Itse asennettavat ilmalämpöpumput

K

karejg2

Vieras
Onko arvon raadilla kokemuksia itse asennettavista laitteista? Paikallinen rautakauppa myy Gree ilmalämpöpumppua tyyppiä GWHD12A3NK3AA hintaan 879 €. Sekä virtajohdoissa että putkistossa on pikaliittimet. Kylmänesteet on valmiina sisällä.

Y

Yittiläinen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Itse asennettavat ilmalämpöpumput

Ei niitäkään saa itte asentaa!!! ;)

W

winman

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

ei muuta kuin kiinni vaan katoppa tältä foorumilta asennus vinkkejä ei tarvitse elättää rosvoja
ei siinä suurta rikosta tapahdu jos kaasut pääsekin vahingossa ulos

Kari

Aktiivinen jäsen

Mutta se on suuri rikos ihmiskuntaa vastaan että itseasennus on kielletty.
Ja se on verorikos kun pumppujen hintaa siirretään asennuskuluihin joista kotitalousvähennyksessä kupataan muilta verorahoja täysin vastikkeetomasta työstä
:mad: :p

A

Alex

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minunkin mielestäni ILP:n käyttäminen itsessään on niin tärkeä ympäristöteko, ettei sitä tulisi vaikeuttaa moisilla säännöksillä.
Mutta asiaan, minulle on tänään tulossa Green kanssa ilmeisesti aika läheistä sukua oleva ultin pumppu. Kerron kokemuksia sitä mukaa, kun niitä kertyy...

A

Alex

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Jees, kävin nyt vastaanottamassa laitteen ja pahvilaatikon kyljessä oli täsmälleen sama koodi: GWHD12A3NK3AA

K

karejg2

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Mainiota :) Kerrothan myös, onko asennuksessa jotain erityistä huomioon otettavaa. Ettei euron suutari tekisi kymmenen euron mokaa :) :) :)

A

asuva

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Itse asennettavat il.pumput

Kyllä niitä saa itsekin asentaa.
Jos laitteessa on valmis töpseli ja putket tökätään kiinni, niin mikäs sen voisi estää.

A

asuva

Vieras

Kokemuksia / tietoa?
Onko se yhdysputki metallia l. kuparia va jotain muovia?
Elikkä kiinnostaa, että miten putki taipuu.

Kuulemma asennusputken reikä oltava vah. 85mm. Koska pinnassa eriste.

A

Alex

Vieras

Putki on metallia, taipuu yllättävän hyvin... Tuo 85mm on läpivientiputkeksi sopiva -jos sellaisen jostain löytää!
Avasin ulti-asennuksesta asennuspäiväkirjan tuonne Käyttökertomukset -otsikon alle.

T

TKT55

Vieras

Pikaliittimen kumirengastiiviste ei kestä monta kuukautta ennenkuin laskee kylmäaineet pihalle. Minulla kylmäaineet väheni jo kahden kuukauden päästä käyttöönotosta ja green hyötysuhde laskee alle 1 kun lämpötila laskee alle 0 C. Foorumilla joku toinen kertoi kylmäaineiden kadonneen puolessa vuodessa ja uudelleen täytön jälkeen yhdessä viikossa. Minusta pikaliittimellä varustettuja ilmalämpöpumppuja ei pitäisi myydä ollenkaan. Laite ei ehdi maksaa takaisin investointia. Green manuaalissa lukee, että kylmäaineen lisäys ei kuulu takuuseen.

Eetu55

Jäsen

mulla tuttu laittoi myös myös minun minun ilppiä seurattuaan green,ja on käynyt just samalla lailla

V

vokke

Vieras

Mä rikoin lakia ja asensin putket itse. Kylmälaite-asentaja kylläkin testas alipaineella tietyn ajan, ennekö päästi kylmäaineet putkiin. En ymmärrä mitä vaaraa tuossa itse asennuksessa on, jos töissä jätän putken löysälle, tulee 1500 litraa hydeöljyä maahan, kai sekin kuormittaa luontoa?

