Ilppi umpijäässä pe..le !

I

Ioxio

Vieras
Vs: Ilppi umpijäässä pe..le !

Testaampa laittaa tuosta pumpun kennostosta kuvaa. Eli tuollanen vaippa siinä on parin päivän pakkasien jälkeen. Sohasin sitä vähän kepillä, jotta näkee kuinka paksusta on kysymys. Mielestäni toi hyrrä ei kyllä paljoa mitään sulattele. Lämpöä kuitenkin puskee vielä ok.

tet

Hyperaktiivi

Ioxio sanoi:
Testaampa laittaa tuosta pumpun kennostosta kuvaa. Eli tuollanen vaippa siinä on parin päivän pakkasien jälkeen. Sohasin sitä vähän kepillä, jotta näkee kuinka paksusta on kysymys. Mielestäni toi hyrrä ei kyllä paljoa mitään sulattele. Lämpöä kuitenkin puskee vielä ok.

Ei tuo nyt aivan mahdottoman paksulta vaikuta, kyllä omassa Sanyossani välillä on lähes yhtä paksun näköinen huurrekerros. Mutta sulatuksen aikana se aina katoaa jäljettömiin.

R

Rassaaja

Vieras

Tuollainen Ioxion kuvan mukainen huurrekerros tulee täällä rannikolla puolessa tunnissa ja sitten sulatus hoitelee sen aikanaan pois. Ihan normaalia.

I

Ioxio

Vieras

Juu ei tuo kovin paksu ole eikä se tuollaisena varmasti haittakkaan, mutta mitään viitteitä mistään sultatustoiminnasta en ole tuosta Luxuksesta saanut ellen ole sitten laittanut konetta jäähdytykselle.

A

arty12

Vieras

Ioxio sanoi:
Juu ei tuo kovin paksu ole eikä se tuollaisena varmasti haittakkaan, mutta mitään viitteitä mistään sultatustoiminnasta en ole tuosta Luxuksesta saanut ellen ole sitten laittanut konetta jäähdytykselle.

Itselläni on samanlainen laite. Siinä on huono käyttöohje, mutta ihan hyvä sulatus. Pahimmilla keleillä nollan ympärillä, kun lämmöntarve on pientä ja ulkona kosteata, voi joskus (esimerkiksi kerran päivässä) olla paikallaan nostaa lämmönpyyntö esim. 30 asteeseen tunniksi tai pariksi, jotta koneen automatiikka osaa käynnistää sulatuksen. Teepä näin ja kerro sitten täällä, sulattiko? Jäähdytyksen käyttöön ei ole mitään tarvetta!!!

I

Ioxio

Vieras

No ni. Sulattihan se kun nostin pyynnön ylemmäksi. Ei vaan moista ihmettä ole näillä säillä muuten tullut nähtyä. (Normaali pyyntö +22) Oli tosin päivän lumisateiden jälkeen kehitellyt sellaisen vaipan, että oli vain puoliksi sulalttanut, mutta järjestelmä siis toimii. Eli kiitoksia vaas vinkistä! Näin sitä oppii tyhmempikin. ;D

A

arty12

Vieras

No hyvä että sulatti. Jos jää ja lumi esim. lumimyräkän aikana ehtivät koneen päädyn harvaan säleikköön asti, sulatusautomatiikka sulattaa ensin itselleen vain "poteron" sinne jäämöhkäleen sisään. Kun sulatusjaksoja tulee enemmän, alkaa lopulta jää sulaa kauempaakin. En ole itse viitsinyt tuosta välittää, kun laitteen takaosa on silti auki ja parin-kolmen päivän päästä päätykin. Jos haluaisi, voisi kyllä vaikka peltisaksilla ottaa tuon päätyseinän kokonaan avonaiseksi, ja samasta syystä takasäleikkö joutaisi kokonaan pois. Ilmeisesti joku on jo näin tehnytkin, muistan saaneeni idean tältä foorumilta.

Mikkok

Aktiivinen jäsen

Minkäköhän lämpötilan perusteella tuo ulkoyksikkö itseään sulattelee kun en ainakaan luxuksen/chigon räjäytyskuvista löytänyt ulkoyksikölle kuin yhden lämpötila-anturin. Pipe-sensorin nimittäin.

Jos sieltä sellainen löytyisi niin auttaisikohan siihen se että tuon kyseisen vastuksen rinnalle/sarjaan laittaisi toisen säätymättömän vastuksen jolloin saataisiin tuota ilppiä sulattelemaan juuri näillä -1 - -3 keleillä enemmän?

