ILP päällä vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja majuho
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

majuho

Vieras
Nyt kun alkaa päivällä lämpötilat kohoamaan ja samalla sisälämpötila nousemaan, kysynkin että pidättekö vielä lämmitystä päällä, olette sulkeneet ILP:n vai oletteko peräti siirtyneet jo jäähdytykseen? Itselläni hieman hakusessa tämä aika vuodesta, kun ei vielä viime kevään tuota laitetta ollut. Tuntuu että päivän aikana lämpötila nousee sisällä mukavasti, mutta yön aikana taas laskee.. Voiko ILP:n sulkea kokonaan kunnes tulee jäähdytykselle tarvetta? Vinkkejä kiitos.. ILP.nä toimii Panasonicin NE12LKE

Vs: ILP päällä vai ei?

Mulla ainakin tuo Toshiba osaa pudottaa pelkälle sisäilmakierrolle, kun tavoitelämpö ylittyy ::)
Eli päällä on koko ajan 8)

Kannattaa kokeilla ajastin ohjausta ja antaa auringon lämmitellä päivällä asuntoa. Aamulla kello 8:00 tai 9:00 OFF ja sitten illalla esim. 19:00 tai 20:00 ON.
Aiemmin mulla tuo ajastin toimi Panan kohdalla hyvin. ;)

Mulla Pana CE9JKE tällä hetkellä ajastuksella 23:00 ON ja 9:00 OFF.
Mennyt jo pitkään ajastuksella ja tarpeen mukaan säätelen aikoja kelien mukaan tai laitan manuaalisesti päälle/pois..

Itse olen räplännyt manuaalisesti kun tuo Mitsun ajastin toiminto ei ole oikein viimeisen päälle suunniteltu.
Eli aamulla töihin lähtiessä pumppu kiinni ja illalla joskus 19- 23 päälle riippuen siitä mitä lämpömittari näyttää..

Onhan tuossa Mitsussakin ajastin mutta pitää joka päivä laittaa erikseen päälle joten helpompaa on painella vaan on-off nappia.

Ekaa kevättä täälläkin ja itse kyllä pudottelin koneet Off-Line ja ootellaan kun helteet alkaa niin päästään jäähdyttelemään 8)

Sebun kanssa samoilla linjoilla, päivisin pumput seis ja illalla päälle jos on tarvetta. Tai no, yläkerran pumppu on ollut parisen viikkoa hiljakseen, ja alakerran pumppukin oli muutaman päivän kokonaan seis. Nyt tuntuu tuuli huuhtelevan sen verran että alakerran pumppu on päällä myös päivällä, ja huilii sitten softansa mukaan jos tarvetta ilmenee.

Juu yläkerta ollut poissa jonkin aikaa, alakerta laitetaan illalla normipyyntiin ja aamulla tiputetaan töihin lähdettäessä pari astetta => menee päiväksi tauolle.

Nyt kyllä sammutin tuon alakerran pumpunkin, mittari näyttää sisälle 27° etelän puoleiseen huoneiseen :P. Pumppu kyllä torkkui, mutta laitetaan se sitten illalla taas päälle jos on tarvetta.

Molemmat pumput ovat olleet pysäytettynä jo noin viikon, auringon lämmittämää ilmaa tulee ullakolta (siellä on noin +35 C iltapäivisin) LTO:n kautta sisälle. Kohta alkaa jäähdytyskausi, jälkikasvu otti eilen jo 1 tunnin omatoimisen varaslähdön kun sisällä oli jo yli 25 C. Nyt kun ei vielä edes ole hyttysiä, selviää halvemmalla kun avaa vähän ikkunoita ja ovia päivällä:)

RAFU sanoi:
Molemmat pumput ovat olleet pysäytettynä jo noin viikon, auringon lämmittämää ilmaa tulee ullakolta (siellä on noin +35 C iltapäivisin) LTO:n kautta sisälle.

Meillä sama homma. Kunhan kelit vielä lämpenee niin oon surutta sammuttanut koko ilmanvaihdon keskipäivän kuumimmiksi tunneiksi. Joskus kyllä unohtuu pois päältä pidemmäksikkin aikaa, mutta mitäpä se haittaa, sisä- ja ulkoilman kosteus ja lämpötila kun on kesällä liki sama(+/-10astetta).
Fiksumpaa toki olisi kesäksi laittaa imuputkeen jatkoa niin että ottaa ilmaa räystään alta ja talon varjoiselta puolelta.

Meillä mennään ajastimella tähän aikaan vuodesta. klo11 off ja klo20 on. Sanyo pyörittää luupissa tuota ajastusta päivästä päivään ilman lisänäppäilyitä. Tänään oli todella tuulinen päivä ja nappasin ilpin päälle ennen ajastinta jo klo18.

