Jäspi Ecowatti HomeAssistant tuki

mihail

Tulokas
Näyttää lopulta aika samalta logiikalta, joten mikä oli lopulta erona mun ratkaisuun? Onko tuo CRC eri vai aiheuttiko se huoneyksinkkö vielä jotain?
En ole aivan varma mikä siinä lopulta oli. Huomasin kyllä että CRC-arvot olivat erilaiset ja paketti-ID raja-arvot olivat myös erilaiset. Kokeilin näitä myös sinun versioon, mutta ilmeisesti siinä oli jotain ongelmaa ajoituksissa tai tavassa, jolla versiosi generoi paketteja yksitellen ja jää kuuntelemaan tuleeko vastausta. Minun laitteella se kyllä toimi, mutta hyvin epäluotettavasti ja vastaukset rekisteröityivät aniharvoin, ehkä kerran kymmenestä ajokerrasta ja yksittäinen ajo kesti tavallisesti ~5min. Voi olla että huoneyksikkö jotenkin vaikuttaa tähän.

Tuossa minun versiossa on tällä hetkellä lähestymistapana mielestäni epäoptimaalisesti se, että ohjelma lähettää 200ms välein kyselypaketin kaikilla mahdollisilla id-numeroilla ja jää vasta sitten kuuntelemaan vastauksia, joita tulee tavallisesti 1-4 kpl. Tämä tietenkin hajoaa jos info näkymä on päällä kummassakaan ohjauspaneelissa koska vastauspaketteja ei tunnisteta eikä liitetä kyselypaketteihin.

Olisi loistavaa, jos joku keksisi kuinka järjestelmän saisi lähettämään "oikean" paketti-ID:n joka kerta tai ainakin saada paketti-ID:t onnistumaan 1-5 yrityksellä.

Tästä huolimatta saan melko nättiä graafia tulemaan. Lisäsin koodiin sanity checkin, joka tiputtaa arvot pois jos ne eivät ole odotettujen rajojen sisällä. Tämä parantaa datan laatua huomattavasti.

1705311750891.png

lema

Jäsen
Tuossa minun versiossa on tällä hetkellä lähestymistapana mielestäni epäoptimaalisesti se, että ohjelma lähettää 200ms välein kyselypaketin kaikilla mahdollisilla id-numeroilla ja jää vasta sitten kuuntelemaan vastauksia, joita tulee tavallisesti 1-4 kpl. Tämä tietenkin hajoaa jos info näkymä on päällä kummassakaan ohjauspaneelissa koska vastauspaketteja ei tunnisteta eikä liitetä kyselypaketteihin.
Tähän samaan mä törmäsin ja mun mielestä mun ratkaisu on hyvin pitkälti samanlainen. Sitä saa vähän rajoitettua, kun pitää sen edellisen muistipaikat siellä muistissa. Info sen kuitenkin rikkoo kuten huomasit. Mulla oli pari ajatusta tähän ja itseasiassa data sun huoneyksiköstä täydensi toista niistä.

1. Tuota väylää voisi kuunnella kokoajan ja pitää kirjaa edellisestä request id:stä.
2. Tuo softa voisi imitoida huoneyksikköä. Tämä mulla oli jo aikaisemmin mielessä, mutta kun en tiennyt miltä huoneyksikön data näyttää niin en tiennyt miten lähteä kokeilemaan. Nyt todettiin, että se lähettäjä id muuttuu FE tai FD. Tähän voisi kokeilla ihan kokonaan vaikka FF tai FC ja katsoa mitä se ecowatti sanoo. Toisaalta, en ole tarkastanut onko se request id uniikki kysyjille?

