IVT AY-XP12FR-N ei sulata

M

Mehujää

Vieras
Tervehdys,

Sisäyksikkö on mallia AY-XP12FR-N ja ulkoyksikkö mallia AE-X12FR-N. Ongelmana on se, että ulkoyksikkö ei sulata ollenkaan ja muuttuu parissa päivässä valtavaksi jääkuutioksi. Minkäänlaisia sulatusyrityksiä ei tapahdu missään vaiheessa. Laite huollettiin viime kesänä, koska jo viime talvena alkoi olla ongelmia jäätymisen kanssa, mutta tuolloin sulatus sentään vielä jotenkin toimi. Mitään virhekoodeja ei ole, lämpöä tulee kun kennon on itse sulattanut... kaikki muu tuntuu toimivan, paitsi sulatus.

Huoltomanuaalista löytyy maininta "The defrost operation starts when the compressor operating time exceeds 20 minutes during heating operation, as shown below, and the outside air temperature and the outdoor unit heat exchanger temperature meet certain conditions." Mistään en löytänyt tälle "certain conditions" mitään määritelmää, mistä olisi ehkä voinut alkaa ongelman syytä hakemaan.

Mahtaisiko täältä löytyä ideoita tai ajatuksia syystä tai tarvittavista korjausoperaatioista? Laite on tällä hetkellä pois käytöstä, koska se on niin täydellisen jäässä kuin vain voi olla.
 

VesA

In Memoriam
Vs: IVT AY-XP12FR-N ei sulata

Mehujää sanoi:
Tervehdys,

Sisäyksikkö on mallia AY-XP12FR-N ja ulkoyksikkö mallia AE-X12FR-N. Ongelmana on se, että ulkoyksikkö ei sulata ollenkaan ja muuttuu parissa päivässä valtavaksi jääkuutioksi. Minkäänlaisia sulatusyrityksiä ei tapahdu missään vaiheessa. Laite huollettiin viime kesänä, koska jo viime talvena alkoi olla ongelmia jäätymisen kanssa, mutta tuolloin sulatus sentään vielä jotenkin toimi. Mitään virhekoodeja ei ole, lämpöä tulee kun kennon on itse sulattanut... kaikki muu tuntuu toimivan, paitsi sulatus.

Huoltomanuaalista löytyy maininta "The defrost operation starts when the compressor operating time exceeds 20 minutes during heating operation, as shown below, and the outside air temperature and the outdoor unit heat exchanger temperature meet certain conditions." Mistään en löytänyt tälle "certain conditions" mitään määritelmää, mistä olisi ehkä voinut alkaa ongelman syytä hakemaan.

Mahtaisiko täältä löytyä ideoita tai ajatuksia syystä tai tarvittavista korjausoperaatioista? Laite on tällä hetkellä pois käytöstä, koska se on niin täydellisen jäässä kuin vain voi olla.

'Certain conditions' on tyypillisesti se, että kenno on liian monta astetta ulkolämpötilaa kylmempi: se kun täyttyy lähtee sulatus päälle. Niinpä tässä kohtaa epäilys suuntautuu ulkoyksikön antureihin ja sisä/ulkoyksikön ohjainkortteihin. Voisi kuitenkin aloittaa sillä, että sulattaa sen laittamalla vehkeen jäähdytykselle ja sen jälkeen ottaa virrat kokonaan pois vähän pitemmäksi aikaa vaikka sulakkeen irrottamalla.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: IVT AY-XP12FR-N ei sulata

Ulkoyksikön ulkolämpötila- ja kennoanturit kannattaisi mitata/tarkistaa/vaihtaa.

SM sivu 26, TH2 ja TH3
https://www.manualslib.com/manual/802022/Ivt-Ay-Xp12fr-N.html

Ilmeisesti jäähdytys toimii ja sulattelet ulkokennon kääntämällä välillä jäähdytykselle/kuivaukselle?
 

Liitteet

  • AYXP12FRN.jpg
    AYXP12FRN.jpg
    91,3 KB · Katsottu: 710
M

Mehujää

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: IVT AY-XP12FR-N ei sulata

VesA sanoi:
Voisi kuitenkin aloittaa sillä, että sulattaa sen laittamalla vehkeen jäähdytykselle ja sen jälkeen ottaa virrat kokonaan pois vähän pitemmäksi aikaa vaikka sulakkeen irrottamalla.

