ILPin pohjalevyn lämmityksen ohjaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SLJK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

SLJK

Aktiivinen jäsen
Tämä on vanha juttu ja moneen kertaan foorumilla veivattu. Kysyn nyt kuitenkin vielä, mikä on mielestänne ILPin pohjalevyn sulanapitovastuksen paras ohjaustapa ja kuinka olette sen toteuttaneet.

Mun vekottimet (2 kpl) varastaa sen pohjalevyn lämmitykseen liki 100 W / kpl ja tuhlaavat sähköä jostain + 3 "C asteesta alaspäin jatkuvasti.. Olen laittanut ne manuaalisen kytkimen taakse ja vielä tällä alkaneella lämmityskaudella niille ei ole ollut tarvetta.

Jos noiden vastusten ohjauksen haluaa optimoida/automatisoida, niin kuinka se mielestänne kannattaa toteuttaa?

Vs: ILPin pohjalevyn lämmityksen ohjaus

Mulla on klixon oisko nyt nelitieventiilissä kiinni. Toimii ihan kohtuullisen hyvin, on yksinkertainen ja helppo toteuttaa.. Ainoa ongelma on että Tossun pohjapelti ei ole optimaalinen. Sulatusvesien viemäröinti ei oikein tahdo toimia kovilla pakkasilla... eli tällä hetkellä vedet valuu osittain suoraan alle koska olen positanut päädyissä olevat tulpat.

Espejot sanoi:
Mulla on klixon oisko nyt nelitieventiilissä kiinni. Toimii ihan kohtuullisen hyvin, on yksinkertainen ja helppo toteuttaa.. Ainoa ongelma on että Tossun pohjapelti ei ole optimaalinen. Sulatusvesien viemäröinti ei oikein tahdo toimia kovilla pakkasilla... eli tällä hetkellä vedet valuu suoraan alle eikä viemäriin.

Minun Toshiba RAS-10PAVP-ND viemäröinti toimii kohtuu hyvin, mutta ulkoyksikkö pitää kyllä olla pakkasilla seurannassa.
Kaikki sulamisvesi tullee keskellä olevasta reiästä koska olen jättänyt muut tulpat paikoilleen ( katso kuva ). Johtuisko toimivuus siitä että höyrystimen kennorivi on ainoastaan takana ( ei käänny sivulle ), myös asuin/asennuspaikka saattaa vaikuttaa toimivuuteen.
Olen erittäin tyytyväinen viemäröintiin !

Liitetiedostot

• Toshiba -15°C 8.2-12.jpg
    Toshiba -15°C 8.2-12.jpg
    76,7 KB · Lukukerrat: 984

Espejot sanoi:
Mulla on klixon oisko nyt nelitieventiilissä kiinni. Toimii ihan kohtuullisen hyvin, on yksinkertainen ja helppo toteuttaa.. Ainoa ongelma on että Tossun pohjapelti ei ole optimaalinen. Sulatusvesien viemäröinti ei oikein tahdo toimia kovilla pakkasilla... eli tällä hetkellä vedet valuu suoraan alle eikä viemäriin.

Sulla siis pohjavastuksen sähkön syöttöä ohjaa termostaattikytkin (klixon), joka haistelee nelitieventtiilin lämpötilaa jostain kohtaa. Olettaisin, että juttu toimii siten, että pohjapellin vastus lämmittää vain sulatusjakson aikana?

Riittääkö käytännössa se, jos pohjapeltiä lämmitetään vain sulatusjakson ajan? (kulutus ei olisi silloin paha)

Toisaalta omat alaotsikon mukaiset kaksi kopteria ajavat vielä nyt -6 "C ilman pohjapellin lämmitystä ja minkäänlaista jäätymisongelmaa ei ole havaittavissa.

Kyseinen ILPin oma pohjalämmitys raapaisee vakiona aika paljon tehoa. Mun tapauksessa se olisi kahdella pumpulla 200 W, eli 4,8 kWh/vrk.

Sillä energiamäärällä lämmittää jo kevyesti saunan päivittäin, joten ihan pienestä kulutuksesta ei ole kyse.

Mikä mahtaisi olla optimaalinen ohjaustapa pohjapellin lämmitykselle, vai onko se ihan oikeasti näköhavantoihin perustuva on/off?

Pohjapeltiä ei kannata edes yrittää lämmittää.. ei juuri minkään kokoinen vastus pärjää kun vieressä puhaltaa iso potkuri pakkasta. Noilla vehkeillä lämmitetään kennosta valuvaa vettä senverran että se ehtii ulos eikä tartu peltiin. Tästä seuraa myös se että vastus ei tee mitään järkevää sulatusten välillä.

Kokeeksi vastukselle voisi laittaa katkaisijan, näin näkisi missä pakkasessa sitä todella tarvitaan. Niinä talvina kun oma fujitsu oli ilman vastusta alkoi jäätä kertyä kennon mutkaan vasta -10 asteen kylmemmällä puolella, eikä silloinkaan ongelmaksi asti.