Mielestäni katsoin, että CRC:ssä oli vaihtunut e4->4e.. mistähän moinen

Koska teit sinne jotain filteröintiä niiden saatujen arvojen osalta, huomasit varmaan saman että välillä tulee integer arvoja jossain +2000 paikkeilla. Mä en ole niitä suodattanut, koska yritän keksiä mistä ne johtuu. Tällä hetkellä mun paras veikkaus on, että suuret virtapiikit verkkovirrassa aiheuttaa tuota. Ainakin ne mätsää hyvin VILP kompuran käynnistyksiin. Tämä viittaisi siihen, ettei tuota DC puolta ole oikein suojattu. Ei ihme, että niitä antureita tasaisesti ecowatin omistajilla kuulemma hajoaa.

mihail

Tulokas
Huomasin että huoneyksikössä on ainakin eri CRC arvot kuin tuossa jäspin kyljessä olevassa ohjauspaneelissa. Minulla on käytössä Ecowatti K malli jossa on aurinkokeräin tuki (ei tosin käytössä) voi olla joku eri hardware revisio ja tästä syystä erilaisia arvoja. Ohjainkortti oli kuitenkin tuo sama 09-mallinen

Huoneyksikkö:
$ reveng -s -w 8 A3FE07A28181BDAA0327 A3FE07A28181BEAA0470 A3FE07A28181BFAA0516 A3FE07A2818182AA0870
width=8 poly=0x81 init=0xee refin=true refout=true xorout=0x00 check=0x4a residue=0x00 name=(none)
Ohjausyksikkö:
$ reveng -s -w 8 A3FD07A2818179AA11F1 A3FD07A281807A91BC A3FD07A281807BA5FA A3FD07A281817CAA0C04
width=8 poly=0x81 init=0xe4 refin=true refout=true xorout=0x98 check=0xca residue=0x89 name=(none)

Huomasin tosiaan että välillä tulee arvoja jotka olivat tuhansien paikkeilla ja päätin suodattaa ne pois, jotta data pysyisi järkevänä. Omat anturit ovat pysyneet ehjänä sen aikaa kun tuo laite on ollut käytössä.

Tuo huoneyksikkö toimii siten että siinä on mahdollisuus asettaa lämpötila ja se sitten käyttää asetettua ja mitattua sisälämpötilaa eräänlaisena korjauskertoimena asetettuun lämpökäyrään joten huoneyksiköllä on mahdollista vaikuttaa lämmitykseen paremmin kuin pelkällä lämmityskäyrällä joka perustuu ulkolämpötilaan ja kiertojen lämpöihin.

Jatkon kannalta olisi ideaalia jos pystyisi selvittämään mitä paketteja täytyy lähettää jotta lämmitykseen olisi mahdollista vaikuttaa hetkellisesti. Tämä voisi tapahtua esim poistamalla lämmityspiiri käytöstä tai muuttamalla asetettua lämmityskäyrää. Näin saisi etäohjattua lämmityksen pois päältä tai merkittävästi pienemmälle silloin kun pörssisähkö näyttää kauhulukemia.

Tämä onnistuu toki myös etäohjatuilla releillä joko sammuttamalla koko laite (joka ei mielestäni ole ideaalia) tai kytkemällä kiinteää vastusarvoa PT-tyyppisen ulkolämpötila-anturin tilalle tai vaihtoehtoisesti sisäyksikön lämpötila-anturin tilalle.

lema

Jäsen
Eikös siellä ohjainkortilla ole liitäntä kotoa pois kytkimelle millä voit pudottaa niitä lämpöjä?

mihail

Tulokas
Eikös siellä ohjainkortilla ole liitäntä kotoa pois kytkimelle millä voit pudottaa niitä lämpöjä?
Itseasiassa juuri selasin pitkästä aikaa tuota ohjekirjaa ja siihen saa tosiaan kytkettyä potentiaalivapaan releen, jolla homma onnistuu mainiosti mainitsemasi kytkennän kautta.

tk-

Aktiivinen jäsen
Itseasiassa juuri selasin pitkästä aikaa tuota ohjekirjaa ja siihen saa tosiaan kytkettyä potentiaalivapaan releen, jolla homma onnistuu mainiosti mainitsemasi kytkennän kautta.
Saako sieltä vielä jostain 5-12v jännitteenkin ulos, eli homma hoituisi heittämällä sinne sisään Shelly Plus Uni ilman sen kummempia ulkoisia virtaliitäntöjä?

mihail

Tulokas
Saako sieltä vielä jostain 5-12v jännitteenkin ulos, eli homma hoituisi heittämällä sinne sisään Shelly Plus Uni ilman sen kummempia ulkoisia virtaliitäntöjä?
Ohjainkortille menee tietenkin 230V linjoja, joilla voi shellyä ajaa. Lisäksi sarjaportissa on 5V ulostulo 51 ja 54 ruuviliittimissä, mutta sen kanssa kannattanee olla varovainen, sillä en ole varma onko ulostulo mitoitettu riittävän suurta kuormaa varten. Kaksi huoneyksikköä siihen on tarkoitus normaalisti kytkeä, joten jos huoneyksiköitä ei ole käytössä, arvelisin 5V linjan riittävän Shellyn ajamiseen.

