ILP takaisinmaksuajan vertailu by janti

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Olen tuossa laskeskellut eri lämpöpumppujen takaisinmaksuaikoja.
Pohjana olen käyttänyt noita Råd Rön testien tuloksia.
Hinnat olen ottanut tuolta Hintavihjeet ja tarjoukset sivuilta.

T

teukka

Vieras
Vs: ILP takaisinmaksuajan vertailu by janti

Tänään autolla ajellessani huomasin, että auton käytön hinta on on samaa kertalukua kuin talon energian hinta - ehkä vähän suurempi.

Kukaan ei näytä laskeskelevan kovin tarkasti autoilun kuluja ja kuoletuksia!

Lämpöpumppujen suhteen tehdään sitten millintarkkaa vertailua! :)

ras13n

Jäsen

Samaa mieltä teukan kanssa. Itsekin kiinnosti kovasti ekana talvena kovasti tekniikka, tehot ja kustannukset. Mutta valitettavasti koti ei ole laboratorio; talon muodot ja pumpun sijoitus muuttavat tilanneta, kun lämpö ei optimaalisesti leviä.

Vähän kuin A-energialuokan pakastimen kanssa; "väärällä sijoituksella" siitä saa helposti B, C tai vaikka D-luokan laitteen asennettuna energiansäästöön.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

teukka sanoi:
Kukaan ei näytä laskeskelevan kovin tarkasti autoilun kuluja ja kuoletuksia!..

Itse ainakin kirjaan ylös polttoaine ja varaosakulut ;D

Halvinta kyytiä (€/100km) tähän mennessä on tarjonnut -84 Honda Civic. Mitä uudempi auto, sen kalliimmaksi on tullut. :-\

edit: taas meinaa lipsua offtopikiksi. Aiheeseen vielä kommentoidakseni, Jantilta on tullut paljon hyvää materiaalia ilp hankinnan pohjaksi, hieno homma.

T

teukka

Vieras

Kyllä minäkin seuraan polttoaineen kulutusta melko tarkasti.

Nuo kuoletukset ja muut jäävät sitten vähemmälle. Niiden laskeminenkin on mahdollista, kun lähtökohtana on tietty liikkumisen ja kuljetuksen tarve.

Ei kuitenkaan usein tule mieleen se, miten kuluja pienentäisin, vaikka autoilussa keinot ovat moninaisemmat ja valikoima suurempi kuin lämmityksessä.

Auton valitsemisessa ei ole paljon järkiperusteita.

Vaimon hankkiminen on vielä kinkkisempi asia ja kuoletusaika varsin epämääräinen käsite. ;D

M

mijo

Vieras

Kuinkas sellaisen halpispumpun osalta menisi takaisinmaksu..

R

Rassaaja

Vieras

teukka sanoi:
Vaimon hankkiminen on vielä kinkkisempi asia ja kuoletusaika varsin epämääräinen käsite.

Naisen pito on yleensäkin melko kallista!

Tähän takaisinmaksuasiaan palatakseni, minkä pituisia kestoaikoja oletatte noille ilpeille? Jos kompuratakuu on viisi vuotta niin oletettavasti laite on mitoitettu kestämään sen verran noin suurin piirtein. Jos kuitenkin tämä viilaajaporukka täällä foorumilla ajelee koneita tuonne -25°C pakkasille valmistajan/maaahantuojan -15°C suosituksista/takuuehdoista huolimatta niin mitenköhän käy elinajan? Lämpimällä puolella nyrkkisääntönä 10 asteen lämpötilannousu puolittaa elinajan, joten meneekö kylmäpuolella samoin eli 10 asteen lämpötilan pudotus pakkasella puolittaa kompuran elinajan?

Itse en uskalla unelmoida mistään 20 vuoden kestoajasta ilpille. Ulkoyksikössä on elektronikka aika paljaana koneen sisuksissa ja pellitkin alkaa ruostua muutaman vuoden iässä. Jos vehje kestää 10 vuotta toimintakunnossa täällä meri-ilmastossa niin hyvä on. Tällöin ainakin minun mielestäni takaisinmaksuaika ei saa olla viittä vuotta enempää, jos koneella meinaa oikeasti säästää.

tet

Hyperaktiivi

Rassaaja sanoi:
Itse en uskalla unelmoida mistään 20 vuoden kestoajasta ilpille. Ulkoyksikössä on elektronikka aika paljaana koneen sisuksissa ja pellitkin alkaa ruostua muutaman vuoden iässä. Jos vehje kestää 10 vuotta toimintakunnossa täällä meri-ilmastossa niin hyvä on. Tällöin ainakin minun mielestäni takaisinmaksuaika ei saa olla viittä vuotta enempää, jos koneella meinaa oikeasti säästää.

Tästä herää mieleen sellainen asia, josta en muista paljoa keskustelua nähneeni: varaosien hinnat. Mitäpä mahtaa maksaa ILP:in korjaus, vai onko se niinkuin moni laite nykyään ettei kannata korjata vaan halvempaa on ostaa uusi?

T

teukka

Vieras

Halpispumpun (Luxus, asennettuna 750 euroa) takaisinmaksuajaksi olen arvioinut jo syksyllä pari-kolme vuotta ja se näyttää toteutuvan. Tarkemminkin sen voi laskea, mutta sitten se ei ehkä ole totta. :cool:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Panan (asennettuna n. 1300€) takaisinmaksuaika tullee olemaan suurella varmuudella 5-6 vuotta.

Tässäkin voi sanoa jo aiemmin todettu, että halpapumppu maksaa (toimiessaan) itsensä nopeammin takaisin kuin kallis.

Kari

Aktiivinen jäsen

En kyllä menis vannomaan minkään pumpun puolesta että 10v päästä löytys osia tai
osaavaa korjaajaa. Toki joku lähestulkoon sopiva puhaltimen moottori löytyy mutta
kun joku piirikortti on pimeenä niin tuskin löytyy ja jos löytyy niin maksaa enemmän kun koko kone. :-\

tet

Hyperaktiivi

Kari sanoi:
En kyllä menis vannomaan minkään pumpun puolesta että 10v päästä löytys osia tai
osaavaa korjaajaa. Toki joku lähestulkoon sopiva puhaltimen moottori löytyy mutta
kun joku piirikortti on pimeenä niin tuskin löytyy ja jos löytyy niin maksaa enemmän kun koko kone. :-\

ScanOffice:n hankintaturvaesitteessä sanotaan: "Takaamme varaosien saatavuuden maahantuomiimme laitteisiin 10 vuoden ajan". ;D

Hinta onkin sitten varmaan eri juttu... :(

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

teukka Näyttäisi siltä että aika moni foorumilaisista seuraa hyvinkin tarkaan myös autonsa kustannuksia ja polttoaineen kulutusta. ;)

Itse laitaitankin kaikki autoni kustannukset ylös tänne => http://www.tankkaus.com
Ja tältä näyttää kulutushistoria:
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=2014
Auton tiedot ovat tällaiset:
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=2014

Noista mun aiemmin esittämistä laskelmista voisi tehdä yhden yksinkertaistuksen.
  • Halpojen pumppujen takaisinmaksuajat ovat noin 3-4 vuotta
  • Keskihintaisien pumppujen takaisinmaksuajat ovat noin 5-8 vuotta
  • Kalliimpien pumppujen takaisinmaksuajat ovat noin 9 vuotta

Back
Ylös Bottom