Moro. Meillä mitsu FD25VABH. Eka kesä meneillään---> onko masiinalle jotain haittaa jos pitää näin kesäaikaan pääsääntöisesti "sisäilman kierrätyksellä" eli jäähdytys ja 31 astetta pyynti. Eikös sen pitäisi olla melko taloudellista, ts. sisäyksikön puhallin pyörii vain?
Ja kelien mukaan pyydellään sitten viileämpää. Kun ei viitsisi turhaan sammuttella ja käynnistellä laitetta ( joskus muistan lukeneeni ettei laitetta kannata sammuttaa jos ei ole tarve? ). Ja mitsussa tosiaan joutuu ajastuksen ohjelmoimaan joka päivä uudelleen.

Kyllä kai jokaisessa ilmalämpöpumpumpussa on terrrmostaatti? ;) ;D

Somme sanoi:
Kun ei viitsisi turhaan sammuttella ja käynnistellä laitetta ( joskus muistan lukeneeni ettei laitetta kannata sammuttaa jos ei ole tarve? ).

Mä olin ajatellut tän asian niin että talvella ei kannata sammutella välillä, ettei laitteelle tule pakkasilla "kylmäkäynnistystä". Mutta ei kai tämä ole niin fataalia kesällä tämä yöksi pois päältä -väkästely?

Mitä mieltä on saitin konkarit?

konkari en ole mutta ilmaisia hiuksia saa varmasti parturista muovikassillisen jos pyytää, niitä voi sitten halkoa sähkölaskuja maksellessa.... ;D

Rai, Rai! anteeksi jos loukkasin! :P

P4si sanoi:
konkari en ole mutta ilmaisia hiuksia saa varmasti parturista muovikassillisen jos pyytää, niitä voi sitten halkoa sähkölaskuja maksellessa.... ;D

Rai, Rai! anteeksi jos loukkasin! :P
Jaahas, olipas asiallinen vastaus, väsyttääkö?

Kyllä pumppuja voi pitää päällä vaikka aina, ei ne siihen hajoa. Voi niitä myös oman mielen mukaan sammutella, ei ne hajoa siihenkään.

MiLe sanoi:
Mä olin ajatellut tän asian niin että talvella ei kannata sammutella välillä, ettei laitteelle tule pakkasilla "kylmäkäynnistystä". Mutta ei kai tämä ole niin fataalia kesällä tämä yöksi pois päältä -väkästely?

Mitä mieltä on saitin konkarit?

Saa sitä sammutella, tuskin sillä on pahaa vaikutusta mihinkään.

Kun pumppua on tuossa muutaman vuoden pitänyt ei sitä tule usein säädeltyä, asetukset eri tarpeisiin on löydetty. Nyt yksi niistä on kosteudenpoistolla ( pieni puhallus ) ja maltillisella lämpötilapyynnillä joka rajaa vaikutuksen aika pienelle alueelle jossa on kyllä makuuhuone mukana. Kun tulee syy jäähdytellä koko kämppää sitten säädellään seuraavan kerran. Yöllä se varmaan rauhoittuu ihan itsekseen jos/kun lämpötila hiukan laskee, enpä ole vahtinut. Pari muuta on edelleen lämmityksellä, mutta tuskinpa ne paljon lämmittelevät.

Mä olen sammuttanut pumpun aina yöksi kun ei jäähdytystä tarvitse enää silloin, mutta taitaa olla turhaa näpyttelyä.

Itse asiassa voisi olla parempi tosiaan pitää pöhötys öisinkin päällä, niin kennot kuivuu yön aikana eikä pääse tulemaan hometta niin helposti.

Optimointia, optimointia... 8)

Ultimate vehkeet (2kpl) olleen sammutettuna (1-2kk)...

Nyt kun piti kokeilla lähteekö käyntiin, niin molemmissa isoja ongelmia...
- Autotalli, venttiili (4tie) jumissa ?, sisäyksikkö vetää pakkaselle, vaikka pyynti tapissa ?
- Asuinrakennus, lämmityksellä käy hetken, sitten kaamea murina ja pumppu sammuu ?

;D ;D ;D

Jaaho sanoi:
Ultimate vehkeet (2kpl) olleen sammutettuna (1-2kk)...

Nyt kun piti kokeilla lähteekö käyntiin, niin molemmissa isoja ongelmia...
- Autotalli, venttiili (4tie) jumissa ?, sisäyksikkö vetää pakkaselle, vaikka pyynti tapissa ?
- Asuinrakennus, lämmityksellä käy hetken, sitten kaamea murina ja pumppu sammuu ?

;D ;D ;D

Mikä malli? Minkä ikäisiä? Paljollako myyt?

Takaisin
Ylös Bottom