Olen itse aikeissa kytkeä Shellyn suoraan 230V, kun siinä Shelly 1 plus mallissa on se potentiaalivapaa rele, jota voi käyttää kotoa pois kytkimen kanssa.

ilpokuikka

Tulokas
Ratkaisin itse tuon käyttöveden lämmityksen nyt niin, että laitoin desifinfioinnin tapahtumaan päivittän. Säädin sen tapahtumaan (+6h siitä kun käyttää virrat pois ecowatilta, käynnistyy käyttöveden desinfiointi) klo ~01.00 aikaan aamustayöstä (tätä voisi vielä ehkä tunnilla myöhäistää), milloin about edullisin ajankohta sähkölle ollut. Käyttöveden asetuslämpötila on siis +20c asteessa, että ei sitten päivisikin koita pitää kokoajan vettä lämpösenä.
Miten tuo on siis käytännössä toteutettu? Vastaava ratkaisu olisi meillekin täysin riittävä, mutta siinä ei taida olla mitään valmiutta käyttöveden ulkoiselle ohjauksella? Eli onko sulla kylmästi aikakytkim vetämässä kerran päivässä käyttöveden virrat pois ja takas päälle?

ilpokuikka

Tulokas
Miten tuo on siis käytännössä toteutettu? Vastaava ratkaisu olisi meillekin täysin riittävä, mutta siinä ei taida olla mitään valmiutta käyttöveden ulkoiselle ohjauksella? Eli onko sulla kylmästi aikakytkim vetämässä kerran päivässä käyttöveden virrat pois ja takas päälle?
Ja kun aivot ehti tätä hetken prosessoida, niin eihän se tosiaan vaadi, kuin että kerran pistää virrat päälle oikeaan aikaan... :sormet:

lassiko

Aktiivinen jäsen
Ja kun aivot ehti tätä hetken prosessoida, niin eihän se tosiaan vaadi, kuin että kerran pistää virrat päälle oikeaan aikaan... :sormet:
Jees juurikin näin. Huomiona, että jostain syystä ajan kanssa tuo desinfiointiaika muuttuu. En ollu hetkeen seurannut että mihin aikaan tuo on tapahtunut, niin huomasin että oli hiipinyt käynnistymään usean tunnin aikaisemmin. Saattaa toki olla että on ollut sähkökatko mihin ei muut laitteet ole reagoineet, mikä sitten resetoinut tuon desinfiointi ajan. Mutta hyvä välillä seurailla että ei sitten tee niitten illan kalliimpien tuntien aikana sitä desinfiointia :)

negge

Jäsen
Tuo ilmiö on tuttu ^. Ecowatin vuorokausi tuntuu olevan hieman lyhyempi kuin 24h eli desinfiointiaika siirtyy hitaasti aikasemmaksi.

lassiko

Aktiivinen jäsen
Minulla ongelmia tuon nykyisen RS485 to USB palikan kanssa ja lähdin katsomaan vaihtoehtoja tälle.

Tuli vastaan tämä ja mietin että kuinka iso työmää olisi tämä saada toimimaan ko. tarkoitukseen. Olisi näppärä myös siksi, että voisi jättää ylimääräisen raudan kokonaan pois.

https://www.waveshare.com/rs485-to-eth.htm

Joku on vastaavaa viritellytkin jo: https://community.home-assistant.io/t/integrating-srne-mppt-inverter-with-ha/490475

Ehkä isoin kysymys on että kuinka tuon datan saa tuolta parsittua HAn ymmärtämään muotoon? Onko jollain kokemuksia ko. converterista tai ylipäänsä että saisiko tällä homman toimimaan?