PauliG

Vakionaama

Mutta miten tuo sinun kylmäasentaja varmisti ettei laite vuoda myös paineen alaisena.

Tekikö koeponnistuksen, mittasiko vuodonetsimellä vuodot päästettyään kylmäaineen putkistoon.
Ei pelkkä tyhjiöinti riitä eikä sen tarkistus.

Ei kannanta kehuskellä itseasennuksella julkisesti tai edes nimimerkin takaa koska kyseessä on rikos ja pakkotoimia käyttäen voidaan niin halutessa myös selvittää rikollisen oikea henkiköllisyys ja suorittaa tarvittaessa myös pakkotoimet rikoksen teko kohteeseen ja vot siitäpä voi tulla jopa linnatuomia.
Ja mikä huvittavinta tuossa on kyseessä myös törkeä rikollinen tietoisesti tehty toimenpide ja siitä on hyvät todisteet täällä.
Pitääkin antaa vinkkiä vanhoille kolleekoille jotta myös tämän epäkohdan itseasennuksen tekemiseen alettaisiin puuttua ja saataisiin ennakkotapaus aikaiseski.

tet

Hyperaktiivi

PauliG sanoi:
Ei kannanta kehuskellä itseasennuksella julkisesti tai edes nimimerkin takaa koska kyseessä on rikos ja pakkotoimia käyttäen voidaan niin halutessa myös selvittää rikollisen oikea henkiköllisyys ja suorittaa tarvittaessa myös pakkotoimet rikoksen teko kohteeseen ja vot siitäpä voi tulla jopa linnatuomia.
Ja mikä huvittavinta tuossa on kyseessä myös törkeä rikollinen tietoisesti tehty toimenpide ja siitä on hyvät todisteet täällä.
Pitääkin antaa vinkkiä vanhoille kolleekoille jotta myös tämän epäkohdan itseasennuksen tekemiseen alettaisiin puuttua ja saataisiin ennakkotapaus aikaiseski.

No meneeköhän PauliG:illa nyt vähän överiksi, vai oliko tämä pilke silmäkulmassa kirjoittu? :)

Ei kai se putkien asennus nyt sentään kuulu luvanvaraisiin töihin, jos kerran luvat omaava asentaja on "lopputoimet" suorittanut?

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Lisää laittomuuksia tarjolla:
http://cgi.ebay.de/3-X-Klimaanlage-Kuehlmittel-Kaeltemittel-R22-850g_W0QQitemZ260053346201QQihZ016QQcategoryZ69201QQrdZ1QQcmdZViewItem

PauliG

Vakionaama

tet sanoi:
PauliG sanoi:

No meneeköhän PauliG:illa nyt vähän överiksi, vai oliko tämä pilke silmäkulmassa kirjoittu? :)

Ei kai se putkien asennus nyt sentään kuulu luvanvaraisiin töihin, jos kerran luvat omaava asentaja on "lopputoimet" suorittanut?

Toki pilke silmäkulmassa, mutta kritisoinkin tuota kylmälaiteasentajan tapaa toimia.

"Mä rikoin lakia ja asensin putket itse. Kylmälaite-asentaja kylläkin testas alipaineella tietyn ajan"
EIKÖ todellakaan testannut, ettei putkisto vuoda paineellisena.

Tuostapa päästään siihen rikokseen, ei varmisteta putkistoja kylmaainevuotojen varalta.
Vastuutonta toimintaa ja jos vuotoja havaitaa, niin kyllä tuollaisen leväperäisen testuksen jälkeen myös kylmäasenta on syyllistynyt rikokseen.

