Inverttermallin toimintaperiaate

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tessut
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

tessut

Vieras
Osaisiko joku teistä kertoa inverttermallien toimintaperiaatetta. Itse ihmettelen uutta Ultimate 13 pro inverter mallin toimintaa auto asennossa. Kun ajan konetta autolla on tuuletin päällä "täysillä" koko ajan. Eikö inverttermallissa tuulettimen nopeus tulisi hdastua automaattisesti kun saavutetaan pyydetty lämpötila ja käynnistyä uudestaan kun lämpötila sisällä laskee vai olenko ymmärtänyt oikein ?
Toinen kysymys liittyy laitteen sähköissä pitämiseen. Jos haluan yöksi pysäyttää koneen onko siitä haittaa jos otan virrat pois koko laitteesta irroittamalla töpselin seinästä? Siis tykkääkö laite huonoa jos virtoja katkaistaan alvariinsa ?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.. t.tessut

Vs: Inverttermallin toimintaperiaate

Myös minulla 10 pro inverter haluaa pitää FAN AUTO asennossa täyden puhalluksen. Tämä on hölmöä syksyllä ja keväällä kun lämmön tarve on vähäinen ja laite puhaltaa noin 27-35C hönkäystä koko ajan. Itse pidän nykyään aina I-asennossa puhalluksen. Jos laite tuottaa paljon lämpöä (siis lämmön tarve on suuri kuten esim pakkasella tai kun käyttäjä on nostanut pyyntiä) niin kannattaa lisätä puhallusta. Silloinkin on korkeintaan II-asento riittänyt.

Suuremmalla puhalluksella pakkaskeleillä kompressori pääsee helpommalla kun sen ei tarvitse tuottaa niin korkeaa lämpöä (ja samalla painetta) eli lähemmäs 50C ilmaa. Jos on sähkön kulutusmittari niin näkee että ottoteho kasvaa hiukan kun muuttaa puhalluksen suurelta pienimmälle.

Invertterimallissa kompressori pyrkii käymään koko ajan vaihdellen tehoa lämmön tarpeen mukaan. Puhallin pitää olla silloin päällä että tuotettu lämpö saadaan huoneeseen. Vasta kun lämmön tarve on niin pieni että invertteri ei pysty toimimaan pienemmällä teholla niin silloin kompressori pysähtyy. Nyt sisäyksikön puhaltimenkin voi pysäyttää ellei sitten ole joku ilman kierrätys käytössä. Riippuu pumpusta.

Siis kun pyydetty huonelämpötila saavutetaan pitää jatkaa lämmitystä hieman pienemmällä teholla. Muuten se lämpötila alkaa laskea. Tavalliset patterikin ovat koko ajan lämpimiä.

Osaisiko joku teistä kertoa inverttermallien toimintaperiaatetta. Itse ihmettelen uutta Ultimate 13 pro inverter mallin toimintaa auto asennossa. Kun ajan konetta autolla on tuuletin päällä "täysillä" koko ajan.
Kumpaako autoa tarkoitat? :)

Täällä 13 pro inv. Se kyllä tiputtaa sisätuulettimen nopeutta auto fan asennossa, kun lämpötila on noussut
tarpeeksi ja kun pyyntinä ollut 23-24. Suuremmilla asteilla taitaa puhaltaa täysillä
ja pakkaskeleillä myös. Patterit ovat poissa päältä koko ajan.
Jos sinulla puhaltaa koko ajan täysillä niin sehän on toisaalta ihan hyvä. Nähtävästi lämpöä
silloin tarvitaan ja pumppu tuottaa sitä

No ei tuossa nyt paljon järkeä ole, jos masiina puhaltaa kurkku suorana vaikka ollaan ihan pyynnissä kiinni. Mulla siis ulti pro 10 ja ihan samaa tekee puhallin AUTO-asennossa. Muuten kyllä pysyy mökki asetetussa lämpötilassa ihan erinomaisesti oli puhallus mitä vaan. Pääosin olen ajellut ykkösellä, koskapa melu ja viima kasvaa turhaan jo kakkosella.