Pipe sensoriin tuskin kannattaa koskea?

A

arty12

Vieras

Mikkok sanoi:
Minkäköhän lämpötilan perusteella tuo ulkoyksikkö itseään sulattelee kun en ainakaan luxuksen/chigon räjäytyskuvista löytänyt ulkoyksikölle kuin yhden lämpötila-anturin. Pipe-sensorin nimittäin.

Maahantuoja taannoin kertoi minulle tästä, että sulatus käynnistyy, kun "lämpöä ei tule riittävästi" ja kone on käynyt yhtäjaksoisesti riittävän kauan. Hyvin yksinkertainen logiikka siis, ja tuohan suoraan selittää senkin, miksi 30 asteen pyyntö auttaa (eli kun 30 asteen lämpöä ei saavuteta, niin noin tunnin sisään tulee väkisin sulatus). Muistaakseni laitoin tekstin silloin tänne palstalle, eli pitäisi löytyä haulla, jos haluaa tarkempaa tietoa. Suurinpiirtein noin se kuitenkin meni.

Jos pääsisi itse korjailemaan laitteen ohjelmistoa, lisäisin sinne esimerkiksi yhden tai kaksi "pakollista" sulatusjaksoa per vuorokausi, sen verran kömpelö näissä 0-asteisissa ilmoissa tuo nykyinen on. Mutta eipä laitteen hintakaan ole kovin kummoinen.

tet

Hyperaktiivi

arty12 sanoi:
Jos pääsisi itse korjailemaan laitteen ohjelmistoa, lisäisin sinne esimerkiksi yhden tai kaksi "pakollista" sulatusjaksoa per vuorokausi, sen verran kömpelö näissä 0-asteisissa ilmoissa tuo nykyinen on. Mutta eipä laitteen hintakaan ole kovin kummoinen.

Varmaan kannattaisi lisätä ennemmin parikymmentä sulatusjaksoa. Esim. eilen Sanyo sulatti 29 kertaa... :p

Mikkok

Aktiivinen jäsen

38 minuuttia on kuulemma tuo aika jonka jälkeen pitäisi tulla sulatusjakso jos vaadittua lämpötilaa ei ole saatu. Tällöin käynnistyy sulatusjakso joka kestää noin 4-5 minuuttia.

Jollain vippaskonstilla (rele+kello) ovat kuulemma tehneet joillekin pumpuille manuaalisulatuksen.

Eivät kuitenkaan suostuneet sähköturvallisuuteen vedoten sen enempää minulle kytkentöjä kertomaan...Luokat riittäisivät mutta, vaatii speciaalimpaa tuntemusta kyseisistä laitteista.

A

arty12

Vieras

Mikkok sanoi:
38 minuuttia on kuulemma tuo aika jonka jälkeen pitäisi tulla sulatusjakso jos vaadittua lämpötilaa ei ole saatu. Tällöin käynnistyy sulatusjakso joka kestää noin 4-5 minuuttia.

38 minuuttiahan se taisi olla.

Jäätymislongelma koskettaa tosiaan ainoastaan nollan ympärillä olevia lämpötiloja. Tänä talvena niitä on kyllä ollut riittämiin. Itse olen tehnyt useasti niin, että pumppu saa olla täysillä yösähkön ajan (tai osan siitä, tarpeen mukaan ajastettuna) ja päivisin sitten lämpötilapyynti on 22. Heti kun pakkasta on noin -5 tai enemmän, tai lämpöä parikin plusastetta, niin sulatukset toimivat niin hyvin ettei ole tarvetta koskea asetuksiin.

Näistä vallitsevilla säillä kerran tai kaksi päivässä tehtävistä säätötoimenpiteistä huolimatta olen täydellisen tyytyväinen Luxukseen: mitättömällä investoinnilla olen saanut talon energiankulutuksen tipahtamaan hyvin pieneksi. 250 m2 lämpenee varaavalla uunilla ja yhdellä Luxus-pumpulla. (Lisäksi toinen Luxus puhaltelee uunin lämpöä edestakaisin ja pesuhuoneessa on muutama neliö lattialämpöä). Pari massavaraajaakin on, mutta vielä ei ole ollut niin kylmä että olisi tarvinnut laittaa päälle muuten kuin kokeilumielessä. Lämmintä on silti 22 astetta.