Samoin jos oikein muistan, myös putkien itseasennus kytkentä jne.. katsotaa luvan vaatimaksi toimenpiteeksi jos ei tehdä kylmälaiteasentajan valvonnassa, vaikkei vielä kylmäaineisiin koskettaisikaan.

tet

Hyperaktiivi

PauliG sanoi:
Tuostapa päästään siihen rikokseen, ei varmisteta putkistoja kylmaainevuotojen varalta.
Vastuutonta toimintaa ja jos vuotoja havaitaa, niin kyllä tuollaisen leväperäisen testuksen jälkeen myös kylmäasenta on syyllistynyt rikokseen.

Olen samaa mieltä, että kylmäasentaja ei ole ollut tehtäviensä tasalla. Mutta sama kai se on tilanne jos asentaja tekee työn alusta loppuun ja silti jättää painekokeen tekemättä, tyhjiöi kellosta katsoen ym. Eihän se silloinkaan asiakkaan vika voi olla eikä häntä voi asentajan taitamattomuudesta raastupaan vetää.

Jos asentaja ottaa työn "nimiinsä" vaikka asiakas on itse putket laittanut niin vastuu siirtyy asentajalle. Näinhän on toimittu sähköasennuspuolellakin aikaa sivu, että maallikko asentelee piuhat ja rasiat itse ja kytkee muuten paitsi syötön. Sitten tuttu asentaja tulee "pullopalkalla" tarkistamaan kytkennät, tekee käyttöönottomittaukset ja sutaisee nimensä pöytäkirjan alle. Ja jos asennuksissa oli sanomista, korjaa ja ottaa palkaksi kaksi pulloa yhden sijaan. :)

T

teukka

Vieras

Kun taas pelotellaan näillä kauheilla rikoksilla, niin onko se rikos, jos tekee reiän seinään?

Kun itseasennus on niin kauhea rötös, niin saako laatikon avata ilman tukesin lupia? Olisikohan aika, että nämä pelottelijat sanoisivat selvästi, mistä heidän mielestään ei joudu vakilaan ja mistä joutuu! :cool:

PauliG

Vakionaama

Hyvin yksinkertaista kylmäainepiiriin kajoaminen on lauvanvaraista työtä siis pylmäputkien liitämminen tyhjiöinto jne..

Kyllä reiät voi tehdä paketit avata ja vaikka asentaa seinälle valmiiksi.

Mutta monesti on parempi, että tekee itse kaiken koska asiakas ei ikävä kyllä aina tiedä mitä pistäsi tehdä vaikka kuinka kertoisi.
Kun ei ole tuota kokemusta asiakkaalla niin mistä voisi tietää mitentehdä ja ei aina oikeita välineitäkään.
Eikä siinä loppujejnlopuksi ole paljoakaan apua hommiin, kun oikeilla työkaluilla reikä syntyy aika joutuisasti.

Reikä tupaa olla väärässä paikassa väärällä puolellä väärään suuntaan kaadot jne...

Yleensä parempi lopputulos jos asennusliike tekee itse kaiken eikä lähde korjailemaan asiakkaan tekemisiä.
Toki moni osaa tehdä itse ja jos näin todella on niin hyvä saapa homman tehtyä joutuisasti.

Mutta ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta joka kohdalleni tullut jolloin asiakaskertoo, että helppo homma hän tekee reiän valmiiksi ja vastaa hyvä jopa opastan puhelimessa mutta eipä tuo sittenkään osukohdalleen.

jklaukka

Aktiivinen jäsen

Meillä taas asentaja halusi, että teen reiän valmiiksi hirsiseinään etukäteen. Oli kuulemma niin työläs homma, kun ei ollut niin isoa hirsiporaa. Itse tein rasiaporalla pikkuhiljaa nakertaen ja hyvä tuli.
Mites sitten, jos nuo hiilidioksidipumput tulee käyttöön. Ne kai saa itsekin asentaa, jos osaa.

J

Joppe112

Vieras

jklaukka sanoi:
Mites sitten, jos nuo hiilidioksidipumput tulee käyttöön. Ne kai saa itsekin asentaa, jos osaa.