Mistään mitään tietämättä, voiko tämä esim olla ongelma: *This module does not support Modbus TCP, if you need to use this function, please purchase RS232/485 TO ETH.*

Viimeksi muokattu:

lassiko

Aktiivinen jäsen
Päädyin tuon rs485 > eth adapterin sijaan kokeilemaan tätä toista koodia https://github.com/mtchetch/ecowatti-mqtt-reverse-engineer ja ilokseni huomasin, että tämä toimii minulla. Eli nyt tulee tieto läpi aina kun esim käyttöveden lämpötila muuttuu kun aikaisemmin saattoi mennä useampi tunti että data pääsi läpi. Eli jotenkin thkä tämä mtchetch:n koodi ehkä suodattaa paremmin virheitä tms. Tämä tiedoksi jos muilla samoja ongelmia niin kokeilla kumpaakin ratkaisua.

Hitman47

Jäsen
Moi
Sain kaverin avustuksella rävellettyä HA-käyttöön (tai siis seurasin vierestä) tämän käyttöön, kiitos tekijöille. Jatkoideoita on jo tiedossa, eli esim. puukottaa LVV ohjaus Shelly + kontaktori -tyyppiseksi aurinkotuotto ja pörssi kirkkaana mielessä.

OT:
Onkohan täällä Ecowatti tietäjillä käsitystä, miten tuon moottoriventtiilin ohjausjännitteen tulisi käyttäytyä? Venttiili ei siis liiku kuin "kiinni" suuntaan, kun sitä huoltovalikosta pakottaa. "Kiinni" asennossa kaikkiin kolmeen pinniin tulee 24V jännite, mutta "auki" ei tule kuin kahden (ylimmän) pinnin välille. En tietysti nyt muista pinnejä ulkoa, mutta olisikohan 35+36.

Vai onkohan moottoriventtiili rikki?

lema

Jäsen
Moi
Sain kaverin avustuksella rävellettyä HA-käyttöön (tai siis seurasin vierestä) tämän käyttöön, kiitos tekijöille. Jatkoideoita on jo tiedossa, eli esim. puukottaa LVV ohjaus Shelly + kontaktori -tyyppiseksi aurinkotuotto ja pörssi kirkkaana mielessä.

OT:
Onkohan täällä Ecowatti tietäjillä käsitystä, miten tuon moottoriventtiilin ohjausjännitteen tulisi käyttäytyä? Venttiili ei siis liiku kuin "kiinni" suuntaan, kun sitä huoltovalikosta pakottaa. "Kiinni" asennossa kaikkiin kolmeen pinniin tulee 24V jännite, mutta "auki" ei tule kuin kahden (ylimmän) pinnin välille. En tietysti nyt muista pinnejä ulkoa, mutta olisikohan 35+36.

Vai onkohan moottoriventtiili rikki?
En ole tutustunut tähän lainkaan, mutta kuulostaa NO (normally open) venttiililtä?

Jännitteetön = auki
Jännitteet = kiinni

Hitman47

Jäsen
Kysymys oli siis tuosta lämmityskierron shunttiventtiilistä. Venttiili liikkuu kyllä normisti, jos ohjausjännitettä vaan tulee, mutta testiasennossakin kesti jonkun aikaa ennenkuin jännite tuli. Olisko korttiongelma... Keskelle tulee nolla ja jännite jompaan kumpaan pinniin riippuen kumpaan suuntaan venttiiliä halutaan kääntää. No, katotaan miten käyttäytyy ja hyvä kun saa HAlla valvottua tilannetta.

LassiV

Tulokas
Täällä Ecowatti ja kytketty myös raspin kautta loggaamaan lämpötiloja. Ihmettelin itsekin tuota lämmityksen shunttiventtiiliä joskus. Minusta toimi jotenkin epäloogisesti ja kuvittelin sen olevan rikki.

En nyt muista tarkalleen enää diagnostiikkaa mitä tein, mutta jotenkin tulin siihen tulokseen että jos Eco-moodissa (=ei suorasähköä lämmityskierron lämmittämiseen) lämmityspiirin pyynti oli liian korkea (olisiko ollut yli varaajan lämpötilan), ei se jotenkin edes yrittänyt ajaa venttiiliä täysin auki vaan jäi epäloogisesti matalammalle. Ihan kuin olisi luovuttanut yrittämisen.

