ILPpien puhallusnopeudet vs. asetus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wesa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
W

Wesa

Vieras
Olen tuon uuden Ulti 10 Pro Plussan (Midea Corona) kanssa pannut merkille, että puhalluksen nopeus lämmityksellä on osin riippumaton asetuksesta. Ainoastaan spurttien yhteydessä tuntuu puhaltavan säädetyllä nopeudella jonka jälkeen pudottaa ykköselle. Jos pyynti vs sisälämpöero on suuri tuntuu myös puhaltavan säädettyä nopeutta, muuten on käytännössä aina ykkösellä. Tämä vaikeuttaa COPin arviointia.

Pelkällä puhalluksella tottelee säätöä ja olen lisännyt sisäyksikköön roikkuvan tuulilangan jonka asennosta näkee varsin hyvin puhallusnopeuden, -mikäli käyttää jotain kolmesta perusnopeudesta?

Onko tälläinen automaattisäätö manuaaliasetuksella kuinka yleistä muissa pumpuissa ja jos on kuinka arvioitte kulloisenkin nopeuden?

Vs: ILPpien puhallusnopeudet vs. asetus?

On.. kutsuvat sitä vedonpoistoksi. Eli jos kenno ei ole kovin kuumana niin puhallellaan varovasti ettei tule kylmää niskaan.

Noissa Argoissa se on vieläpä portaaton, ja 'asetus' on vain jonkinlainen yläraja. Niinpä mittaan oravanpyörän kierrosnopeutta. Joka ei tosin ihan suoraan vastaa puhallusmäärää.

Omassa Panassa sama. Voi pienentää puhallusta, mutta ei suurentaa jos pumppu olisi vaikka puhaltelemassa 3-nopeudella automaatilla.

Vois viellä lisätä että onko yhtään inverteri konetta jonka tosisissaan saa puhaltamaan täysillä vaikka kuorma on pieni?
Pienet nopeudet kyllä hoituu ilmeisesti kaikilla koneilla? Osa vanhoista on/off koneista on toiminut niin että puhallusta on saanut
säätää itse autaomatiikan puuttumatta peliin.

Ei kiitos kommenteja automaattisesta vedon esto toiminnasta jne. Vaan onko moisia inverteri koneita olemassa?

En kyllä itse ole merkkiä vaihtamassa jotta saisin edellä mainitun ominaisuuden ja Panan modaaminen niin että saisi puhallin nopeutta
säädettyä manuaalisesti ohi automatiikan voi olla jokseenkin haastava projekti. Jos olisi joutavaa aikaa niin kyllä service manuaalin ja
skoopin kanssa homma varmaan hoituisi. Mutta melkosen äheltämisen takana voisi olla.

Helpoin ja halvin tapa olisi varmaan siirtää Panan oma moottori pyörimään omia aikojaan johonkin äänieristettyyn purkkiin
(ei haittais vaikka laakerit ujeltas) ja pistää toinen moottori puhaltamaan manuaali säädöillä ainut ohjaus Panan moottorista olis
sulatuksella puhaltimen sammutus :D

Jo aiemmin tässä vuosien saatossa olen kysellyt samaa asiaa miksi puhallus tehoja rajoitetaan inverteri koneisa?
Kyseessä ei varmasti ole "vedon tunne poistamis järjestelmästä" vaan mistä?

Mun mielestä lauhdutus patterin lämpötilaa pidetään tietoisesti korkeana pitämällä puhallus pienenä mutta miksi?

nimi merkillä
Olen Minä Ennenkin Väärässä Ollut

Tois puol jokke sanoi:
No mein mitsu fd 25 puhaltaa 3 nopeudella koko ajan niin kauan kunnes menee katkolle.

Kyllä minäkin saan Panan puhallusnopeuden pysymään täysillä avaan vaan ovet ja ikkunat.
Mutta kun ei tunnu kaikkein järkevimmältä vaihtoehdolta saada ilma kiertämään ohi automaattisen "vedonpoiston"

Tarkennus:
Jos haluat ILP:in puhaltavan täysillä näin syksyllä/keväällä niin saatko?
Ei kiinnosta käykö kone katkolla vai eikö. Vaan saatko koneen puhaltamaan täysillä jos haluat?

VesA sanoi:
Niinpä mittaan oravanpyörän kierrosnopeutta. Joka ei tosin ihan suoraan vastaa puhallusmäärää.

Onkos tuolle ilmamäärän ja kierrosluvun suhteelle jokin yleisesti pätevä riippuvuus? Ei lineaarinen? Lieneekö tuo vielä merkkikohtaista?

mstr sanoi:
VesA sanoi:
Niinpä mittaan oravanpyörän kierrosnopeutta. Joka ei tosin ihan suoraan vastaa puhallusmäärää.

