ILP:n putkien eristeet

Musse

Jäsen
Moi !

Mikähän vaikutus on putkiston eristeellä lämmitys/jäähdytys toimintaa eli onko paksumpi eriste hyväksi ???

-Jari-

F

Freeze

Vieras
Vs: ILP:n putkien eristeet

:cool:
Takuuvarmasti siitä ei ole ainakaan haittaa. ;)

kohanon

Jäsen

Tämä ei nyt varsinaisesti liity aiheen kysymykseen, putkien eristykseen kumminkin.
Minulla ulkoyksiköltä sisäyksikölle menevä ja palaava kylmäaineputki kulkee saman eristyksen sisällä rinnnakkain, kiinni toisissaan. Onko tämä normaali käytäntö.

plundstrom

Aktiivinen jäsen

kohanon sanoi:
Tämä ei nyt varsinaisesti liity aiheen kysymykseen, putkien eristykseen kumminkin.
Minulla ulkoyksiköltä sisäyksikölle menevä ja palaava kylmäaineputki kulkee saman eristyksen sisällä rinnnakkain, kiinni toisissaan. Onko tämä normaali käytäntö.
Ei todellakaan. Kyllä ne putket pitää olla eristettynä toisistaan. Niissähän on aika suuri lämpötilaero ja jos vuotoa tapahtuu, niin se heikentää laitteen toimintaa. Oletko varma ettei sinulla kuitenkin olisi niin, että putkissa on omat eristeet ja sitten sen lisäksi yhteinen ulkoeristys? Jos putket ovat todella metalli metallia vasten, niin ei hyvä.

plundstrom

Aktiivinen jäsen

Musse sanoi:
Mikähän vaikutus on putkiston eristeellä lämmitys/jäähdytys toimintaa eli onko paksumpi eriste hyväksi ???
-Jari-

Mitä vähemmän putkissa tapahtuu lämpövuotoja sen parempi, eli paksumpi eriste on parempi. Jossain kohti tietysti tulee järkevyys vastaan, eli eristettä lisämäällä ei saada enään järkevää lisäystä säästyneen energian muodossa ja eristyksen lisäkustannusta ei saada ikinä maksettua takaisin. Ihan samasta syystä taloihin ei laiteta metrin paksuista eristekerrosta vaikka se ilman muuta parantaisi talon energiatehokkuutta.
Mikä tuo järkevä eristepaksuus sitten putkissa on? En tiedä enkä tiedä onko missään tutkimustietoa aiheesta. Mitä itsellä on ja muiden kuvista olen nähnyt, niin noin sentin paksuinen vaippa noiden putkien ympärillä on. Onko se optimi, kukapa tietää?

H

Hemmo

Vieras

Jos lisäeristeestä jotain hyötyä nyt yleensä on, niin ainakin se osaltaan vaimentaa sisälle kuuluvaa ulkoyksikön ääntä.

Ja pitkissä putkivedoissa voi olla jopa "lämpötaloudellista" merkitystä :)

J

jarzza

Vieras

Mun pihapiirin lintujen mielestä ei ainakaan tunnu olevan hyötyä eristyksestä,ovat nokkineet pois,täytynee laittaa "jotain" ja koteloida :)

Back
Ylös Bottom