Sitten kun pyynti tuli varaajalta saatavan lämpötilan rangelle, alkoi toimia normaalisti.

Yritin myös ajella testivalikolla ja muistan ettei tainnut auki ajaa. Kääntelin sitten käsiasennossa manuaalisesti ja sillä tietysti meno lämpeni heti.

Ja muistan myös että ohjausjännitteet tuntui jotenkin oudolta. Olisiko ollut juuri noin kun Hitman kuvasi.

Taisin lopulta luovuttaa kun en mielestäni löytänyt logiikkaa ja ei se moottoriventtiilikään rikki tainnut olla. Taisin todeta että liekö firmikseen jäänyt jotain käpyjä.

Jos joku tunnistaa ja tietää miten sen tulisi toimia, kiinnostaa!

Hitman47

Jäsen
Menee nyy tietysti OT:ksi, mutta vastaan kuitenkin. Ohjaus toimii omien havaintojen mukaan vähän jännästi, mutta tässä tapauksessa moottoriventtiilin vaihdolla alkoi toimia.

Vianhaun tein siten, että käänsin moottorin sähkönsyötön johdot ristiin, eli kiinni = auki ja päinvastoin. Sitten ajoin testiä ja venttiili ei liikkunut edelleenkään auki. Ostin uuden moottorin ja nyt toimii.

Tuntuu tosiaan, että moottoria ajetaan auki vain siihen asti, kuin puskurivaraajan lämpötila (olikohan T8?) on saavutettu. Eli menovesi on ~yhtä lämmintä kuin pytyn vesi. Siitä pisteestä ei halua enää avata. Myös kiinnipäin siinä on vähän viivettä, eli jos pumpulla lämmittää reippaasti niin meno on noin +2 astetta pyynnistä.

Mulla meni tää Ecow - HA yhteys taannoin kongiin, enkä oo saanu omin neuvoin toipumaan :( Siihen asti toimi.

LassiV

Tulokas
Saitko Hitman47 yhteyden toimimaan taas? Mulla katkesi datan tulo tänään ja ChatGPTn avulla sain pelittämään taas.

Mitä sulla sanoo ecowatti.service status jos teet:
sudo systemctl restart ecowatti.service
sudo systemctl status ecowatti.service

Pitäisi olla active/running, mulla kun ei toiminut näkyi:
failed (Result: exit-code) since Sun 2025-10-19 22:32:13 EEST; 7s ago

Process: 3842 ExecStart=/usr/bin/python3 /home/<user>/ecowatti2mqtt/ecowatti2mqtt.py (code=exited, status=217/USER)

Main PID: 3842 (code=exited, status=217/USER)

Jostain syystä oli mennyt käyttäjäoikeudet jotenkin vinoon, en tiedä mikä aiheutti. Korjaantui kun tein:
sudo systemctl edit --full ecowatti.service

ja sieltä rivin User=pi vaihdoin takaisin User=<user>, eli omalle käyttäjälle jonka oli owner niille ecowatti2mqtt tiedostoille.

Ei mitään hajua miten tuo oli voinut hajota, en koskenut mihinkään. Liekö sähkökatko ja bootissa jotain mennyt?

Mistä muuten Hitman47 osti uuden venttiilimoottorin? Onko linkkiä antaa merkkiin/malliin/kauppaan?

Hitman47

Jäsen
On jäänyt tuon HomeAssistantin pajotus väliin mielenkiinnon romahdettua, mutta koitan jossain välissä taas intoutua.

Venttiilimoottorin ostin ihan torista, Belimo merkiltään. Näytti olevan silloin useita kappaleita samalla myyjällä, en nyt muista moottorin tarkkaa tyyppiä, mutta kolmenapainen 24V.

Jotenkin on sairaan hidas tuo Ecowatti ajamaan venttiiliä kiinni. Nyt siis menee sentään kiinnipäin aiemmasta poiketen, mutta VILP ehti lämmittää puskuripyttyä pelkän märkätilakierron perässä siten, että lämpösuojat paukkui. Eli jostain syystä annostelee aika maltillisesti sitä ohjausjännitettä. Jos tuo alkaa prakaamaan niin hankin siihen tilalle Oumanin. Tai vastaavan.

Back
Ylös Bottom