Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No skeptisyys nousee ennenkaikkea aikataulusta. SSAB - jolla sentään on jo toimiva koetehdas josta tulee pieniä määriä terästä Volvolle - on lykkinyt oman oikean tehtaansa aikataulua suunnilleen kaksi vuotta eteenpäin joka vuosi, ja se on nyt vuodessa 2026. Eli nämä norskit voivat onnistua aikataulussaan - ehkä - jos rakentavat rinnalla kopiota SSAB:n tehtaasta, mutta missään ei ole kerrottu onko teknologiatoimittajastakaan vielä mitään hajua. Toimittajia ei taida olla vielä turhan monta...Voi olla että ollaan vähän skeptisiä, Wittusen on oikeassa...
Toimitusjohtaja Wittusen kertoo, miksi Inkoon-jättitehdasta ei rakennettu Norjaan: ”Ymmärrän, että suomalaiset ovat skeptisiä”
Norjalaisen Blastr Green Steelin tuore toimitusjohtaja Hans Fredrik Wittusen avaa Iltalehden haastattelussa Inkoon-miljardihankkeen taustoja, aikataulua, rahoitusta ja yrityksen omistajapohjaa.www.iltalehti.fi
Tota kans päivällä ihmettelin ei ole kyl perus Norjalainen nimiEi tule tuota tehdasta ikinä suomeen, paitsi jos suomi tuon maksaa. Johtaja Wittusen nimikin on ihan koplarin nimi.
Ja Suomi elää viennistä. Ja Suomi selvinnyt menneet vuodet kun on saatu sähköä ulkomailta. Pian tienaa sähkön viennillä ja jalostamisella vaikka teräkseksi.Surullista, että kaikki tällaiset tulee ulkomailta ja suuri osa suomalaisesta teollisuudesta on myyty ulkomaisille.
Mahtaakohan nämä saada edes mainostolppaa pystyyn...Sunny Car Center (potenssiin 3) ..
Ei tule tuota tehdasta ikinä suomeen, paitsi jos suomi tuon maksaa. Johtaja Wittusen nimikin on ihan koplarin nimi.
Tietysti pitää käydä kauppaa ja olla sulkematta rajoja, mutta tämän vuosituhannen trendi on ollut myydä kaikki pois oli sitten kyse valtiosta, kunnasta tai yksityisistä yrtyksistä. Päätäntävalta, voitot ja merkittävä osa työvoimastakin menee silloin ulkomaille. Ruotsissa ja Norjassa ei ole näin tehty käsittääkseni.Kyllä Suomi ja jokainen meistä on voittaja kansainvälistymisessä. Elintaso olisi ihan toinen turpeen ja tervan polttamisella. Kirjaimetkin tulleet ulkomailta. Ja jokatapauksessa rajoja ei saa kiinni.
Mikä tässä on vihreää?Näin se vihreä siirtymä työllistää ja tuo hyvinvointia & veroja Suomeen! Hyvä!
Elektrolyysilaitokselle tuo voisi olla hyvä paikka, kun voimajohdot ovat valmiina 1000MW voimalakompleksin tarpeisiin. Fortum ehkä havitelee laitoksen hukkalämpöä johdettavaksi Kirkkonummelle ja edelleen Espooseen (muutama kymmenen kilometriä tarvittaisiin putkea väliin). Paikka on sopivasti Baltic Connector -putken lähellä (kaasuterminaalilaivan vieressä), joten siellä olisi hyvät edellytykset tehdä ainakin synteettistä metaania, kun hiilidioksidia voi tuoda viereen laivalla -- jos tuollainen toiminta jossakin vaiheessa osoittautuu kannattavaksi.Eihän tuohon välttämättä kukaan osallinen usko, mutta tuolle Inkoon tontille ei ole saatu ketään ja on ainakin Inkoon etu saada sille näkyvyyttä keinolla millä hyvänsä. Voi hyvin olla turskaveikkojenkin bisnesidea vaan myydä hanke eteenpäin, varsinkin vielä jos sen arvoa saadaan kohotettua muiden rahoilla.
Vihreää siirtymää. Eli vähähiiliseen liiketoimintaan ja elämään siirtymistä.Mikä tässä on vihreää?
Niin, paikka on hyvä, kyllä sinne jotain tuollaista tulee, mutta jos 2026 mennessä on tarkoitus olla luvitettuna ja rakennettuna tuulivoimaa, elektrolyysilaitos ja rautatehdas niin siihen on vaikea uskoa, se vaatisi jotain uutta lainsäädäntöä jolla vihreän siirtymän hankkeista valittamista jotankin rajoitettaisiin tai niille tehtäisiin joku pikakaista. Vaikutti siltä ettei SSAB ainakaan vielä ole hankkeessa mitenkään mukana koska vaivautuivat ihmettelemään aikatauluja ihan julkisesti. Itse veikkaisin että elektrolyysilaitos on noista helpoin saada läpi kaikista portaista 2026 mennessä. Tuulivoiman pystyyn saanti 4 vuodessa on jo haastavaa, valituksia tulee.Elektrolyysilaitokselle tuo voisi olla hyvä paikka, kun voimajohdot ovat valmiina 1000MW voimalakompleksin tarpeisiin. Fortum ehkä havitelee laitoksen hukkalämpöä johdettavaksi Kirkkonummelle ja edelleen Espooseen (muutama kymmenen kilometriä tarvittaisiin putkea väliin). Paikka on sopivasti Baltic Connector -putken lähellä (kaasuterminaalilaivan vieressä), joten siellä olisi hyvät edellytykset tehdä ainakin synteettistä metaania, kun hiilidioksidia voi tuoda viereen laivalla -- jos tuollainen toiminta jossakin vaiheessa osoittautuu kannattavaksi.
