ILP - uhka vai mahdollisuus

Lauri H

Aktiivinen jäsen
Mun on henkilökohtaisesti vaikea ymmärtää, miten ilpin äänet tai puhallus ylipäänsä voivat tuntua häiritsevältä. Varsinkaan tasainen puhalluksen huminaääni, joka on mielestäni vain rentouttavaa. Minulla on toisen ilpin sisä- ja ulkoyksikkö olohuoneessa ihan makuuhuoneen vieressä yhtä vaille maksimipuhalluksella, enkä kyllä ikinä ole herännyt sen ääniin tai kokenut sen vaikeuttavan nukahtamista. Eikä ole puolisoltanikaan kuulunut yhtään poikkipuolista sanaa aiheesta. Ja ilpin lisäksi makuuhuoneen oven päällä on myös Mobairin lämmönsiirtopuhallin yötä päivää maksimipuhalluksella päällä, eikä sekään ole häirinnyt, sen kuulee lähinnä jos sitä keskittyy kuuntelemaan.

Toki jos on tottunut nukkumaan täydessä hiljaisuudessa, niin tottuminen uuteen vie varmasti muutaman yön. Rakenteiden resonointi on sitten toki kokonaan oma lukunsa. Mutta nukkuvathan ihmiset täysin ongelmitta myös puolen tunnin välein kovaan ääneen lyövien kaappikellojen kanssa?

repomies

Hyperaktiivi
Mun on henkilökohtaisesti vaikea ymmärtää, miten ilpin äänet tai puhallus ylipäänsä voivat tuntua häiritsevältä. Varsinkaan tasainen puhalluksen huminaääni, joka on mielestäni vain rentouttavaa...

Toki jos on tottunut nukkumaan täydessä hiljaisuudessa, niin tottuminen uuteen vie varmasti muutaman yön. Rakenteiden resonointi on sitten toki kokonaan oma lukunsa. Mutta nukkuvathan ihmiset täysin ongelmitta myös puolen tunnin välein kovaan ääneen lyövien kaappikellojen kanssa?
Minun on helppo ymmärtää että kaikki eivät ymmärrä kaikkea, ja toisaalta sekin että kaikki ei häiritse kaikkia, kuten myös se että toisia häiritsee melkein kaikki. Ihmiset kun ovat niin kovin erilaisia.

Omakohtaisesti kykenen sopeutumaan tasaiseen ääneen kunhan melutaso ei ole kovin korkea, ja opin olemaan häiriintymättä tietyistä äänistä kuten kaukana kulkevan junan melusta. Mutta öiset äänten muutokset ovat häiritseviä. Kuten nyt vaikka ILPin sulattelut kohinoineen, kurlutuksineen, ja napsuntoineen.

oem

Aktiivinen jäsen
Ääntä sietää paremmin se joka kokee laitteen hyödylliseksi.
Naapurin ulkoyksikön kompressoriääni on aina häiritsevä jos sen kuulee.

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Jo ennen ilpin hankintaa saatoin joskus yöllä herätä poikkeukselliseen hiljaisuuteen, eli sähkökatkoon. Huippari humisee, jääkaappi, pakastin, liuta virtalähteitä jne johin ei yleensä reagoi, mutta kun ne kaikki kerralla hiljenee onkin aavemaisen hiljaista. Ensimmäisinä viikkoina ilpin kanssa luulin monesti, että joku on unohtanut liesituulettimen päälle. Meillä yksi herkkäuninen on valitellut ääntä joka syntyy valvontakameraa kääntävästä servosta talon ulkoseinässä mahdollisimman kaukana yläkerran makkarista, mutta ilpin äänistä ei ole valitellut. Ääniin tottuu.

pelzi_

Vakionaama
Tottuu, jos kokee saavansa jotain hyötyä joka vastaa sitä ja tietää mistä ääni on peräisin. Esim. naapurista kuuluva vastaava määrä ääntä voi suututtaa kovasti. Kuten myös odotuksia vastaamaton ääni itse hankituissa laitteissa.

Tietysti missään tiheämmällä alueella ei ilp:n äänet tunnu naapureiden ja liikenteen ääniin verrattuna missään.

Pate

Aloitteleva hifistelijä
Suosittelen laittamaan ILPpejä :cool: meillä neliöitä 100 yhdessä tasossa ja aiemmin suora sähkö lämmityksessä. ILP tuli 2 vuotta sitten ja sähkölaskusta lähti 30%.

Tuohon teidän taloon mielestäni ainakin 2 sisäyksikköä eli 1 alas ja toinen ylös. Jos hankkii erilliset koneet eli ei multi-splittiä, alas kannattaa ottaa ns. parempi pumppu ja yläkerrasta säästää muutaman satasen.

Pystyisikö tulisijojen lämpöä levittämään pumpulla alakerrassa?

Eltari

Jäsen
Olen aikas herkkä äänille ja IV-koneen resonointi on aika ikävää kuultavaa henkkoht. Tiedän että puoliso tuskin tiedostaa koko ääntä. Olenkin miettinyt yhtenä projektina saisiko siittä pahimmat äänet jotenkin eristettyä... Noh, se on oma juttunsa.

