ILP sisäyksikköjen hiljaisuus yleensä ja esim ASYG30LMTA

Husky

Hyperaktiivi
Olen täältä lukenut ketjuja, joissa ILP sisäyksikköjen meluisuus on ongelma ja esim ketjussa Toshiba Polar 25 voimakas ääni sulatusjakson jälkeen on video. Muissakin ketjuissa käy ilmi, että ei todellakaan ole kenenkään turhaa narinaa.
Meillä on herkkäunisuutta ja tod. hiljainen talo/ympäristö, niin tämä on sulatussekoilujen ohella tärkeä asia, että mihin ILP:iin päätyy tässä.

MUTTA itse asia: omaa kokemusta ILP:stä on työpaikalta missä useammissa n. 20m2 neukkareissa on split Greetä ja kuntosalilta, jossa on Fujitsua ja Toshibaa yht 6kpl. En käsitä, kun olen oleillut ko. paikoissa varmaan 10h viikossa viimeiset vuodet 1-5m etäisyydellä ILP:stä ja en KOSKAAN ole kuulut niistä MITÄÄN ääniä. Edes puhalluksen huminaa ei kuulu vaikka tuntuvat puhkuvan lämmintä ilmaa, eikä sulatuksen porinaa saati mitään äkkinäisempiä ääniä. Miten tämä voi olla mahdollista?
Kuntosalin (n. 400m2 ja 6m korkea 70-luvun peltihalli) koko lämmitys on ILP:llä ja työpaikalla patterit aina kylmiä, niin ILP hoitaa ainakin pääsääntöisesti lämmityksen sielläkin. Ja molemmissa nuo myös jäähdyttävät.
Ehkä kaikki nuo paikat on ILP ylimitoitettu eivätkä siksi sulattele tai puhise? :huh:? :huh:

Kuntosalikin on tosi hiljainen, kun ei siellä ole väkeä ja kaiuttimia vain yksi ja sekin usein aivan hiljaisella. Intouduin kirjoittaa tämän nyt, kun otsikon ILP tänään ilman tuulettimen puhinaa puski lämmintä. Ja veti ääneti luukut kiinni ja 50cm päästä, kun kuuntelin niin vähän naksui. Ei olisi kuulunut yli 2m päähän. Olikohan tämä nyt sitten sulatus. Se oli 5min siten, avasi läpät ja ääneti taas alkoi puhaltaa lämmintä. Tuo vaimea naksuna on ainoa ääni mitä olen koskaan ILP:stä kuullut.

Kirjoitan myös siksi, kun nyt kun kirjoitin, niin taatusti Murphyn mukaan huomenna kuuluu jysähdyksiä :)

:huh::huh:

kimmok

Vakionaama
Jos niitä on useampia voi kyseessä olla vaikka multi tai vrf. Ja nämä taas käyttyvät taas vähän eri tavalla.

VesA

In Memoriam
On näissä eroja. Uudemmat pumput joissa on R32-kylmäaine taitavat toimia kovemmilla paineilla ja niissä ilmiö korostuu. Salilla voi olla vanhempia R410a laitteita. Eivät nuo meidän R410a -Argotkaan pahaa melua pidä, pieni suhaus ja natinaa.

Husky

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Tuo otsikossa mainittu oli r410a aineella ja salilla muutkin taitaa olla muutaman vuoden vanhoja koneita.
Töissäkin nuo ovat n. 4-5v vanhoja.
Tosiaan täällä foorumilla onkin ollut maininta jossakin, että r32 aineiset voisi olla äänekkäämpiä.

Username

Aktiivinen jäsen
Ei ne tietenkään puhise jos puhallus on hiljaisella. Helpompaa opetella nukkumaan kuin löytää äänetön ilppi.

Husky

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Puhinat ja porinat ei haittaa, kunhan ei tule jysähdyksiä, kuten joissakin laitteissa joillakin laiteyksilöillä ja joillakin asennuksilla on tapahtunut. Vissiin nelitieventtiilin tilamuutoksissa sulatuksissa.

HotZone

Vakionaama
Vanhat Panat piti hirveitä paukahduksia ja naksumista. Uusista ei tietoa.
Nyt tuliterä Mitsun splittikone pitää sulatuksella lähinnä suhinaa eikä mitään muuta. Oikeastaan sulatuksen huomaa vain siitä sisäyksiköiden suhteellisen kova puhallusmelu loppuu sulatuksen ajaksi.

Husky

Hyperaktiivi
Juu, monista merkeistä on tietoa, että jotkin yksilöt pitävät kovia äkkinäisiä ääniä.
Olen varma, että vähintään suuri osa valituksista on aiheellisia, mutta helppo ignoorata sellaisen jolla hiljainen yksilö. Ja varmasti suurin osa ILP:stä onkin hiljaisia, enkä kovin isona riskinä tätä pidä, mutta syytä ostovaiheessa tajuta asia, ettei jälkeenpäin tule yllätyksenä.

(Offtopic: juurikin Panasonic meille tällä tietoa tulossa, jos tarjouksia saa jostakin ja on sitä hinta-tasoa mitä luulisi eli edes suunnilleen Zaven hintataso laitteelle ja perusasennus 600-700e eikä näitä 1000e asennus"tarjouksia". Ja voihan Zavekin olla vaihtoehto, mutta toisaalta olisi toivonut viikossa vastausta meiliin tuollaiseselta epäilemättä vähän isommalta firmalta, kun meilissä vain yksi simppeli kysymys.)

Olen noita salin ILP:jä nyt seurannut tarkasti kuukauden lisää ja kertakaikkiaan ei mitään koskaan kuulu yli 1m päähän.
Joskus kyllä puhuri aika kylmän tuntuista, etten tiedä liittyykö sulatukseen vai onko vain sen verran pienellä lämmitys, että tuntuu viileältä. Ei kuitenkaan haittaa mitenkään, että osuisipa omalle kohdalle noin eleettömät lämmittäjät! Kaikki pisteet ASYG30LMTA:lle.

Ja tosiaan koko huonosti eristetyn peltihallin lämmitys vain ja ainoastaa ILP:llä.

Back
Ylös Bottom