VesA sanoi:
Pohjapeltiä ei kannata edes yrittää lämmittää.. ei juuri minkään kokoinen vastus pärjää kun vieressä puhaltaa iso potkuri pakkasta. Noilla vehkeillä lämmitetään kennosta valuvaa vettä senverran että se ehtii ulos eikä tartu peltiin. Tästä seuraa myös se että vastus ei tee mitään järkevää sulatusten välillä.

Olet varmasti oikeassa. Noin itsekin tuumailin. Eli varsinaisella lämmitysjaksolla pohjavastuksen kaikki lämpö puhalletaan pihalle, joten vähintään 90% lämmitysajasta on turhaa.

Vastuksen tarkoitus on siis pitää sulatuksen aikana syntyneet valumavedet täpärästi plussan puolella, joten lämmitys kannattaa kytkeä sulatustapahtumaan.

Mistä raapaisen helpoiten sitä pohjavastuksen syöttöä ohjaavan tiedon ja millä "kilkkeillä" teen siitä sen vastuksen syöttöä ohjaavan kontaktin?

pökö sanoi:
Kokeeksi vastukselle voisi laittaa katkaisijan, näin näkisi missä pakkasessa sitä todella tarvitaan. Niinä talvina kun oma fujitsu oli ilman vastusta alkoi jäätä kertyä kennon mutkaan vasta -10 asteen kylmemmällä puolella, eikä silloinkaan ongelmaksi asti.

Katkaisijat on asennettu kummankin "kopterin" (VILP ja ILP) pohjavastuksille. Yleensä niitä ei tarvitse kääntää päälle ennen mainitsemaasi -10 "C rajaa, mutta poikkeustilanteitakin löytyy.

Haluaisin asian toimivan myös automaattisesti, ilman vahtimista ja siksi utelen siihen sopivaa ratkaisua.

Ostin aikoinaan foorumilta säädettävän termostaatin joka piti virittää vastukselle mutta erehdyin siivoamaan varaston ja se meni hukkaan ;D. Täytyy siivota uudelleen, ties vaikka se löytyisi.

pökö sanoi:
Ostin aikoinaan foorumilta säädettävän termostaatin joka piti virittää vastukselle mutta erehdyin siivoamaan varaston ja se meni hukkaan ;D. Täytyy siivota uudelleen, ties vaikka se löytyisi.

Se säädettävä termostaati ei tiedä milloin ILP sulattelee, joten yksinään se ei ole optimaalinen ohjauslaite pohjavastuksen syötölle.

SLJK sanoi:
Mistä raapaisen helpoiten sitä pohjavastuksen syöttöä ohjaavan tiedon ja millä "kilkkeillä" teen siitä sen vastuksen syöttöä ohjaavan kontaktin?

Helpoiten 3- tai 2-tieventtiiliin kiinnitetyllä klixon termostaatilla = "janti modaus"

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2802.msg112863#msg112863

SLJK sanoi:
Se säädettävä termostaati ei tiedä milloin ILP sulattelee, joten yksinään se ei ole optimaalinen ohjauslaite pohjavastuksen syötölle.
Ei tietenkään, mulle kuitenkin riittää että toimii valitun ulkolämpötilan mukaan.

Totta tuokin, mutta jos vastus toimii vain -10 tai kylmemmässä ei rahaa kauheesti kulu talven aikana.

Se vastus sais lähtee "päälle" vähän ennen sulatuksen alkua, silloin homma toimisi. Peltipohjalla vasta sulatuksen alkaessa kytketty vastus ei omissa kokeissa oikein jaksanut hoitaa hommaa aina. Vaihdoin valuma-alueen routamattoon, eli valueristeeseen tai retkipatjaan, miten nyt kukakin sitä nimittää. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Vilppi on vielä ilman mitään saattolämpöjä, sinne se sisälle kaivoon lorottaa oli pakkasta tai ei.

Eli näin vai miten se nyt olikaan ;D

Liitetiedostot

• Logia.jpg
    Logia.jpg
    205,5 KB · Lukukerrat: 464

Tuon pohjavastuksen saa toimimaan sulatuksen aikana helpolla kytkennällä. Kaksi relettä ja kasa abikoja.

Vastus päälle = kompura pyörii, ulkoyksikön propelli ei.

Ainakin toimi tuossa tallini Ultimatessa. Kyllä se sulamisvedelle kanavan saa auki. Jäähän tuo menee muutaman kerran talvessa, mutta syynä on kennoon pakkautunut lumi. Vekotin on sen verran tuulisessa paikassa.

Purin systeemin pois. Releet siirtyivät toiseen projektiin. Taitaa olla irti vastuksen piuhat tällä hetkellä. Ei ainakaan vielä ole umpijäässä.

Takaisin
Ylös Bottom