole ollut lämmittämässä takkaa se antaa lämpöä todella nopeasti.

Laskelmat näyttää kyllä oikeilta. ILP:n säästömahdollisuudet heiluu tosiaan tuolla 200e/vuosi nurkilla. Jos kuitenkin asentaisit ns. halpispumpun, eli vaikkapa 700e asennettuna, niin takaisinmaksuaika jäisi kohtuulliseksi ja mikäli kesällä on ollut kuumaa niin tuo helpotusta myös sinne. Kannattaa ainakin harkita.

Kiitos tähänastisista vastauksista. Onpa nopeaa toimintaa täällä, hienoa.

Puut on tosiaan halpoja, onhan niistä toki vähän vaivaakin. Jokatapauksessa puuta on tällä hetkellä muutamaksi vuodeksi varastossa ja ainakin ne tietenkin tulee poltettua.

Nuo "halpispumput" (700 eur) ovatkin ihan uutta minulle. Oisko jollakin antaa esimerkkiä ko pumpusta? Mikä niissä on huonoa, kun ne noin halpoja? Onko niistä ollenkaan lämmitykseen? Tulee vaan mieleen vanha viisaus, että "köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa".

Voi olla että tuo 700,- asennettuna ei toteudu muuten kuin kotitalousvähennyksen jälkeen. Ei ole kovin tarkkoja tietoja noista asennushinnoista mutta netistä löysin jonkin listauksen ja siellä noiden vähän arvokkaampien pumppujen asennushinnat lähtivät hiukan alle 500e:stä.

Invertteripumput taitavat halvimmillaan olla jotain 500e luokkaa (eräällä paljon mainostavalla firmalla ;)) ja siihen asennus jos sattuis saamaan vaikka 400e:llä, niin koko paketti heiluis 900e kieppeissä. Tuosta sitten kotitalousvähennys pois.

wattis sanoi:
Voi olla että tuo 700,- asennettuna ei toteudu muuten kuin kotitalousvähennyksen jälkeen. Ei ole kovin tarkkoja tietoja noista asennushinnoista mutta netistä löysin jonkin listauksen ja siellä noiden vähän arvokkaampien pumppujen asennushinnat lähtivät hiukan alle 500e:stä.

Invertteripumput taitavat halvimmillaan olla jotain 500e luokkaa (eräällä paljon mainostavalla firmalla ;)) ja siihen asennus jos sattuis saamaan vaikka 400e:llä, niin koko paketti heiluis 900e kieppeissä. Tuosta sitten kotitalousvähennys pois.

Niin.. se paljon mainostava firma myy vehkeitään + tarvittavia kilkkeitä itseasennukseen noin käytännössä. Itseasennus on luvatonta muttei rangaistavaa. Eli siinä kohtaa saa suurimmat säästöt, jos moraali kestää viranomaisen paheksunnan. Oma on/off halpispumppuni maksoi itsensä 4 kuukaudessa.

Niistä vehkeistä on hyvinkin vaihtelevia kokemuksia, mutta eivät ne itse asiassa ole järjestään rikki menneet heti kättelyssä. Mahdolliset Pulmat ovat muualla:

Rakenne on halpiksissa yksinkertaisempi, ja sen takia

- jotkut mallit vaan ovat susia, tosin nyt kaupassa olevissa ei taida olla toivottomaksi todistettuja ( vielä, uusia malleja ei ole ehditty tutkia ;D)
- onnistuneemmatkaan pumput eivät pakkasella välttämättä pärjää ihan yhtä hyvin
- todellinen säätövara pieniä tehoja kohti on halpis-invertterimalleilla merkkipumppuja pienempi, ja 'liian iso' halpispumppu ei todennäköisesti toimi hyvällä hyötysuhteella, halpisten pitää antaa laulaa lähes on/off mallien tapaan.

Sinun tapauksessasi paremman pumpun hiukan parempi toiminta ei säästä lisähintaansa kovinkaan pian.

wattis sanoi:

Onhan mahdollista, että itse asentaa muuten paitsi jättää sen kylmäputkituksen ja tyhjiöinnin takuun vuoksi "oikealle" asentajalle. Tämä hyvin luonnollinen toimintamalli sekoilee tietenkin tuon kotitalousvähennyksen vuoksi. ;)
Voisikohan sen vähennyksen maksaa asentajalle pimeänä? ;D

Hymyilytti lukea noita kulutus mittauksia ja niiden arvioita kun itse olen viimeisen vuodenaikana käytännössä mitannut kaikki kohteet ja aikas tarkaan olen saanut samat tulokset.

Minulla oli sama pähkäily kun noi puutkin on ilmaisia mutta lämpö ei tahdo siirtyä olohuoneesta (takasta) muihin huoneisiin johtuen katon rakenteesta. Kerran olen testannut ja kyllä takan lämpö lähti hienosti siirtymään kun sisäyksikkö on sopivassa paikassa. En itsekkään usko isoihin säästöihin mutta jos noi lämpötilaerot tasoittuis talon sisällä.

Minuakin houkutti nämä ultimaten värkit mutta päädyin kuitenkin mitsuun joka sekin taitaa olla halpismerkki moneen muuhun verrattuna. Mökille vois ostaa ultimaten kevään ja syksyn pidentäjäksi. Asennuksesta en viitti enää kenellekään maksaa, tekee itte niin tulee kerralla kuntoon. Aivan sama mitkä on pelisäännöt. Vajaan 700€:n pumpulla kun ei putoo korkeelta.

Takaisin
Ylös Bottom