Hieman off topic invertterin toimintaperiaattesta, sorry

No, tuo 10 pro inverter ja kaverin 13 pro inverter pudottaa puhaltimen nopeutta II-asentoon silloin kun sulatuksen yhteydessä tai muuten vaan sen käynnistää ja pumppu on ensin ottanut täydet tehot puhallus täysillä ainakin noin 5-10 min. Ainakin sulatuksen yhteydessä pumppu voi ajaa täysillä tehoilla vaikka puoli tuntia jos kaasuputken lämpötila ei nouse rajoitukseen asti. Kun siis pumppu on pudottanut puhallusnopeutta, tuli tuo rajoitus vastaan tai ei, niin sitten jonkin ajan kuluttua puhallin on taas täysillä. Tähän ei vaikuta vaikka kompressori toimisi minimitehoilla eli pumpun ottoteho on noin 250W ja lähtevä ilma alle noin 28C. Silti puhaltaa täysillä. Vuoden verran olen tuota seurannut.

Kannattaa vaan laittaa I-puhallus. Silloin sulatuksen yhteydessä pumppu käynnistyttyään ajaa täysillä vähemmän aikaa kun lämpötila menee rajoitukselle ja pumpun softa tietää alkaa pudottaa kompressorin kierroksia. Tosin kovalla pakkasella ei ehkä mene I-nopeudellakaan rajoitukselle. Eipä ollut viime talvena oikein pakkasia.

Heh, näin ne mielipiteet vaihtelee. Täälä foorumille haukutaan mitsua kun se auto-asennossa ei huuda koko aikaa "kurkku suorana" ;D

Invertteripumpulla viitataan lähinnä siihen että kompressorilla on nopeussäätö. Useimmilla invertteripumpuilla myös sisäyksikön puhallin on portaattomasti säätyvä. Ultilla taitaa olla vain kolminopeuksinen, senpä takia se ei voi portaattomasti kierroksia pudotella. Kolmiportaisessa laitteessa täytyy olla melkoiset hystereesit säädössä ettei puhallin rupea vaihtelemaan nopeuttaan jatkuvasti edestakaisin, voisi olla aika rasittavan kuuloista.

Valittevasti aivan kylmäkoneen perusfysiikan takia sisäyksikön puhallinta kannattaa nimenomaan syyskeleillä huudattaa täysillä, kun ulkona on verrattain lämmintä ja kosteaa ja kompressorin miniteho riittää -- pelkästään sähkönkulutuksen minimoimiseksi. Inverttipumpun tuottosuhde on tällöin parhaimmillaan ja puhaltimen huudattaminen parantaa sitä entisestään.

Pakkaskeleillä sähkönsäästö (puhallinta huudattamalla) ei ole näin dramaattista, sillä kompressoria on muutenkin käytettävä suuremmalla teholla (jolloin häviöiden osuus lämmöntuotossa kasvaa, eli käytetään tavallaan osittain suoraa sähkölämmitystä) ja suuremman lämpötilaeron takia lauhduttimen jäähdyttäminen muutamalla asteella ei tuota vastaavaa suhteellista säästöä sähkön kulutuksessa.

Tietenkään sähkönkulutus ei ole syksyllä suurta muutenkaan, joten useimmat varmaan asettanevat mukavuuden energiansäästön edelle ...

PS. Olen välistä itse lopen kyllästynyt portaattomasti säätyvän sisäpuhaltimen nopeusvaihteluihin. Kaikkein viheliäisintä on portaattoman puhaltimen hakeutuminen uuteen säätötasoon, jolloin puhallin tyypillisesti kiihdyttää yli halutun kierrosnopeuden ja värähtelee muutaman kerran tavoitenopeuden ympärillä. Sama juttu nopeuden laskiessa, kun nopeus värähtelee muutaman kerran tavoitenopeuden molemmin puolin.

No minun mielestä asia on juuri päinvastoin.

Syksyllä riittää pieni sisäyksikön puhallus. Ero maksimi ja minimi asetusten välillä on sähkön kulutusta mittaamalla ehkä 10-15W ja puhalluksen lämpötilassa ero on muutama aste. Hiljaisempi ääni kiinnostaa enemmän kuin tuo säästö.