Eikös nyt kerralla kannata vaan odottaa että kasvihuoneilmiö muuttaa meidän ilmaston semmoiseksi, että näitten vanhojenkin ILPpien teho riittää paremmin kuin hyvin?? Jos tuolle tielle päätät siis lähteä ... ;D :D Huumori se pitää mielen virkeänä. ;)

PauliG

Vakionaama

Tuohon C02:n suhteen:

Lainausta Suomen kylmäyhdistys ry:n Kylmäaineiden käsittely ja lainsäädäntö luento monisteesta.

GWP = Vaikutus kasvihuoneilmiöön (CO2=1.0) global warming potential

Auringon säteilyenergia muuttuu lämmöksi osuessaan ilmakehään ja maapallon pintaan. Suurin osa tästä lämmöstä poistuu säteilynä avaruuteen. Osa tästä säteilystä absorboituu ilmakehän eri kaasuihin, kuten hiilidioksidiin ja eri kylmäaineisiin. Näitä kaasuja kutsutaan kasvihuonekaasuiksi ja ne siis lisäävät ilmastomme lämpenemistä.
GWP-arvon suhdeluku on 1, joka kuvaa yhden hiilidioksidikilon vaikutusta kasvihuoneilmiöön.
Vaikutukseltaan merkittävimmät kasvihuonekaasut ovat siis juuri hiilidioksidi ja metaani. Myös kaikki kylmäaineet ammoniakkia ja vettä lukuun ottamatta ovat kasvihuonekaasuja, Silti poliittisesti on sovittu, että CFC- ja HCFC-aineita ei lasketa kasvihuonepäästöihin. Tämän seurauksena kylmäalan kasvihuonepäästöt ovat kovassa kasvussa laskennallisesti.

R744
Hiilidioksidi (R744) on ollut kylmäaineena jo kompressorikylmäkoneistojen kehityksen alusta lähtien. Sen syrjäytti "turvalliset" CFC-aineet esim. laivojen kylmätilojen kylmäaineena vasta 1940-luvulla.

Hiilidioksidi on myrkytön ja palamaton sekä hinnaltaan halpaa eikä luonnolle haitattomana tarvitse käytetyn kylmäaineen talteenottoa. Samoin volymetrinen kylmätuotto on todella korkea, joten kompressoreiden ja putkiston koko on pieni ja hyötysuhde hyvä.

Ongelmana on korkea paine ja erittäin alhainen kriittinen lämpötila (31C). Toimiakseen kriittisen pisteen alapuolella hiilidioksidi pitää lauhduttaa toisella kylmäaineella. Tällainen kaskadilaitos on mahdollinen esim. teollisessa pakastusprosessissa, joissa toisen piirin kylmäaineena toimii ammoniakki.

Ylikriittisissä sovelluksissa hiilidioksidi ei varsinaisesti nesteydy lainkaan. Tällöin paineet ovat erittäin korkeat, jopa 100 bar.

Suoraa vastausta en löytänyt CO2:n omatoimi asenuksesta, mutta edellä olevasta päätellen pidän edelleen luvanvaraisena!

Edelleen kasvihuoneilmiötä lisäävä kylmäaine samoin korkeapaine asettaa omat vaatimuksensa (paineastia laki jne).

jklaukka

Aktiivinen jäsen

Tuossa listassa, jota tuo asetus koskee, ei näytä olevan hiilidioksidia:
http://www.edilex.fi/data/sdliite/liite/4240.pdf

Tietenkin voi olla muita syitä esim. nuo painejutut yms., ettei ole syytä kokemattoman asennella.

VesA

In Memoriam

Paineastioista säädetään KTM:n ohjeessa. Laki on kumottu, ja asetus antaa vallan KTM:lle.