Samalla oletuksilla otan ILPin vastaan tänne, se ääntää, mutta ei voi mitään. Joitain ILPpejä kuulleena sisäyksiköiden ääni tuskin muodostuu ongelmaksi, epäilen tuon IV-koneen resonanssin olevan raskaampaa korvalle kuin ILPin sisäyksikkö. Maatelineelle kuitenkin ajattelin ulkoyksiköt sijoittaa.

Tulisijan lämpöä voisi kuvitella levitettävän mikäli sijoituspaikaksi valikoituisi numero kolme. Yhtenä tavoitteena tosin on vähentää puujumppaa, joten leivinuunin polttoa harrasteltaisiin oletettavasti vain kylmemmillä ilmoilla, ja tästä johtuen tuolle kriteerille en laita hirveästi painoarvoa. Kakkospaikasta puhallellen ilma varmasti kiertäisi nykyistä tehokkaammin myös leivarin ympäristössä, mutta hieman epäilen tulisiko takkakytkimille silti käyttöä.

Kyntis

Tulokas
Neljäs vuosi menossa ilmalämpöpumpun kanssa ja tammikuun sähkönkulutus on laskenut 3200 kWh:sta 2500 kWh:iin. Luvuissa on ensin 15 vuoden keskiarvo ilman ilppiä ja sitten neljä talvea ilpin kanssa. En tiedä, onko se nyt niin kovin paljoa.
Meillä oli/on myös suora sähkölämmitys, mutta pattereita ei ole päällä kuin kylppärissä ja saunassa.
Ja lämpö tuntuu paljon tasaisemmalta kuin milloinkaan pattereiden kanssa. Ja eipä ole enää kesäisin tarvinnut heräillä läpihikoiltujen lakanoiden keskeltä. Jälkeenpäin vasta ymmärsin, miten huonosti olin yöni nukkunut ja miten väsynyt olin ollut.
Eli jäähdytys on myös ihan terveydenkin kannalta tärkeä asia.

Ei se laite minulla miljoonia säästä, vaan enpähän pois enää antaisi ihan asumismukavuuden ansiosta.;)
Talo on jotenkin eristetty rintamamiestalo, ja molemmissa kerroksissa on sisäpuhallusyksikkö.

Tuplajii

Jäsen
Itse tulin siihen lopputulokseen, että kun talo lämpiää lattiavastuksin (varaavan takan avustamana) ja IV-LTO on nyt ainakin 10 vuotta ihan käypänen, niin ILP on se järkevin vaihtoehto jos energian säästöä haluaa harrastaa. ILP siis tuli taloon. (Daikin Stylish H)

Sähkönhinnan nousu vauhditti tätä ratkaisua jota nyt 4 vuotta on pohdittu. Viime talvena ei vielä iskenyt julmaa laskua, kun sähködiili oli suht ok, mutta onhan noita seuraavia talvia vähän rennompi odotella kun voi sitä laskua jollain saada pienennettyä. On se tokin muistissa, että viime kesänä oli aika jännä tehdä etätöitä kun oli melkein 30 sisällä lämmintä, joten ei todellakaan haittaa kun sitäkin pääsee helpottamaan.

Täytyy tosin toivoa, että josko 10 vuoden päästä, kun IV-LTO:n tekninen käyttöikä lähenee loppua niin on keksitty joku fiksu kaupallinen systeemi joko yhdistää IV-LTO:hon ILP tai sitten PILP:it on kehittyneet siihen pisteeseen, että sellainen voisi olla ratkaisu. Tässä kohtaa ei kyllä millään saa PILP investointia järkeväksi. Niissä kun tuntuu olevan omat harminsakin.

Onhan se ilman muuta vähän hölmöä, että tuota ILP:piä pitää tietyllälailla tosiaan harrastaa. Vaikka on viikkoaikataulutkin moisessa niin ei se ihan itsenäisesti kyllä silti pärjää. Saa sen toki sellaiseen asentoon, että se hissuksiin pöhisee jolloin sen olemassaolon aikalailla unohtaa. Toki hyötysuhteet ei ole silloin kovin optimaalisia, mutta leikkaa se silti sähkölaskua.

Eltari

Jäsen
Tuli kyseltyä tarjouksia ja pari asentajaa kävi katsomassa mikä tähän taloon olisi järkevä setuppi. Päädyttiin paikallisen asentajan kautta Toshibaan, tulee Haori 25 ja Premium +25 asennettuna 4100e.

Nyt odotellaan soittoa, että saadaan asennusaika lyötyä lukkoon.

Sen verran tuulinen ja kylmä yö oli, että piti monen viikon tauon jälkeen laittaa uuniin valkea. Eihän tuota palavan puun rapinaa mikään ILP koskaan korvaa, mutta silti odotellaan jo että saataisiin kapineet seinille pohottamaan.

Back
Ylös Bottom