Ilpin sähkönkulutus lepotilassa

J

Julli

Vieras
Huomasin energiankulutusmittaristani, että ilp kuluttaa jatkuvasti n. 40 wattia vaikka laite on ollut sammuksissa pari päivää putkeen. Ajattelin että jos lämmityskaapeli olisi lämmin mutta en kädellä sitä ainakaan tuntenut. Laitteessa ei pala mitään valoja tms. Mistähän tuo johtuu?

E

eetu

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Ilpin sähkönkulutus lepotilassa

lämmityskaapeli tuskin kuluttaa 40w vaikka se olisi päällä, oiskohan jotain vikaa esim mittarissa, lainaa kaverilta jos epäilet, jos kaverillta ei löydy niin lainaa sähkölaitokselta, ne mittarit ainakin pitää paikkansa. mulla on kanssa halpis mittari niin näyttää 8w jos ei ole käytössä. :)

V

vokke

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

onkos jommankumman mittari cost control? Ostin sellasen ja ajattelin mahtaako olla yhtään luotettava?

Kari

Aktiivinen jäsen

Pana E9CKP näyttäs kuluttavan 2-3W nyt kun ulkona on +10 .Vastus on päällä jatkuvasti eli ei mulla ainakaan vastus paljon kuluta (voi olla ettei se edes toimi enään ;D ) Aika isolta toi 40W stand by tilassa kuulostaa.

Kun laitan koneen pois päältä niin ensin jää noin 45W kun sisäyksikkö on ajanut luukun kiinni sitten kestää hetken kun ulkoyksikön puhallin sammuu ja tehot putoo 25W jonkun ajan päästä putoo siihen 2-3W tasoon.

J

Julli

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kokeilin vielä sellaista, että laitteen ollessa pois päältä irrotan ilpin pistorasiasta ja hetken päästä kytken sen takaisin, lukema näyttää n. 80 wattia, jonka jälkeen se hitaasti tippuu tuohon n. 40 wattiin vajaassa puolessa minuutissa. Kokoa ajan laite siis pois päältä. Tuo 80 wattia osaltaan johtuu siitä että sisäyksikkö ajelee itsekseen siivekkeet alas ja takaisin ylös.

Kari

Aktiivinen jäsen

Lämmitysvastuksen kulutukselta jotenkin vaikuttaisi. Joskus kun olen noita itsesäätyviä mittaillut niin vaikka annetaan joku nimellinen 20W /m +5C niin vie samat vaikka olis +15C

plundstrom

Aktiivinen jäsen

Kyllä ne laitteetkin vie, ei se ole pelkkä lämmitysvastus.
Mulla laite näyttää halpis kulutusmittarin mukaan vievän 60W kun se on kytketty pois päältä.
Ruuvasin lämmitysvastuksen kokonaan irti ja teho putosi 50 wattiin, eli vastus kulutti 10w.
Hyvä kysymys sitten onkin, että onko tuo 50w todellista tehollista kulutusta, jonka sähköyhtiö laskuttaa, vai onko se pelkkien kelojen aiheuttamaa jolloin tehokerroin olisi hyvinkin pieni.
Olisi kiva tietää mikä on todellinen kulutus off asennossa. Kannattaako töpseliä vedellä irti väliaikoina vai ei.
Tähän tarvittaisiin parempi mittari.

Back
Ylös Bottom