Onkos tuolle ilmamäärän ja kierrosluvun suhteelle jokin yleisesti pätevä riippuvuus? Ei lineaarinen? Lieneekö tuo vielä merkkikohtaista?

Jos koneelle löytyy huoltomanuaali, niin siitä pitäisi löytyä useamman eri kierrosluvun ilmamäärät, noista voi sitten laskeskella millainen funktio siitä tulisi.

Hyvin on piilotettu Chofu Serenon manuaalit, ei löydy Googlella. Laitteen mukana tuli vain käyttöohje. Ehkä japaninkielen taitoiset löytäisi...

mstr sanoi:
VesA sanoi:

Pyörä ikäänkuin sutii tyhjää kovemmilla kierroksilla ja silloin kun suodattimet alkavat tukkeutua. Eli tuloksista tulee hiukan liian hyviä, ilmaa ei mene ihan niin paljon kuin kierrosluku antaisi ymmärtää.

Valitettavasti hukkasin jonkun hajonneen läppärin mukana excelin jossa oli mittaustuloksia sekä ilmasta että kierroksista. Täytyy ehkä mittailla uudestaan. Samalla kertaa tuli havaittua että puhallusilman lämpötila ja nopeus vaihtelevat aikalailla eri kohdissa.. eli ulostuloilman lämpötilankin mittaaminen on vähän epätarkkaa.

Niinpä päädyinkin omassa teholaskelmistossani lopulta hihavakioon jolla saa lämpötilaero*puhallus -kertolaskun jälkeen saman tuloksen kuin lehtitesteissä samassa mittapisteessä. Ja sillä yhdellä luvulla skaalataan kaikki.

Niin kyllä tuo vanha 10 pro Inverter puhalsi lämmityksellä aina pyydetyllä nopeudella ja reagoi heti asetuksen muutokseen.

Midean manuskassa on kyllä puhaltimen pyörimisnopeudet ja vastaavat tilavuusvirrat.

MSC-09: 800/325, 1000/470, 1150/590
MSC-12: 800/325, 1060/485, 1250/615
MSH-09: 800/375, 1000/515, 1150/650
MSH-12: 800/375, 1060/520, 1250/675

Aika lineaarinen tuo vastaavuus ainakin MSC:n osalta. Noissa on ainakin sama puhaltimen moottori, mutta en tiedä olisiko roottori MSH:issa åidempi puhallin tai sitten muuten väljempi rakenne?

Olen aika vähän kerennyt perehtymään näiden omien Midea MSC- 09... ja 12 toimintaan kun aika on mennyt kattilan vaihdosta johtuviin putkisto- ja automatiiikkatöihin. Yläkerran ILP on lämmistysasennossa ja II nopeudella. Nopeus ei tunnu olevan vakio vaa heijaa ilmeisesti ohjelmoidulla nopeusalueella. Alakerran ILP on myös lämmitysasennossa ja I nopeudella ja heijaa samoin mutta alemmalla nopeusalueella kuin tuo yläkerran ILP.

Foorumilla tuntuu olevan erilaisia käsityksiä siitä mikä on puhallinnopeuden vaikutus COP arvoon ja kuten aloittaja toteaakin, COP arvon laskeminen tilavuusvirran perusteella tuottaa vaikeuksia. Osaltani olen lähtenyt liikkeelle viihtyvyystekijöistä ja noilla em arvoilla ILP:t lämmittävät taloa hyvin ja ovat toistaiseksi korvanneet öljylämmityksen. Yhteenlaskettu keskikulutus 24.7 kWh/vrk, ulkolämpötilan keskilämpötila +1.7 oC, sisälämpötila n. 22 oC ja keskiarvo COP 3.5.. 3.7. Juuri noista aloittajan mainitsemista ongelmista johtuen COP on laskettu käyttökertomuksessa kerrotulla tavalla.

/a045b

Vastineeksi tuohon ikkunan auki pitämiseen. Meillä pyynti 26 puhallus 3 suunta joko suoraan alas tai 3 ylin. Puhaltaa jatkuvasti 3 nopeudella kunnes menee sulatukselle. Tehoa ottaa 400- 500w. Sisälämpötila 24. Nyt kokeilu uudellee 'mää nään' toimintoa ja kääntää yöllä isoa ikkunaa kohden, palautuu päivällä taas suoraan alaspäin. Kämppä tasaisen lämmin. Taitaa olla ollut sopiva ostos meille.

Näitä asioita on puitu jo aiemmin - lieneekö maailma nyt viisaampi!
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1239.0.html

teukka sanoi:

Mä ajattelinkin että jos joku olis viisastunut ja osaisi kertoa miksi puhallus nopeutta ei voi säätää edelleenkään haluamakseen
vaan automaattinen nopeuden säätö tulee peliin ;-)

Ei toi mulle ole suuri kynnys kysymys mutta aina se ihmetyttää miksi niin on. Ihan vaan periaatteessa kiinostaisi tietää ;)

Toshibassa pysyy puhallus isolla vaikka lämpöä ei tarvittaisikaan.
Ainoastaan "auto" asennossa säätelee itse.
Vuosi sitten myyjät puhuivat että olisi ainoa merkki, jossa tämä ominaisuus oli.
Tiedä sitten miten nykyään?