Tätäkin kokeiltu, ei vaikutusta. Sulatus jäähdytyksen avulla -> vuorokausi ilman sähköjä -> laite päälle -> 1-2vrk ja kaikki jäässä.

janti sanoi:
Ulkoyksikön ulkolämpötila- ja kennoanturit kannattaisi mitata/tarkistaa/vaihtaa.

SM sivu 26, TH2 ja TH3
https://www.manualslib.com/manual/802022/Ivt-Ay-Xp12fr-N.html

Ilmeisesti jäähdytys toimii ja sulattelet ulkokennon kääntämällä välillä jäähdytykselle/kuivaukselle?

Jep, jäähdytys toimii. Sulatus on hoidettu pääasiassa ihan lämpimällä vedellä ja/tai pienellä lämpöpuhaltimella, koska se jäähdytys näin talvella ei ole kovin mielekästä... Sähkönkulutuksen kannaltahan tässä hommassa ei ole myöskään mitään järkeä.

Kyseisiä lämpötila-antureita aloin myös miettimään kun tuota manuaalia enemmän lueskelin. Pitänee katsoa jos nuo jaksaisi mitata, tai sitten tilaa huoltojampan katsomaan koko homman kuntoon. Antureita tuskin viime kesänä huollon yhteydessä mitenkään tarkistettiin. Päivittelen sitten lisää jos/kun jotain selviää.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: IVT AY-XP12FR-N ei sulata

Mehujää sanoi:
Jep, jäähdytys toimii. Sulatus on hoidettu pääasiassa ihan lämpimällä vedellä ja/tai pienellä lämpöpuhaltimella, koska se jäähdytys näin talvella ei ole kovin mielekästä... Sähkönkulutuksen kannaltahan tässä hommassa ei ole myöskään mitään järkeä.

Voi sitä ajaa aina välillä esim. 10 min kuivauksella tai jäähdytyksellä ulkoyksikkö huputettuna (imu ja puhallus peitettynä), vähemmän energiaa hukkuu kuin lämpöpuhaltimella. ;)

Itse epäilisin kennoanturin vikaa. Mittaamalla tuo selviää. TH4 ja TH5 on SM:n mukaan samanlaisia antureita, joten voi kokeilla miten toimii jos vaihtaa päittäin anturit (jos vain liitäntäjohdon pituus riittää). Näyttää olevan yhdellä liittimellä, joten päittäin vaihto liittimen päässä hieman hankalaa (kyllä sekin onnistuu).

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-nordic-inverter-6kw-12frn/010b-temperaturgivare-utedel-nordic-inverter-luftvarmepump.html
https://lp-varaosaksi.fi/Laempoetila-anturi-1
Varaosanumero: 87183105820 Lämpötila-anturi RH-HXA029JBZZ

Tuo anturi on hieman hankalassa paikassa, ks. sivu 50 kuva 19 oikean puolimmainen anturi
https://jseducation.se/files/pages/ivt-nordic-inverter-dr-n-09.pdf
 

Liitteet

  • TH2 error.png
    TH2 error.png
    65,5 KB · Katsottu: 601

Adamski

Tulokas
hei kaikille, ostin IVT AY-XP12FR-N enkä tiedä miten kytketään sähköisesti onko kenelläkään kytkentäkaaviota kiitos jo etukäteen
 

haraldh

Vakionaama
-23°C ja tämä meidän vanha IVT ei näytä edes tarvitsevan sulatuksia, sen verran kuivaa ja vähähyttyistä tuo ulkoilma nyt on. Missäköhän menee raja että tämä alkaa sammumaan tai lopettaa lämmön tuottamisen?

R410A näyttää olevan kylmäaine.

Käyttöohjeen käppyrät loppuvat -6°C kohdassa eikä toiminnasta sen alla ole mainintaa näin äkkiseltään katsottuna.

Näen pieniä murunjälkiä siitä että tämä laite olisi joskus ollut VTT:n testissä. Onko kellään raporttia tallessa?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom