H
Hemu
Vieras
Aluksi hieman tietoja talostamme, joka siis rakennettu v.2000 ja L-mallinen yhdessä tasossa. Lämmityksenä vesikiertoinen lattialämmitys koko talossa jossa neliöitä yhteensä n.190m2. Tästä 140m2 on asuttavaa ja loput autotallia ja varastoa yms. Lämminvesivaraaja on 2000 litraa ja lämpiää yösähköllä. Ensimmäisenä asuinvuonna kun en oikein hallinnut tätä vesikiertojuttua ( ostimme talon käytettynä 1 1/2v sitten) lämpesi tuo koko 190m2 koko ajan tasaisesti tuossa 21-23 asteisena, siis huonelämpö. Autotallissa oli siis sama lämpö
. No kun sitten selvisi että vuodessa kului sähköä 9000kw päivää ja 20000 kw yötä. Niin aloin perehtymään koko asiaan oikein todella. Autotallin ja varaston olen nyt poistanut lämmityksestä ja putket puhallettiin tyhjiksi. Veden kulutusta on pyritty vähentämään ja nyt näyttäisi vuodessa menevän n.140 kuutiota ( 4 henkinen perhe). Ekana vuonna lutrattiin 190 kuutiota. Talosta sen verran että on korotettu sisäkatto ja keittö+eteinen+takkahuone on laatalla. Vuolukivitakka löytyy, mutta vähällä käytöllä koska jos kunnolla lämmittää niin sisällä on hetkessä n. 25 astetta lämmintä. Ja jos vesikiertoa himmaa niin lattia kylmenee.
Ja sitten se ilp kysymys. Saako sillä pysymään myös tuon laattalattian lämpimänä jos vesikierto suljetaan. Olen miettinyt pääni puhki tapoja ja koneita tuohon sähkön säästöön mutta ei tunnu ratkaisua löytyvän. Olen miettinyt vesi-ilpoa mutta sen hankintaan joutuu hakemaan pankista lainaa ja mikä on sitten säästö. Samaan olen tullut poistoilpin suhteen eli hankintahinta on kova. Sitten ajattelin että olisiko mitään järkeä, siis säästön kannalta asentaa ilp meidän taloon. Saahan siitä viilennyksen kesällä, mutta tuoko se säästöä lämmityssähköön?. Meillä tuo 2000 litran varaaja lämpiää joka yö vaikka vesi ei kiertäisi asunnon puolella. Mutta kyllähän se varmaan jotain pitäisi vaikuttaa jos vesi ei kierrä niin ei se varmaan myöskään jäähdy päivän aikana niin paljoa kuin kiertäessään?
Olen kyllä harkinnut tuon laattaosion vaihtamista laminaattiin, koska kova laatta ei oikein tunnu kivalta jalan alla, joten käsittääkseni ainakin sillon lattian pitäisi pysyä lämpimänä ilp:n avulla. Ajatukseni olisi sellainen että jos ilp tulisi niin vesikierto pois päältä ja lämmitys hoidettaisiin takalla ja pumpulla. Toimisiko ?
Ja sitten se ilp kysymys. Saako sillä pysymään myös tuon laattalattian lämpimänä jos vesikierto suljetaan. Olen miettinyt pääni puhki tapoja ja koneita tuohon sähkön säästöön mutta ei tunnu ratkaisua löytyvän. Olen miettinyt vesi-ilpoa mutta sen hankintaan joutuu hakemaan pankista lainaa ja mikä on sitten säästö. Samaan olen tullut poistoilpin suhteen eli hankintahinta on kova. Sitten ajattelin että olisiko mitään järkeä, siis säästön kannalta asentaa ilp meidän taloon. Saahan siitä viilennyksen kesällä, mutta tuoko se säästöä lämmityssähköön?. Meillä tuo 2000 litran varaaja lämpiää joka yö vaikka vesi ei kiertäisi asunnon puolella. Mutta kyllähän se varmaan jotain pitäisi vaikuttaa jos vesi ei kierrä niin ei se varmaan myöskään jäähdy päivän aikana niin paljoa kuin kiertäessään?
Olen kyllä harkinnut tuon laattaosion vaihtamista laminaattiin, koska kova laatta ei oikein tunnu kivalta jalan alla, joten käsittääkseni ainakin sillon lattian pitäisi pysyä lämpimänä ilp:n avulla. Ajatukseni olisi sellainen että jos ilp tulisi niin vesikierto pois päältä ja lämmitys hoidettaisiin takalla ja pumpulla. Toimisiko ?