Ilppi pajan lämmitykseen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja takomo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

takomo

Vieras
Toimiiko ilppi tällaisissa olosuhteissa toimivana lämmön lähteenä ? Tähän asti olen lämmittänyt kaminalla. Aamuisin kun lämpöä alkaa tarvita on pajassa kelistä riippuen muutama + tai - aste.Tarkoitus olisi laittaa pumppu toimimaan ajastimella aamusta iltapäivälle arkisin ja muun ajan se huilisi.Neliöitä on 36 ja kuutioita n.80 tilana vanha purueristetty tiilestä tehty navetta.

Vs: Ilppi pajan lämmitykseen ?

Kaminasta lähtee helpostikin 5-10kW lämpötehoa joten jos meinaa sen korvata kokonaan pumpulla ja haluaa jotta samassa ajassa paikka lämpiää niin voi olla jotta pitää olla aika tehokas peli ja hinta on kans aika korkea. Ja jos haluaa hyvällä ajastustominnoilla olevan pumpun niin taas maksaa mutta jos rahaa löytyy niin kyllähän sen voi korvata pumpulla.

Olisiko järkevää hankkia halvempi pumppu jossa olisi vaikka +8 asteen ylläpitolämmitys. Olisi joku mahdollisuus saada se tila hiukan lämpimäksikin päivän aikana kohtuu hintasella pumpulla.

Ja se mikä kokemus meikällä tuosta vertaan/autotallin ilpistä on niin ei sinne kannata kallista laitetta hankkia kun sitä pölyä ja paskaa ja muuta ilmassa on niin paljon.

Varmaan Ultimate olis halpa vaihtoehto.
tai chunnukka jota on kovasti jokaiselle mainostettu:
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=ilm569

Mietiskelin myös noita ajastustoiveita. Ne maksavat. Laita vaatimaton pumppu. Kun menet pajaan, niin kyllä se pumppu äkkiä lämmittää sen ilman, kun asetat kunnon toiveen ja puhalluksen...

teukka sanoi:
Mietiskelin myös noita ajastustoiveita. Ne maksavat. Laita vaatimaton pumppu. Kun menet pajaan, niin kyllä se pumppu äkkiä lämmittää sen ilman, kun asetat kunnon toiveen ja puhalluksen...

Chunlanin halppista olen miettinyt ja ajastaa meinasin erillisellä ajastimella.

Kannattaa laittaa lämmöt päälle hyvissä ajoin. Siitä chunnukasta ei niin hirveesti sitä tehoa irtoa. Pakkaskeleillä voi irrota pari kilowattia lämpötehoa jot kyllähän sillä jo pitää lämpimänä ainakin. Kylmästä jos lämmittää niin voi kestää. Ei kannata sitä kaminaa hävittää minnekkään! Voi olla hyvä lisä ja saat pumpun avulla ainakin lämmön leviämään.

Minulla on Ulti lämmittämässä navetan harrastepajaa. Ensimmäisen talven pidin lämmitystä päällä ainoastaan silloin kun olin paikalla eli iltaisin. Pumppu ei pysty kovin nopeaan lämpötilan nostamiseen. Ei mennyt montaakaan viikkoa, kun päädyin ratkaisuun pitää pumppu päällä 24/7. Nyt on mukava harrastaa. Peruslämpönä on ollut Ultin minimi 18C.

Viehän se jonkin verran sähköä, mutta ei mitään siihen verrattuna mitä tila kulutti suoralla sähköllä. Kilowattitunteja meni kaksinkertainen määrä ja tila oli viileämpi kuin tällä hetkellä.

Takaisin
Ylös Bottom