IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

U

ulmis

Vieras
Viime viikolla ympärivuotisessa viikonloppukäytössä olevaan 50-luvun puutaloomme asennettiin IVT 9 FR-N.
Ilmeisesti ko. mallia ei ole myyty Suomessa aiemmin(?)

Teholtaan hieman pienempi kuin 12 FR-N, muuten sama laite.
http://www.ivt.fi/download.asp?pt=pdf&fn=Pr_bl_09FR-N.pdf

Valitsin laitteen koska siinä on 10 asteen peruslämpömahdollisuus sekä etäkäyttö puhelimella.
http://www.rexnaturvarme.dk/download/3600_Bruksanvisning_IVT_GSM_Varmepumpestyring.doc
Etäkäyttö onkin kätevää koska 6 tuntia ennen maalle menoa lähetän pumpulle tekstiviestin ja perille päästessä lämpöä on sopivasti 21C.
Ohessa muutama kuva systeemistä.
Vasemmalla ylhäällä infrapunamoduuli joka ohjaa pumppua,
oikealla ylhäällä kosteusmittari joka kytkee pumpun tarvittaessa päälle ja
alimpana gsm-yksikkö joka vastaanottaa tekstikomentoja ja lähettää pyynnöstä tilanneraportteja puhelimeeni.
Tietysti olisi kätevämpää jos nuo kolme koteloa olisi integroitu yhdeksi koteloksi.
Mutta olen oikein tyytyväinen tuohon etäohjaussysteemiin jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen.
Olemme riittävästi palelleet perjantai-iltaisin tullessamme illalla kämppään jossa lämpömittarissa +10C.
 

rouda

Jäsen
Vs: IVT 9 FR-N


Sijotus ihmetyttää kun ohjeissa lukee

KOSTEUSANTURI
Järjestelmän hyvä toiminta
perustuu siihen että anturi
asennetaan keskeiselle paikalle,
mutta ei lämpöpumpun välittömään
läheisyyteen.

IVT 9 FR-N 1/4 + 3/8 kylmäaineputket
 
U

ulmis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: IVT 9 FR-N

Sijoitustahan ei kuvasta oikein näe mutta se on saman huoneen vastapäinen seinä.
Parempi ehkä olisi vetää kosteusboxi toiseen huoneeseen. Mutta ajanee tuossakin asiansa, kosteusprosentti vaan pienemmälle.
 
U

ulmis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: IVT 9 FR-N

Heh, luin oman ohjeeni uudelleen ja siinä sanotaan: Kosteusanturi pitää asentaa paikkaan, jossa on tasainen lämpötila ja hyvä ilmanvaihto, mieluusti ilmalämpöpumpun sisäosan läheisyyteen.
 
U

ulmis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

Hain vielä paikallisesta sähköliikkeestä pari metrisen suojaputken ja kaksi kulmakappaletta.
Hinta 32 € mutta nyt on takaseinäkin vähän siistimpi eivätkä tiaiset pääse nokkimaan putken eristettä.
(En tiedä onko juttu tosi, mutta kuulin että jotkut yksilöt ovat hanakoita tämän materiaalin perään. Meillä pesii niitä pihapuissa iso yhdyskunta ja ainakin hyttysverkkojen paikkausteipit kiinnostavat niitä. Tai ehkä ne nokkivat vaan teippiin jääneitä hyttysiä...)
 

m1xa

Aktiivinen jäsen
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

Täytyy kyllä sanoa, että oikein nätisti vinossa noi kourut..
 
U

ulmis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

Kiitos vaan ojennuksesta.
Ongelmana on että putket oli alunperin vedetty vinoon enkä uskalla ryhtyä uudestaan taivuttelemaan niitä. Eikä pituus taida enää edes riittää ihan suorakulmaiseen linjaukseen. No onneksi tätä viritystä ei näe muut kuin pikkulinnut.

Ilmankosteudesta: mikä on sopiva alaraja kosteusmittarissa jossa automaatinen kuivaus käynnistyy? Mittari näyttää nyt 35%, johtuu varmaan tästä leudosta talvesta.
 

VesA

In Memoriam
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

ulmis sanoi:
Kiitos vaan ojennuksesta.
Ongelmana on että putket oli alunperin vedetty vinoon enkä uskalla ryhtyä uudestaan taivuttelemaan niitä. Eikä pituus taida enää edes riittää ihan suorakulmaiseen linjaukseen. No onneksi tätä viritystä ei näe muut kuin pikkulinnut.

Ilmankosteudesta: mikä on sopiva alaraja kosteusmittarissa jossa automaatinen kuivaus käynnistyy? Mittari näyttää nyt 35%, johtuu varmaan tästä leudosta talvesta.

Tarkoitus on lähinnä estää tiivistyminen kämpän kylmimpiin kohtiin. Kylmillä säillä sellaista ei tapahdu, jos taloa yhtään lämmitetään, ja talossa on edes jonkinlaista ilmanvaihtoa.