Pakkasella ja nollan lähellä taas pienimmän ja suurimman puhalluksen ero on paljon suurempi koska lämmön tarve ja tuottokin on suuri. Noin muistista vetäisten sähkön kulutuksessa reilusti yli 50W ja puhalluslämpötilassa ainakin 10C. Pienimmällä puhalluksella lämpötila on helposti koko ajan 50C paikkeilla. Minun mielestä tuo on turhan korkea ja olisi parempi lisätä puhallusta isommalle.

Ainakaan minun Ultissa (2007 tehty) ei puhallin säädy automaattisesti lämmöntuoton mukaan. Semmoinen hyvin hidas säätö olisi mukava että puhalluslämpö koittasi pysyä jonkun rajan alapuolella. Tuollainen alati vaihteleva varmaan rassaa kuulijaa.

Vapaasti - ilman askelia - muuttuvalla tuulettimen nopeudalla voidaan kaikkein tarkimmin taata parhaimmat säätöasetukset lauhduttimen tehokkaalle toiminnalle. Muistakaapa nyt se, että lauhduttimen perustehtävä on pyrkiä varmistamaan täysin nestemäinen kylmäaine paluuputkelta ulkoyksikölle. Jos tuuletuksen askelia on harvemmassa, niin tuuletin sitten tietyssä tilanteessa aina "ampuu yli" tehoissaan väistämättä, joka kylläkin takaa sen nestemäisen lopputuotteen mutta ei välttämättä kuulosta / tunnu mukavalta omistajastaan.

Jos puhutaan muuttuvan nopeuden haitoista tuulettimesta, niin varmaankin sekin voidaan tehdä hyvin ja hyvin huonosti softassa. Paremmin ympäristöön sulautuva menetelmä olisi varmaan semmoinen, että tuulettimen nopeus muuttuuu hyvin hitaaaaaa...aaaaaaasti, koska jossain vaiheessa ihmisen aistit lakkaavat huomaamasta että muutosta edes oikeastaan tapahtuukaan. Tämä on tyypillinen insinöörin ergonomiahaaste, jotka yleensä löytävät ratkaisunsa kun tekniikka vähän kypsyy.

Tämäkin on taas yksi seikka, josta ei paljon myyntiesitteissä hiiskuta sanaakaan. 8)

Perusongelmana pumpun käytölle pienellä teholla ja pienellä sisäpuhallinnopeudella, kun ulkona on verrattain lämmintä ja kosteaa, on säätövaran loppuminen paisuntaventtiilistä (pitäisi kiertää niin kiinni, että toiminta muuttuu ainakin epäluotettavaksi) ja vielä suuremmalla syyllä kapillaarikoneista, jollaisia edullisimpien mallien joukossa on. Kun venttiiliä ei saada riittävän kiinni, on tehoa nostettava, jolloin joudutaan katkokäynnille ja sähkönkulutus voi nousta melko tuntuvasti, kun konetta ei saada ollenkaan käymään edullisimmalla tehoalueella. En tunne tarkemmin ko. Ultin sisuskaluja. Tein johtopäätökseni useiden mittausten ja analyysin perusteella, joita olen tehnyt vanhemmalle 9-sarjan Panalle (scroll-kompressiomalli, kapillaaripaisunta).

Tessut kiittää moniilmeisestä keskustelusta. Toinen mieltäni askarruttavasta kysymyksestä on selvinnyt eli mitä on inverter. Toinen kysymys vielä jos vielä jaksatte... ;) Tykkääkö laitteisto huonoa jos irroitan koko laitteen sähköistä esim yöksi ?

Eihän tällaisen laitteen irroittaminen sähköiltään pitäisi mitään pahaa laitteelle tehdä. Tosin käynnistettäessä olisi hyvä ettei ulkoyksikkö olisi ihan jäässää (esim yli -10 asteessa) koska kylmäkäynnistys ei tee hyvää.

Takaisin
Ylös Bottom