Tussipa sanoi:
Vuosi sitten myyjät puhuivat että olisi ainoa merkki, jossa tämä ominaisuus oli.
Eikai tämä ulti pro inv 20 säädä mitään, jos ei autolla ole...

laiz sanoi:
Tussipa sanoi:
Eikai tämä ulti pro inv 20 säädä mitään, jos ei autolla ole...

Asiahan selviää sitten, kun on 20 astetta pakkasta ulkona. Voi olla, että suurin nopeus ei enää ole niin suuri, koska ei ole mitään puhalettavaakaan. :)

mstr sanoi:
Hyvin on piilotettu Chofu Serenon manuaalit, ei löydy Googlella. Laitteen mukana tuli vain käyttöohje. Ehkä japaninkielen taitoiset löytäisi...
Onkos tämä hiukan aiheen ulkopuolelta, mutta jokos olet löytänyt/saanut manuaalit?
Simmonen englanninkielinen 32 sivuinen manuska tuli ILPattimen mukana + Ultimaten suomeksi käännetty yleisasennus- ja käyttöohje, jossa on erikseen Chofusta yksi sivu.
Pyydä Ultimatelta tai ilmoittele mulle, niin voin kopsata ja lähettää postissa tai skannatut maililla.

Noista puhallusnopeuksista kommentoisin vielä hiukan. Chofussahan on kolmen eri kiinteän nopeusvaihtoehdon lisäksi automaattiasento, jossa kone säätelee puhallusnopeutta tarpeen mukaan automaattisesti.
Olen käytännössä huomannut, että automaattiasennossa kone mielestäni puhaltelee välillä hiukan turhan kovalla nopeudella, jonka vuoksi käytän aika paljon hiljaisinta nopeutta.
2009 alkuvuodesta, kun kone oli uusi, huomasin kovimmilla pakkasilla, että hitain nopeus ei riittänyt pitämään sisälämpötilaa asetetussa. Homma hoitui, kun kun laitoin koneen puhaltimen automaatille, kuten ohjekirjassakin neuvotaan.
Suurin puhallusnopeus on tosi kova - lamput heiluu ja tohinakin on aika kova.

Kari sanoi:
teukka sanoi:

Mä ajattelinkin että jos joku olis viisastunut ja osaisi kertoa miksi puhallus nopeutta ei voi säätää edelleenkään haluamakseen
vaan automaattinen nopeuden säätö tulee peliin ;-)

Ei toi mulle ole suuri kynnys kysymys mutta aina se ihmetyttää miksi niin on. Ihan vaan periaatteessa kiinostaisi tietää ;)

Jos unohdetaan viisastumiset, niin todettakoon, että etenkään kapillaaripumppujen sisäpuhallinta ei voi laittaa täysille, kun kompressoriteho on säädetty pieneksi puhtaasti kylmäteknisestä syystä: Jos puhallin laitettaisiin suurella, höyrystin kylmenisi liikaa, tämän kautta lauhdepaine laskisi ja kapillaarin syöttö pienenee, kunnes lauhduttimen efektiivinen pienentyminen kompensoi pudotuksen -- COPin kustannuksella! Moisen seurauksena myös höyrystimeen tulee herkästi jääpanta ellei konetta sitten ylitäytetä, jolloin se ei sitten taas toimi kunnolla rasittavissa oloissa jne.

Eli pumpun valmistajan insinööri on yksinkertaisesti ollut tehtäviensä tasalla, kun on määrännyt näin ...

Eli kannattaako Panasonicin puhallus pitää manuaalisesti täysillä tai jättää automaatille..

Mika73 sanoi:
Eli kannattaako Panasonicin puhallus pitää manuaalisesti täysillä tai jättää automaatille..

Oma vehje tuntuu ainakin toimivan huomattavasti fiksummin automaatilla (pystyy mm. ajamaan pienemmällä kompressoriteholla laajemmissa lämpötilaraameissa, ts. ei mene yhtä helposti katkokäynnille).

Palasin tuohon automaattipuhallukseen aamulla. Manuaalisella max puhalluksella olisi ollut kiva kierrättää ilmaa muihin huoneisiin, mutta eihän tuo silti puhalla täydellä voimakkuudella jatkuvasti.

Panassa automaattipuhallus toimii hyvin ja kannattaa käyttää. Pana ei edes suostu puhaltamaan manuaalilla kovempaa, kuin puhaltaisi autolla, joten kakella voi vain pienentää puhallusnopeutta.

Takaisin
Ylös Bottom