Hankalinta on varmaan silloin, kun talossa on oleskeltu ja sen annetaan sitten jäähtyä. Silloin sisällä on ilmassa *absoluuttista* kosteutta paljon enemmän kuin ulkona, ja niinpä suhteellinen kosteus helposti nousee talon jäähtyessä.

Ehkä 90 % olisi aika hyvä arvo. Kosteusmittarien tarkkuus on yleisesti hyvin kehno, ihan kastepisteen rajoille ei kannata laittaa. Kosteenpoisto tehdään jäähdytystoiminnolla, ja sen tempun logiikasta on joillain muiden merkkien omistajilla ollut sanomista.

mihinkähän vedet menevät ?
 

m1xa

Aktiivinen jäsen
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

Ulmis anteeksi V-mäinen komenttini.. kokeile varovaisesti vääntää niitä putkia enemmän mutkalle niin saa noi kourut suoraan. onhan se nätimpi silloin silmälle :-[
 

markusj

Aktiivinen jäsen
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

No siinähän on tunnetun laulun mukaan: "tuvan täydeltä elektroniikkaa"!

Tuo etäkäyttö on varmaan käytännöllinen vapaa-ajan asunnossa. Tuo kosteudenpoisto onkin sitten varmaan mielenkiintopisempi kysymys, koska ainakin sen ylimmän kuvasi perusteella kondenssivesi putki tulee ulos. Näkyy oikean puolen tassujen alla. Käytännössä, jos tuota kosteuden poistoa sitten käyttää pakkasella, on vaarana, että kondenssivesi jäätyy siihen putkeen ulkoseinällä ja jonnekin syntyy tulva, jos sisäyksikön tuottama kondenssivesi ei pääse pihalle.

Kun tilanne on tuo, on parempi, ettei pakkasilla ala edes yrittämään kosteudenpoistoa. RH:n arvoksi noin yleensä suoritellaa sellaista 40-50 % luokkaa. Asumattomassa ja viileämmässä rakennuksessa tilanne on toinen. Olettaisin, että VesA tarkoitti tuolla 90% sitä, että 10°C 90% kosteus tarkoittaa 7-8g vesihöyryä ilmakilossa, ja kun lämpö nostetaan 20°C, tuo sama grammamäärä kosteutta vastaa 40-50% RH:tta.
 

VesA

In Memoriam
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

markusj sanoi:
No siinähän on tunnetun laulun mukaan: "tuvan täydeltä elektroniikkaa"!

Tuo etäkäyttö on varmaan käytännöllinen vapaa-ajan asunnossa. Tuo kosteudenpoisto onkin sitten varmaan mielenkiintopisempi kysymys, koska ainakin sen ylimmän kuvasi perusteella kondenssivesi putki tulee ulos. Näkyy oikean puolen tassujen alla. Käytännössä, jos tuota kosteuden poistoa sitten käyttää pakkasella, on vaarana, että kondenssivesi jäätyy siihen putkeen ulkoseinällä ja jonnekin syntyy tulva, jos sisäyksikön tuottama kondenssivesi ei pääse pihalle.

Kun tilanne on tuo, on parempi, ettei pakkasilla ala edes yrittämään kosteudenpoistoa. RH:n arvoksi noin yleensä suoritellaa sellaista 40-50 % luokkaa. Asumattomassa ja viileämmässä rakennuksessa tilanne on toinen. Olettaisin, että VesA tarkoitti tuolla 90% sitä, että 10°C 90% kosteus tarkoittaa 7-8g vesihöyryä ilmakilossa, ja kun lämpö nostetaan 20°C, tuo sama grammamäärä kosteutta vastaa 40-50% RH:tta.

Niin. Sitten kun siellä viikonlopun höyryää, voi suhteellinen kosteus joskus nousta +2xC lämpötilasssa senverran ylös, että vesi tiivistyisi +10:ssä.
90% säätö pitäisi kosteudet kurissa, mutta ei turhaan kuivaa kämppää aivan korpuksi +10 ylläpitosäädöllä.

Missähän lämpötiloissa IVT suostuu ylipäänsä jäähdyttämään / poistamaan kosteutta ? Onkohan siitä manuellissa erillistä mainintaa ?
 
U

ulmis

Vieras
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

Ojennettu versio.
Tuon alaosan sain väännettyä suoraan vaikka itse putket kulkevatkin kourun sisällä vinossa.
Yläosaa en viitsi yrittääkään vaateriin, olisi ikävää jos saisin putket rikottua. Eikä se minun järjelläni ole edes mahdollista, nythän yläosa oikaisee hiukan, suorakulma vaatisi pitemmän putken.
 
J

jule-

Vieras
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

VesA sanoi:
Missähän lämpötiloissa IVT suostuu ylipäänsä jäähdyttämään / poistamaan kosteutta ? Onkohan siitä manuellissa erillistä mainintaa ?
Autotilassa ilmeisesti välillä +18 - +28°C.
 