Tuota voi tavailla. Jos vehje on tarpeeksi pieni, se ei ole painelaite.

http://www.qesm.fi/lakidemo/YT432d83.htm#K19990953001

jklaukka

Aktiivinen jäsen

Tuolla Sulpun sivuilla näkyikin olevan vastaus:
Voiko propaanivälitteisiä kylmäaineita sisältäviä lämpöpumppuja asentaa ja huoltaa ilman pätevyystodistusta olevat henkilöt?
Tarkistin asian Turvatekniikan keskuksesta (www.tukes.fi) ja alla heidän vastauksensa: Ns. kylmäliikeasetusta 1187/2001 (muutos 1239/2003), joka sisältää kylmäalan toiminnanharjoittajan ilmoitusvelvollisuuden, sovelletaan kylmälaitteiden asennus- tai huoltoimintaa harjoittavaan, jos laite sisältää asetuksen liitteessä 1 tai 2 tarkoitettuja kylmäaineita. Liitteessä 1 on otsonikerrosta heikenteviä yhdisteitä (CFC-, HCFC-yhdisteet, halonit, ym.), kuten R-11, R-12, R-13, R-22, R-502, jne. ja liitteessä 2 ns. kasvihuoneilmiötä edesauttavia yhdisteitä (HFC-, PCF-yhdisteet), kuten R-23, R-134a, R-404a, R-407 C, R-410 ym. Asetusta ei sovelleta ns. luonnonmukaisiin kylmäaineisiin kuten HC-aineisiin eli propaani (R-290), propeeni (R-1270), isobutaani (R-600a) taikka ammmoniakkiin tai hiilidioksidiin. Joissain tapauksissa asennuksissa tehdään sellaisia sähkötöitä, että toiminnanharjoittajan on tehtävä sähköpuolen säädösten edellyttämä sähköurakointi-ilmoitus, jolloin toiminnanharjoittajan palveluksessa on oltava pätevä sähkötöiden johtaja.

tet

Hyperaktiivi

PauliG sanoi:
Lainausta Suomen kylmäyhdistys ry:n Kylmäaineiden käsittely ja lainsäädäntö luento monisteesta.

Hiilidioksidi on myrkytön ja palamaton sekä hinnaltaan halpaa eikä luonnolle haitattomana tarvitse käytetyn kylmäaineen talteenottoa.

Tuossahan se seisoo ihan selvästi: ei vaadi käytetyn kylmäaineen talteenottoa. Ei siis vaadi lupiakaan, näin sen itse tulkitsisin.

Aippi

Vakionaama

Voi pyhä yksinkertaisuus. nestekaasulaitteiden asennus ja huoltotyöt ovat luvanvaraisia ja luvan saanti on todella mahdollista vain ammattilaisille. Maallikot älkää koskeko näihin laitteisiin korjausmielessä. Voi tulla hengen lähtö.

V

vokke

Vieras

Tarvii sanoa omalla kohdalla, että ei tuo pauligin uhoaminen kollegoilla paljon vapisuta. Totta helvetissä olisin teettänyt koko homman jollain jos siinä jotain vaikeaa olisi. Juuri rakentanut itse talon putkitöineen ja sähkötöineen, ja lisäksi teen töissä laitteita, mihin joudun asentamaan kylmälaitepiirin. Ei se parin kupariputken ruuvaaminen niin kamalan vaikeaa ole. Mutta jos paulikki tai joku tovereista tulee ovelle uhoamaan, voin hyvillä mielin sanoa ettei kaikki ole totta, mitä internetissä lukee vaikka joskus siltä tuntuisi.

T

teukka

Vieras

Tuosta hiilidioksidin päästämisestä lienee turha ketään varoitella. Kaikkihan hengittävät. ;D

S.L

Jäsen

entäs butaani ei kuulemma saa ottaa talteen pitää päästää pihalle :eek: ???

T

teukka

Vieras

http://www.walmart.com/catalog/product.do?dest=9999999997&product_id=4569533&sourceid=1500000000000001245840

Tässä olisi sellainen ikkunalle laitettava malli. Varmasti itseasennettava.