I

Ioxio

Vieras

En oikein tajua tuota sulatusproseduuria. Eli vaatiiko se aina sen 38min yhtäjaksoisen soiton (ei saavuta haettua lämpötilaa) käynnistyäkseen vai mihin se perustuu?

A

arty12

Vieras

Ioxio sanoi:
En oikein tajua tuota sulatusproseduuria. Eli vaatiiko se aina sen 38min yhtäjaksoisen soiton (ei saavuta haettua lämpötilaa) käynnistyäkseen vai mihin se perustuu?

Ilmeisesti näin. Ajattelutaa lienee se, että jos kenno ei ole jäässä, saavutetaan pyyntölämpötila lyhyellä käyntipyrähdyksillä. Eli ILPin kannalta lämpötila alltoilee +/- 2 astetta pyyntilämpötilan ympärillä. Sitten kun kenno alkaa olla jäässä, alkaakin pyyntilämpötilan saavuttaminen kestää kauemmin ja kauemmin, lopulta sitä ei enää saavuteta säällisessä ajassa (38 min?), jolloin käynnistetään sulatus.

Äkkiseltään sulatustarpeen määrittämiseen olisi helppo keksiä montakin parempaa tapaa, mutta tuntuuhan se tuokin toimivan jollakin lailla;-).

I

Ioxio

Vieras

Ilppi on puhkuttanut päällä vaikka mittarissa on ollut ilmeisesti jopa -18c lukemia. (yöllä) Hyvin on hommansa hoitanut ja tavoitteisiinsa päässyt. (+23) Käyntijaksot ovat tosin pitkät ja tiheät. Sulatteluakin on tapahtunut. Ilmeisesti tämän pitäisi olla ainut asia johon kiinnittää huomiota...mutta.

Kennostot ovat silti koko ajan aivan jäässä sulatusjaksoista huolimatta. Enkä oikeastaan ymmärrä miten ne muuten voisivatkaan olla, koska olen saanut käsityksen, että sulatusmoodi menee päälle kun pumppu on yhtäjaksoisesti päällä tietyn ajan ja tämän pitisi siis johtua sitä, että kutsuttua lämpötilaa ei ole saavutettu. Miksi sitä ei ole saavutettu? Jos pyyntö on olosuhteisiin nähden korkea tai sitten kone on tukossa. (jäässä) Kennostot saavat olla mulla, ainakin päällisin puolin, todella jäässä että haettua lämpötilaa ei saavuteta. Kun pumppu on sitten niin jäässä, että se ei saavuta lukemaa, niin yksi sulatusjakso ei riitä sulattamaan kennostoja ainakaan kokonaan. Tämän jälkeen pumppu kuitenkin saavuttaa haettavan lämpötilan taas tovin ja jäätä kertyy. ...eli missä kohti tätä noidanpyörää sitä jäätä ei olisi.. ???

Pyöräytin tänään haun +30 asteeseen ja teetätin pari sulatusta. Kovasti höyry nousi ja vettä tippui, mutta kokonaan sulattamaan ei ainakaan kaksi periodia riittänyt.

Ehkä pitäisi vain unohtaa koko pumpun seuraaminen ja antaa sen hoitaa hommansa kaikessa rauhassa. ;D

S

stonexis

Vieras

Olen tämän muuallekin palstalla kirjoittanut, mutta laitanpa tännekin, koska nyt on jo kokemusta kovistakin pakkasista. Ultimate 18:n ulkoyksikön ohjausyksikössä olivat nelitieventtiilin ja puhaltimen piuhat ristissä, jolloin kone alkoi pakkasella tehdä sellaista senttistä jääkerrosta ulkokennostoon. Korjauksen jälkeen ei missään lämpötilassa tai tilanteessa ole kennostoon muodostunut jäätä pientä kuuraa lukuunottamatta.

Sulatus lähtee heti toimimaan, kun kennoston lämpötila laskee riittävästi pakkaselle. Olen tyytyväinen vehkeeseen, joskin mittaamani COP-arvo ei ole mikään aivan huippu johtuen todennäköisesti R407 kylmäaineesta vs. 410A:han. Siksi 15 asteen pakkasella pistän mielelläni takkaan tulet.

T

teukka

Vieras

Olen tyytyväinen vehkeeseen, joskin mittaamani COP-arvo ei ole mikään aivan huippu johtuen todennäköisesti R407 kylmäaineesta vs. 410A:han.

Ei se 407 ole niin hirveän huono. Eroa 410:een ei aina edes huomaa. :cool:

Back
Ylös Bottom