U

ulmis

Vieras
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

Manuaali sanoo kosteuden säädöstä:
... Kun kosteussäätely on aktivoitu, ilmalämpöpumppu tuottaa pääasiassa ylläpitolämpöä (10 C), mutta voi tarvittaessa nostaa lämpötilan 18 asteeseen saakka.
Ei ole siis ihan selvää mitä härveli tekee jos kosteushälytin käynnistyy. Nouseeko lämpötila vain 18 asteeseen vai käynnistyykö samalla kuivaustoiminto...
Pitää varmaan testata.

Tässä käyttöohje, mainittu kohta sivun 9 puolivälissä
http://www.ivt.se/download.asp?fn=manual_ir_adapter_nordic_inv_fi_1.0.pdf&pt=pdf

Tässä myös varsinaisen pumpun käyttöohje:
http://www.ivt.fi/download.asp?fn=manual10577 nordivinverter_fr anv_fi_1.2.pdf&pt=pdf

Siinä puhutaa kuivauksesta kahdessakin kohtaa,
on olemassa kuivaus-moodi ("MODE"-napin takana) ja toisaalta kuivaustoiminto ("CLEAN"-nappi) jotka ainakin minusta tuntuvat eri asioilta. Miksi niille olisi muuten tehty erilliset napit...ota tuosta nyt selvää.
 
J

jule-

Vieras
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

Ohessa taulukko rajoista. Taulukko englanninkielisestä manuaalista. Jostain syystä tätä ei ole suomenkielisessä manuaalissa sivulla 22. ???
Oma suomenkielinen ohjekirja on versio 2.0. Eli uudempaa painosta. ;)
GB manuaali 9-12FR-N
 
U

ulmis

Vieras
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

jule- sanoi:
Ohessa taulukko rajoista. Taulukko englanninkielisestä manuaalista. Jostain syystä tätä ei ole suomenkielisessä manuaalissa sivulla 22. ???
Oma suomenkielinen ohjekirja on versio 2.0. Eli uudempaa painosta. ;)
GB manuaali 9-12FR-N
Omassa manuaalissani (1.1) on vain 21 sivua, olisiko tipahtanut vahingossa pois. Niin kuin oli tuossa enkkumanuaalissakin ???

ulmis sanoi:
Manuaali sanoo kosteuden säädöstä:
... Kun kosteussäätely on aktivoitu, ilmalämpöpumppu tuottaa pääasiassa ylläpitolämpöä (10 C), mutta voi tarvittaessa nostaa lämpötilan 18 asteeseen saakka.
Ei ole siis ihan selvää mitä härveli tekee jos kosteushälytin käynnistyy. Nouseeko lämpötila vain 18 asteeseen vai käynnistyykö samalla kuivaustoiminto...
Pitää varmaan testata.

Empiirisen pikatestini perusteella uskon että kosteusmittari nostaa vain lämpötilaa eikä käynnistä varsinaista kuivausohjelmaa.
 
J

jule-

Vieras
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

1.1 Manuaalissa sen pitäisi olla sivulla 20.
Vertailin hieman noita manuaaleja ja 2.0:ssa on opastettu plasmaklusterin käyttö , puhditus toiminto ja huoltoa on yksi sivu enemmän.
Lähinnä kirjoitusasu ja virheitä on korjailtu. Tosin löytyy niitä virheitä vielä 2.0 versioistakin. ;)
 

tet

Hyperaktiivi
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

ulmis sanoi:
Siinä puhutaa kuivauksesta kahdessakin kohtaa,
on olemassa kuivaus-moodi ("MODE"-napin takana) ja toisaalta kuivaustoiminto ("CLEAN"-nappi) jotka ainakin minusta tuntuvat eri asioilta. Miksi niille olisi muuten tehty erilliset napit...ota tuosta nyt selvää.

Mahtaakohan tuo CLEAN-toiminto olla vain jäähdytyksen jälkeinen kennon kuivatustoiminto (=poistaa pöpöiltä kasvualustan)?
 
J

jule-

Vieras
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

Dry = on kuivaustila (Mode napin alla) , Clean = puhdistustoiminto (oma Clean nappi.)
2.0:ssa on vielä Clean kohdassa suomennosvirhe. Englanninkielisessä on nimi oikein.
Clean on ihan oma ohjelmansa , jonka voi aktivoida ainoastaan laitteen ollessa sammuksissa. :cool:
 
U

ulmis

Vieras
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

IVT:n peruslämmöstä

Pumppu toimii hyvin, pidämme mökkipumpun viikolla (kaupungissa ollessamme) peruslämmöllä 10 asteessa. Kevät kuitenkin etenee ja kohta ulkolämpötila kipuaa päivällä jo yli 15 asteen.

Kysymys: eihän pumppu ala jäähdyttää (peruslämpötoiminnolla) huoneistoa jos sisälämpötila nousee yli 10 asteen, eihän?
 

rouda

Jäsen
Vs: IVT 9 FR-N jonka apuna kosteusmittari ja GSM-etäohjain

ulmis sanoi:
Kysymys: eihän pumppu ala jäähdyttää (peruslämpötoiminnolla) huoneistoa jos sisälämpötila nousee yli 10 asteen, eihän?

ei jäähdytä .
 
Back
Ylös Bottom