Eikä tarkoitus tietenkään olekaan toteutua, vaan lypsää maksimimäärä hölmöläisten rahaa.Ikinä ei toteudu.
Eikä tarkoitus tietenkään olekaan toteutua, vaan lypsää maksimimäärä hölmöläisten rahaa.
Uniperiin löytyi silmänräpäyksessä, miksei tähän?Suomesta ei tälläisia rahoja löydy. Voi silläkin toki olla tekemistä hölmöläisten kanssa.
Suomalaisten lypsäminen on yleistä kansanhuvia, joten eiköhän koko hanke ole uusi testi nielaisisiko Tappuraiset, Lintilät ja vastaavat tälläkin kertaa syötin kohoineen. Tappurainen taisi tätä hanketta jo estoitta somessa hehkuttaa.Eikä tarkoitus tietenkään olekaan toteutua, vaan lypsää maksimimäärä hölmöläisten rahaa.
Uniperiin löytyi silmänräpäyksessä, miksei tähän?
Eli "kansanedustajat" uskoo tähän kuin kiveen Nehän on kansankielellä niitä "hölmöläisiä"Eikä tarkoitus tietenkään olekaan toteutua, vaan lypsää maksimimäärä hölmöläisten rahaa.
Ja onneksi projekti ei ainakaan mene päin /Cttä.Tälle firmalle oli jo joku Twitterissä keksinyt nimenkin. Wittusen teräs.
Tälle firmalle oli jo joku Twitterissä keksinyt nimenkin. Wittusen teräs.
Niin no, kyllä teollisuuspohatat ovat Suomeen ennenkin tulleet lähinnä ulkomailta: James Finlayson, Hans Gutzeit, Nikolai Sinebrykoff... Karl Fazer sentään syntyi Suomessa, isä oli tullut Sveitsistä.Surullista, että kaikki tällaiset tulee ulkomailta ja suuri osa suomalaisesta teollisuudesta on myyty ulkomaisille.
Kaikki nuo taisivat asua Suomessa? Syntyperä tässä ei kai ole niin olennaista.Niin no, kyllä teollisuuspohatat ovat Suomeen ennenkin tulleet lähinnä ulkomailta: James Finlayson, Hans Gutzeit, Nikolai Sinebrykoff... Karl Fazer sentään syntyi Suomessa, isä oli tullut Sveitsistä.
Kyllä he tänne toki muuttivat, tehtaan johtaminen etänä oli siihen aikaan vähän hankalampaa kuin nykyään.Kaikki nuo taisivat asua Suomessa? Syntyperä tässä ei kai ole niin olennaista.
Se on aika oleellinen juttu, että verot maksetaan Suomeen, kartanot rakennetaan Suomeen ja kulutus kohdistuu Suomeen. Toiminnan laajentuminenkin on ollut pääosin Suomessa, tuotekihitys tehty suomalaisvoimin jne.Kyllä he tänne toki muuttivat, tehtaan johtaminen etänä oli siihen aikaan vähän hankalampaa kuin nykyään.
Tietysti se on hyvä asia, mutta parempi olisi, jos se vaurastuttaisi suomalaista yhtiötä/omistajia.Jos tuollainen tehdas oikeasti tuottaa jotain niin kyllä siitä jää paljon hyvää Suomeen. Ei se omistajan kansallisuus ole niin merkittävä asia, yhteisövero, alv ja palkkaverot jakaa tuotosta osuutta ympärille.
Alvilla tarkoitin työntekijöidensä käyttämien tulojen kautta saatavaa alvia. Eikös tuo veronkierto ole juuri se, johon on nyt alettu puuttumaan monikansallisten yhtiöiden kohdalla?Terästehdas ei ALVia maksa ja yhteisöverokin helposti kierrätetään konsernissa muualle sopivilla velkajärjestelyillä.
Eise ole metallikonserni vaan 'maailman pahin firma' Cargill - josta voi tulla ensimmäinen este homman etenemiselle. Ovat luvanneet auttaa malmin hankinnassa. Esmes Nestleä auttoivat kaakaon hankinnassa - lapsityövoimaa ja pitkää päivää.Tv:ssä yksi haasteltu totesi, että Wittusen taustavoimana on suuri amerikkalainen metallikonserni (tiedän ko. haastatellun todelliseksi asiantuntijaksi). Aika näyttää, kuoriutuuko hankkeesta jotakin konkreettista.
Eise ole metallikonserni vaan 'maailman pahin firma' Cargill - josta voi tulla ensimmäinen este homman etenemiselle. Ovat luvanneet auttaa malmin hankinnassa. Esmes Nestleä auttoivat kaakaon hankinnassa - lapsityövoimaa ja pitkää päivää.