Ei olisi hassumpi juttu tehdä reikä seinään ja tiivistellä aparaatti siihen. Voisihan siihen rakennella vielä nykyisillä asennushinnoilla sellaisen hyvin eristetyn ja tiiviin luukun tai tuulikaapin oloisen.

Ongelmana on sitten se, ettei saa kotitalousvähennystä kun itse tekee. Unohdetaanko? ;D

PauliG

Vakionaama

Kyllä nuo ikkunamallit ovat itse asennettavai samoin kuin maalämpöpumput ei tarvitse koskea kylmäaine piiriin kuten jääkaapinkin saa kytkeä itse seinään.

PauliG

Vakionaama

Kun useat haluavat asentaa itse, niin voisimpa jopa myydä teese itse miehelle ihan aitoja itseasennuspaketteja ja taatusti saa asentaa jopa itse.

Esim seuraavasti:
Eli sisä ja ulkoyksikkö on kytketty toisiinsa valmiilla 5m kylmäputkilla varustettuina tyhjiöity vuototestattu koeponnistettu ja ennenkaikkea kylmäaineet putkissa valmiina, vain asennus puuttuu.

Ei kun seinään 30*40cm reikä ja sisäyksikön pujotus reiästä läpi laiteiden kiinnitys paikoilleen sekä töpseli seinää ja vot homma pelaa jos ei putket taipuneet littuun tai pahimmassa tapauksessa katkenneet.

Hintoja:
Sanyo 9Ekeb malli edellä kuvatulla tavalla varustettuna 1200€ vapaasti varastosta noudettuna.

p306

Aktiivinen jäsen

PauliG sanoi:
Kun useat haluavat asentaa itse, niin voisimpa jopa myydä teese itse miehelle ihan aitoja itseasennuspaketteja ja taatusti saa asentaa jopa itse.
Esim seuraavasti:
Eli sisä ja ulkoyksikkö on kytketty toisiinsa valmiilla 5m kylmäputkilla varustettuina tyhjiöity vuototestattu koeponnistettu ja ennenkaikkea kylmäaineet putkissa valmiina, vain asennus puuttuu.
Ei kun seinään 30*40cm reikä ja sisäyksikön pujotus reiästä läpi laiteiden kiinnitys paikoilleen sekä töpseli seinää ja vot homma pelaa jos ei putket taipuneet littuun tai pahimmassa tapauksessa katkenneet.
Hintoja:
Sanyo 9Ekeb malli edellä kuvatulla tavalla varustettuna 1200€ vapaasti varastosta noudettuna.

Loistava idea! Säähän ootkin oikeen pisnesmiäs.
Tota vois hyvin mennä uudisrakentajille, senkun vaan itsekukin ihan itte pystyttää ensin ILPin ja rakentaa/rakennuttaa talon sen ympärille.

E

eeros

Vieras

PauliG sanoi:

Esim seuraavasti:

Hintoja:
No myynnistähän se olikon kiinni taitaa kamaa lojua varastoissa huonon menekin ansiosta ,kyllä kansa tietää sanoi Veikko.

PauliG

Vakionaama

Ei paljon loju varastossa kyllä ne aika hyvin tietyt kysytyt merkit "laadukkaat" maastaloppu. Tilauskanta hipoo jo 30kpl, mutta kun ei ole mitä asentaa.
Siltikään en vaivaudu ult..mat.. asentamaan onpahan kiva pitää muutamia hyvin ansaittuja vapaapäiviä.

Kaiketi noita halpis malleja löytyy kun eivät mene kaupaksi!
Piikki lihassa, sitä saa mitä pyytää.

V

vokke

Vieras

Onneks niitä halppismalleja löytyy. Muuten menis idea koko pumpulta, jos sitä pitäis kuollettaa 10 v. Ei noi pumput niin monimutkasia vehkeitä oo.

Back
Ylös Bottom